PDA

Vis full versjon : V70n 2.4d går tregt og låter grovt.



Torsen67
12/05/13, 19:15
Var med brodern og hentet en V70 2.4d automat, 2002 modell på søndag. Km stand 256 000.
Jeg ble overrasket over hvor godt den gikk i forhold til min. På tomgang så hørtes den nærmest ut som bensin i forhold til min. Og den drar lett opp til 4500 omdr. Jeg får også min opp i 4500 men jeg må bruke mye mere gass, samt at min girer mye tidliger ned for å komme seg ned på lavt gir. Henter ingenting på bunndrag.

Når min går på tomgang så er det litt mere klæng klæng i forhold til broderns fine diesel-knattring.
Ikke så mye å gå på her, men er det noen som kan tenke seg hva som utgjør forskjellen på disse to?

Edit: kan nevne at min viser et forbruk på 0.78 på siste 100 km, mens brodern sin viser 0.56 liter. Jeg har også nettopp byttet til ny Bosch Luftmassemåler.

Christian
12/05/13, 20:17
Er begge 2.4d eller er den ene D5?

Torsen67
12/05/13, 20:30
2.4d med 96 kw på begge modellene.

Christian
12/05/13, 20:34
Bilen min minner mest om bilen til broren din, kjørekomputern viser et snitt på 0.55-0.58, og den er ikke slapp i gangen. Er riktignok ikke så mye effekt, men det er det jo ikke i 2.4d'en uansett.

Torsen67
15/05/13, 18:02
Merket en anne tinng i dag. Skulle gire ned og gi på litt. Da begynt motoren og knattre ganske graftig mellom 3500-4000 omdr. og jeg mistet litt kraft. Hørtes ut som ventilene ikke hang med på en måte. Er det noe kam-sensor eller vvt styr på dieselmodellene som kan forårsake dette?

Prøvde igjen etter noen minutter og da skjedde det ikke.

Torsen67
16/05/13, 18:48
Er det noen som kort kan forklare litt om dysene, hvordan disse virker og hva som er typisk feilsymtomer hvis de blir slitne?
Jeg aner ingenting om hvordan man sjekker di heller. Har bare hørt at man kan få tidlig/sein tenning hvis de ikke er helt friske.

Torsen67
20/05/13, 19:19
Ingen som kan forklare hvordan man tester dysene? Om det er en vanskelig jobb og hvilke verktøy man trenger?

SFredrikstad
20/05/13, 19:29
har hørt at det smeller litt, hvis dysene er dårlige... dysene skal vel lage ei slags tåke, og hvis dem blir slitt, kommer det ut dråper som anntenner istede, og når dem anntenner får du noe som høres ut som smell... (godt mulig jeg tar feil, men i mine ører hører det logisk ut)

Vatnehol
21/05/13, 00:38
Er som han sier over, en slitt dyse vil ikke ha fin forstøving av dieselen lenger, og det vil komme dråper ut istedet for, da vil du få økt forbruk, økt sylinder temperatur, mindre effekt, økt utslipp og økt støynivå, litt meir "knattring"
om man ikke gjør noe med de når de er dårlig så vil de bli så dårlig at til slutt så renner det ut av dysen av de, og du det kan skje at forbrenningen ikke blir forbrent opp på forbrennings takten og så blir skubbet ut i eksosen og dermed turboen på noen og ligge å brenne opp der og sote skikkelig ned, og til slutt ta livet av turboen pga kast med sot på turbinen og sote ned katalysatoren og lamdaene.
Når du ikke har den superfine forstøvingen så vil du heller ikke få forbrennings trykk over hele stempelet, om også kan skade ventiler(temperatur og sot).

vanlig overhaling av diesel dyser består av nye dyser, ny fjør innvendig og pakninger vanligvis. og sette åpningstrykket til det opprinnelige(åpningstrykket i bar vil minske da fjøren blir slitt, og du vil få mindre forstøving igjen)
kommer litt an på hva slags dyser man har, nyere modeller har piezo element istedet for fjør, elektrisk element som strekker og trekker seg sammen igjen. har ikke så mye erfaring med de, så de vil jeg ikke uttale meg på. kan finne mye med å google.

man kan f.eks teste forstøvingen med ett slikt kit :http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Dysetester-bensindiesel-151405/
http://biltema.no/ProductImages/15/medium/15-1405_m.jpg
veldig enkelt, ut ifra produsent av dysen så kan du finne ut hva trykket skal vere, så pumper du opp trykket, og dysen skal ikke åpne, eller lekke før du har nådd det trykket, og i det du overstiger trykket så skal det komme med pang nesten og utløse som en skodde av diesel støvsky og så skal den stenge igjen( slitte dyser kan og lekke etter de har stengt og du vil få koks dannelsen på dysehodet som forringer dysen enda meir)

på brukt vil du finne trykket har minket, dette kan du stramme opp igjen på en bolt på dysen som har en låsemutter. er ofte låseklips på de muttrene for å sørge for de ikke løsner. så lenge forstøvingen er fin så kan du bruke opp igjen dysen. alt etter motor produsenter, på de ABC motorene jeg jobber med på båten min så har vi 1500timers intervall på bytte av dyser. men dette er mange faktorer som påvirker. de mindre cummings hjelpemotorene våre så er det 10 000 timer. men de er bare å kaste når de har nådd intervallen.

noe annet som kan skje er at de lekker innvendig og, som mange bilverksted gjør som enkel diagnose er å måle retur mengde, der skal alltid komme tilbake en viss mengde, dysen har alltid for "mye diesel i seg" dette er jo for å forsikre at det kommer nok diesel på alle turtall, smøring, etc.. men en dyse som er "clogget" kokset igjen kan miste flow og, da vil man få økt retur.
det sjekkes med slikt kti:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Dieseltester-common-rail-151397/
http://biltema.no/ProductImages/15/large/15-1397_l.jpg

har du økt retur mengde så har du ikke fått rett mengde i sylinderen.

problemet som jeg ser er å få tak i reserve deler til dyser til biler, kanskje noen kan komme med noen linker der?

Shaiko
21/05/13, 00:44
Du kan måle retur diselen. Om det er en dyse som gir mye mer retur diesel en dem 4 andre feks så har du en årsak der. Når dysa blir slitt. Så øker retur mengden. Bare huk vekk slangene. Sett på 5 slanger i vær sin spylærveske kanne. Rus motoren til en 3-4000 rpm i 1 minutt og sammenlign

Torsen67
21/05/13, 12:08
Ok, men om returdieselen er korrekt, så kan forstøvingen eller andre ting fortsatt være feil? Og er det sånn at jo mer diesel som går i retur jo bedre er det?

Vatnehol
21/05/13, 12:19
om retur mengde er korrekt så kan dysen forsatt ha dårlig forstøving.
nei, der skal vere en viss cirka mengde som skal komme i retur, og dette skal vere likt på alle sylinderene/dysene.

Torsen67
21/05/13, 12:31
Ok, da skal jeg koble på vindusspylerslanger med noen små flasker og sjekke returen.

Torsen67
21/05/13, 14:44
Men, er det noen snarveier når det gjelder kjøp av nye dyser? Tenkte da på pris/kvalitet, eller må man på beregne 2500,- pr dyse når de gamle er tatt i pant?

Shaiko
21/05/13, 22:21
Jeg har 5 stk liggendes som er iorden og gått 100 000km

Torsen67
23/05/13, 19:53
Og de er til 2.4d 131hk og ikke D5?

Torsen67
23/05/13, 19:56
Når man sjekker returen og la oss si 1 dyse har mer i retur enn de andre, får da denne sylinderen for lite diesel? Jeg trodde problemet var omvendt sånn at hvis man fikk lite i retur på 1 sylinder, så lakk dysen inn i sylinderen slik at man feks fikk for tidlig tenning?

Vatnehol
24/05/13, 01:40
ikke nødvendigvis, kan vere den lekker innvendig og. derfor jeg kalte det en enkel diagnose. kommer så klart an på hvor mye det er snakk om og, du får ikke dysene 100% lik.

konso
28/05/13, 19:34
Om du har common rail motor så får du ikke testet åpningstrykk eller returmengde pga de er elektrisk styrt åpning og arbeider med et trykk på over 1000 bar. De må demonteres og settes i benk og testes med pc.

Torsen67
28/05/13, 20:52
Siden det er returslanger så får man vel målt returen? Alle D5/2.4d etter 2002 er common rail.