PDA

Vis full versjon : Viking-chip og turbotrykk



98945LT
12/05/13, 18:04
Har kjøpt en 940 LT som det visstnok skal være en Viking-chip i og oppjustert turbo-trykk til 0,8 bar, det er ikke montert trykkmåler i bilen. Det skal også vært byttet actuator på turboen.
Kunne tenkt meg å fått justert ned igjen trykket til orig. Hvor mange hk. får jeg da (ca.)
Noen som vet på hvilket turtall skal turboen kople inn med den chipen og 0,8 bar trykk?
Er orig. turbotrykk på en LT 0,3 bar?

Jonas Soldal
12/05/13, 18:37
Orginalt turbotrykk på FK er 0,35bar. På FT er det 0,65bar. På turbo+ pakken til volvo på FT motoren går den på 0,9bar. Så er null stress å kjøre 0,8 bar :)

98945LT
12/05/13, 18:41
Takker for svar. Så det er ikke "kritisk" med 0,8 nei. Det var godt å se!
Vet du hvor mange hk. man får med 0,35 b i trykk?

Jonas Soldal
12/05/13, 19:09
136 Så ikke så mye å skryte over. 165hk på 0,65 og ca 190 på 0,9bar :)

Andreas945
12/05/13, 19:32
jeg kjører med viking ecomax chip og 0,9 i ladetrykk og jeg har ikke hatt problemer :)
jeg ville tatt opp hjernen og sett hvilken du har, jeg hadde ecotrim før og da fikk den for lite bensin, men skal du sette den ned til orginalt ladetrykk så ere ikkeno farlig :)

98945LT
12/05/13, 20:57
Ikke mere enn 136? Har hørt at bare chippen gir 170, men da er vel det med justert trykk, kanskje. Hvordan justerer man ned trykket og hvor finner jeg chippen?

volvoRsport
12/05/13, 21:17
Ikke mere enn 136? Har hørt at bare chippen gir 170, men da er vel det med justert trykk, kanskje. Hvordan justerer man ned trykket og hvor finner jeg chippen?

135hk er originaleffekt. Chippen gir deg bare et annet bensinmap, skal du ha mer effekt må du øke trykket i tillegg. Chippen sitter i bensinhjernen som er lokalisert bak sparkedekslet på passasjersiden.

98945LT
13/05/13, 10:16
Takk for nyttig info!!
Javel ja! Så det er slik det fungerer! Spørs om jeg monterer måler da og lar det gå slik det er. Hvis jeg skulle komme på andre tanker, vet du hvordan man justerer trykket?

98945LT
13/05/13, 10:19
......og et par ting til:
Vet du ca. på hvilket turtall turboen kopler inn med en Viking-chip og 0,8?
Har også hørt at moment og bensinforbruk blir endret. Stemmer det?

Joakim-G_R
13/05/13, 12:28
Hvis det er byttet til en FT-aktuator/wastegateklokke, må du få tak i en til en FK som er lavtrykk da denne har slappere fjør enn FT'en.
Ingen vits med måler med mindre du føler du "må" se hva trykket er, du merker godt om det er noe som er ute å sykler trykkmessig. Kan være greit å kontrollere, men ingen poeng i å fastmontere på en tilnærmet orginalbil.

Turboen er med ca fra tomgang, den "kobler" ikke inn. Den bygger trykk rundt 2000 omdr og oppover, og når du da chipper får du annen syklus på bensintilførsel, enkelt forklart.

Momentet og hestekreftene øker, samme med bensinforbruket av naturlige årsaker.

Sondre93
13/05/13, 15:57
Hvis det er byttet til en FT-aktuator/wastegateklokke, må du få tak i en til en FK som er lavtrykk da denne har slappere fjør enn FT'en.
Ingen vits med måler med mindre du føler du "må" se hva trykket er, du merker godt om det er noe som er ute å sykler trykkmessig. Kan være greit å kontrollere, men ingen poeng i å fastmontere på en tilnærmet orginalbil.

Turboen er med ca fra tomgang, den "kobler" ikke inn. Den bygger trykk rundt 2000 omdr og oppover, og når du da chipper får du annen syklus på bensintilførsel, enkelt forklart.

Momentet og hestekreftene øker, samme med bensinforbruket av naturlige årsaker.

Veldig greit med trykkmåler når du kjører på trykk opp mot 0,8-1kg. For Mitsu turboene har ein tendens til å begynne å bruke mykje olje ved trykk over 1kg :)

Og effektforskjellen på 0,9kg og 1,3kg er minnimal sammenlignet med varmeforskjellen....

Joakim-G_R
13/05/13, 22:27
Sitter aldri og følger med på trykkmåleren uansett. Det er noe galt om trykket vandrer fra 0.8 til 1.3.

Som nevnt kan det være kjekt for å kontrollere, ingen nødvendighet ellers.

Sondre93
14/05/13, 17:58
Sitter aldri og følger med på trykkmåleren uansett. Det er noe galt om trykket vandrer fra 0.8 til 1.3.

Som nevnt kan det være kjekt for å kontrollere, ingen nødvendighet ellers.

Det gjelder vell di fleste målere? :)

Joakim-G_R
14/05/13, 20:06
pleier somregel å kaste et blikk på vann/oljetemp og oljetrykk, iallefall under banekjøring.

På en bruksbil/veibil er det lite hensiktsmessig, i mitt hode. Høres ikke ut som trådstarter er av den typen som gir båmm gass i hvert lyskryss og skal erte på seg alle pappaguttene i fars A6.

9førrlars
19/05/13, 01:00
Er greit å følge med på trykket hvis du skal drive å justere mye? Bruksbil eller ei. Går jo ann å gjemme den i hanskerommet om man ikke liker at den er synelig 24/7.

skurk
19/05/13, 01:33
pleier somregel å kaste et blikk på vann/oljetemp og oljetrykk, iallefall under banekjøring.

På en bruksbil/veibil er det lite hensiktsmessig, i mitt hode. Høres ikke ut som trådstarter er av den typen som gir båmm gass i hvert lyskryss og skal erte på seg alle pappaguttene i fars A6.

Jeg liker pappagutter i A6 jeg :-)
De har en lei tendens til å undervurdere en viss grønn tilsynelatende original 945 temmelig ofte.
Både i lyskryss og på svingete vei faktisk.
Mye fint å få i dekk,clutcher,stabstag,bilsteindempere og korrekt hjulstilling for den type bruk :-)

19 år gammel jypling har temmelig lite å stille opp med i mot en sprek, halvgammel, erfaren yrkessjåfør som liker å kjøre på bane og har hatt åkerbil siden 10årsalderen :-)

Joakim-G_R
19/05/13, 11:35
Jeg liker pappagutter i A6 jeg :-)
De har en lei tendens til å undervurdere en viss grønn tilsynelatende original 945 temmelig ofte.
Både i lyskryss og på svingete vei faktisk.
Mye fint å få i dekk,clutcher,stabstag,bilsteindempere og korrekt hjulstilling for den type bruk :-)

19 år gammel jypling har temmelig lite å stille opp med i mot en sprek, halvgammel, erfaren yrkessjåfør som liker å kjøre på bane og har hatt åkerbil siden 10årsalderen :-)

Ja jeg og liker de, de blir alltid lange i maska og ordet går på bygda.. :)

Her om dagen måtte en BMW E46 320 gi tapt for 245n, selv med piggfrie vinterdekk..
Ble et lystig tema med flere av kompisene hans :p

Joakim-G_R
19/05/13, 18:11
Hvorfor skal man "drive å justere mye" ?

9førrlars
21/05/13, 03:42
Hvorfor skal man "drive å justere mye" ?

Mye vet jeg ikke hvorfor jeg skrev egentlig. Mente at det er greit å ha en trykk måler fks om man skal finjustere trykket til 1.2 bar. Min pysventil er veldig følsom, så da er det veldig greit med måler.