PDA

Vis full versjon : 98 eller 95 blyfri ??



LA8PV95
11/05/13, 17:42
Hei, var innom og fylte bensin på min 940 FK her ista. Fylte da 95 blyfri, han som jobba der mente jeg skulle fylt 98 når jeg har turbobil, fordi att det kjøler bedre og sånt. men jeg har bare justert opp turbo så den lader ca 0,6 nå. så har det noe og si att jeg kjører på 95?

catoers
11/05/13, 18:04
jeg kjører med 98", har fått beskjed om at 95 kan gi hull i stempler ?

Sondre93
11/05/13, 18:04
Ved høyere ladetrykk og bruk av dårlig chip er det ofte greit med 98 bensin for å minske sjangsen for tenningsbank :)

gl740turbo
11/05/13, 18:43
I 940 håndboken som ligger i hanskerommet mener jeg det står at 940 turbo er anbefalt 98oktan ;) Samme med 740 turbo :)

eab
11/05/13, 21:04
Har du ikke tenningsbank med 95oktan er det ingen grunn til å fylle 98oktan.

gl740turbo
11/05/13, 23:45
Har du ikke tenningsbank med 95oktan er det ingen grunn til å fylle 98oktan.

Helt riktig, men siden det mange ganger kan være forskjellig kvalitet/octan på bensin har man litt bedre margin ved å fylle 98octan ;)

Var vell flyfaen her inne som hadde en episode her for noen uker siden med akkurat det at bensinen han fylte ikke hadde octan tallet som var oppgitt som førte til tenningsbank. Han fylte på en annen stasjon og da var problemet vekke ;)

Så tipset er å holde seg på riktig side av marginene og fyll 98octan :)

9førrlars
11/05/13, 23:48
Fyllte opp med 95 på en kompis sin 945, fikk tenningsbank da. Fyller alltid 98 på min egen etter det

kermitt
12/05/13, 00:23
Jeg fyller 95 og banker det så fyrer jeg på sprit. Men B230F er ikke så kresen på det der :p

Larsge
12/05/13, 00:36
alle ORIGINALE rødblokk med eller uten turbo produsert etter etter noen og åtti et eller annet går helt fint på ordinær 95blyfri. Klusser du det til med CHIP og LADETRYKKØKNING (med altfor liten turbo, som er en helt annen debatt som det er 1000 emner på fra før her på forumet!) Ja, da anbefales 98blyfri.

Edit: B230FT+ (190hk med elektronisk ladetrykkstyring) går best på 98oktan da styringa ikke vil justere ned ladetrykket pga signal fra bankesensor, noe den gjør med 95oktan. (På en motor som er ved sine fulle fem) Når det gjelder B204FT så er jeg egentlig usikker.

9førrlars
12/05/13, 01:00
Den jeg fyllte på hadde økt ladetrykk ja. Fyll 95 å gjør opp med E85 :) Da får du en hærlig lukt også. flott det!

skurk
12/05/13, 02:27
Aldri fyllt noe annet en 95oktan og ser ingen grunn til å fylle noe annet heller.
Hadde turbotrykksmåler før og den viste 1,2 bar.
Fikk analkløe i pistasjophengsforkoblinga mi av å se på den målern, så jeg røska like greit hele dritten ut.
Plutselig en dag stappa jeg neddi en svær alucooler og hk-syken tok over.
Justerte på trykk til jeg fikk "fuelcut" og et hakk tilbake.
Sånn harn gått 100k, og ingen ting tyder på at den ikke går 100k til.(og nei, ikke pent behandla i det heletatt...mange testpiloter og ivrige dekkrøykere)

Min konklusjon:bensin er bensin.
Bortsett fra racefuel, men det har jo et merkbart høyere oktantall.

ClassicTurbo
12/05/13, 06:35
Skurk må være ett troll eller en tulling.

skurk
12/05/13, 12:42
Skurk må være ett troll eller en tulling.

Stikk å lek på bergensbanen da di terrengpulte fjellgeit..!

Svirre
12/05/13, 16:57
Bare minner om at slik prat er kort vei til utestengning!

ean
13/05/13, 09:08
Heppsi

Litt same-same-but-different :-)
Nå mobiliserer jo den ene stasjonen etter den andre til krig om kundene "med postere og jævla kule shots" (for de som husker den referansen) på drivstoff som etter sigende skal gi "litt mer på liter'n" "rense motoren for avleiringer" osv osv osv.
Jeg er så gammal at jeg husker både "putt en tiger på tanken" og "rens montoren for kattehår" kampanjene, men: er det noe å hente på den ene kontra den andre produsenten? Og er det feks noe å hente på å kjøre en tank eller to på 98 for å "rense opp i maskineriet" når man vanligvis kjører 95?
Selv har jeg alltid fått høre i min omgangskrets av bilkyndige at man ikke skal/bør ha tilsetningsstoffer i bensinen da alt er lurium2000/snaikoil produkter som likegjerne kan gjøre mer skade enn gi den ene påståtte ekstra hesten i stallen.
Men det produsentene sier nå er jo nettopp at _de_ har puttet i noe lurt som gjør motoren ren og pen på innsiden.
Så hvor mye skal vi stole på det?
Eller er det hele bare nok ett triks for å få oss inn på stasjonen sånn at vi kan kjøpe nok en tre-pack med boller (som nå også inneholder nye tilsetningsstoffer, hva er galt med rosiner lissom :-) ) vi ikke har bruk for.

Bare lurer....


Eirik

Larsge
13/05/13, 21:30
Oktantallet angir bankefastheten til bensin. (Det er i hvert fall det som er meninga.) Høyere tall er lik mindre fare for tenningsbank sagt på en forenklet måte. Jeg merker god forskjell på min 945 med oppjazza microturbo (13C @ 1bar) og vikingchip. På 95 så får jeg banking i et sekund og to når jeg trør flatt men på 98 så er det stille som i den ørken.... Om det er en vanlig grønn 98 eller noe fancy V-Power opplegg tror jeg har lite eller ingen betydning, har i hvertfall ikke brydd meg om det.. :D

eab
13/05/13, 21:41
Jeg merker god forskjell på min 945 med oppjazza microturbo (13C @ 1bar) og vikingchip. På 95 så får jeg banking i et sekund og to når jeg trør flatt

I slike tilfeller skal man være glad at lh2.4 og ez-116k systemet er såpass "avansert" som det er. Grunnen til at det bare banker et lite sekund er fordi den drar av ganske mye tenning, og hvis ikke det er nok så dumper den på enda mer bensin for å bli kvitt bankinga... Men å kjøre en 13c bil med høyere ladetrykk enn org. på 95oktan er galskap.

s4nd3r
13/05/13, 21:47
Endast blyfri 98.. (y)

Larsge
13/05/13, 21:49
Men å kjøre en 13c bil med høyere ladetrykk enn org. på 95oktan er galskap.

- Enig! :rolleyes: Kjører for det meste på 98 men det hender at det skorter på det når jeg er for langt ute på landet. Da må jeg bare passe gassen til jeg får på bedre suppe igjen.. har planer om tostegs elektrisk pysventil og bryter slik at jeg får ned trykket når jeg er kjip og fyller mopedbensin ;)

eab
13/05/13, 22:00
En "nødløsning" kan være å trekke ut kontakten til bankesensoren. Da vil du riktignok få en feilkode, men den vil kjøre mye mindre fortenning enn den vanligvis gjør. Ellers så står det vel beskrevet flere plasser hvilke pinner fra tenningshjernen som kan jordes og på den måten senke tenninga.

Morgis
13/05/13, 22:35
Stikk å lek på bergensbanen da di terrengpulte fjellgeit..!
Rolig nå sailor.

skurk
13/05/13, 22:35
Litt gøy å se hvor lenge det går før rådene kommer ut også da :-)
Eller høl i stempla:-)
Mange B230-blokker rundt om kring :-)

Kjørte en bmw med m20-maskin en gang, den døde ikke før det var 4 svære høl i blokka ;-)
Enda da var det mulig å kjøre et par kilometer hjem...
Stoppa riktignok et par ganger for å slukke litt når det brant for mye :-)
Tror jeg har det på film et sted.

Svirre
14/05/13, 13:19
Litt gøy å se hvor lenge det går før rådene kommer ut også da :-)
Eller høl i stempla:-)
Mange B230-blokker rundt om kring :-)

Kjørte en bmw med m20-maskin en gang, den døde ikke før det var 4 svære høl i blokka ;-)
Enda da var det mulig å kjøre et par kilometer hjem...
Stoppa riktignok et par ganger for å slukke litt når det brant for mye :-)
Tror jeg har det på film et sted.

Gøy å gøy. Alle vi andre prøver å holde en viss seriøs tone her inne, så hvis den ikke blir overholdt så er man på god tur ut. Bare ha det i bakhodet til neste gang.

skurk
14/05/13, 15:44
Gøy å gøy. Alle vi andre prøver å holde en viss seriøs tone her inne, så hvis den ikke blir overholdt så er man på god tur ut. Bare ha det i bakhodet til neste gang.

Er da serriøs jeg!
Også fordi at jeg ikke er enig i at man MÅ fylle 98oktan så skal du liksom pælme meg ut av forumet?
Dette er ikke nord-korea u know,det heter vel diskusjonsforum av en grunn?
Diskusjoner opstår når folk ikke er enige.

Med det "opsettet" mitt kommer rådene til å komme ut uavhengig av hva jeg fyller på tanken.
Døtter neppå e85 når det er varmt i været innimellom også.(bare for å se om det er mulig)

Svirre
14/05/13, 22:13
Det handler ikke om at du diskuterer din mening om hvilket oktantall man bør fylle, men den kommentaren du har lenger opp her hvor du rett og slett spyr ut med kvalme. Nei, VCCN er ikke "nord-korea" som du kaller det, men er heller ikke et fristed for drittkasting. Enough saying!

Dan Bay-Johansen
14/05/13, 22:31
Det handler ikke om at du diskuterer din mening om hvilket oktantall man bør fylle, men den kommentaren du har lenger opp her hvor du rett og slett spyr ut med kvalme. Nei, VCCN er ikke "nord-korea" som du kaller det, men er heller ikke et fristed for drittkasting. Enough saying!

Helt ærlig, følte du virkelig classicturbo sin kommentar var så jævla konstruktiv og on topic?

Greit at skurk sitt utbrudd var litt overkill, men noen har kortere lunte enn andre...

Syntes faktisk ikke din undertone er særlig bedre! Trekk inn klørne mann ;-)

Sendt fra mobilen min.

skurk
15/05/13, 04:01
Svarte vel i grunn bare med samme mynt,men alle er vel sikkert best tjent med å finne frem spaden og begrave stridsøksa :-)
Får vel fortsette denne tråden med en hånd på bibelen og en hånd på plogen heretter.

Så vil jeg videre ønske alle forummedlemmer en riktig flott dag :-)

Starta dagen for en time siden :-/ blææh!
Nok OT-preik fra meg nå...beklager!