PDA

Vis full versjon : volvo 855 2.0t går opp 500rpm når man skal gire



olekr93
11/05/13, 10:00
hei.

min 855 har begynt å gå opp 500rpm når jeg
slipper gassen og trykker inn clutsh. er ingen feilkoder. hvordan blir bilrn når det er olje i innsugningsspjeldet da?

mrstfu
11/05/13, 13:26
hei.

min 855 har begynt å gå opp 500rpm når jeg
slipper gassen og trykker inn clutsh. er ingen feilkoder. hvordan blir bilrn når det er olje i innsugningsspjeldet da?

1: Hvor kommer olljen i innsugsspjeldet fra? Litt oljeslagg og damp fra veivhusventilasjonen er helt vanlig.

2: Turtallsendringene er ikke fordi du clutcher før du har slept gassen helt a?

olekr93
11/05/13, 17:48
har ikke sjekket for olje i spjeldet men lurer på hvordan de blir om det er det. kan sleppe gassen helt å trykke på clutsh og det samme skjer

mrstfu
11/05/13, 19:00
veivhusventilasjonen slipper oljedamp tilbake til innsugsrøret før gasspjeldet, så det er ganske vanlig med store avleiringer rundt spjeldet, som kan føre til at spjeldet ikke lukker helt. når du da clutcher, frigir du belastningen fra motor, og turtall ettersom spjeldet ikke er lukket.

begynn med å rengjøre gasspjeldet, om det ikke er gjort før, er det på høy tid. gjør det to ganger i året selv. tannbørste og bremserens funker fint, lønner seg å ta av selve spjeldet for å komme lettere til.

flatsportrekker, skralle, ogg tørkepapir. lønner seg å få tak i ny spjeldpakning og, eventuelt lage deg en egen en, funker fjell.

olekr93
11/05/13, 19:14
mye jobb å ta det ut da?

mrstfu
11/05/13, 19:28
ti minutter.

olekr93
11/05/13, 19:39
okey :) gjøre dette så fort som mulig:)

mrstfu
11/05/13, 21:05
Gjør det. Ta av luftfilterrøret, derfra er det ganske rett frem, alle bolter er synlige og slikt. Om du vi lage deg en egen pakning, har Biltema et pakningspapir som fungerer utmerket.

Om du ikke har gjort det før, kommer du til å merke stor forskjell, i hovedsak på motorgangen, men jeg merket det og på gassrespons, blir litt kvikkere opp på turtall.