PDA

Vis full versjon : Lock up.



skurk
11/05/13, 02:33
Hei.
Har en sånn 93mod.945 med b230f og automat.
Sånn type arbeidsbil/ikke så fali med-bil.
Er såvidt meg bekjent ikke en aw/71-kasse.(girspaken ligner fælt på den i 960 fra midten på 90)

Så til sakens kjerne: hvorfor kjører denne kassa lock up på converter kun i hastigheter på over 90km/h?
Og er det mulig å få den til å kjøre lock up når JEG vil?
Er jo tross alt jeg som ser veien og ikke den jævla kassa!
Vært greit at den hadde kjørt lock up fra feks. 60km/h, og i hele 1.gir.

Går det an å "omprogrammere" denne på samme måte som på feks. TH350? (Chevy)
Eller bytte til en 2000RPM stall converter kanskje?
Har intrykk av at denne kassa er elektronisk styrt.(?)

Har hatt automatkasser jeg faktisk har likt.
ZF i 2000talls BMW 5serie og AW/71 i volvo og en del ramlikansk...men dette har jo vært stort sett trykkstyrte kasser.

Noen som har peil?

Larsge
11/05/13, 08:23
Jeg har AW71L og 3.71 bakaksel... Får ikke lockup før 100km/t !!! Og når jeg bor på Vestlandet får jeg aldri brukt den lovlig... :rolleyes: Mistenker at du har en ZF kasse http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_900_Series#Transmissions
Eneste elektroniske kassa på 9-serie var AW30-40 og den var levert kun til hvitblokka (960).

eab
11/05/13, 21:18
Så til sakens kjerne: hvorfor kjører denne kassa lock up på converter kun i hastigheter på over 90km/h?
Og er det mulig å få den til å kjøre lock up når JEG vil?
Er jo tross alt jeg som ser veien og ikke den jævla kassa!
Vært greit at den hadde kjørt lock up fra feks. 60km/h, og i hele 1.gir.

Går det an å "omprogrammere" denne på samme måte som på feks. TH350? (Chevy)
Eller bytte til en 2000RPM stall converter kanskje?
Har intrykk av at denne kassa er elektronisk styrt.(?)

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i å omprogramere ei th350 kasse? Bytte ventilhus? Montere shift-kit? Isåfall er det sikkert mange lure triks du kan gjøre med ventilhuset på kassa du har.

Grunnen til at man ikke har lockup tidligere er vel fordi at parameterne som må oppfylles for at kassa skal låse converteren ikke oppfylels før du har 90 da... Og det er nok en dårlig ide å låse i lavere gir. En sånn lockup clutch tåler ikke allverden.

Og forresten: er du samme skurk som hang på bilforumet og blant annet kjørte tr.heim sentrum - flakk på 10 minutter i regn med en opel vectra med dårlige dekk?

turb00le
11/05/13, 23:28
Usikker på om det finnes shift/reprog kit til 71 kassa. Fikk taki til 3040.

Har for meg at kassene er like med unntak av ventilhuset.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

skurk
12/05/13, 02:10
Nå vet jeg ikke helt hva du legger i å omprogramere ei th350 kasse? Bytte ventilhus? Montere shift-kit? Isåfall er det sikkert mange lure triks du kan gjøre med ventilhuset på kassa du har.

Grunnen til at man ikke har lockup tidligere er vel fordi at parameterne som må oppfylles for at kassa skal låse converteren ikke oppfylels før du har 90 da... Og det er nok en dårlig ide å låse i lavere gir. En sånn lockup clutch tåler ikke allverden.

Og forresten: er du samme skurk som hang på bilforumet og blant annet kjørte tr.heim sentrum - flakk på 10 minutter i regn med en opel vectra med dårlige dekk?

Jupp,samma figurn ja.
Hvordan det?
Sentrum-flakk på 10 min er vel litt vanskelig,men Ila-flakk er ikke umulig nei.
Var ikke spes kjent der på den tida serru.
Lyskryss=sentrum for tullinger som trives best i skogkledd landskap.

Heldigvis så fikk den hobbyn der en brå slutt før noen tok skade av den...skulle aldri i verden hatt førerkort før jeg ble ganske gammel.
Verste var jo at man var overbevist om at man VAR martin schanke i forkledning!

Hvis onga mine noen gang interesserer seg for bil på noen måte, emigrer jeg til Tibet!

Men fra spøk til revolver..usikker på om det var th350 kassa heter,men er hvertfall en sånn fjernkontroll der man velger selv hva kassa skal foreta seg.
Ettermontert selvfølgelig.
Hengerprogram og div.surr man kan fikle med.

skurk
12/05/13, 02:12
Usikker på om det finnes shift/reprog kit til 71 kassa. Fikk taki til 3040.

Har for meg at kassene er like med unntak av ventilhuset.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2
Hvor for man skaffa sånnt da tro?

Fått automatn til å gjort som jeg ville,kunne jo vinglevogna blitt gøy med pustehjelp :-)

Big-jack
12/05/13, 12:09
Eneste kassene du kan kontrollere elektrisk til chevy er 4L60E og 4L80E ;) og nyere da så klart..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

larsverm
18/05/13, 16:57
Hvis det virker som om man får lock-up først i 90-100 - er det da egentlig så sikkert at man har lock-up i det hele tatt?

Også på en kasse uten lock-up (slik som AW71 på 240) vil da vel "sluringseffekten" uansett bli bortimot eliminert når man kommer opp i den hastigheten?

Big-jack
18/05/13, 17:18
Merker forskjelligen ja, å slurer ikke. Selv med 1bar ladd... i hvertfall på 940'n min :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

skurk
19/05/13, 00:45
"Detter" ned 200RPM ca.med det samme jeg treffer 90på nåla og slureeffekten blir borte.
Hatt såppas mye ramlikaner at jeg vet når jeg har lock up og ikke.

Kassa sto hvertfall i en pre-facelift 1.gen tahoe med 6,5rådespytterdiesel.