PDA

Vis full versjon : Volvo 240 1989 mod på gass!!



Daniel V
22/05/10, 23:09
Var en tur på jobben i stad, hvor det plutselig kom innom en gammel mann med en HELT STRØKEN Volvo 240 1989 modell, med KUN 30 000 på telleren, og den så ut som om den kom rett fra fabrikken.

Jeg løp selvfølgelig bort til bilen med engang og bestraktet og kikket for alt det var verdt, og fikk til min store forbauselse se at det var et tanklokk til under det vanlige tanklokket. Så lo gubben godt og sa: Du vet at denne kjærra går på gass? Jeg hadde jo aldri sett en 240 som gikk på gass før, og trodde at Co2 verdiene var altfor høye til at det gikk å bygge den om til gass. Han viste meg hvordan bilen slo om til gass når den var varm, og viste meg et helt strøkent motorrom med en B23F maskin, og tilleggsgreiene som gjør at den fungerer på gass. Han lo godt og fortalte at grunnen til at han bygde om, var at fordi når han var på EU kontroll med bilen i 2008, sa mannen på Biltilsynet at han syntes gubben burde kjøpe seg en nyere bil som ikke forurenset så mye, men gamlefar var uenig, og sa gi meg en uke, så skal jeg vise deg. Han kom tilbake en uke etterpå med en bil som gikk på gass :) Selvfølgelig var telefonen min tom for batteri, så fikk ikke tatt bilde av bilen, men hvis den kommer i nærmeste fremtid skal det knipses.

Men det sykeste av alt var at han fortalte at han kun betaler 3 kr pr. liter gass. I tillegg til at han bruker mye mindre gass enn bensin. Altså, kjempe lønnsomt.

En annen ting jeg fikk kjenne var den deilige lukta som ble av den forurensningsfrie bilen, nemlig den deilig lukten som kom fra eksosen, som luktet vaniljesaus :D

Noen andre her som har erfaring fra gassdrift av 240?

Er dette noe å satse på?

Syntes det var sykt kult med en strøken gassdrevet 240 som kun har gått 30 000 :D

Daniel V

DieselDriver
22/05/10, 23:26
Gass er veldig bra det for de som bor der det går ann og fylle gass.

ClassicTurbo
23/05/10, 09:45
3kr literen for gass? 5kr literen er det statoil oppgir. Og at den bruker mindre på gass tror jeg ikke noe på, ifølge de som bygger om går forbruket opp. Finner tall på alt fra 10% til 25%, tror ikke de som bygger om vil "lyge" på seg ett for høyt forbruk.
Blir jo likevel billigere å kjøre på i lengden, men med 1500km kjørelengde i året går det laaaaaaaaaaaaaaaaaang tid å spare inn en slik installasjon:D

Anders-
23/05/10, 11:02
Har kjørt mange mil i 240 på gass, i en 79' 244. Kan se om jeg får lagt ut noen bilder av den

gaupe
23/05/10, 11:05
Er veldig populært i Tyskland og Nederland å bygge om 240 til gass, då gjerne på bilar på over 30 år, på den måten blir det nesten gratis bil.

Men om bilen har berre gått 30 000, så skal eg love deg at han ikkje har tent inn ann konverteringa til gass, så totaløkonomien er ikkje mykje å skryte av.

Daniel V
24/05/10, 11:02
Så det er egentlig ikke noe spesielt med en 240 på gass? Trodde dette var noe skikkelig unikt jeg :p

kermitt
24/05/10, 11:13
alle slags biler bli ombygd til gass. rundt her er det populært å bygge om eldre diesel chevy til gass. på den måten får de stor fin veteranbil med lave drivstoff kostnader.

Agrostar
24/05/10, 11:33
Ein som jobbar på eine ferja Mannhiller-Fodnes har ein 245 93 som er usa import. Den hadde ein gong i tiden gass, men var vekkplukka no. Hadde gått litt meir den da, meinar han pratar om over 700...

Bjørseth Racing
24/05/10, 11:36
Bruksbilen min er bygd om til gass (lpg). Med et forbruk på rundt en L pr. mil, sparer man dette inn på rundt 30 000 Km.

DieselDriver
24/05/10, 11:43
alle slags biler bli ombygd til gass. rundt her er det populært å bygge om eldre diesel chevy til gass. på den måten får de stor fin veteranbil med lave drivstoff kostnader.

Får man bygd om gass på diesel og nå? Trudde ikke det var mulig fordi pumpa får ikke smøring med gass. Dodge vaner er populære og bygge om til gass. Da får man en skuddsikker bil som går billigere en hiace. Alt går vell billigere en caravelle uansett.

kermitt
24/05/10, 11:45
ja, har sett flere diesel biler med gass konvertering. hvordan de gjør det vet jeg ikke, men de går på gass.

ChrML
24/05/10, 11:48
Mener å ha hørt at motorene ikke har det så bra på gass som på bensin? At det var derfor det igrunn nesten tok slutt på dette etterhvert. Pga bensina kjøler og smører mer eller noe.

DieselDriver
24/05/10, 12:01
Går fint på gass. Grunnen til at gass ikke er populært er fordi det koster mellom 20 og 30 ttusen og konvertere og man skal kjøre lenge for og spare inn det. Gass koster penger det og.

ChrML
24/05/10, 12:02
Går fint på gass. Grunnen til at gass ikke er populært er fordi det koster mellom 20 og 30 ttusen og konvertere og man skal kjøre lenge for og spare inn det. Gass koster penger det og.
Og at man ikke kan stoppe å fylle hvor som helst tenker jeg.

kermitt
24/05/10, 12:08
du kan fylle overalt der de selger gass. vet om 5-6 plasser rundt her man kan fylle gass. men E85 har jeg enda til gode å se en eneste pumpestasjon av. så det er ikke noe problem å få fylt opp, tankene er svære som faen og du har jo bensin på org tank i tilleg så drivstoff er 0 problem.

Bjørseth Racing
24/05/10, 12:25
Mener å ha hørt at motorene ikke har det så bra på gass som på bensin? At det var derfor det igrunn nesten tok slutt på dette etterhvert. Pga bensina kjøler og smører mer eller noe.

Man kan brenne ventilene noe fortere hvis man ikke bruker ekstra ventilsmøring: http://www.flashlube.com/en/index.html Men de som bygger om mener dette ikke skal være noe problem med toppene til volvo.

Daniel V
24/05/10, 18:05
Han gubben hadde sånn sak så han kunne bytte mellom bensin og gass, og da er det jo bare å kjøre på bensin hvis du ikke får fyllt gass da.. :) Til du kommer til et sted hvor man får flylt.

Bjørseth Racing
24/05/10, 18:29
Han gubben hadde sånn sak så han kunne bytte mellom bensin og gass, og da er det jo bare å kjøre på bensin hvis du ikke får fyllt gass da.. :) Til du kommer til et sted hvor man får flylt.

Alle som kjører på gass kan kjøre på bensin også. Man må fyre på bensin også switcher man til gass når motoren når 30 grader.

Børge Vikebø
24/05/10, 20:14
Man kan brenne ventilene noe fortere hvis man ikke bruker ekstra ventilsmøring: http://www.flashlube.com/en/index.html Men de som bygger om mener dette ikke skal være noe problem med toppene til volvo.

underskrevet. har 1 stk strøken topp som er gullende ren etter godt over 840.000 km med gass/bensindrift....

ChrML
24/05/10, 20:51
underskrevet. har 1 stk strøken topp som er gullende ren etter godt over 840.000 km med gass/bensindrift....
Det burde være bevis nok i massevis :D.

DieselDriver
24/05/10, 20:56
Sikkert en topp som har sittet på en taxi? Da er det ikke bevis nok. Taximotorer slites jo ikke ut med den kjøringa de har.

ChrML
24/05/10, 21:05
Sikkert en topp som har sittet på en taxi? Da er det ikke bevis nok. Taximotorer slites jo ikke ut med den kjøringa de har.
Tror ikke det er kaldstart som først og fremst tar livet av bilene på grunn av at de går på gass.

PekaillVolvo
24/05/10, 21:12
Bruksbilen min er bygd om til gass (lpg). Med et forbruk på rundt en L pr. mil, sparer man dette inn på rundt 30 000 Km.

Hmmm... Det vil si at jeg kunne ha tjent inn hele greia på et år jeg da... som kjører godt og vel 30 000 i året...

Torra
25/05/10, 10:52
Hvordan fungerer LPG på husmorstrimma motorer mon tro? :p

Bjørseth Racing
25/05/10, 11:09
Man kan velge hvor stort kit man vil kjøpe. Det vanligste til rødblokk motorer henger greit med opp til 180 hest. Det kitet som er litt større koster noen tusen ekstra.

LPG krever litt mere av tenningsystemet enn det bensin gjør. Hvis man kjører litt lenge på tennpluggene fusker bilen over 4000. Men det går fint ann å kjøre lenge sånn. Skal man dra bilen hardt kan man alltids switche over på bensin.

TeamBørnOut
25/05/10, 11:58
nye tenningsdeler i ny å ne er et must ja. ellers kan det vist gå skikkelig til helvette også (hørte jeg en som monterte dette sa). han hadde noen skrekk eksepler med en merce.
Mister vell 6% av kreftene i bilen (ble jeg fortalt). men til normal kjøring så merker man ikke dette tror jeg. nyere kit er sikkert bedre en de gammle også, det jeg har er sånn man monterer forran spjellhuset

Daniel V
18/01/11, 23:54
Noen som har noen bilder av 240 på gass btw? Fant denne tråden igjen ved en tilfeldighet :)

larset
21/01/11, 21:20
Var den 240 du så hvit? Er en oldis her hvor jeg bor som har en strøken 240 som går på gass. Står i garasje, så ser den bare 2-3 ganger i året :P

Børge Vikebø
22/01/11, 00:43
Sikkert en topp som har sittet på en taxi? Da er det ikke bevis nok. Taximotorer slites jo ikke ut med den kjøringa de har.

gammel taxi ja, men ble tatt ut av taxidrift når den hadde rullet 690-700.000. Så gått 5 år som privatbil før jeg overtok den, og jeg kjørte den 30000 på bensin og periodisk gass til jeg byttet til b6304fs.....

Fikk karasjok når jeg åpna gamlemotoren, ikke mye tegn til soting o.l.

Bjørseth Racing
22/01/11, 14:21
Gass soter utrolig lite. når jeg skrur av grenrøret på motoren min, blir man ikke svart på hendene i det hele tatt når man stryker fingeren inne i røra!!!

Daniel V
22/01/11, 15:20
Var den 240 du så hvit? Er en oldis her hvor jeg bor som har en strøken 240 som går på gass. Står i garasje, så ser den bare 2-3 ganger i året :P

Riktig! Han bodde på Teisen! Den bilen var STRØKEN!

Han sa han pleide å fyre den opp i garasjen, og la den gå, til den gikk over på gass, så gikk han bak og luktet på "eksosen" fordi det luktet vaniljesaus! :D