PDA

Vis full versjon : Teknikk på orginale slangeklemmer ?



V70T5
22/05/10, 22:38
Har nett byttet oljeventilasjons delene på bilen.. fy faen som eg sleit.. det var så sinnsykt trangt.. å bare det å bytte den slangen som gikk fra oljefellen å bak til røret der med turboen var jobb nok i seg selv.. mest pågrunn av disse umulige slangeklemmene som er brukt orginalt... å som fulgte med til di nye delene.. hvordan i all Verden skal dem egentlig brukes??? :P spesial tang?? fikk det omsider til men brukte vanlige slangeklemmer alle dei plassene hvor det var mulig... så spørsmålet er, hvordan skal disse klemmene egentlig betjenes? å med hva verktøy?

Iversen
22/05/10, 23:09
De klemmes med en spesialtang, denne kan du kjøpe på biltema til ca 80kr.

V70T5
23/05/10, 02:11
skjønner.. måtte vær noe sånt jah.. takk skal du ha!

hgnubel
23/05/10, 10:21
Kan noen legge ut bilde/link til en slik tang?

Jeg kjøpte en tang på Biltema av den typen som har en klemme-mekanisme i enden av en wire. Den kostet ca 200-250 og var bare søppel. Men ikke sikker på om det er samme typen slangeklemmer.

Jeg endte opp med å gaffe en liten firkantspiker fast ytterst på hver side av av en litt kraftig "vanlig" tang, og det funket...

V70T5
24/05/10, 03:22
hmm ble usikker, vi snakker her om di samme klemmene sant? Ikke dei som du åpner ved å trykke ned to " pinner " men dei som er helt runde å tilsynelatende ikke har noen åpne mekanisme bare en bul midt på klemma....

ArneR
24/05/10, 03:37
hmm ble usikker, vi snakker her om di samme klemmene sant? Ikke dei som du åpner ved å trykke ned to " pinner " men dei som er helt runde å tilsynelatende ikke har noen åpne mekanisme bare en bul midt på klemma....
De er ikke meningen å åpne på normalt vis. Det er engangsklemmer, du finner den typen på slangen mellom bremsevæskebeholder og clutchhovedsylinder på 900 blant annet.
En forbanna uting i mine øyne. Bedre å bytte ut med vanlige som du har gjort ja..

V70T5
24/05/10, 13:21
De er ikke meningen å åpne på normalt vis. Det er engangsklemmer, du finner den typen på slangen mellom bremsevæskebeholder og clutchhovedsylinder på 900 blant annet.
En forbanna uting i mine øyne. Bedre å bytte ut med vanlige som du har gjort ja..

Jepp! men plasser som, der hvor oljeventilasjonen er koblet inn på luft inntaket før turboen der var det overhode ikke plass til å jobbe med å sette på noe klammer, så der måtte eg prøve å få festet dei orginale som fulgte med.. å fikk det til, men klemma såg herpet ut etterpå å fikk en følelse av at det garantert finnest en teknikk for å bruke dem skikkelig..