Logg inn

Vis full versjon : Rica SportsTune til D5

baldrick
09/05/13, 21:25
Har kjøpt meg en 08 XC70 D5 med manuell kasse som jeg har lyst å modde litt, går greit org men frister veldig å få litt mer :)

Lurte derfor på om noen har prøvd Rica sin Sports Tune som skal gi 253hk/548nm? Jeg karakteriser meg selv som en rimelig "fornuftig" sjåfør, så det er ikke snakk om noe galmannskjøring... så spm rundt Sports tune går hvorvidt turbo/gearkasse takler effekten greit ved fornuftig bruk? Det er jo relativt mye mer effekt enn orignalt det er snakk om.

Cane
16/05/13, 21:06
Har kjøpt meg en 08 XC70 D5 med manuell kasse som jeg har lyst å modde litt, går greit org men frister veldig å få litt mer :)

Lurte derfor på om noen har prøvd Rica sin Sports Tune som skal gi 253hk/548nm? Jeg karakteriser meg selv som en rimelig "fornuftig" sjåfør, så det er ikke snakk om noe galmannskjøring... så spm rundt Sports tune går hvorvidt turbo/gearkasse takler effekten greit ved fornuftig bruk? Det er jo relativt mye mer effekt enn orignalt det er snakk om.
Jeg har ikke prøvd Rica selv, men generelt ville jeg tenkt meg om før jeg tar ut såpass høy effekt fra motoren. Husk at de fleste motorene faktisk kan gi langt høyre effekt enn det normalt lages programvare for, men motoroptimalisering handler som kjent om flere faktorer enn kun effekt. De mest profesjonelle programleverandørene finner et optimalt effektnivå som også tar ned forbruket betraktelig samtidig som motorslitasje holdes til et minimum. Personlig har jeg inntrykk (kun inntrykk) av at det optimale effektnivået ligger mellom 205-235hk da både Polestar og MTE (spesialiserte på Volvo) har valgt å legge seg her.

Lykke til med det valget du tar! :-)

baldrick
16/05/13, 22:53
Rica får veldig mye skryt rundt om så det var bakgrunn for jeg kikket nærmere på de, og iom de gir såpass med effekt så ble jeg enda mer fristet. De største fordelene er likevell at med Rica enkelt kan gå ned til "mindre" program (f.eks. 205 hk) dersom en ønsker det eller for den del sette den tilbake til orginalt.

De fleste produsenter (bl.a. Polestar og MTE) leverer kun ett program til XC70 D5 (uavhengig om en har automat eller manuell) og tar som du sier ut typisk 205-235hk og opptil 480nm. Dette gjør også Rica på sine kit til bilene med automatgir, men leverer dette "sportstune" kitet til biler med manuel, ene og alene pga automatkassen ikke tåler det men manuell kassen skal tåle det fint, det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt etter å ha hørt med Autopower. De har levert en del slike her til lands og ikke hatt noen problem rundt de, det er også tilbakemeldingen Rica gir.

Så jeg har i hvert fall valgt å bestille dette og får det forhåpentligvis i posten til helga eller kanskje mest sannynlig i begynnelsen av neste uke, gleder meg :)

Cane
17/05/13, 08:25
Gratulerer med ny programvare! :-) Dette blir sikkert bra. Praktisk også hvis du har mulighet å velge lavere "stage" på samme lisens.

Du skriver at "de fleste produsenter (bl.a Polestar og MTE) leverer kun et program til XC70 D5 (uavhengig om en har automat eller manuell)". Markedsmessig er det riktig da man som kjøper opplever at det bare finnes et program fra disse leverandørene - men det ligger nok mer enn så bak dette valget. En ting er at programvaren er annerledes satt opp for enten manuell eller automat kasse. En annen ting er at disse leverandørene ikke tuner kassen/motoren mer enn de mener at den tål. Du har ellers helt rett i at en manuell kasse normalt tåler mer kraft enn automat.

baldrick
17/05/13, 08:45
Jeg er relativt fersk i Volvo verden men bl.a. fra Audi som jeg kjenner godt til er det helt normalt i hvert fall å levere forskjellige program til automat og manuell der en tar ut ganske mye mer effekt og dreiemoment enn det er tilsvarende for automat så jeg får håpe Rica vet hva de gjør :) Gleder meg ihvertafll!

Aleks_
20/05/13, 22:16
Slik jeg ser det, så er det nok en grunn til at feks Polestar ikke leverer noe programvare med høyere effekt enn 205hk til en 08 XC70.
Så lenge Polestar skal holde seg innenfor de sikkerhetsparametere satt av Volvo, så vil jeg tro at de har måtte sett at 205hk/450nm er max av hva de kan hente ut, uten å bryte noen av disse parameterene. Være seg alt fra eksostemperatur, bankedeteksjon, lambdaverdier, turbotrykk, osv osv.

Med Rica vil nok motoren leve et vesentlig hardere liv enn med feks Polestar. 50hk mer gjør jo sitt med komponentene som er satt sammen for å kunne levere 185-205 hk.
Men for all del, det trenger ikke å være noen dårlig tuning det heller, men det vil tære mer på motoren enn en litt mer "tam" tuning vil gjøre. Også avhenger det også på hvilken kjørestil du har; om du sitter med klumpfot fra start til mål, eller om du tar det rolig til motor og olje har nådd driftstemperatur(her hadde det vært forferdelig kjekt med en temperaturmåler, eller hur?), til du gir på litt.

Tar du dine forhåndsregler, så går det nok helt sikkert fint :)

baldrick
21/05/13, 21:44
Iom Rica tar såpass mye mer ut enn de andre, men da ene og alene til manuell kasse som de er ganske alene om, tolker jeg det slikt at det er automatkassen som må være det svake ledd. Men at det nok kan slite litt mer på ikke minst turbo, tviler jeg ikke på. Men jeg er etterhvert blitt en godt voksen mann som tar det rolig i trafikken og tullekjøring er det ganske mange år siden jeg drev på med, så håper det går fint. Og føler jeg det virker litt for mye i grenseland av hva det tåler får jeg evt gå ned ett program, det koster bare ca 1000 lapp ekstra for det heftigste programmet.

Men jeg venter fortsatt, hadde håpt og trodd jeg skulle ha hatt det nå så får purre opp Autopower i morgen og spør hvor det blir av!

gswede
21/05/13, 22:02
Med de heftigere programmene du henviser til, forutsettes det at du endrer på eksosen. Om du ikke gjør det, er det steg I du skal ha.

baldrick
21/05/13, 22:19
Hmmm... Dersom det stemmer er det noe Autopower ikke har fortalt meg og de opplyser heller ikke om det på sidene sine, finner heller ikke info om dette på Rica sine sider, men ikke dermed sagt at det ikke stemmer. Hvor har du lest dette? Får samtidig som jeg purrer opp høre med de hva de sier om dette evt for må jeg bytte på eksos o.l. blir det nok ikke aktuelt.

gswede
21/05/13, 22:37
Hvilken motor har du - D5 ja, men hvor mange hester i originalutførelse?

Godt mulig jeg blander med bensin turbobiler, der er det hvertfall slik
Steg I= Software
Steg II= Software + bakre eksos
Steg III= Software + bakre og fremre eksos inkl. cat.
Steg IIII= Software + turbo + bakre og fremre eksos inkl. cat.

Leste litt mer på Rica sine sider, det programmet du sikter til først i denne tråden, altså sportstune gjelder opp til 07 modell på 185hestern med manuell.. Har ikke du 2008 modell..?

Beklager, jeg som leser feil. Får ikke opp sportstune når jeg velger motor på ricasiden men om bare XC70 08- velges finner jeg den.
Skal være gull det. Du vil nok måtte påregne et clutchbytte tidligere enn normalt.. heftig med 150+- nm ekstra.

Som sagt ikke meningen å skape forvirring :-)

baldrick
21/05/13, 22:51
Jeg har 08 D5 (185hk) og det leveres samme programmet til den som til ->07.

På bensinbiler blir det ofte delt opp som du sier i steg 1 = chip, steg 2 = chip + eksos, steg 3 = chip, eksos + turbo osv. Men her er det sånn sett fortsatt kun snakk om "steg 1" og chip, men ser at de kaller neste program steg 2 osv men sett i lys av det overfor så blander de begrepa litt her.

baldrick
23/05/13, 07:21
Fikk i går programmert bilen og det gikk helt fint på alle måter uten problem. Dog kanskje litt skuffet over effekten, hadde nok trodd jeg skulle få noe mer effekt og det føles ikke som jeg har fått 70hk og 150nm ekstra.

Prøvde derfor ett av de andre "normale" programma og særlig stor forskjell på "Sports Tune" programmet og det andre jeg prøvde var det ikke. Får høre med Autopower i dag om det er en måte å dobbeltsjekke at jeg virkelig har fått korrekt program lagt inn.

gswede
23/05/13, 19:37
og her er adapsjon resatt, eller? Det tar ganske mange km kjøring før adapsjon tilpasser seg...

baldrick
23/05/13, 20:15
Står ikke ett ord i manual om adapsjon eller tilpasning, iflg den er det bare å programere, slette evt feilkoder og kjøre i veg. Når jeg har chippet biler tidligere har det ikke vært nødvendig med tilpasning, der har effekten vært svært merkbar umiddelbart, men jeg er som sagt relativt fersk Volvo eier. Jeg merker jo litt forskjell fra orginalt men ville mye heller tippet at jeg satt med 205hk/450nm framfor 250hk/550nm. Fikk ikke tak i Autopower i dag så får prøve igjen i morgen, håper de har en god løsning, kan jo være noe galt med programmet også!

Cane
23/05/13, 21:22
Gratulerer med ny software baldrick! Som det blir nevnt her vil jeg også tro at bilen din først må tilpasses - slik var det i hvert fall for meg. Når jeg gikk over til MTE registrerte jeg også at effekten var langt under forventning. Heldigvis hadde jeg samtidig fått en overordnet innføring i hvordan det fungerer med den nye programvaren, og at effekten ville øke etter et par dager. Om dette gjelder alle programvarer vet jeg ikke, men det vil jeg tro.

En annen ting jeg må nevne på samme gang, er at programvaren fra MTE tilpasser seg førerens kjøremønster. (Håper Rica fungerer på samme måte). Det betyr i praksis at hvis jeg begynner å kjøre aggressivt så vil motoren etter hvert tilpasse seg den nye kjørestilen og selvsagt vil også forbruket gå opp og legge seg stabilt på en høyere nivå frem til kjørestilen endrer seg over tid. Slik kjørte jeg i begynnelsen og hadde da et stabilt forbruk på 0,79 l/mil med cirka 80% kjøring i og rundt Oslo - omtrent samme forbruk som jeg hadde med original programvare. Etter at jeg begynte å kjøre stort sett fornuftig gikk forbruket etter hvert ned mot nærmere 0,70 l/mil. Og hvis jeg skjerper meg kan jeg i følge MTE lett stabilisere forbruket til rundt 0,60-0,65 l/mil - og det synes jeg er ganske imponerende for en 2.4D fra 2008.

Når det gjelder den faktiske motoreffekten, hvis det er viktig, så kan man få et rimelig ærlig svar gjennom en Rototest (http://www.rototest.com/). Hva jeg har forstått er det generelt få programvarer som lever opp til oppgitt effekt. Det finnes mye interessant lesning om dette i forumet på jagrullar.se. :-)

Cane
24/07/13, 05:56
Hvordan gikk det baldrick?

baldrick
24/07/13, 07:14
Jeg endte faktisk med å returnere kitet til forhandler da det gav for lite effekt. Gav en del mer effekt helt i bunn men litt opp i turtall var det alt for lite forskjell til å forsvare kostnaden og ikke i nærheten av den oppgitte effekt på 250+ hk. Forhandler mente det måtte være noe galt med bilen min siden jeg fikk såpass lite effektøkning, men det å legge ut flere titalls tusen på bytte av det ene og andre for kanskje å få mer effekt var ikke aktuelt for meg siden bilen tilsynelatende går som den skal originalt. Så nå er jeg mao tilbake til utgangspunktet med bilen min, går greit det og selv om det hadde vært kjekt med litt mer effekt :)

Cane
07/08/13, 21:44
Jeg endte faktisk med å returnere kitet til forhandler da det gav for lite effekt. Gav en del mer effekt helt i bunn men litt opp i turtall var det alt for lite forskjell til å forsvare kostnaden og ikke i nærheten av den oppgitte effekt på 250+ hk. Forhandler mente det måtte være noe galt med bilen min siden jeg fikk såpass lite effektøkning, men det å legge ut flere titalls tusen på bytte av det ene og andre for kanskje å få mer effekt var ikke aktuelt for meg siden bilen tilsynelatende går som den skal originalt. Så nå er jeg mao tilbake til utgangspunktet med bilen min, går greit det og selv om det hadde vært kjekt med litt mer effekt :)Ok, takk for oppdateringen! :-)

Steelseries850
07/08/13, 22:27
Husk det Volvo og Polistar gir ut av hk og Nm er det minimale trimkravet :P kan kjøre 262 hk eller noe på de her :)

jatsen
31/08/13, 08:48
Noen som har erfaring med heico sportive tuning til Volvo