PDA

Vis full versjon : Div. turbo spørsmål og tips, B230



Sider : 1 2 3 [4]

SWR
01/08/12, 00:55
Teflonslanger funker bra de.. men selv de sliter litt med smelting etter hvert.. Så jeg bruker rør, jeg.. billig er det også. :)

Ola Moen
01/08/12, 01:17
Rema1000 ;) Det enkle er ofte det beste :)

kermitt
01/08/12, 01:34
Hva skal man bruke da når det ikke er ett alternativ med rør?

Ola Moen
01/08/12, 04:29
Er det plass til slange, så er det plass til rør også :)

kermitt
01/08/12, 04:41
jeg snakker ikke om plass til rør, men at jeg ikke har mulighet til å tilpasse ett rør. De knekker for meg vær jævla gang :p Og det er heller ingen rundt her som kan lage til ett heller. Tess her er ei sykkelsjappe og resten av industributikkene selger bare klær og skruer.

Ola Moen
01/08/12, 05:07
Sandfylle og varme :) Da knekker de ikke :)

tempo_panter
01/08/12, 06:25
jeg snakker ikke om plass til rør, men at jeg ikke har mulighet til å tilpasse ett rør. De knekker for meg vær jævla gang :p Og det er heller ingen rundt her som kan lage til ett heller. Tess her er ei sykkelsjappe og resten av industributikkene selger bare klær og skruer.

biltema selger rørbøye verktøy! ;)

SWR
01/08/12, 10:29
Så tynne rør behøver en ikke sandfylle engang.. bare å sette de i stikka, presse de lett i den retningen en vil bøye - ikke så mye at de faktisk bøyer seg av kraften alene - og varme til de gir seg.. fordeler en varmen litt utover og ikke lager for liten radie er det null problemer i de fleste tilfeller.. :)

metrakit
07/08/12, 18:41
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36134981

dette en bra turbo til 280+
eller skal man gå for garrett/turbonetics t3 60trim ar 63?

Batland
07/08/12, 21:51
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36134981

dette en bra turbo til 280+
eller skal man gå for garrett/turbonetics t3 60trim ar 63?
Jeg ville styrt klar den der. Turbinhjulet er ALT for lite til en rødmotor og spesielt når den er kombinert med ett såpass stort kompressorhjul som det der.

Jeg synes at Turbonetics T3 trimSUPER60, F1-49 A/R0,63 er ett bedre valg og da kan man også velge 3" inn på turboen. ;)

GMV
07/08/12, 22:25
jeg snakker ikke om plass til rør, men at jeg ikke har mulighet til å tilpasse ett rør. De knekker for meg vær jævla gang :p Og det er heller ingen rundt her som kan lage til ett heller. Tess her er ei sykkelsjappe og resten av industributikkene selger bare klær og skruer.

Auka har hydraulikkrør i lange baner og har også bøyeutstyr.
Har selv jobbet der i 4år og bøyeutstyret ble flittig brukt :D

krbarstad
08/08/12, 19:44
jeg har brukt 19mm torshov silikonslange til oljeretur fra turbon i flere år no. ingen problemer med den løslingen. har en rørstomp ut fra turbon å på bunnpanna å slangen i mellom, festet med 2slangeklemmer:-) hadde tidligere en tessoil slange, men den ble knall hard. så jeg personlig kan annbefale silikonslange på oljereturen

Njål Nilssen
09/08/12, 21:59
jeg har brukt 19mm torshov silikonslange til oljeretur fra turbon i flere år no. ingen problemer med den løslingen. har en rørstomp ut fra turbon å på bunnpanna å slangen i mellom, festet med 2slangeklemmer:-) hadde tidligere en tessoil slange, men den ble knall hard. så jeg personlig kan annbefale silikonslange på oljereturen Silikon funker, opp til ala 200c... blir det for varmt blir den ikke hard men får missfarving og blir det VELDIG varmt blir den til hvitt pulver (som ikke er helt bra for helsa)

Ola Moen
12/08/12, 01:36
jeg har brukt 19mm torshov silikonslange til oljeretur fra turbon i flere år no. ingen problemer med den løslingen. har en rørstomp ut fra turbon å på bunnpanna å slangen i mellom, festet med 2slangeklemmer:-) hadde tidligere en tessoil slange, men den ble knall hard. så jeg personlig kan annbefale silikonslange på oljereturen

Samme patent har jeg brukt på mine motorer. Null stress. Passerer man 200 grader der, så er holdbarheten til silikonslangen det aller minste problemet :) Da har det gått ei skikkelig kule med varmt nedi der :)

Njål Nilssen
12/08/12, 19:55
Samme patent har jeg brukt på mine motorer. Null stress. Passerer man 200 grader der, så er holdbarheten til silikonslangen det aller minste problemet :) Da har det gått ei skikkelig kule med varmt nedi der :) har strålevarmen da ;)

Ola Moen
12/08/12, 22:03
sant nok :) Den samme oljereturen jeg brukte på første turbomotoren min i 97', sitter på motoren som står i bilen min nå. Samme slangen enda. omtrent like fin og blå. :)

turbo-for-alle
17/08/12, 10:09
Fordelen med KRx 400...

orginale tur/retur rør passer tilnærmet 100% litt varming for å vri røret.
sveise på nye flens på tur røret da flensen på krx car 10mm større cc mål.

Lorentz
13/09/12, 20:03
Hei :)

Har lyst til å dele opsettet på motoren som skal i min 940.. for å få tips til om det er noe jeg kan gjøre bedre eller om det er noe jeg bør ta med / kutte ut.
b230fk med 530.
A-kam, Gullboks ,chip i begge hjerner, en garretturbo med et grenrør til den(likt på det KL selger bare god kavlitet) (ekte garret, men ikke like stor som den fra KL kina turboen) (MLS topppakning??)lade 1- 1.2 bar. ny LMM 3toms som passer fk, Stor alucooler, 9rader oljekjøler. vil prøve og kjøre en m46 kasse jeg har. Blir 3toms fra turbo og ut. Grøne dyser. Ny bensinpumpe, prøve med annen bensintrykksregulator også? kjører 763 trykkplate og 4 pucka stum sinterlamell? :)
Noe jeg har glemt?
Understell : Alle foringer blir byttet med powerflex, IPD Stab Stag fremme og bak under, IPD justerbart Panhardstag. Bilstein Supersprint 35mm, Lesjø 40mm, Truetrack.

Sebbe
13/09/12, 21:44
jeg tror den m46 kassa kommer til å få ett hardt og kort liv

A.Finstad
13/09/12, 21:54
Fordelen med KRx 400...

orginale tur/retur rør passer tilnærmet 100% litt varming for å vri røret.
sveise på nye flens på tur røret da flensen på krx car 10mm større cc mål.

Ser at den avbilda KRX 400 over her har vinkla eksos hus er den å få med rett hus? Altså bolt on på 940 med JT dp?

Batland
14/09/12, 13:48
Hei :)

Har lyst til å dele opsettet på motoren som skal i min 940.. for å få tips til om det er noe jeg kan gjøre bedre eller om det er noe jeg bør ta med / kutte ut.
b230fk med 530.
A-kam, Gullboks ,chip i begge hjerner, en garretturbo med et grenrør til den(likt på det KL selger bare god kavlitet) (ekte garret, men ikke like stor som den fra KL kina turboen) (MLS topppakning??)lade 1- 1.2 bar. ny LMM 3toms som passer fk, Stor alucooler, 9rader oljekjøler. vil prøve og kjøre en m46 kasse jeg har. Blir 3toms fra turbo og ut. Grøne dyser. Ny bensinpumpe, prøve med annen bensintrykksregulator også? kjører 763 trykkplate og 4 pucka stum sinterlamell? :)
Noe jeg har glemt?
Understell : Alle foringer blir byttet med powerflex, IPD Stab Stag fremme og bak under, IPD justerbart Panhardstag. Bilstein Supersprint 35mm, Lesjø 40mm, Truetrack.
Å skrive dette:"en garretturbo med et grenrør til den(likt på det KL selger bare god kavlitet)" kan sammenlignes med å skrive: "En Volvo med felger likt på det....osv) Det sier altså ingenting. Man bør kunne skille mellom en Volvo 340 og en 780 eller lastebil og det er akkurat like viktig å få frem nøyaktig hvilken GARRETT turbo det er snakk om her fordi det er 100 vis av muligheter.

Til det ladetrykket som du nevner her så mener jeg at Turbonetics T3 trimSuper60 er det rette valget til dem som ønsker tradisjonell T3 turbo som er bolt on.
I din situasjon ville jeg vurdert å dreie stemplene til 76 x 4,5 mm og satt i 38 mm eksosventiler.
Litt kraftigere ventilfjærer og en mild porting av innsugskanalene og forbrenningskamrene på 530 toppen vil tilføre mye positivt når du øker ladetrykket - så det bør iallefall vurderes.

Trygve_johnsen
16/09/12, 17:37
Vil bare slenge ut et spørsmål til dere turbokjennere.

Bruker en turbonetics e46
Har 1,5 i ladetrykk på 4000 omdreininge. Jeg mener dette er veeeldig sent på et 0.63 A/R eksoshus. Stemmer dette?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

A.Finstad
18/09/12, 18:10
Ser at den avbilda KRX 400 over her har vinkla eksos hus er den å få med rett hus? Altså bolt on på 940 med JT dp?

noen som veit om den er å få med rett hus?

gull pilen
18/09/12, 19:27
noen som veit om den er å få med rett hus?

Spør norsk eller svensk turbo service, de som forhandler de...

Jonas Soldal
18/09/12, 19:38
Får de ikke med rett hus. jeg prøvde men fikk nei. men er ikke så voldsomt vinkla :)

J.A.S
18/09/12, 19:47
Vil bare slenge ut et spørsmål til dere turbokjennere.
Bruker en turbonetics e46
Har 1,5 i ladetrykk på 4000 omdreininge. Jeg mener dette er veeeldig sent på et 0.63 A/R eksoshus. Stemmer

Det var væl seint.. Hva har du for oppsett ellers? Kam, eksos? Hvilken dim. Har du på tur/retur olje til turboen?..

Trygve_johnsen
19/09/12, 07:40
Det var væl seint.. Hva har du for oppsett ellers? Kam, eksos? Hvilken dim. Har du på tur/retur olje til turboen?..

Porter 940 grenrør, tlao chipper, a-kam, std. 530 topp.
Husker ikke dim på oljetur, men er ganske stort. Retur er original størrelse.



Sent from my iPad using Tapatalk HD

J.A.S
19/09/12, 10:41
Porter 940 grenrør, tlao chipper, a-kam, std. 530 topp.
Husker ikke dim på oljetur, men er ganske stort. Retur er original størrelse.


ok.. du kan få dårligere spoolup ved å ha for stor oljetur. på turbonetics skal det være an3 maks an4 tur.

Trygve_johnsen
19/09/12, 11:43
ok.. du kan få dårligere spoolup ved å ha for stor oljetur. på turbonetics skal det være an3 maks an4 tur.

Trudde turboen hadde en sånn "trakt" form mot lageret, sånn at denn fikk rett størrelse på hullet, uansett størrelse på oljetur.
Men får vel sjekke det litt mere ut;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

andersg
19/09/12, 22:37
Jeg kjøpte oljeslange på KL-racing, de har riktig banjo til både turbo og blokk. AN4. :)

Njål Nilssen
20/09/12, 00:35
Strengt talt så vil en AN-4 (1/4" eller 6.35mm) levere nok olje til å forsyne 24v toppen med hydrauliske løftere... selv glidelagerturbo trenger ikke mere enn AN-1 hvis olja kun skal smøre og vannet står for mesteparten av kjølinga...

Trygve_johnsen
20/09/12, 11:17
Har ikke vannkjøling på turbon


Sent from my iPad using Tapatalk HD

eab
20/09/12, 19:40
Et lite spørsmål om hvordan man best kan kontrollere ladetrykk uten å anskaffe dyre elektriske boostcontrollere osv.

Jeg har en t3/t4 kinasak med wg actuator som pr i dag er justert til 1,3 bar ladetrykk. Actuatoren har nippel på begge sider av membranen.

I kveld fant jeg fram en gammel boostcontroller av "kule&fjær" typen, maken til denne:
http://img407.imageshack.us/img407/5360/mbc1fg0.jpg

Denne er jo knall for spoolup, men den er godt brukt og gir en ganske drøy peak før trykket stabiliserer seg. Spesielt på ladetrykket den nå er justert til (1,7 bar som peaker på 2bar)

Spørsmålet er da om det finnes noen finurlige løsninger som gir like god spool (holder wg lukket like lenge) men unngår den store peaken akkurat når ladetrykket kommer.

A.Finstad
20/09/12, 19:50
ligger en genial sak under tips å triks ;) er vell noe svensker som er ganske så syke i huet som har laga det trur jeg mener å huske alt i fra caprier med v6 å turbo å sierraer i hue å rævva :p

eab
20/09/12, 20:07
ja, stemmer det. Skogenracing folka. Fant tråden her: http://skogenracing.editboard.com/t2866p15-reglera-laddtrycket-enkelt-med-hjalp-av-mottryck

og på biltema fant jeg denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Trykkregulator-med-manometer-17179/

Spørs bare om arbeidsområdet er litt vel stort, jeg har jo ingen planer om mer enn 1,5-2 bar en plass. Men siden wg actuatoren har nippel på begge sider så er vel dette veien å gå?

A.Finstad
20/09/12, 20:08
fant også linken til det her inne http://forum.vccn.no/showthread.php?7109-Howto-Raskere-og-stabilere-ladetrykk!

The Sven
20/09/12, 20:21
ja, stemmer det. Skogenracing folka. Fant tråden her: http://skogenracing.editboard.com/t2866p15-reglera-laddtrycket-enkelt-med-hjalp-av-mottryck

og på biltema fant jeg denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Trykkregulator-med-manometer-17179/

Spørs bare om arbeidsområdet er litt vel stort, jeg har jo ingen planer om mer enn 1,5-2 bar en plass. Men siden wg actuatoren har nippel på begge sider så er vel dette veien å gå?

Kjøper en sånn i morra uansett for å prøve til den prisen, så kan komme med tilbakemelding på om det funker. Det som gjør arbeidsområdet ekstra ugunstig er at trykket du skal ha på andre siden av wg klokka kommer i tillegg til grunntrykket på klokka. Så om du har en 0,8 bar wg og skal kjøre på 1,5 så er det 0,7 bar du skal ha i mottrykk og må stille ventilen på. Men barometeret får du jo ikke sett på der det sitter uansett når du kjører, så jeg prøver bare å starte på min og justere litt og litt.

Jeg tror jeg skal ha ca 0,5-0,6 bar i mottrykk, så da kan jeg jo komme med tilbakemelding på hvordan den fungerer i minste ytterkant av arbeidsområdet :)

eab
20/09/12, 20:25
Motoren min ser ikke ut til å bry seg med at trykket peaker på 2bar, så egentlig tror jeg bare at jeg kjøper meg en sånn nxs kule og fjærventil til noen dollar på ebay og lar det stå til.

Blir litt ekkelt å justere med en regulator som går til 10bar..

Zeeker
20/09/12, 21:38
Kjøper en sånn i morra uansett for å prøve til den prisen, så kan komme med tilbakemelding på om det funker. Det som gjør arbeidsområdet ekstra ugunstig er at trykket du skal ha på andre siden av wg klokka kommer i tillegg til grunntrykket på klokka. Så om du har en 0,8 bar wg og skal kjøre på 1,5 så er det 0,7 bar du skal ha i mottrykk og må stille ventilen på. Men barometeret får du jo ikke sett på der det sitter uansett når du kjører, så jeg prøver bare å starte på min og justere litt og litt.

Jeg tror jeg skal ha ca 0,5-0,6 bar i mottrykk, så da kan jeg jo komme med tilbakemelding på hvordan den fungerer i minste ytterkant av arbeidsområdet :)

Jepp. Men for å kunne kjøre med mottrykk så må man ha en ekstern wastegate som er laget for det.
Den som er beskrevet over med 2 nipler vil jeg tro ikke er tett i det ytterste kammeret. Har tatt feil før så det kan hende det finnes selv om jeg ikke har funnet det.
Jeg har en slik en på bruksvogna og det andre kammeret med nippel på et kun til utlufting av kammeret slik at det ikke står varm luft inni der.

Du finner fort ut om det andre kammeret er tett eller ikke ved å koble en slange på den å blåse.
Min er utett rundt stempelstanga slik at all trykkluft går ut i friluft igjen.

The Sven
20/09/12, 21:54
Jepp. Men for å kunne kjøre med mottrykk så må man ha en ekstern wastegate som er laget for det.
Den som er beskrevet over med 2 nipler vil jeg tro ikke er tett i det ytterste kammeret. Har tatt feil før så det kan hende det finnes selv om jeg ikke har funnet det.
Jeg har en slik en på bruksvogna og det andre kammeret med nippel på et kun til utlufting av kammeret slik at det ikke står varm luft inni der.

Du finner fort ut om det andre kammeret er tett eller ikke ved å koble en slange på den å blåse.
Min er utett rundt stempelstanga slik at all trykkluft går ut i friluft igjen.

Har ekstern WG je vettu ;)

Men skal funke på sånn klokke med 2 nipler også såvidt jeg vet? Trodde det var det den niplen var til, men kan sikkert være at det er feil og at det er slik som Kinaturbon på alle.

Zeeker
20/09/12, 22:08
Ja du har det :D Men sånne biler du har prater vi ikke på.. hehe.
Hvis det andre kammeret et tett så kan han kjøre mottrykk der :)

The Sven
23/09/12, 15:34
Det ser ut til å funke med den Biltema-regulatoren, men skalaen er i beste fall ganske grov til det området vi trenger den til. Hadde vært fint å hatt en runde pr 0,1 bar eller noe sånt, men her er det vel kanskje 1/8 runde eller noe. Har ikke fått prøvd så mye enda, men ser ut til at ladetrykket mitt faller litt på turtall uansett, så spørs om det er noe mer feil på min bil (nei, det er ikke merket i grillen...). Skal se over resten av vakumslangene som har med dette å gjøre.

Har altså problemer med å få mye over 1 bar på øvre turtallsregister. Ønsker 1,5 bar hele veien.

eab
23/09/12, 15:40
Somsagt så bestilte jeg bare en slik nxs sak, som sikkert kommer til å gjøre nytten i forhold til den gamle boostcontrolleren jeg bruker nå. Men det hadde jo vært spennende å prøve en slik reguleringsventil dersom noen finner en med "rett" skala som ikke koster skjorta.

Så et annet spørsmål:

Hvor lenge kan jeg regne med å kjøre 1,7-1,8 bar på orginal bunndel før det går i lufta? Afr er fin, ligger på rundt 11,2 på full fres. Hører ikke antydning til tenningsbank heller (kjører e85).

The Sven
23/09/12, 15:45
Ladetrykksfallet var altså et problem før jeg monterte regulatoren også.. Syns det virker som at regulatoren er konsekvent og at det bør funke så lenge alt annet er på stell. Hvis jeg stiller den helt av har jeg 0.6 bar. På ca 1-1,2 bar har jeg stabilt ladetrykk hele tia. Det er over der det blir et problem, så prinsippet funker nok egentlig ypperlig.

Noen som har en ide til hvorfor ladetrykket faller?? Det er snakk om en S2 med original K24(?) turbo og chip, som visstnok skal fungere utmerket på 1,5 bar uten andre modifikasjoner.

EDIT: måten jeg har koblet opp regulatoren på er slik, hvis noen lurer:

http://www.team-integra.net/forum/attachments/forced-induction/1284d1315582146-where-install-manual-boost-controller-wstgate.gif

eab
23/09/12, 16:00
Jeg satt på med en s2 i helga, med no mtm 303 chip-greier. Den skulle egentlig lade 1,5 men stoppa somregel på ca 1,2. Hvis han som kjørte slapp gassen og trampa til på nytt så kunne det hende at den klatra til 1,5. Den hadde visst orginal plombert wg, uten at jeg vet noe mer om ladetrykksstyringa. Kunne også se at ladetrykket minket på tur oppover turtallet, hvis den først kom seg helt til 1,5 bar.

Så det kan jo være et kjent problemen på disse motorene/bilene?

The Sven
23/09/12, 16:32
Jeg satt på med en s2 i helga, med no mtm 303 chip-greier. Den skulle egentlig lade 1,5 men stoppa somregel på ca 1,2. Hvis han som kjørte slapp gassen og trampa til på nytt så kunne det hende at den klatra til 1,5. Den hadde visst orginal plombert wg, uten at jeg vet noe mer om ladetrykksstyringa. Kunne også se at ladetrykket minket på tur oppover turtallet, hvis den først kom seg helt til 1,5 bar.

Så det kan jo være et kjent problemen på disse motorene/bilene?

Høres ganske likt ut ja. Må finne ut av problemene nå, det er jo straks vinter ;)

Njål Nilssen
23/09/12, 17:37
Det ser ut til å funke med den Biltema-regulatoren, men skalaen er i beste fall ganske grov til det området vi trenger den til. Hadde vært fint å hatt en runde pr 0,1 bar eller noe sånt, men her er det vel kanskje 1/8 runde eller noe. Har ikke fått prøvd så mye enda, men ser ut til at ladetrykket mitt faller litt på turtall uansett, så spørs om det er noe mer feil på min bil (nei, det er ikke merket i grillen...). Skal se over resten av vakumslangene som har med dette å gjøre.

Har altså problemer med å få mye over 1 bar på øvre turtallsregister. Ønsker 1,5 bar hele veien. For liten turbo kanskje? Har du en topp som svelger godt unna så er det ikke sikkert den klarer å levere mer enn 1 bar, da du får masseflødet uten å trenge trykket ;)

The Sven
23/09/12, 19:55
For liten turbo kanskje? Har du en topp som svelger godt unna så er det ikke sikkert den klarer å levere mer enn 1 bar, da du får masseflødet uten å trenge trykket ;)

Det kan hende det er på tide med en oppgradering :) Har tenkt lenge på å bytte til større turbo + div. Den originale skal klare rundt 280 hk.

Men prøvde å stille inn trykket litt nærmere 1,5 bar nå, og konstaterer at trykket daler mye mindre på turtall med denne styringa og lader raskere ved girskift! Så problemet er redusert iallfall, bilen går klart bedre :) Prøvde bare et par pådrag, men.

Ola Moen
23/09/12, 20:33
Har samme greiene på B230 "Hjemmemekk-motoren" min. Det vil jeg tro er TB0381 Turboen som ikke leverer nok luft i forhold til hva toppen svelger unna :).
Limer pedalen i torpedo'n, og da smeller den opp til 1.4 bar, og synker relativt fort ned til 1.1 bar igjen.
Nå er det jo en ganske "liten" turbo forsåvidt.

Nordsjø'n
29/09/12, 21:12
Jeg satt på med en s2 i helga, med no mtm 303 chip-greier. Den skulle egentlig lade 1,5 men stoppa somregel på ca 1,2. Hvis han som kjørte slapp gassen og trampa til på nytt så kunne det hende at den klatra til 1,5. Den hadde visst orginal plombert wg, uten at jeg vet noe mer om ladetrykksstyringa. Kunne også se at ladetrykket minket på tur oppover turtallet, hvis den først kom seg helt til 1,5 bar.

Så det kan jo være et kjent problemen på disse motorene/bilene?


Dette er fordi mtm303 chippen er beregnet for 3barAs mapsensor, Så derfor tror hjernen at motoren lader mere enn den egentlig gjør når han bruker den orginale 2,5barAs sensoren ;)

tempo_panter
22/10/12, 16:11
Hey tenkte å handle meg ny intercooler og tenkte litt på denne : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/tjocklek-3-sidoanslutn/78cm-bred-600x350x76-3-anslutn.html men ser at samme intercooleren bare 1" tykkere/dypere koster ikke mere enn 350kr mer burde gå for den da elr? skal ha rundt 300hk nå, så trenger vell sikkert ikke så stor men er vell ingen ulemper med det? den kjøler jo bare lufta mere?

Også tenkte jeg å handle alu radiator i samma slengen så ca stor burde jeg ha da?

Takker for svar :)

ArneR
22/10/12, 16:25
Den intercooleren er jo allerede 3" tykk, og det er ikke lite. Husk du skal fylle den med trykksatt luft også, så du kan oppleve litt "lag" mellom girene om du velger en som er "for stor". :)

tempo_panter
22/10/12, 16:50
Oki, går for den i 3" da elr bør ha enda mindre? :)

eab
22/10/12, 19:54
Jeg har noe lignende som den ic'en der. Eneste ulempen jeg kan komme på (i 7- og 9-serie) er at inn/ut er litt dumt plassert, 3" silikonbend tar mye plass..

tempo_panter
22/10/12, 22:01
bedre med dem som har anslutninger som den her? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/tjocklek-3-bakatanslutn/67cm-bred-500x300x76-25-bakanslutn.html

SWR
23/10/12, 01:13
Den intercooleren er jo allerede 3" tykk, og det er ikke lite. Husk du skal fylle den med trykksatt luft også, så du kan oppleve litt "lag" mellom girene om du velger en som er "for stor". :) Den inneholder vel rundt 6-8 liter luft.. og 300 hk er 10m³ i minuttet. En 6" tykk som er 1200mm bred og 900mm høy, med 5" rør til bagasjen og frem igjen, så lagger den nok en tanke.. :)

oar83
23/10/12, 09:14
Hey tenkte å handle meg ny intercooler og tenkte litt på denne : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/tjocklek-3-sidoanslutn/78cm-bred-600x350x76-3-anslutn.html men ser at samme intercooleren bare 1" tykkere/dypere koster ikke mere enn 350kr mer burde gå for den da elr? skal ha rundt 300hk nå, så trenger vell sikkert ikke så stor men er vell ingen ulemper med det? den kjøler jo bare lufta mere?

Også tenkte jeg å handle alu radiator i samma slengen så ca stor burde jeg ha da?

Takker for svar :)

Har akkurat denne intercooleren i bilen min. Måtte ta vekk litt av frontstykket på sidene for å få ordna 3" silikonbend. Ellers bare tommel opp fra mi side.

tempo_panter
23/10/12, 15:28
da går jeg for den, eventuelt den med anslutningene forran! :) men ca stor radiator bør jeg ha?

Njål Nilssen
23/10/12, 23:49
da går jeg for den, eventuelt den med anslutningene forran! :) men ca stor radiator bør jeg ha? kommer helt an på om du har en motor som spyr energi/varme ut eksosen eller bruker den inni motoren til å gjøre noe mere enn bare å blåse liv i sotvifta...

tempo_panter
24/10/12, 15:30
org 530 med a-kam, 8:1 i komp, org manifold med en perkins traktor snurre :P blir vell porta 530 og en annen kam etterhvert tenker jeg :)

Njål Nilssen
24/10/12, 22:14
org 530 med a-kam, 8:1 i komp, org manifold med en perkins traktor snurre :P blir vell porta 530 og en annen kam etterhvert tenker jeg :) bestemems mest av hvor fort du får det til å brenne inni der ;) har du en "dårlig" topp må du ned med tenninga for at det ikke skal banke, og da skyter både eksostemp og inneffektiviteten i været...

tempo_panter
24/10/12, 22:27
joa, er igrunn klar over det, så skal som sagt få tak på en bedre topp+ kam etterhvert! men burde vell holde den her? :)

Njål Nilssen
24/10/12, 22:29
joa, er igrunn klar over det, så skal som sagt få tak på en bedre topp+ kam etterhvert! men burde vell holde den her? :) originalradiator pleier å holde til "normale" effekter, selv så lite effektiv som 8v'n er... Om det kulel blir "krise" har du alltids monsteret fra 960...

tempo_panter
25/10/12, 06:25
kamerat av meg har ca samme oppsett, noe større turbo bare og hannes blir varm om han hardkjører lenge og jeg liker å være på sikre siden så derfor vil jeg ha bedre radiator! og hvorfor sette i et monster av en 960 radiator når jeg kan sette på en penere og bedre radiator og den tar mindre plass?

Njål Nilssen
25/10/12, 06:31
kamerat av meg har ca samme oppsett, noe større turbo bare og hannes blir varm om han hardkjører lenge og jeg liker å være på sikre siden så derfor vil jeg ha bedre radiator! og hvorfor sette i et monster av en 960 radiator når jeg kan sette på en penere og bedre radiator og den tar mindre plass? Jo samma om det er fra 960 eller ettermarkeds sak, bare den har mere areale...

Haugen944
24/11/12, 17:34
Hei
Har en b230fk motor med :
Spesialchip for 3" LMM og Grønne dyser (968)
Garret m24 Turbo ( har ikke specs på den for øyeblikket) med toppstillt 8v Racinggrenrør
KLR T2 kamaxel - Durasjon 280grader - Løft 11,3 mm - nockvinkel 112grader
3" Intercooler 60mm tjukk
3" downpipe, 2.5 eksos fra den.
044 bosch pumpe

Lurer på å gjøre noe med toppen også (530 ) Tenker å gjøre noe med insugskanaler og forbrenningskammer, samt bytte eksosventiler, men er usikker på tall hjelp? :) også hadde det vert fin om noen hadde en god BTR å anbefale meg

Har også en m46 OD kasse, lblir vel forsvak denne så må vel handle meg en m90

Setter pris på svar :)

SWR
24/11/12, 19:08
Bytte eksosventiler? Lavkompad, denna da..? :)

A.Finstad
24/11/12, 19:46
Og M46 kassene tåler MYE mere en M90 kassene bare sånn at det er sakt å skal du ha noe som funker greit på gata kjøper du om sveisa zf eller getrag kaase!

Batland
24/11/12, 20:09
Bytte eksosventiler? Lavkompad, denna da..? :)
Hehe, har du sett sammenhengen nå? ;)

SWR
24/11/12, 20:30
Hehe, har du sett sammenhengen nå? ;)

Er vel godt å vel et tiår siden, vel.. var da jeg slutta å bruke de. Jeg har et sett 40mm eksosventiler på hylla som har stått der siden tidenes formiddag og hvis ingen kjøper de - jeg skal ikke bruke de - så blir de stående..

Batland
24/11/12, 21:06
Er vel godt å vel et tiår siden, vel.. var da jeg slutta å bruke de. Jeg har et sett 40mm eksosventiler på hylla som har stått der siden tidenes formiddag og hvis ingen kjøper de - jeg skal ikke bruke de - så blir de stående..
Det tror jeg på.
Regner med at du kan dreie dem ned til ca. 38 mm og sette dem i en 530 kundetopp hvis noen ønsker dette utført?

SWR
25/11/12, 01:06
Det tror jeg på.
Regner med at du kan dreie dem ned til ca. 38 mm og sette dem i en 530 kundetopp hvis noen ønsker dette utført?

Ja, hvis noen insisterer på at de MÅ ha de, skal de da få dem... men oftest ender de med å dytte inn en større innsugsventil og lar eksosen være, ihvertfall hvis de skal ha en kam på mål samtidig..

Batland
25/11/12, 14:10
Ja, hvis noen insisterer på at de MÅ ha de, skal de da få dem... men oftest ender de med å dytte inn en større innsugsventil og lar eksosen være, ihvertfall hvis de skal ha en kam på mål samtidig..
Synes at originale 44/35 ventiler på alle Volvos motorer fra B17 - B25(0) gjør 2,3 og større motorer underventilert og at 46/38 er ett minimum på disse. Jeg legger med derfor ventilene dine på minnet. ;)

Njål Nilssen
25/11/12, 22:34
Hehe, har du sett sammenhengen nå? ;) Skulle vel til å si at dette er "allemannsviten"? Lavere kompforhold = behov for større eksosventil, evt også på nitrometangreier hvor meste parten av sluttproduktet kommer inn i væskeform... Men HAR man behov for større eksosventiler om grunnkompforholdet ikke trenger være lavere enn 8.5:1? Sjelden jeg ser motorer som har mindre enn det... kanskje ned til 8:1 i ille tilfeller, men da er noe annet på vilspor om det er nødvendig. (som original Volvo 8v med Volvo-eksosbrems kanskje :p)

Njål Nilssen
25/11/12, 22:37
Synes at originale 44/35 ventiler på alle Volvos motorer fra B17 - B25(0) gjør 2,3 og større motorer underventilert og at 46/38 er ett minimum på disse. Jeg legger med derfor ventilene dine på minnet. ;) Skulle vel holde med 37mm og så fylle resten med innsugsventil... Får saken puste, og man ikke har en 13c eksosplugg i utfarten, så skal det holde lenge...finnes mye fint i dynamisk kompresjon ;) Men klart hylle-kammer kan man...legge på hylla...

SWR
26/11/12, 02:17
Synes at originale 44/35 ventiler på alle Volvos motorer fra B17 - B25(0) gjør 2,3 og større motorer underventilert og at 46/38 er ett minimum på disse. Jeg legger med derfor ventilene dine på minnet. ;)

Jeg har enda til gode å se en 2-ventilert motor - uansett volum - som har så mye innsugsventil at den ikke blir holdt igjen av den.. :) ..På en 3-liters rekkefirer med 40mm eksosventil originalt (45mm inn) økte vi effekten med 8 hk ved å bytte setering og gå ned til 38mm ventil.. Kunne nok klart det samme med en annen eksoslobe, men det fantes ingen bra hyllevare og heller ikke (billige) kam-emner å få tak i... :)

Batland
26/11/12, 08:16
Jeg har enda til gode å se en 2-ventilert motor - uansett volum - som har så mye innsugsventil at den ikke blir holdt igjen av den.. :) ..På en 3-liters rekkefirer med 40mm eksosventil originalt (45mm inn) økte vi effekten med 8 hk ved å bytte setering og gå ned til 38mm ventil.. Kunne nok klart det samme med en annen eksoslobe, men det fantes ingen bra hyllevare og heller ikke (billige) kam-emner å få tak i... :)
38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
Jeg er selvsagt STERKT uenig.

SWR
26/11/12, 13:38
38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
Jeg er selvsagt STERKT uenig.

Det tilsvarer arealet av en 33.5mm eksosventil sett i forhold til volumet. Og hvis du SERIØST tror at motoren VET at "jeg har 38mm ventiler, så jeg er sterkere enn vanlig" så har jeg ei bru å selge rimelig. Motoren vet KUN trykk og fløde per veivgrad, den aner ikke om det sitter en 32 eller en 42mm eksosventil der. I tilfellet med 3-liter'n så ga det mer effekt kun fordi eksosgassene DASSA ut av ventilen og det sløvet ned tuningen, en fikk ikke dratt nytte av potensialet på eksospulsene. En annen kamlobe kunne gjort det samme, men det gikk som sagt ikke å slipe inn en sånn på en std. kam og emnet kostet nok til at en spesialkam til denne hadde ryki på over 10 000 kr..

Og, hva alle andre driver med kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Jeg bryr meg KUN om hva termodynamikken og aerodynamikken sier at er mulig, alt annet er synsing..

Batland
26/11/12, 14:46
Det tilsvarer arealet av en 33.5mm eksosventil sett i forhold til volumet. Og hvis du SERIØST tror at motoren VET at "jeg har 38mm ventiler, så jeg er sterkere enn vanlig" så har jeg ei bru å selge rimelig. Motoren vet KUN trykk og fløde per veivgrad, den aner ikke om det sitter en 32 eller en 42mm eksosventil der. I tilfellet med 3-liter'n så ga det mer effekt kun fordi eksosgassene DASSA ut av ventilen og det sløvet ned tuningen, en fikk ikke dratt nytte av potensialet på eksospulsene. En annen kamlobe kunne gjort det samme, men det gikk som sagt ikke å slipe inn en sånn på en std. kam og emnet kostet nok til at en spesialkam til denne hadde ryki på over 10 000 kr..

Og, hva alle andre driver med kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Jeg bryr meg KUN om hva termodynamikken og aerodynamikken sier at er mulig, alt annet er synsing..
På samme måte som OZZ kakepynt Granadaen så er nok også dette noe vi ikke blir enig om. :)
Jeg lar det være med det...;)

SWR
26/11/12, 15:43
På samme måte som OZZ kakepynt Granadaen så er nok også dette noe vi ikke blir enig om. :)
Jeg lar det være med det...;)

Vi behøver ikke bli enige om det.. :) Dynoen snakka, og "if theory says it should do "this" and practice says "that", get a new theory"..

Batland
26/11/12, 17:22
Vi behøver ikke bli enige om det.. :) Dynoen snakka, og "if theory says it should do "this" and practice says "that", get a new theory"..
Hehehe, akkurat det der skal vi fort bli enig om. :D (Med ett lite forbehold selvsagt, men bare ett lite ett.)

SWR
26/11/12, 17:56
Hehehe, akkurat det der skal vi fort bli enig om. :D (Med ett lite forbehold selvsagt, men bare ett lite ett.)

Hvis forbeholdet er at jeg viser dynokurven, så kan jeg ikke det... kunden som bremset før og etter og jeg har ingen kopi... men hvis du vil tro jeg sitter og lyver noen hundre potensielle kunder opp i fleisen så må du gjerne tro det.. :)

Batland
26/11/12, 18:06
Hvis forbeholdet er at jeg viser dynokurven, så kan jeg ikke det... kunden som bremset før og etter og jeg har ingen kopi... men hvis du vil tro jeg sitter og lyver noen hundre potensielle kunder opp i fleisen så må du gjerne tro det.. :)
Det er det ikke.
Jeg mener på generelt grunnlag. Forbeholdet er vedkommende som styrer dynoen og mapper og her er det mye rart ute å går.

Jeg har forstått at du har denne innstillingen ja. :)

Njål Nilssen
27/11/12, 00:13
38 mm eksosventiler på en 3,0 L rekkefirer tilsvarer ca. 29 mm eksosventiler på en B230.
Siden store deler av de som trimmer Volvo bruker 48/40 ventiler så tenker jeg at du og flyfaen antageligvis er de eneste som tydeligvis mener at 59/29 ventiler er en god løsning i en Volvotopp som skal stå på en B230 motor.
Jeg er selvsagt STERKT uenig. Greit nok eksosventilen trenger ikke å være nesten så stor som innsugsventilen i normale tilfeller, og den må ikke være for liten heller men 59/29 er jo å ta en smule hardt i på den trange siden... Gasshastighet er ingen ulempe... må huske på at det egentlig er 5-taktsmotorer vi holder på med...men det finnes grenser...

metrakit
03/01/13, 21:54
har et spørsmål ang restriktor/struping av oljen inn på turbo..akkurat kjøpt meg en turbonetics t3 super60 og på siden dems finner eg ingenting om dette og lurer på om noen har erfaringer om hva turboen skal ha 2mm,1.5mm ingen restriktor?

SWR
03/01/13, 22:14
En 2mm funker greit den.. den har ikke vondt av et hår mer heller, men det avhenger litt av hvor desp en skal være på å få spool..

metrakit
03/01/13, 22:36
ok glemte og si at den bare er oljekjølt og standar lager dette har vell kansje noe å si ,,er vell mulig å prøve uten så prøve seg fram med restriktor.

Batland
03/01/13, 22:45
har et spørsmål ang restriktor/struping av oljen inn på turbo..akkurat kjøpt meg en turbonetics t3 super60 og på siden dems finner eg ingenting om dette og lurer på om noen har erfaringer om hva turboen skal ha 2mm,1.5mm ingen restriktor?
Turbonetics utstyrer oljeinngangen i turboene sine med en restriktor/ ett messingfilter. Hvis man fjerner denne mister man garantien.
Man trenger derfor ikke flere restriktorer enn den som allerede er der.
Du kan skimte den på toppen her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/169.jpg

SWR
03/01/13, 22:48
ok glemte og si at den bare er oljekjølt og standar lager dette har vell kansje noe å si ,,er vell mulig å prøve uten så prøve seg fram med restriktor.

Ja, kan jo det.. forskjellen du vil merke er sannsynligvis at den blir litt rappere på spoolinga med restriktoren... skal ha et VELDIG lite hull for å få noen smøre / kjøleproblemer så sant du ikke har veldig lite oljetrykk på 3-4000 rpm og opp. :)

Riff
04/01/13, 17:09
Ser litt på turbonetics t3/t4 med f1-49, super-46, kulelager og 5 bolts eksos hus, med high flow baklokket fra atp.
Noen som har tips på wg-klokke og festebrakett som passer til dette oppsettet?

Har en b230ft borret til 1 od med h-profil råder og mahle stempler, original komp og ft-grenrør hvor tetningen er planet.
Av kam har jeg en A kam og en K kam. Passer en av desse til turboen og resten av oppsettet?
Har både 530 og 531 topp liggende, hvilke av de to burde jeg velge?

Hva burde jeg gjøre med toppen, og eventuelt noen tips om hvem burde jeg sende den til?
Tenkte å få matchportet insug, topp, grenrør og turbo opp imot hverandre.

Målet er 300 ~ 350.

Kurt

Batland
04/01/13, 17:42
Ser litt på turbonetics t3/t4 med f1-49, super-46, kulelager og 5 bolts eksos hus, med high flow baklokket fra atp.
Vil du forklare hvorfor du tenker på en slik turbo?

Noen som har tips på wg-klokke og festebrakett som passer til dette oppsettet?
Volvo sin GR.A brakett og actuator vil sannsynligvis passe.

Har en b230ft borret til 1 od med h-profil råder og mahle stempler, original komp og ft-grenrør hvor tetningen er planet.
Av kam har jeg en A kam og en K kam. Passer en av desse til turboen og resten av oppsettet?
Har både 530 og 531 topp liggende, hvilke av de to burde jeg velge?
Min mening er at du bør glemme orginalkomp og en K-kam med den turboen der. En IRX450 ER ett svært mye bedre valg til det oppsettet der.


Hva burde jeg gjøre med toppen, og eventuelt noen tips om hvem burde jeg sende den til?
Tenkte å få matchportet insug, topp, grenrør og turbo opp imot hverandre.

Målet er 300 ~ 350.

Kurt

Når målet "bare" er 300 - 350 hk så mener jeg at du heller bør bruke "portepengene" på f.eks. ett RS500 GR.A luftfilter, nye pluggledninger og denne type ting.

andersg
04/01/13, 18:13
Jeg har IRX450 på vei og husmortrim++ med org komp. Fortsettelse følger... :) (tips til int.wastegate ønskes!)

Riff
04/01/13, 18:20
Vil du forklare hvorfor du tenker på en slik turbo?

5 bolt for og få atp huset, siden jeg vil ha vband og baklokket er ikke så dyrt.
Resten har jeg egentlig ingen gode grunner for.. :P

Er det en annen turbonetics som passer til 300 ~ 350 og resten av oppsettet?

Kurt

Batland
04/01/13, 21:58
Jeg har IRX450 på vei og husmortrim++ med org komp. Fortsettelse følger... :) (tips til int.wastegate ønskes!)
Flott! Bra for deg.
Kan nevne ett mer eller mindre relevant eks.
En chippet 940 med ca. 1,0 BAR ladetrykk klarer 110 hk pr. tonn på min G-måler.
En lokal 240 m/ tilsvarende motor med IRX450 og litt ekstra "greier" klarte 185 hk/tonn med rundt det samme ladetrykket.
Da foreslår jeg at du sjekker opp Garrett sin -34 actuator + en bleed ventil.

Batland
04/01/13, 22:05
5 bolt for og få atp huset, siden jeg vil ha vband og baklokket er ikke så dyrt.
Resten har jeg egentlig ingen gode grunner for.. :P

Er det en annen turbonetics som passer til 300 ~ 350 og resten av oppsettet?

Kurt
Det får du på nesten ALLE turboene til Turbonetics.
Jeg har selv en T4Super40/T3A/R0,63 turbo som er ørlite mindre, men likefullt tilsvarende den turboen du nevner her.
Jeg var svært mye mer fornøyd med en GARRETT turbo tilsvarende BSRT325. Spooler tidligere og myye hardere.

Jeg kan IKKE anbefale det turbospec. du har nevnt her og mener at BSRT325 er ett SVÆRT mye bedre valg.
Hvis du synes at BSRT325 har litt liten kapasitet så er E46 med F1-54 ett noe "tregere" alternativ.

Riff
04/01/13, 23:13
Det får du på nesten ALLE turboene til Turbonetics.
Jeg har selv en T4Super40/T3A/R0,63 turbo som er ørlite mindre, men likefullt tilsvarende den turboen du nevner her.
Jeg var svært mye mer fornøyd med en GARRETT turbo tilsvarende BSRT325. Spooler tidligere og myye hardere.

Jeg kan IKKE anbefale det turbospec. du har nevnt her og mener at BSRT325 er ett SVÆRT mye bedre valg.
Hvis du synes at BSRT325 har litt liten kapasitet så er E46 med F1-54 ett noe "tregere" alternativ.

Har du en link til den garrett turboen?

Batland
05/01/13, 00:30
Har du en link til den garrett turboen?
Hvis det er den gode BSRT325 du tenker på så er det denne Turboneticsen:
http://forum.vccn.no/
http://www.raceinfo.no/temp/Turbonetics%20Volvo.jpg

Riff
05/01/13, 09:19
Var nok den jeg mente ja. :D
Takk :D

andersg
05/01/13, 10:41
Flott! Bra for deg.
Kan nevne ett mer eller mindre relevant eks.
En chippet 940 med ca. 1,0 BAR ladetrykk klarer 110 hk pr. tonn på min G-måler.
En lokal 240 m/ tilsvarende motor med IRX450 og litt ekstra "greier" klarte 185 hk/tonn med rundt det samme ladetrykket.
Da foreslår jeg at du sjekker opp Garrett sin -34 actuator + en bleed ventil.

Jotakkjotakk! Fikk en KILLER pris, med litt ekstra deler. Skal høre med turboservice hvor mye jeg må blø for den avbilda WG'en først.
Litt nysgjerrig på om baklokkdesignet til DP kan fremprovosere boost creep, men ser nå at hullet til videre eksos er mer eller mindre i midten.

http://www.streetperformance.se/public/img/user/turbo_internwg_3.jpg

http://webshop.cp-service.se/1051-thickbox/irx-450.jpg

Batland
05/01/13, 14:16
Jotakkjotakk! Fikk en KILLER pris, med litt ekstra deler. Skal høre med turboservice hvor mye jeg må blø for den avbilda WG'en først.
Litt nysgjerrig på om baklokkdesignet til DP kan fremprovosere boost creep, men ser nå at hullet til videre eksos er mer eller mindre i midten.

Glimrende.
Sist jeg hørte med dem kostet den kr. 2200,-

Du kan sjekke opp den "Viking" actuatoren du finner på Autodb.

Neida, boost creep er definitivt det aller siste du skal bekymre deg for. Jeg mener at wg klaffen kansje er litt i største laget i dette tilfellet.
IRX600 går med identisk turbinhus og WG som IRX450 så du har kapasitet i bøtter og spann.

Batland
05/01/13, 14:17
Var nok den jeg mente ja. :D
Takk :D
Bare hyggelig.

TH-TUNING
13/01/13, 22:28
åssen vil en audi Rs4 turbo passe på til en rødblokk, ca 300hk oppsett ?

andersg
13/01/13, 22:58
Kom med spec's på den. :) Er det en KKK-turbo med den runde manifoldflensen?

The Sven
14/01/13, 09:21
RS4 har 2 turboer, som garantert er for små for 300hk hver.

metrakit
19/01/13, 20:05
et lite OT: spørsmål fra min side.. er det 14mm banjo som er nede på blokken for olje tilførsel og evt hvor finner eg 14mm banjo med AN4 evt AN6 med overgang(tess har vell ikke?)

Njål Nilssen
19/01/13, 20:13
et lite OT: spørsmål fra min side.. er det 14mm banjo som er nede på blokken for olje tilførsel og evt hvor finner eg 14mm banjo med AN4 evt AN6 med overgang(tess har vell ikke?) Tess kan kanskje ha men da er de kobblingene du leter etter kalt JIC....

andersg
20/01/13, 00:55
KL-racing har.

jmosbakk
06/03/18, 23:49
Aldri sett IRL, og ikke hørt om noen tester med de heller.. men kineserene er ikke dumme, og de utvikler seg SYKT fort, så i 2018 har nok de blant de grommeste vanlige turboene på markedet hvis de fortsetter utviklingen slik de gjør.. Jeg skal begynne med 3D-mappbare turboer.. 2 bar på tomgang? Null probs...

Må bare sitere denne fra 2011 ettersom du hadde med årstall.
Fortsatte de utviklingen eller stagnerte de på et tidspunkt?