PDA

Vis full versjon : Div. turbo spørsmål og tips, B230



Sider : 1 [2] 3 4

Mr. Myhre
07/02/10, 12:49
Kan vel også nevne at det faktisk er en B230FT det er snakk om her, ikkje ET.
Men, om den dere T3 turboen en får kjøpt på ebay er bedre, og bolt-on(?) så er de jo bare å kjøpe en sånn en, koster jo ikkje mye akkurat.


Mvh

Joakim-G_R
07/02/10, 12:56
Bedre spørs vel, er vel kinavarer. Om du sover godt om natta me kinavarer så er det jo bare å gi gass :)

TeamBørnOut
07/02/10, 12:58
Er jo derfor jeg etterspør bremsepapirer, nettopp fordi det er så mange som skryter på seg effekt.

Ingen bremser motorer på 1. gir. Det går også å bremse motoren i benk, noe som vil gi mye mer korrekt resultat.


joda. men det jeg mener er at mange har pappirer på at de har 300hk i motoren med en 19T på rødblokka.. HELT ok for meg at de har 300hk. men de har ikke dette i mere en noen få sekunder (ofte ikke så lenge en gang)..
Selv med orginale dyser på min bil så dro jeg lett i fra sånne oppsett. er MANGE som titta med rare øyne når man stoppet opp på en bensinstasjon for å ta en prat etterpå :D (hadde også progresiv btr, men det satt også trykkklokke på den så folk fikk se den gikk på 3bar på tomgang :) )
effekten synker drastisk etter noen sekunder på en bil med 19T oppsett... de har bare et peak på 300hk..
Noen dreier jo opp 13c turboer å klarer å presse 300hk ut av de :D
Men det sier seg jo selv at det ikke er effekt som varer

Testdriver
07/02/10, 13:04
Kan vel også nevne at det faktisk er en B230FT det er snakk om her, ikkje ET.
Men, om den dere T3 turboen en får kjøpt på ebay er bedre, og bolt-on(?) så er de jo bare å kjøpe en sånn en, koster jo ikkje mye akkurat.


Mvh
Men siden din er en 89mod med førstegenerasjons FT så har vell du t3 nå?

TeamBørnOut
07/02/10, 13:24
kan også ha TD05 turbo...
(større eksoshus en 13c / 19T. men litt liten kompressor)

ChrML
07/02/10, 13:28
Får TD05-18G og TD06-18G :).

TeamBørnOut
07/02/10, 13:30
td06 sitter ikke på disse bilene. er jo det som sitter på v6ere etc :)
(sier ikke at det er for stort ;))

rogern
07/02/10, 18:52
Har sett folk plukke ut 270hk med de turboene ja.
Men som andre sa her. kjøp en med litt større kompressorhus fra usa så klarer de litt mer også. men eksoshuset er jo fortsatt lite...
Men det var jo snakk om 230-250hk her. og det klarer de turboene bedre en 19T. fordi t3 turboen har mye større eksoshus.
Joakim: Slutt å mas så mye om bremsepapirer. da kunne alle kjørt rundt med 19T og skryti på seg å ha 300hk :P At man har det i 1. gir hjelper så fryktelig lite når man liker å tømme de resterene girene også...
Alle VET en 19T ikke klarer å levere 300hk i mange sekundene på en rødblokk....
turboen er ikke laget for mere en 250-260hk.. og når produsenten sier dette så er det også max.. De liker heller å skryte på seg litt ekstra :)
Men sjekk ebay. masse "t3" turboer der som er fin oppgradering til en orginal maskin som bare skal ha litt ekstra.. men skal man trimme litt å ha det gøy så børr man velge noe som har større eksoshus.. har man de tynne rådene så MÅ man dette..


slutt å mas om bremsepapirer? de lyver iallefall ikke.
som regel så har man noen pull når man bremser bilen så da rekker vel varmen og kose seg på en snurre som er for liten. hvis man drar ett pull så kan man sikkert skryte på seg men.

hvis du bremser 270hk med en org t3 så trur jeg du er i samme "skrytekategorien" som de med "300hk og 19t på rødblokk" som du nevner i annenhvert innlegg du skriver som omhandler turbovalg el.

du sier også at t3n er mye bedre enn 19t pga større eksoshus.
men i innlegget over sier du at du har sett en t3 lage 270hk og at en 19t er laget for 260hk. så da er det vel ikke så stor forskjell?

visløff
07/02/10, 19:42
hvor mye kan jeg få for turboen som jeg har på b230et min, det er vel en orginal turbo til bilen men det er en overhalt en fra gik turbo. det er nesten ingen slark sideveis kanskje en mm eller to, og så og si ingenting inn og utover. ser veldig rein og fin ut. den er kunn oljekjøling på den.

Joakim-G_R
07/02/10, 20:20
en mm eller 2 opp og ned? Utkjørt den da asså.

visløff
07/02/10, 20:34
var ut og kjent på den igjen nå, var 1mm omtrent.

ChrML
07/02/10, 20:35
en mm eller 2 opp og ned? Utkjørt den da asså.
Yep, 1-2 mm er MYE slakk. KKK27-en jeg akkurat kjøpte får man ikke rikket noe som helst opp/ned.

visløff
07/02/10, 20:44
ok, får vel ta og måle den med et måleinstrument da så får en se hvor mye det er, men det skal jo vere litt.

TeamBørnOut
07/02/10, 20:54
slutt å mas om bremsepapirer? de lyver iallefall ikke.
som regel så har man noen pull når man bremser bilen så da rekker vel varmen og kose seg på en snurre som er for liten. hvis man drar ett pull så kan man sikkert skryte på seg men.

hvis du bremser 270hk med en org t3 så trur jeg du er i samme "skrytekategorien" som de med "300hk og 19t på rødblokk" som du nevner i annenhvert innlegg du skriver som omhandler turbovalg el.

du sier også at t3n er mye bedre enn 19t pga større eksoshus.
men i innlegget over sier du at du har sett en t3 lage 270hk og at en 19t er laget for 260hk. så da er det vel ikke så stor forskjell?
Rekker å kose seg? Har du kosa deg med noe varmt noe?
Med en 19T på rødblokka så så bygges mottrykket opp kjapt og da synker kreftene fort! Noe man ikke merker under korte pull. uansett om du gjør ET eller tjue! Men når du kjører bilen din så holder du sikkert gassen inne lengre en noen sekunder? Og "Boom goes the dynamite" effekten synker.
Mener du at man ikke klarer å hente ut 270hk av en TB0363? ER DU SERIØST???
Edit: haha! glemte noe :D
Ja, jeg har sett 270hk på en TB0363. Men det er ikke noe JEG ville ha kjørt med. vi snakket bare om "hva man har sett på papiret".
Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette?Jeg har sett og kjørt "19T 300hk" biler, men det gjør ikke dagen min når man ikke har 300hk hvis man holder pedalen i bunn i noen sekunder. Late på topp fordi eksosen ikke kommer ut. effekt som dabber av etter litt. møkka oppsett som aldri skulle vært lov å hatt på en rødblokk. "restriktor oppsett" som det kalles

rogern
07/02/10, 22:04
"Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette? brukte du langt tid og tenkte godt igjennom hva du skrev? Følte du det godt etterpå? Jeg tror ikke det!"

hva har dette med saken å gjøre?
når det blir så usaklig får jeg så lite lyst til og diskutere temaet.

TeamBørnOut
07/02/10, 22:08
"Har du sitti lenge å GLEDET det til å svare på dette? brukte du langt tid og tenkte godt igjennom hva du skrev? Følte du det godt etterpå? Jeg tror ikke det!"

hva har dette med saken å gjøre?
når det blir så usaklig får jeg så lite lyst til og diskutere temaet.

Da er det endret :) Diskuter gjerne nå :)

TeamBørnOut
08/02/10, 08:26
Kl har rea på T3 (T04E) turbon nå!
helt grei oppgradering for den som bare vil ha litt ekstra og ikke noe voldtsom effektøkning.. MYE MYE bedre en 19T noen gang kommertil å bli på en 2.3 rødblokk..
Denne er tatt inn for å glede en del volvobrukere faktisk :) (man pleier jo som regel å få de omvendt... stort kompressorhus og liten turbin.. )

Rockeren
08/02/10, 18:00
Jeg blir liksom ikke helt klok på dette,når det er så mye forskjellige meninger om alt..Men utifra hva "Modalen" skrev,og tallene han kom med,så ser det iallefall ut til at f.eks 19T ikke er så dårlig som enkelte her skal ha det til..
Greit,19T er ingen "300hk turbo",men jeg har ingen planer om noe stortrim på min bil.

På en original B230FK så synes iallefall jeg at tallene fra "Modalen" viser til at dette er en fullt brukbar turbo..
Eneste jeg skal gjøre med motoren,er ecotrim chip og justere opp litt ladetrykk. kanskje 1 bar. Maks hk jeg kommer til å hente ut blir maks av hva chippen klarer,noe som vil si kanskje 200hk. Det holder mer enn nok for meg.

Og et annet spørsmål: 13c'n blir jo noe inni gamper**** fort rødglødende,noe som ikke er bra for hverken turboen eller motoren..eller oljen for den saks skyld..Blir 19T'n like fort rødglødende??
Om 19T virkelig er så ubrukelig at jeg ikke burde bruke den i det hele tatt,hvilken annen turbo er bolt-on og gir tidlig ladetrykk?
Jeg har ikke tid,kunnskap,sted å stå varmt inne,eller råd til å modifisere Downpipe/grenrør/trykkrør osv osv osv. Bilen må fortest mulig på veien,og 13c igjen er ikke et alternativ med mindre det er absolutt siste utvei økonomisk eller tidsmessig.

asdf
08/02/10, 19:44
19t er en fullt brukbar turbo, og dersom du ønsker noe som passer så og si rett på uten noen spesielle ombygginger så er det helt klart et godt valg.

Jeg forstår godt TeamBørnOut sin iver etter å anbefale større turboer, men det finnes flere veier til økt effekt enn akkurat å øke VE vha. stort eksoshus og lavt baktrykk.

ChrML
08/02/10, 19:50
19t er en fullt brukbar turbo, og dersom du ønsker noe som passer så og si rett på uten noen spesielle ombygginger så er det helt klart et godt valg.

Jeg forstår godt TeamBørnOut sin iver etter å anbefale større turboer, men det finnes flere veier til økt effekt enn akkurat å øke VE vha. stort eksoshus og lavt baktrykk.
Yep, andre måten er å øke ladetrykket = mer slitasje på alt :).

Men 19T er jo en grei erstatningsturbo for 13c hvis du ikke skal noe særlig opp i effekt. Er jo ikke noe problem å kjøre med 200 hk på en 19T. Om den er verdt prisen er noe annet ;).

Rockeren
08/02/10, 20:04
En annen ting er jo også at 19T ser vel ganske original ut også,mtp godkjenning..
Det jo en liten turbo dette også så det sier seg jo selv at det ikke er en turbo for høye effekter..Men for mild husmortrim er det vel godt nok...

For å sammenligne litt: Hvordan er 16T/18T i forhold til 19T?Finnes de også bolt-on?

jonass
08/02/10, 20:12
joda vurderte 19t selv jeg før jeg fant ut at jeg ville ha en bil som går godt, siden den er så enkel og montere. det er jo et kjempe pluss. og hvis man ikke har tenkt og hatt effekt på over 250hk så er den jo et kjempe valg.

men den går jo rødglødende fort, og man må bytte olje oftere kan man si enn med en som ikke går rød for en bakke eller slikt.

ChrML
08/02/10, 20:15
En annen ting er jo også at 19T ser vel ganske original ut også,mtp godkjenning..
Det jo en liten turbo dette også så det sier seg jo selv at det ikke er en turbo for høye effekter..Men for mild husmortrim er det vel godt nok...

For å sammenligne litt: Hvordan er 16T/18T i forhold til 19T?Finnes de også bolt-on?
Du får alle de turboene bolt-on. Alle de turboene har jo helt likt eksoshus og eksosturbin (TD04-19T). TD04 (+ noen bokstaver for typen) er navnet/størrelsen på eksosdelen. Det er bare kompressordelen som er forskjellig.

19T er omtrent like liten utvendig som 13c-en, så ingen ser forskjell.

Men kanskje det er mulig å skaffe TD05-18T eller noe (større eksoshus) med samme konflens til downpipe og T3 labyrint mot grenrøret? Tilpasset 940 mtp rotasjon på kompressoren. Evt uten labyrint og bare bruke overgangsstykke.

Rockeren
08/02/10, 20:17
Akkurat..Får vel gå for en 19T nå da om lommeboka er enig..Og bytte senere hvis det skulle bli behov for det :)
Og er man litt nøye med å la bilen gå på tomgang et par minutter etter at man har kjørt så turboen får kjølt seg ned litt så holder den også lenger..

Edit: Hvor kan man evt finne slikt? Begynner vel fort å koste litt penger også da..?

Shaiko
08/02/10, 20:22
Og er man litt nøye med å la bilen gå på tomgang et par minutter etter at man har kjørt så turboen får kjølt seg ned litt så holder den også lenger..




Det er vel ingen normalt oppegående mennesker som kjører hardt med sin turbo bil som ikke lar turboen stresse ned før de stenger for olja.

ChrML
08/02/10, 20:24
Akkurat..Får vel gå for en 19T nå da om lommeboka er enig..Og bytte senere hvis det skulle bli behov for det :)
Og er man litt nøye med å la bilen gå på tomgang et par minutter etter at man har kjørt så turboen får kjølt seg ned litt så holder den også lenger..

Edit: Hvor kan man evt finne slikt? Begynner vel fort å koste litt penger også da..?
Aner ikke. Kanskje Turbomeck klarer å skaffe TD05 turboer?

Problemet med 19T er temperaturen mens du kjører. Skal du kjøre litt aktivt så bør du hvertfall ha god syntetisk olje hvis det ikke bare skal renne brent olje ned oljereturen :p. Turboen blir rødglødende raskt med litt gassing, kan tenke deg temperaturen olja får da.

Eller så er den jo vannavkjølt så den blir fort kald igjen etter kjøring. Hadde den ikke vært det så måtte den sikkert stått en halvtime etter kjøring før man kunne skrudd av :p.

The Sven
08/02/10, 20:31
Blir ikke spesielt fort rødglødende 16T-en min ved inspirert kjøring. Selvsagt bruker man en god syntetisk olje på en turbomotor.

Rockeren
08/02/10, 20:33
ChrML Akkurat..Samme temperaturproblemene på 19T som på 13C altså..Men skal man ikke få det problemet så er det jo andre turboer som gjelder..

Shaiko Tja,skal aldri si aldri...Jeg har iallefall lært det,og er veldig nøye med det..Lar den heller stå litt for lenge før jeg stopper..


Hva må man gi for en 16T/18T kontra 19T da? og er 16T/18T bedre eller dårligere enn 19T?

Sebbe
08/02/10, 22:06
finnes det kinaturboer med vannkjøling? eventuelt sider hvor man kan få kjøpt dette

turb00le
09/02/10, 07:41
finnes det kinaturboer med vannkjøling? eventuelt sider hvor man kan få kjøpt dette

kilden til all annen dritt: ebay

TeamBørnOut
09/02/10, 07:52
kjører man etter lommeboka så velger man for f ikke 19T ? dyre og dårlige. men bilen bruker jo mer suppe bare på crusing... uff denne verden. men det fine med at noen får for slike oppsett er jo at det er bedre for oss andre som ikke vil ødelegge motorene våres med å presse ut 200hk av noe som er en modifisert 13c :)

Rockeren
09/02/10, 08:21
kjører man etter lommeboka så velger man for f ikke 19T ? dyre og dårlige. men bilen bruker jo mer suppe bare på crusing... uff denne verden. men det fine med at noen får for slike oppsett er jo at det er bedre for oss andre som ikke vil ødelegge motorene våres med å presse ut 200hk av noe som er en modifisert 13c :)

Har du noe bedre og billigere forslag da? Jeg skal ha noe som er bolt-on og vannavkjølt..

TeamBørnOut
09/02/10, 08:47
TD05 turboer. samme flenser og samme koblinger. men større eksoshus heldigvis... mulig TD06 er likt også. aner ikke faktisk.
740 turbo kom ofte med TD05.. noen 940er også.. fordi det er mye bedre turboer...
Men når 960n kom så strupa de raskt ned 940n :)

TeamBørnOut
09/02/10, 09:01
Slenger inn et bilde til sammenligning :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/691.jpg

vil bare nevne at det i tilleg til raskere spoolup med større eksoshus vil gi bedre effekt også... Men det er fortsatt veldig små eksoshus... altfor små for de som vil ha en sprekt bil. men det er veldig veldig mye bedre en TD04 som er helt forferdelig å montere på en motor som skal ungdomkjøres... Td05 er litt bedre. og de er bolt on også...
At folk ikke monterer det isteden er kun pga uvitenhet og fordi noen mennesker ikke tåler å bli lært ting..

visløff
09/02/10, 16:08
jeg ble anbefalt av turbokongen, en Garrett T3 60 trim turbo her med et stort .63ar eksoshus og stort high flow wastegate baklokk med 2.5" v-band utløp. hvordan er denne da?

TeamBørnOut
09/02/10, 16:38
er eksoshuset stort som han sier så fungerer det sikkert knall :)

Ove B
09/02/10, 16:46
jeg ble anbefalt av turbokongen, en Garrett T3 60 trim turbo her med et stort .63ar eksoshus og stort high flow wastegate baklokk med 2.5" v-band utløp. hvordan er denne da?

hei fekk du ein pris på denne?? har hørt VELDIG masse positivt om turbokongen! trur han har god peiling!!!

visløff
09/02/10, 17:00
sitat fra mail:

Nybygget Garrett 60 trim koster grunnpris 4950,-Og dette er billig . Andre på Finn.no selger de over 2000,- dyrere .
360 race trust lager BØR brukes ved høyere enn 1 bar trykk 590,- tillegg
Problemet er alle delene du trenger for å få den montert på .
Wastegate baklokk
wastegate actuator
wastegate brakett

Alle disse delene i topp kvalitet koster en god del dessverre .
Med de absolutt billigste delene jeg kan oppdrive her til deg snakker vi om ca. 1000,-

OG jeg kom på du har enda et problem .
Med orig Volvo grenrør så har du jo ikke vanlig T3 flens .
Du har den RUNDE Volvo t3 flensen på orig. Volvo grenrøret ditt som KUN finnes på Volvo turboene .
Dermed kan du ikke bruke et større .63ar eksoshus . Jeg har kun .48ar Volvo type eksoshus på lager .

jonass
09/02/10, 17:04
men det med eksos huset løser du ved og få flensen frest ned, eller ta og slipe den ned selv har gjort det og det går.
eller kjøp eller lag en adapter

visløff
09/02/10, 17:48
men det med eksos huset løser du ved og få flensen frest ned, eller ta og slipe den ned selv har gjort det og det går.
eller kjøp eller lag en adapter

ja, jeg spurte om det etterpå og sa at det kom til og fungere, men var best og kjøpe et grenrør.

ChrML
09/02/10, 17:50
Så stemmer vel ikke utløpet på Volvo- grenrøret helt med T3 standarden eller mener jeg, så får jo en kant som kødder til litt med flowen med mindre man matchporter grenrøret med turboen.

Er jo igrunn mye enklere å kjøpe et grenrør da :). Ikke så mange skruene ekstra.

Rockeren
09/02/10, 17:52
TD05 turboer. samme flenser og samme koblinger. men større eksoshus heldigvis... mulig TD06 er likt også. aner ikke faktisk.
740 turbo kom ofte med TD05.. noen 940er også.. fordi det er mye bedre turboer...
Men når 960n kom så strupa de raskt ned 940n :)

Akkurat..Vet du om noen som selger slikt?
Selvfølgelig vil jeg jo at motoren vil ha det best mulig og jeg får mest for pengene :)

TeamBørnOut
09/02/10, 18:07
sitat fra mail:

Nybygget Garrett 60 trim koster grunnpris 4950,-Og dette er billig . Andre på Finn.no selger de over 2000,- dyrere .
360 race trust lager BØR brukes ved høyere enn 1 bar trykk 590,- tillegg
Problemet er alle delene du trenger for å få den montert på .
Wastegate baklokk
wastegate actuator
wastegate brakett

Alle disse delene i topp kvalitet koster en god del dessverre .
Med de absolutt billigste delene jeg kan oppdrive her til deg snakker vi om ca. 1000,-

OG jeg kom på du har enda et problem .
Med orig Volvo grenrør så har du jo ikke vanlig T3 flens .
Du har den RUNDE Volvo t3 flensen på orig. Volvo grenrøret ditt som KUN finnes på Volvo turboene .
Dermed kan du ikke bruke et større .63ar eksoshus . Jeg har kun .48ar Volvo type eksoshus på lager .

360lager = oftere vedlikehold av turbo.. heller ikke nødvendig. om du får spool 3-400rpm senere men slipper å bytte lager en gang i året er kanskje viktigere?
Flensen på grenrøret kan du frese ned. eller gjøre som andre gjør. kjøpe en pakning som er litt tykk og bygger vekk flensen..

TeamBørnOut
09/02/10, 18:08
Akkurat..Vet du om noen som selger slikt?
Selvfølgelig vil jeg jo at motoren vil ha det best mulig og jeg får mest for pengene :)

Da er ingen av de alternativene noe bra desverre...

Men skal du ha en slik turbo så sjekk på ebay i uk, usa og tyskland

skjarlie
09/02/10, 18:28
jeg ble anbefalt av turbokongen, en Garrett T3 60 trim turbo her med et stort .63ar eksoshus og stort high flow wastegate baklokk med 2.5" v-band utløp. hvordan er denne da?

eg har kjøpt akkuratt denne frå turbokongen for ca 1/2 år sidan, med intern wastegate. er veldig fornøgd med den! brukar den i lag med 968 dyser, 300 hk chippar, 3" lmm osv.
begynner å lade på ca 2500 og fullt ladetrykk på 3000.

henrik940
09/02/10, 18:52
Nå har jeg sendt mail til KRB Trading, spørt om det folk lurer på her. Turbo til ca 250-300 holdbare hester, som kan monteres uten å gjøre så mye modifiseringer.

Da får vi hvertfall et svar av folk som virkelig har peiling og erfaring på det de snakker om.

A.Finstad
10/02/10, 14:13
må si at KRB anbefaler små turboer! jeg å en kamerat var der å sa at penger ikke er noe problem så ta fra øverste hylle skal bremse 300 på hjula i en 940 med data sprut og vi fikk en turbo som var så vidt større en 13cen (noe rundt 19T)

visløff
10/02/10, 15:14
360lager = oftere vedlikehold av turbo.. heller ikke nødvendig. om du får spool 3-400rpm senere men slipper å bytte lager en gang i året er kanskje viktigere?
Flensen på grenrøret kan du frese ned. eller gjøre som andre gjør. kjøpe en pakning som er litt tykk og bygger vekk flensen..

fikk svar fra turbokongen på dette:
Turboene holder mye lenger og tåler mer trykk med sterkere 360 lager .
Forsåvidt hvis du KUN tenker å kjøre 1 bar , så holder det med vanlig 270 lager .
Men dumt å ikke oppgradere for da har du MULIGHETEN senere å kunne kjøre mye mer trykk og mer hk .
Vanligvis i 95% av tilfeller der folk trimmer så vil de fort ha mer......er min erfaring i hvert fall .
Og da har du en turbo du kan kjøre 1.4-1.5 bar med !

TeamBørnOut
11/02/10, 00:46
må si at KRB anbefaler små turboer! jeg å en kamerat var der å sa at penger ikke er noe problem så ta fra øverste hylle skal bremse 300 på hjula i en 940 med data sprut og vi fikk en turbo som var så vidt større en 13cen (noe rundt 19T)

billig i innkjøp for han og du kan få papirer på at du har så og så mye hk :P
finnes en selger i alle :)

Rockeren
11/02/10, 03:24
Jeg har MAKS 6.000 til ny turbo på FK'n.. Hvilken turbo bør jeg velge for å få mest for pengene og at motoren skal ha det "litt" bedre enn med 13c?
Snakker fortsatt om bolt-on turbo..
Og det er fortsatt snakk om en husmortrim-turbo som vil si chip og litt høyere trykk enn originalt. Ikke noe 300hk-turbo..
Tips? 19T blir muligens litt for dyrt,eller iallefall helt i grenseland om jeg kjøper fra sverige..

TeamBørnOut
11/02/10, 07:44
sjekk tb05 turboer på ebay og slike steder

gaupe
11/02/10, 12:26
Jeg har MAKS 6.000 til ny turbo på FK'n.. Hvilken turbo bør jeg velge for å få mest for pengene og at motoren skal ha det "litt" bedre enn med 13c?
Snakker fortsatt om bolt-on turbo..
Og det er fortsatt snakk om en husmortrim-turbo som vil si chip og litt høyere trykk enn originalt. Ikke noe 300hk-turbo..
Tips? 19T blir muligens litt for dyrt,eller iallefall helt i grenseland om jeg kjøper fra sverige..

Har ikkje du ein turbo frå femmaren din då?

19T er ikkje bolt-on, det er kun den modifiserte 19Ten til turbomeck som er det. 13c er den einaste turboen som er bolt-on. 15g med konflens er relativt enkel å montere, men er heller ikkje heilt bolt-on.

Testdriver
11/02/10, 13:29
sjekk tb05 turboer på ebay og slike steder
Er de turboene "bolt on" slik som 19T fra turbomeck?

jonass
11/02/10, 14:11
hvis du finner en fra en 740 så er den bolt on. kanskje du må ha rør og slikt fra den bilen den kom fra men

ArneR
11/02/10, 14:20
Nå var det en her som hadde kjøpt en t3 kinaturbo av bra kvalitet til under 1500,- inkl. frakt, hva med en slik? Billig og bra..

www.motors.ebay.com

Og når det er så billig er det jo bare å kjøpe et oljeslangesett samtidig, søk på oil feed line kit.

Rockeren
11/02/10, 16:28
Har ikkje du ein turbo frå femmaren din då?

19T er ikkje bolt-on, det er kun den modifiserte 19Ten til turbomeck som er det. 13c er den einaste turboen som er bolt-on. 15g med konflens er relativt enkel å montere, men er heller ikkje heilt bolt-on.

Nei den solgte/bytta jeg inn i noen andre deler jeg trengte.
Paul H selger bolt-on 19T til 7500. Turbomeck sin kommer på ca en tusenlapp mindre pga kursen.
Og en på forumet selger en brukt 19T..Litt usikker på å kjøpe brukt siden man ikke har noen garanti for noe,noe man til en viss grad har på nytt..Men lommeboka taler såklart..

ChrML
11/02/10, 16:34
hvis du finner en fra en 740 så er den bolt on. kanskje du må ha rør og slikt fra den bilen den kom fra men
Er det samme labyrinttetning på 740 turboene da?

jonass
11/02/10, 16:44
ja mener det er det ja

A.Finstad
11/02/10, 17:01
ja det er samme tetning på alle volvos rødmotor turbo manifolder

TeamBørnOut
11/02/10, 20:14
Men husk at kompressorn på 740 motoren ikke leverer så mye luft.. T3 turbon leverer mere...
Derfor man børr velge turbo fra et annet merke. td05 18g eller lignende.. finnes maaaaange varianter.. Men en t3 er jo bedre.. å som sagt. man får pakkninger som gjør labyrin flensen helt flat.. Klarer man ikke ordne oljetilførselen om selv eller returen selv så send den på verksted. koster mindre en ny 19T uansett...

jonass
11/02/10, 20:25
hvor finner man en slik pakning som fjerne labyrinten?

visløff
11/02/10, 21:54
blir nok og investere i en garret trim 60 turbo til b230et motoren min tror jeg ja. men dete med grenrør, er dette enkelt og sveise selv, så på denne grenrør tråden til TBO og der er det jo noen veldi enkle løsninger på noen av dem. og går det bra med og sveise med tråd når en skal til med dette?:confused: er veldig tynn tråd i apparatet da, siden det blir brukt til karroseri sveising.

jonass
11/02/10, 21:56
og sveise med mig går jo greit det, selv ville sveist med tig, eller pinne. men pinne krever at du kan det du driver med.

TeamBørnOut
12/02/10, 10:32
hvor finner man en slik pakning som fjerne labyrinten?


hvis noen låner meg et 940 grenrør om en stund så kan jeg frese ut en del slike pakkninger i kobber eller stål. Det hadde jo gjort så man kan bruke en del flere turboer...

jonass
12/02/10, 11:05
ta kontakt hvis du får frest opp noen slike.

GMV
12/02/10, 12:57
Finnes her:
LMR (http://www.l-m-r.se)

ChrML
12/02/10, 14:46
Eller her (http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-FLS-051&Category_Code=).

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/919.jpg

TeamBørnOut
12/02/10, 18:39
en slik og litt stor "t3" turbo (litt større en 740 turbo og sånt" på et 940 grenrør gjør susen. Det er ikke versting greier. men du får mye mer effekt en 19T oppsett. + at bilen blir mye friskere og hissigere. mindre bensin bruker det også. prisen? ikke i nærheten av hva en ny 19T koster.. bedre for deg, motoren og lommeboka

GMV
12/02/10, 19:44
For de som skal ha "litt" mer enn 300hk så anbefaler jeg Turbonetics (eller garret for den skyld).
T04E -60 kompressor
T3 steg 5 turbin A/R 0.82.
Fungerte helt supert på min 2,3 16V iallefall. Dro igang tidlig og var svært hissig på turtall.

Testdriver
13/02/10, 12:08
en slik og litt stor "t3" turbo (litt større en 740 turbo og sånt" på et 940 grenrør gjør susen. Det er ikke versting greier. men du får mye mer effekt en 19T oppsett. + at bilen blir mye friskere og hissigere. mindre bensin bruker det også. prisen? ikke i nærheten av hva en ny 19T koster.. bedre for deg, motoren og lommeboka
Hvis man bruker den pakninga der, må man da slipe vekk den forhøyninga på 940 grenrøret da? Eller bruker man en slik pakning for å slippe å slipe ned? :confused:
Men hvordan blir det med oljerør og eventuelt vannrør, blir det ikke mye ombygging? Trangt og komme til osv osv?

A.Finstad
13/02/10, 12:31
bruker den for å slippe å slipe den ned!

TeamBørnOut
13/02/10, 17:36
Hvis man bruker den pakninga der, må man da slipe vekk den forhøyninga på 940 grenrøret da? Eller bruker man en slik pakning for å slippe å slipe ned? :confused:
Men hvordan blir det med oljerør og eventuelt vannrør, blir det ikke mye ombygging? Trangt og komme til osv osv?

Bruker den for å slippe å slipe ned ja. den bygger opp så det blir plant :)
vannrøra er jo ikke vanskelig. sitter jo i gummi. og i værstefall må du koste på deg 37kr i vannrør på biltema.. oljerør / tilkoblinka er det mange som bare kjøper en ferdig slange som man skrur i blokka og rett på turboen. oljereturen er ofte på samme sted. hender man må kappe røret og montere en slange i mellom (noe som tåler litt varme). når man får delene så ser man hvor lett det er å bygge om.. trangt blir det ikke. Det som er trangt er orginal turbo hvor alt er så lite :D

Sebbe
14/02/10, 02:30
hvordan passer turboene som KL racing selger på en "husmortrimma" rødblokk? tenker da helst på T04E og T3/T4 W
T04E:
Kompressorhjul: 50,8mm
Turbinhjul: 56,8mm
Avgashus: A/R 0,63

T3/T4 W:
Kompressorhjul: 58mm
Turbinhjul: 56mm (65.3mm)
Avgashus: AR 0,63

vurderer veldig sterkt å handle meg en av disse

GMV
14/02/10, 10:07
Den nederste av de to er vel trim 60 kompressoren sammen med steg 3 T3 turbinhjul. Muligens noe stor kompressor i forhold til turbinhjul som igjen vil skape mottrykk og hemme effekten/korte ned livslengden på turbo'n. 58mm kompressorhjul skal holde til rundt 550hk, men steg 3 turbin kansje rundt 400hk. Den mindre utgaven ser ut til å matche bedre med kompressor og turbin. Tipper den klarer rundt 400-450Hk.

TeamBørnOut
15/02/10, 09:07
Ja kl selger vell en som savargutta har villet ha frem. en med større turbon en kompressor.. lettvindt å holdbart å hente ut effekt av. kan fint hente ut mer effekt av B230ET motorene uten at de spytter ut rådene med en gang man skal over 200hk

jonass
15/02/10, 17:16
hvilke forskjellige "stage" er det og det målet på en t3 turbin?

GMV
15/02/10, 19:04
hvilke forskjellige "stage" er det og det målet på en t3 turbin?

Det er/var følgende, men Turbonetics har gått over til F1 eksoshjul nå.
For mål så må du eventuelt google.

STD T3
Stage II
Stage III
Stage V

GMV
17/02/10, 12:04
Har nå bestilt meg ny turbo til 16V'n. En Precision SC6265SPR 62mm billet kompressor og 65mm turbin, selvfølgelig med keramiske kulelager. Skal ifølge flere klare 700WHP og billet kompressorhjulet er mer effektivt!! Blir spennende å prøve, tror denne kan bli sint!:D

ChrML
17/02/10, 12:14
Har nå bestilt meg ny turbo til 16V'n. En Precision SC6265SPR 62mm billet kompressor og 65mm turbin, selvfølgelig med keramiske kulelager. Skal ifølge flere klare 700WHP og billet kompressorhjulet er mer effektivt!! Blir spennende å prøve, tror denne kan bli sint!:D
Det kan bli spennende, ja! :) Sørg for å poste noen videoer av resultatet da!

GMV
17/02/10, 12:22
Det kan bli spennende, ja! :) Sørg for å poste noen videoer av resultatet da!

Blir nok lenge til bilen er helt ferdig kjøreklar, men skal vel klare å skaffe frem en film eller 2.

TeamBørnOut
17/02/10, 15:58
billiet hjul er jo raske å spole opp. så med 16vn så fyrer nok den godt opp :)
du får slenge ut bilder / info av bygget :)

lasse940
28/02/10, 13:25
Hva kalles flensen til DP på en k27 og hvor kan dette skaffes??

rogern
28/02/10, 13:30
Har nå bestilt meg ny turbo til 16V'n. En Precision SC6265SPR 62mm billet kompressor og 65mm turbin, selvfølgelig med keramiske kulelager. Skal ifølge flere klare 700WHP og billet kompressorhjulet er mer effektivt!! Blir spennende å prøve, tror denne kan bli sint!:D

har du sjekka ut compturbo.com?

GMV
28/02/10, 18:49
har du sjekka ut compturbo.com?

Ja, har det. Men har ikke hørt så mye om de, derfor falt valget på Precision.

TeamBørnOut
28/02/10, 18:58
Ikke noe dårlig valg akkurat det

Joakim-G_R
28/02/10, 19:12
Compturbo er vel "gamle" ITS?

ChrML
28/02/10, 21:21
Hva kalles flensen til DP på en k27 og hvor kan dette skaffes??
Det varierer litt. Min er uten intern wastegate og den har en 6- bolts flens.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5223T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5223.JPG)

Til den passer Garrett GT32 6- bolts discharge flensen på:
http://www.verociousmotorsports.com/Shop-by-Category/Turbo-Discharge-Flanges_2/GT32-Turbo-Discharge-Flange-6-Bolt

GMV
28/02/10, 23:41
Ikke noe dårlig valg akkurat det

Håper ikke det.:p
Den nye SC serien med billet compressorhjul har fått mye skryt over dammen og hos søta bror ihvertfall. Var inne på Borg Warner S362 eller S366 ei stund, men de kan ikke leveres med kulelager pr dags dato og koster noen kroner mer....

ArneR
01/03/10, 00:36
Når vi likevel har så mange som kjenner til K27 her, kan noen fortelle meg hvilke flenser dette er?

Hadde vært morsomt å kjøpt en slik turbo, men dette likner ikke noen ting jeg har sett før.. Går utblåset av wastegaten rett ut, eller er det bare et servicelokk på det øverste bildet?

Og på det andre, dette er vel ingen T3 flens?

http://img29.imageshack.us/img29/9082/k27downpipeflens.jpg (http://img29.imageshack.us/i/k27downpipeflens.jpg/)

http://img692.imageshack.us/img692/4064/k27eksosflens.jpg (http://img692.imageshack.us/i/k27eksosflens.jpg/)

EDIT: Finnes det overganger å få kjøpt kanskje?

ChrML
01/03/10, 06:36
Hmm, den der var snodig. Forskøvet T3 flens inn og 4- bolt ut med "manglende" wastegate hull.

ArneR
01/03/10, 07:34
Ja, den er ikke lik den du har i det hele tatt på turbinsiden.. :s

TeamBørnOut
01/03/10, 08:12
har du bilde av fronten på den?
Merklig det ikke stod noe på eksoshuset. det pleier det. er den gammel?

ArneR
01/03/10, 18:31
Niks, den er ikke gammel. Den er lik de du liker med antisurge, men jeg fatter ikke hva som skjer med turbinhuset.. :p

TeamBørnOut
01/03/10, 18:35
same shit. Kjør på :D
Så jo ny ut. så da er det nok av den nyere typen som er ekstremt lettdreven :)
(men hvorfor er den byttet ut? Nye lagre etc i den? lastebil folket bytter ikke turboer i unøden. så enten er de nyoverhalte med nye lagre. ellers så trenger de nye lagre ( som oftets 500-800kr:P).

ArneR
01/03/10, 18:38
Denne skal være ny og ubrukt.. Må si det frister å kjøpe, men hva gjør man med flensene? :p

Finnes det andre turbinhus å få kjøpt til de?

jonass
01/03/10, 18:43
Du lager da bare flenser?
Har sett den innløps flensen på turbinen før. Om det kan være samme som på no bmw tror jeg faktisk

TeamBørnOut
01/03/10, 18:45
Drit nå i flensen da. er sikkert T3. bare bore 2 nye hull og flytte skruene. Eksosen er jo simpel å finne flens til.

Fant bilde på mobilen min i stad av min. savner den under forbikjøringer gitt :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/42.jpg

jonass
01/03/10, 18:51
kjørte du med orgninal cooler tbo?

TeamBørnOut
01/03/10, 18:56
nei æsj? :D alu cooler der gitt... men den ligger skjult. Alt som blinker tar kråka og bt vettu :D

jonass
01/03/10, 19:00
Haha ja. Min blir også skjult ja, undres nesten om jeg skal male kompressor huser på turbon svart.

TeamBørnOut
01/03/10, 19:01
Noen av KKKne kom med svart kompressorhus faktisk :) Usikker på hvilke modeller det er. men har sett det. kammerat har det

jonass
01/03/10, 19:05
Det er kjekt da, lyser ikke opp med en STOR turbo da.
Snakka med han som eu-godkjenner til meg og han nekta for og godkjenne med holseten da han mente den var pervers

TeamBørnOut
01/03/10, 19:09
Der har jeg fine venner :D Alt skal være i bra stand. Bremser, understell. ledninger og sånt.. men same shit hva du kjører med av effekt :P
Holseten ser jo fryktelig stor ut for vanlige folk. (er jo litt større en kkke jeg har kjørt med). Jeg har en GT42 i stua her. syns den var stor før. men nå som jeg har hatt den her en stund så syns jeg ikke den er så stor mer :P men leverer nok til 900hk, så er vanesak :D

jonass
01/03/10, 19:13
Mener også alt må være i stand, men forstår han litt ang turbon og da.
Flere som har turboer på stua ja:D

turb00le
02/03/10, 07:41
Hehe, en kamerat av en kollega glemte å skru ned trykket på en trimma 200sx som skulle på eu. Var vel ca 450hk på fullt trykk. Ble ikke godkjent.

For å holde seg til topic: Åssen blir det med en T3 super 60 på en "BPU" motor (531 topp+r dyser+kam)? Skal være brukis så ikke tema å kjøre på noe særlig mye effekt men vil gjerne ha noe litt mere givende enn 13C eksosbrems.

TeamBørnOut
02/03/10, 08:13
Er ca samme størrelse som de fleste 200stk turboene det gt28. er eksosbrems. men bedre en orginal greiene :)
http://www.youtube.com/watch?v=gICXMh2Cu14 gt28r med trimhus. annen kam, mer suppe. chip.. River ikke akkurat skinnet av pølsa. men er morsommere en 13c :D ingen tvil :D

ClassicTurbo
02/03/10, 15:13
Hva er effekten i den du linket til? gikk jo som ett dass. Må jo være mer enn turbo som er problemet der.

TeamBørnOut
02/03/10, 15:32
Neh.. en garret Gt28r er ikke store turbon gitt :) Mottrykksturbo. gammal rødblokk på 8ventiler er ikke så moderne og effektiv å trenger dermed større eksoshus en hva en liten moderne 1.8 liter eller 2 liters 4v motor gjør.

lasse940
02/03/10, 17:34
Det varierer litt. Min er uten intern wastegate og den har en 6- bolts flens.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5223T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20100203/IMG_5223.JPG)

Til den passer Garrett GT32 6- bolts discharge flensen på:
http://www.verociousmotorsports.com/Shop-by-Category/Turbo-Discharge-Flanges_2/GT32-Turbo-Discharge-Flange-6-Bolt
Det er 6 bolt på min også men med intern WG!!

Arrnty90
02/03/10, 23:02
har kjøpt denne ``turbo pakken`` er den noe å ha?? http://www.blocket.se/vi/25742506.htm

jonass
02/03/10, 23:33
har kjøpt denne ``turbo pakken`` er den noe å ha?? http://www.blocket.se/vi/25742506.htm

Den så helt grei ut, hva måtte du ut med?

Arrnty90
02/03/10, 23:37
5500 svenske;)

TeamBørnOut
02/03/10, 23:40
har kjøpt denne ``turbo pakken`` er den noe å ha?? http://www.blocket.se/vi/25742506.htm

gi bilen nok suppe så blir nok ikke du noen sinke i gata :D

turb00le
04/03/10, 09:20
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TD06-T3-20G-DSM-TURBO-95-96-97-98-99-ECLIPSE-GSX-GST_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem19b984d3e5QQitemZ11 0486672357QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAcce ssories

Dette vært noe å satsa på???

TeamBørnOut
04/03/10, 09:53
Mye bedre en å velge en 19T hvertfall.. Vet ikke med de kina greiene der. men enkelte av de andre TD06 turboene passer jo rett på med vann og olje. Dp må flyttes litt bare.

jonass
04/03/10, 10:02
hvis man leser litt på dsmtuners.com så ser man at de fleste er fornøyd med kina turboer.
finnes også adapter og få kjøpt fra dsm flens til t3, så er det bare og få planet grenrør og bolte opp.

turb00le
04/03/10, 10:43
Den turboen jeg linka til hadde allerede T3 flens, men fulgte med overgang til DSM.

jonass
04/03/10, 10:58
Den er nok ikke så dum den turbon der, må også skaffe o2 housing da, det skal visst hjelpe en del på flødet fra turbon og

Tveite Performance
05/03/10, 17:25
kjøpte meg nett t70 turbo. blir artig å prøve den på bilen ;)

turb00le
09/03/10, 07:13
Skal gjøre en liten research på denne turboen, åssen kvaliteten er på delene, holdbarhet osv.

sindre solli
10/03/10, 18:54
hei. dere burde se etter en turbo med 68mm turbin. å 82mm Compressor hjul. trur garrett gt3082r har det. en sånn turbo har det rette baktryke 2mm å trykke i mot. ikke tenk så mye på antal hester men på å unngå høyt baktrykk. da kommer dere til å ha det gøy.

TeamBørnOut
10/03/10, 18:57
sikkert kult på v8 det :P

geirao
11/03/10, 15:54
hei. dere burde se etter en turbo med 68mm turbin. å 82mm Compressor hjul. trur garrett gt3082r har det. en sånn turbo har det rette baktryke 2mm å trykke i mot. ikke tenk så mye på antal hester men på å unngå høyt baktrykk. da kommer dere til å ha det gøy.

gt3082r har vel 60-82 mener jeg. gt3582r har 68-82. den 3082 blir skikkelig "ketchup" på rødblokker`n. her har vi problemet med alt for stor front i forhold til bakdelen...på den forrige 2,3 16v motoren jeg så på, så ga gt 3582r turbon skikkelig fres fra under 4000omdr.og var frisk og fin fra ca 3000omdr., men da funker det godt å:). Han bremsa vel over 500whp.på rundt 1,5-1,6bar mener jeg. det var en lett pussa topp med org. kammer og litt strammere fjærer. Setter du gt352r på en ellers standard 8V tror jeg du blir skuffet ja, den kommer til å bli treg....

TeamBørnOut
11/03/10, 17:33
hah, trodde han mente 82mm inducer :P

Garrett gt35 turbon og gt30 kompressor er fint på rødblokk :) da blir det ikke så ketchup heller.

A.Finstad
12/03/10, 04:41
vurderer å kjøpe meg en sånn en, men er så JÆVELIG dyrt :p håper bare jeg får råd til det til vintern for da skal jeg bygge om bilen litt :p

Jobbe88
23/03/10, 10:19
Jeg har akkurat kjøpt turbo på ebay. står .50 på kompressor å .63 på eksosdelen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1552.jpg

Skal prøve å se om jeg finner den på nett. har lite peiling på turbo så hadde vært kult å fått høre om hvordan folk tror denne vil funke. Sikkert litt liten?

EDIT : Flere bilder av den her.. (ikke bry dere om navnet i linken,er nok bare for å få flere treff)

http://global.ebay.com/T3T4_400_TURBOCHARGER_w_INTERNAL_WG_DODGE_NEON_SRT 4/320460286157/item

oar83
23/03/10, 18:38
Sett meg ut en Turbonetics E46 Ar63 stage3. Nokon som har noko formeining om denne vil vere kurant?

rogern
23/03/10, 20:19
brodern bremsa sin 8v med steg 2 eller 3 ar 63 hus. husker ikke størelsen på kompressor.
baktrykket begynte og komme når han hadde rundt 320-340hk trur jeg det var. dette var med 940 manifoild.
han bytta til 82 hus. ble 370hk til slutt(417hk e85) husker ikke hva som bremsa opp da.

trond745
01/04/10, 12:09
Har finni meg en turbo som heter Fp 68hta. Skal vistnok være hakke råere enn td05 18g. Wrx gutta som prata varmt om den!! Men det står med dsm, Så hva er det?

jonass
01/04/10, 12:52
DSM er diamond star motors, altså eclipse, galant, talon og slike biler.

trond745
01/04/10, 23:48
DSM er diamond star motors, altså eclipse, galant, talon og slike biler.

Sa meg egentlig ikke stort mer men men. Fant en uten dms. Har sendt en mail og spurt om den er og få med T3 flens!!

Det er denne jeg har tittet på:http://store.forcedperformance.net/PROD/NTSUBFP68HTA.html

Hva tro dere om denne da?

henrik940
01/04/10, 23:49
Den var jo ikke svære greia..

jonass
02/04/10, 00:03
Ser ut som den er pitte liten jo, synd det ikke sto noen mål på den. Men jeg hadde hvertfall ikke kjøpt noe slik

ArneR
02/04/10, 03:47
Og ihvertfall ikke til $899.. :D

trond745
02/04/10, 09:47
Den var jo ikke svære greia..

Dem bremser 350- 390hk med den så så ille får det vel ikke vært!!

Står masse herhttp://www.iwsti.com/forums/power-bragging/160795-testing-2008-sti-hta68-360-hp-370-tq.html


Er ikke ute etter vifta fra en boing 747. Skal ha noe noe som gir rundt 300.

TeamBørnOut
02/04/10, 10:15
Så må man huske at en slik subarumotor er mye mer effektiv en hva en gammel rødblokk er.
Klarte de presse ut 350hk med den snurra på en så moderne motor så vil man ikke klare det på en rødblokk i lengden.. Nyere motorer er mer effektive å krever dermed mindre turboer
skal du legge så mye penger i en turbo + frakt etc så kost heller på deg en ny s200..
http://www.blocket.se/helsingborg/Schwitzer_S200_turbo_nya_320_580hp_26459570.htm?ca =7&w=3
husk at svenskekrona er lav også :)

trond745
02/04/10, 11:21
Så må man huske at en slik subarumotor er mye mer effektiv en hva en gammel rødblokk er.
Klarte de presse ut 350hk med den snurra på en så moderne motor så vil man ikke klare det på en rødblokk i lengden.. Nyere motorer er mer effektive å krever dermed mindre turboer
skal du legge så mye penger i en turbo + frakt etc så kost heller på deg en ny s200..
http://www.blocket.se/helsingborg/Schwitzer_S200_turbo_nya_320_580hp_26459570.htm?ca =7&w=3
husk at svenskekrona er lav også :)

kverulerere på ingen måte bare spørr. Satt å leitet etter en td05 18g, Og denne dukket opp. Du/ dere mener forsatt at en td05 er ett bedre alternativ?? Kombinasjone lavere beinsinforbruk mer gamp og til nærmet lik bolt on jeg er ut etter, og da faller jo 19t ut på et par punkter!!

henrik940
02/04/10, 11:36
Som TBO sier, finn en tugbo med større eksoshus :)

Shaiko
09/04/10, 22:32
har en holset hx60 som er splitter ny du kan kjøpe da. holder tilogmed til mer enn 300hk

Næssen
13/04/10, 23:01
Trenger ny turbo på b230at motoren min.. grenrør fra ksr.as på den ( T3 flens) satt en garrett t3/t4 Ar42 på den. men den er sliten, og aner ikke hvor jeg skal få tak i ny.. hjeelp! obs har bare 3000 spenn og rutte med:P så rop ut om noen veit om noen kinaturbor:P

Sebbe
14/04/10, 15:33
den som er nevnt tidligere i tråden som både meg og jonas kjøpte, kan jo passe greit, eller en annen T3 eller T3/T4 med liknende størrelse, er bare lete på ebay, vær obs på at mange har blodpriser på frakt til norge

henrik940
14/04/10, 15:53
Greit å spørre selger først, hvor mye han skal ha for frakt, og be han merke pakka som gave! :D

GMV
15/04/10, 00:51
A/R 0.48 er aaaaalt for lite på en T3/T4 hybrid turbo. Bør minst ha 0.63 eller aller helst 0.82. Er heller ikke godt nok med steg 1 på turbinen, steg 2 kan gå sammen med 0.82 huset og moderat effekt ~350hk. Steg 3 blir midt på treet, sånn ca ca ~400hk. Men skal du få full utnyttelse av T4 kompressoren så bør du ha steg 5 turbin og 0.63, eller 0.82 litt avhengig av hvilket kompressorhjul du har. Og husk det finnes også flere utgaver av de forskjellige stegene, du bør se etter de med 10 blad's høyeffekt's turbinhjul, IKKE de med 11 som er standard.

Thoomasi
26/04/10, 14:26
Hva med denne ?
http://www.turbomeck.se/T3-T04-E

skal ha på b230fk med Porta 530 +++

henrik940
26/04/10, 14:42
Dyr kinaturbo da..

Kalsn
26/04/10, 15:34
Dyr kinaturbo da..
er en Garrett turbo det der... :p

ChrML
26/04/10, 15:45
er en Garrett turbo det der... :p
Er vel Garrett kopi? Står ikke Garrett noen steder på siden eller på kompressorhuset..

henrik940
26/04/10, 15:45
er en Garrett turbo det der... :p

Kver står det :p ?

TeamBørnOut
26/04/10, 15:51
Hadde det vært garrett hadde de reklamert for det gitt :)

Kalsn
26/04/10, 16:21
ja kan være kopi, men står Garrett på eksoshuset, å prisen så jo heilt forjævli ut til å være kina :p

GMV
27/04/10, 10:07
Tror Turbomeck går ut ifra defekte turboer, og tilpasser nytt kompressorjhul og turbin. Så er nok muligens bare kompressor og eksoshus som er gamle/uorginale. Men send han en mail og hør. Vet han driver og bygger om mitsu turboer ihvertfall. Har sett en 13C med 19T kompressorhjul som har kommet derifra.

DieselDriver
27/04/10, 10:26
Noen som har prøvd hx60 på en b230 eller d24?

TeamBørnOut
27/04/10, 10:48
Han er vell litt kjent for å dreie opp 13C husene så de blir til 19T også.
Hx60 på en B230 tror jeg ikke du finner på dette forumet DieselDriver

DieselDriver
27/04/10, 10:51
Må vel på savarturbo da. Bare litt dritt at man ikke får med seg det som blir skrevet der når de begynner med diskusjoner på svensk av folk som droppa ungdomsskulen.

TeamBørnOut
27/04/10, 11:11
Du får legge godvilja til :) jeg er mest på svenske forum og har ikke noe problem med å skjønne noe. Men hva skal du bygge deg forno versting? Mins den gule taksenka 142n benka over 1000hk med en hx60.. den motorn var jo tilsalgs en stund...

DieselDriver
27/04/10, 11:18
Jeg og sitter for det meste på svenske forum. Liker stilen dems med og blodtrimme orginale motorer og de driter i utsendet både på karosseri og i motorom.
Nei jeg har noen gamle b19-b23 motorer som hadde vert morro og montert innsprut på og en stor turbo og se hvordan det holder. Har jo noen d24 motorer som jeg også kunne prøvd det på.
Er jo en 242 på savarturbo som har den gamle 230 motoren med dritt råder som de har bremsa 370hk på med stor turbo og bra tenning som er grunnen til at det holder.

TeamBørnOut
27/04/10, 11:20
Joda. dropper man mottrykket så holder volvo motorene lenge de. er bare i norge ET motorene har fått dårlig rykte fordi noen ikke skjønner hva baktrykk / mottrykk er...

Men hx60 er jo veldig stort da.. hx35 er jo billigere å "bedre" å prøve seg frem på litt da. holder til 500hk og eksoshusene er store nok til å ikke drepe motorene

DieselDriver
27/04/10, 11:22
Ja får prøve noe sånt isteden da.

asdf
27/04/10, 16:17
flyter snart over med hy35, hx35 og he351 turboer på amerikanske dodge/cumminsforum... Rundt 2-300dollar for brukbare saker som ikke har sett så mye kilometer eller høyere ladetrykk enn org.

Problemet er bare å overtale rednecks til å sende til lille norge. Er visst jævla skummelt å sende utenlands.

ChrML
27/04/10, 16:22
flyter snart over med hy35, hx35 og he351 turboer på amerikanske dodge/cumminsforum... Rundt 2-300dollar for brukbare saker som ikke har sett så mye kilometer eller høyere ladetrykk enn org.

Problemet er bare å overtale rednecks til å sende til lille norge. Er visst jævla skummelt å sende utenlands.
Haha, rart noen har fått for seg at det er så mye styr å sende utenlands :p.

Shaiko
27/04/10, 22:06
Ja får prøve noe sånt isteden da.

Har en splitterny hx60 liggendes. utrulig artig turbo på 230 motor.

Kjøpe`?

The Rev
24/05/10, 11:55
kan denne være noe å ha på ET`n min?

http://ksr.as/product_info.php?cPath=487_21&products_id=1552

r_style
30/05/10, 16:28
Driver å skal sette sammen motor-oppsett på en brukis, skal være budsjett trim på en B230FK som skal være fullt kjørbar til daglig bruk... Er ute etter rundt 250-300HK..

H-profil råder
K-kam
3" LMM
Portet 530 topp
Justerbar BTR
Større dyser (968'er tror jeg utgår...)
Portet 940 grenrør
Alu-IC

Spørsmålet kommer til turbo, 16T / 19T er IKKE ett alternativ, temaet er KINA snurre med de rette specsa...

Hvordan vil denne turbo'n være, med det oppsettet som er nevnt over?

T3 T4 Turbo
-.50 A/R Compressor
-.63 A/R Turbine
-5 Bolt Standard (.58) Down Pipe Flange
-Turbine Wheel: Exducer: 2.2", Inducer: 2.58"
-Compressor Wheel: Exducer: 3", Inducer: 2"

Link: http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-V-Band-Turbocharger-Turbo-A-R-50-w-Wastegate-/120576777041?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c12ef9b51

jonass
30/05/10, 16:43
Jeg kjører med en slik turbo, og sliter med surge. Mulig turbinen er for liten i forhold til compressor

r_style
30/05/10, 17:35
Jeg kjører med en slik turbo, og sliter med surge. Mulig turbinen er for liten i forhold til compressor

Hvor mye ladetrykk kjører du på?

jonass
30/05/10, 19:51
Går opp til 1,5. Men surger på de tyngre girene, altså 3-5gir.
Skal prøve og porte eksos huset reelt i morgen, så regner jeg med jeg er kvitt problemet, hvis ikke er det nok toppen det sitter i.

ArneR
31/05/10, 00:34
Fikk du med V-band baklokket og aktuatoren med turboen din jonas? knt86 kjøpte en slik fra samme selgeren og fikk ikke med de delene. Virket ikke villig til å gjøre opp etter seg heller..

r_style
31/05/10, 14:24
Går opp til 1,5. Men surger på de tyngre girene, altså 3-5gir.
Skal prøve og porte eksos huset reelt i morgen, så regner jeg med jeg er kvitt problemet, hvis ikke er det nok toppen det sitter i.


Åssen oppsett kjører du med da?

Sebbe
31/05/10, 15:02
Fikk du med V-band baklokket og aktuatoren med turboen din jonas? knt86 kjøpte en slik fra samme selgeren og fikk ikke med de delene. Virket ikke villig til å gjøre opp etter seg heller..
jeg har kjøpt den turboen fra den selgeren, og da fikk jeg med actuator og baklokk, det står jo også på ebay siden at bildet er av produktet og at de har tatt bildet selv. og jeg synes det virker rart at han ikke vil gjøre opp for seg, han har jo veldig god feedback, og virket seriøs

ArneR
31/05/10, 16:35
Ja, jeg synes også det var rart, men hvis flere nå har fått med alt som skal være med er det verdt å ta sjansen.

jonass
31/05/10, 16:42
Fikk du med V-band baklokket og aktuatoren med turboen din jonas? knt86 kjøpte en slik fra samme selgeren og fikk ikke med de delene. Virket ikke villig til å gjøre opp etter seg heller..

Jeg fikk med baklokk med 2,5" vband ja, selgeren var kjempe real med meg, snakka litt med han om kvaliteten på turbon, og han sa den rett og slett var verdt pengene. Og den funker like bra nå som når den var ny. Og skulle jeg få problemer var det bare og ta kontakt sa han

Testdriver
31/05/10, 16:52
Jeg fikk med baklokk med 2,5" vband ja, selgeren var kjempe real med meg, snakka litt med han om kvaliteten på turbon, og han sa den rett og slett var verdt pengene. Og den funker like bra nå som når den var ny. Og skulle jeg få problemer var det bare og ta kontakt sa han
Har du kjørt lenge med den turboen?

jonass
31/05/10, 17:02
Har kjørt siden mars tenker jeg. Har ikke fått merkbart mer slakke og slipper ikke gjennom olje så tror denne funker meget bra, selger snakket om at de første han hadde var det problemer med (merk jeg maste og gravde), men disse nye skulle være bra.

ArneR
31/05/10, 17:49
Høres bra ut, spørs om jeg bestiller en slik snart da.. Kjekt å ha liggende på hylla til behovet melder seg.

jonass
31/05/10, 17:57
Ja når han sender som gave er det jo skikkelig rimelig turbo også.

Kalsn
30/06/10, 01:31
vet det har vært tatt opp før, men hvordan slange er anbefalt å ha mellom kompressorhus og actuator? kan vell ikke bruke hvordan som helst?

TeamBørnOut
30/06/10, 02:48
en som er beregnet på dette. man får kjøpt forsterka slanger til sånt bruk. jeg fikk først en pakke på brakes... men turbotrykket var jojo... dro tilbake å fikk en som var bedre, og vips hadde jeg stabilt å fint turbotrykk :)

ChrML
30/06/10, 05:32
Får kjøpt armert vakumslange på Bilextra blandt annet. Sikkert mange andre bilrekvisita butikker og.

Testdriver
30/06/10, 14:41
Er det best å kjøpe ny aktuator ved oppjustering av ladetrykk på 13c?
F.eks denne: http://www.turbomeck.se/wastegate

ChrML
30/06/10, 14:46
Er det best å kjøpe ny aktuator ved oppjustering av ladetrykk på 13c?
F.eks denne: http://www.turbomeck.se/wastegate
Helt klart. Slipper så mye tyvåpning som en pyseventil gir.

Testdriver
30/06/10, 16:37
Helt klart. Slipper så mye tyvåpning som en pyseventil gir.
Da blir en slik aktuator kjøpt inn. Går utifra at braketten følger med siden det er bilde av den også, så da er det vell "bolt-on" :)

SWR
01/07/10, 11:14
Går opp til 1,5. Men surger på de tyngre girene, altså 3-5gir.
Skal prøve og porte eksos huset reelt i morgen, så regner jeg med jeg er kvitt problemet, hvis ikke er det nok toppen det sitter i.

Eller kammen...

jonass
01/07/10, 19:10
Hva kan jeg prøve ang kammen da, er en A-kam, med k-kam så var det verre.
Har klemt litt på "kilen" på kammen for og få til og justere litt på drevet, så jeg får justert noen grader der

TeamBørnOut
01/07/10, 19:16
pleier ikke kina turboene å surge litt når man passerer en bar da?

jonass
01/07/10, 19:19
Vet ikke jeg nei, kan jo hende de rett og slett er dårlige effektmessig også, har ikke lest noe sted at andre har problemer med surge på de.

TeamBørnOut
01/07/10, 19:20
mener knotan ( som har mye erfaring med disse ) sier at de har lett for å gjøre dette

jonass
01/07/10, 19:27
Undres på om eksoshuset kanskje har godt av og bli dreiv opp litt og kanskje.
Er jo rimelig "stor" kompressor del jeg har egentlig rett rundt 50mm inducer og 76mm exducer. Husker ikke tallene på turbinen. Men er hvertfall et 0.63AR hus

Med så "stor" exducer så skulle man tro dette var en turbo som likte trykk hvertfall over 1bar men surginga begynner ca på 1bar og lite turtall.

ChrML
01/07/10, 19:32
Du passerer nok surgelinjen til turboen. Altså motoren klarer ikke å suge til seg nok luft av trykket som turboen produserer. Da produserer den heller ikke nok eksos til å drive turbinen godt nok, kompressordelen mister kreftene og lufta surger tilbake til trykket synker litt. Da er turbinen lettere å drive igjen, trykket øker og det surger igjen.

Årsaken er nok at turboen har for stor kompressor som du sier. Beregnet på motorer som tar til seg mer luft.

jonass
01/07/10, 19:38
Men det jeg da ikke helt kan forstå er hvordan en motor som tar til seg mer luft ikke må kvitte seg med mer. Må ordne meg måling av mottrykk snart, om det er mye høyere enn lade trykket så fløder jo eksoshuset dårlig og derfor motoren ikke klarer og kvitt seg med all den fine lufta den lager masse god eksos av:D

SWR
01/07/10, 19:45
Men det jeg da ikke helt kan forstå er hvordan en motor som tar til seg mer luft ikke må kvitte seg med mer. Må ordne meg måling av mottrykk snart, om det er mye høyere enn lade trykket så fløder jo eksoshuset dårlig og derfor motoren ikke klarer og kvitt seg med all den fine lufta den lager masse god eksos av:D

Greia med surge er at den tar IKKE til seg all lufta. Den puster ikke, grunnet dårlig porting eller for sløv kam eller annet smått i oppsettet. Du får sykt trykk men null fløde, trykket vil ut og kreftene fra turbinen klarer ikke å holde den spinnende og trykket slår tilbake, ut samme veien det kom inn. Det er surge...

ChrML
01/07/10, 19:45
Men det jeg da ikke helt kan forstå er hvordan en motor som tar til seg mer luft ikke må kvitte seg med mer. Må ordne meg måling av mottrykk snart, om det er mye høyere enn lade trykket så fløder jo eksoshuset dårlig og derfor motoren ikke klarer og kvitt seg med all den fine lufta den lager masse god eksos av:D
Problemet er lufta motoren ikke tar til seg. Om det står 1 bar trykk i innsuget så har lufta to veier å gå. Via motoren eller tilbake via kompressoren. Hvis motoren har en dårlig kam for eksempel som tar til seg for lite luft i forhold til det den må for at den skal produsere nok eksos for å holde turbinen igang så vil det surge. Kammen og oppsett rundt toppen, motorvolum osv.. har jo alt å si på om bilen tar til seg mye eller lite luft når det står 1 bar trykk inn (om bilen går bra eller dårlig).

Blir igrunn det samme som når du slipper opp gassen litt og ikke har dump. Du stenger for lufta til motoren, turbinen mister kreftene og lufta surger tilbake gjennom kompressoren. På ethvert trykk så må det produseres nok eksos til å holde kompressoren igang med det trykket som står i mot den.

Derfor alle turboer har et kompressorkart tegnet for seg. Der står det en kurve med trykk i en retning og luftmengde i en annen retning. Jo mer trykk, jo mer luft må motoren ta til seg. Til venstre for streken så vil kompressoren surge pga for mye trykk og motoren tar til seg for lite luft og produserer dermed for lite eksos i forhold:
http://justskylines.com/knowledgebase/images/turbo/compressor_maps/td06h-20g-cfm.gif

Edit: Kan legge til at på høyre side av streken så suger motoren til seg for mye luft i forhold til det turboen klarer å produsere for å holde trykket oppe. Da synker trykket. Da er turboen overbelastet.

SWR
01/07/10, 19:51
Derfor alle turboer har et kompressorkart tegnet for seg. Der står det en kurve med trykk i en retning og luftmengde i en annen retning. Jo mer trykk, jo mer luft må motoren ta til seg. Til venstre for streken så vil kompressoren surge pga for mye trykk og motoren tar til seg for lite luft og produserer dermed for lite eksos i forhold:
http://forum.vccn.no/

Og på den der så blir det heibaluba og poffing i alle retninger hvis turboen lager 1.8 bar (Pressure ratio = 2.8) og flytter 8500 liter luft i minuttet. Dvs 300 CFM.. :)

Edit: Men det er ikke relatert til turbinen, egentlig... det kartet har nada med turbinen å gjøre, det viser bare at utenfor venstrelinja så vil enhver situasjon som får kompressoren ut i det området skape surge ved at bladene staller - omtrent som en flyvinge - grunnet "mottrykk" og for langsom luftbevegelse.

tintin500
08/02/11, 20:57
Målet er 300hk på hjul.

portet 531
btr
3"lmm
chip
v70r dyser 968
bcb ic
kam fra Km cams
h råder
wiseco stempel

Etter noe leting på nett så har jeg kommet fram til disse turbo alternativene fra TK.

Garrett T04B .ar63eksos .ar60 komp. 400+

TURBONETICS Super 60 T3 største T3 .48/63ar 370-380hk

Noen formeninger ang dette? Er vel garretten som er best egnet her vel pga 63 A/R eksos.

The Sven
08/02/11, 21:11
Garretten er vel samme turbo som jeg har, altfor stor for 300 hk, jeg skal prøve å bytte til .48 eksos nå for å få mer kjørbarhet. Blir jeg ikke fornøyd da så satser jeg på en turbo som er mer tilpassa 300-350 hk.

SWR
08/02/11, 21:26
T04B er utgammelt design... sjelden man får den spes rapp...

tintin500
08/02/11, 22:45
Så da vil denne turbonetics turboen være helt grei? må vel ha såpass A/R størrelse på eksosen? Eller burde jeg velge en mindre turbo siden jeg sikter på 300hk og denne vil bli for stor?

SWR
08/02/11, 23:25
Så da vil denne turbonetics turboen være helt grei? må vel ha såpass A/R størrelse på eksosen? Eller burde jeg velge en mindre turbo siden jeg sikter på 300hk og denne vil bli for stor?

Du kan ikke ha en mindre turbo for 300 hk... T3-Super60'en holder til maks 320 - 340 hk ved 1 Bar... 350 - 370 hk ved 1.4 bar, og da er det slutt.

Jeg har prøvd 0.48A/R T03-eksos på sykkelen.. med 326 hk er det baktrykk til månen. 0.63 er minste som er verdt å bruke.

tintin500
08/02/11, 23:48
Det høres egentlig mer ut som en turbo som kan passe til mitt bruk. Kanksje et dumt spørsmål, men er det egnet/mulig å benke denne turboen med f.eks 0.4bar og klare å få effekten under 238hk ved godkjenning?

The Sven
08/02/11, 23:49
Men baktrykket vil vel allikevel være mye mindre enn en hardt pressa mitsubishi TD04 turbo?

tintin500
08/02/11, 23:55
Isåfall så er jo det en god ting?

The Sven
08/02/11, 23:57
Ja men det var mer ment som et spørsmål enn et svar :)

tintin500
09/02/11, 00:03
Skjønner:) men trur du det er mulig å få effekten ned til 238hk med en slik turbo? Gidder ikke kjøpe to turboer bare for ei benking og ei visning.

The Sven
09/02/11, 00:33
Ja det tror jeg ikke er noe problem.

SWR
09/02/11, 01:09
Låser du wastegaten pip åpen lader den ca 0.25 bar på full rulle.. :)

For å få 230-240 hk så skal du behøve å lade rundt 0.45 Bar.. dvs, turboen må opp i det trykket eller mer for å flytte luft til såpass hk.

tintin500
09/02/11, 01:25
Hmmm. Det høres levbart ut:) Da bli det nok en slik på børsa ja.

Zeeker
08/05/11, 13:37
Er det noen her som har prøvd turboer fra www.turbobanditen.se ? ( http://www.turbobanditen.se/shop/ )
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe TB60-03. Målet er vel en stand mellom 300-400 HK.

Det jeg har gjort med motor er:
VX3 kam
H-profilråder
Ajden grenrør (bestilt nå)
Chip fra Thelostartof

Også blir det 3" LMM og større dyser

Hvordan vil denne turboen fungere mtp hardkjør på bane? jeg er glad i å dra motoren helt ut, men vil samtidig ha litt "trøkk" i bunnen uten at den blir helt håpløs :)
Eller er det en av de andre turboene han har som egner seg bedre?

Compressor housing
0,60 A/R
Inducer 60,5 mm
Exducer 84 mm
TRIM 51
Inlet 102 mm
Outlet 2.5”
360 bearing

Turbine housing
0,84 A/R
T3 divided flange
Exducer (outlet) 65 mm
Inducer 75 mm
Outlet 3" V-band

Oilcooled

SWR
08/05/11, 14:04
Gamle KKK K27-turbo-deler den der er kopiert fra.. finner ikke en T3 eller T4 kompressor med den exducerdia'en..

Zeeker
08/05/11, 14:23
Og det er bra eller dårlig ?

SWR
08/05/11, 20:42
Helt grei, er bare turbotech fra rundt 1975...

Zeeker
11/05/11, 02:44
Så du ville ikke ha kjøpt den turboen der til den prisen?
Hva annet kan man få som er bedre til rundt 6000,- ?
Sitter her å ser meg grønn, hehe. Blir ikke noe klok på turboer, så det er derfor jeg spør :)

SWR
11/05/11, 09:14
Får ikke mye bedre enn den til den prisen. :) Kvalitetsvarer koster fra rundt 9000 ink. frakt og MVA inn hit og opp til "Å satan".. Men det skal sies, mye av "skrotet" fra Kina fungerer relativt bra... hvis man får en av de turboene som karen monterte etter at han fikk seg noe. Grunnen til den lave kostnaden av sånne turboer er ikke bare billige materialer med noe tvilsom materialspec, det er også fordi "fail"-raten ikke finnes fordi det i praksis ikke finnes noe der som kan kalles kvalitetskontroll av greiene.

Så man KAN få seg en helt fin turbo som funker som en 'Netic's og lever like lenge, eller så kan man få en med skjeve akslinger, økende oljeforbruk etter 2 uker, spool som skjer omtrent ETTER at du har overvarvet og baktrykk av en annen verden fordi lagrene er fuck from the get-go....

Pris har ALLTID en grunn, og det er ikke alltid at prisen blir den den blir pga "Amerikanerene er grådige jævler"... Man får tryggheten man betaler for. :)

Joakim-G_R
11/05/11, 19:24
Comp turbo er jo ikke akkurat dyrt, og de er jo snasne til tusen.
Samme med Precision.

Zeeker
14/05/11, 00:43
Skjønner skjønner :)
Da kan det fort hende at det blir en sånn TB60-03 i 242'n :)
Takker for svar

metrakit
10/11/11, 19:53
t3t04b noe og satste på? hvordan er spoolup på en sånn?

hk er litt uvist men 558 dysene henger vel ikke med mye over 300.

SWR
10/11/11, 20:56
Finnes ca. en million forskjellige T04/T3-hybrider, så hvordan "den" funker er vill gjetting... og ALT jeg har sett av turboer som bare "heter det" og "muligens" kommer fra Kina er ofte en kopi basert på en snerten KKK K27 fra min tid i barnehagen... og jeg har unger som snart er voksne nå. Så ikke akkurat ny teknologi...

Sebbe
10/11/11, 22:15
får man tak i kinakopier av nyere turboer da? har sett noen kina GT30 osv. er det noe å samle på?

SWR
10/11/11, 22:29
Aldri sett IRL, og ikke hørt om noen tester med de heller.. men kineserene er ikke dumme, og de utvikler seg SYKT fort, så i 2018 har nok de blant de grommeste vanlige turboene på markedet hvis de fortsetter utviklingen slik de gjør.. Jeg skal begynne med 3D-mappbare turboer.. 2 bar på tomgang? Null probs...

Njål Nilssen
10/11/11, 23:20
Aldri sett IRL, og ikke hørt om noen tester med de heller.. men kineserene er ikke dumme, og de utvikler seg SYKT fort, så i 2018 har nok de blant de grommeste vanlige turboene på markedet hvis de fortsetter utviklingen slik de gjør.. Jeg skal begynne med 3D-mappbare turboer.. 2 bar på tomgang? Null probs...

Fullvariabel geometri både inn og ut elns? høres komplisert ut :p

SWR
11/11/11, 02:07
Fullvariabel geometri både inn og ut elns? høres komplisert ut :p

Neh. Bedre enn det... ;)

Njål Nilssen
11/11/11, 02:54
Neh. Bedre enn det... ;)

hmm.. ble nyskjerrig nå ja... :p Ser for meg noe elektrisk :p

Lundberg Performance
11/11/11, 07:24
hmm.. ble nyskjerrig nå ja... :p Ser for meg noe elektrisk :p

det mener jeg og å ha hørt og lest litt om, men har ikke funnet ut helt hvordan det fungerer enda :p

SWR
11/11/11, 09:28
Det er ikke helt "Turbonator" fra Ebay til $199.99 vi snakker om... F1 skal bruke disse neste år når de går til 1.6 liter 4-syl + turbo....

Lundberg Performance
11/11/11, 10:06
Det er ikke helt "Turbonator" fra Ebay til $199.99 vi snakker om... F1 skal bruke disse neste år når de går til 1.6 liter 4-syl + turbo....

oki, ja men kan du ikke forklare hvordan dette fungerer? kina snurrene fra ebay er det mye delte meninger om :p

SWR
11/11/11, 10:40
Turbokompressor med 48V høyhastighets elmotor på en side, separat batteripakke som driver denne og en 48V generator drevet av turbinen... da kan en drive kompressoren på full rulle i ett minutt uten at motoren går før batteriet tapper seg og turbinen må lade batteriet... 150MS spool-tid til 2 bar, fullt 3D mappbart og kan linkes til bl.a. gir og TPS for full-linjær effektøkning.. og en kan montere turbinen på eksossiden og kompressoren på innsugssida, om en det vil.

Lundberg Performance
11/11/11, 10:45
Turbokompressor med 48V høyhastighets elmotor på en side, separat batteripakke som driver denne og en 48V generator drevet av turbinen... da kan en drive kompressoren på full rulle i ett minutt uten at motoren går før batteriet tapper seg og turbinen må lade batteriet... 150MS spool-tid til 2 bar, fullt 3D mappbart og kan linkes til bl.a. gir og TPS for full-linjær effektøkning.. og en kan montere turbinen på eksossiden og kompressoren på innsugssida, om en det vil.
Oki, det hørres jo flott ut, men koster sikkert sikkert for mye til den som skal kun spøle noen runder på bane 10 gang i året.

SWR
11/11/11, 10:51
Det er ikke alle kundene mine som driver på det nivået... en del kjører løp, som rally f.eks. med restriktor og bruker antilag og juks og fanteri for å få igang sakene før restriktoren slår til... med denne kan du ha fullt ladetrykk hele dagen lang uten elgjakt og påfølgende døde deler og overvarva turboer liggende i lag på hylla på en dyne av svidde tusenlapper....

Lundberg Performance
11/11/11, 11:57
Det er ikke alle kundene mine som driver på det nivået... en del kjører løp, som rally f.eks. med restriktor og bruker antilag og juks og fanteri for å få igang sakene før restriktoren slår til... med denne kan du ha fullt ladetrykk hele dagen lang uten elgjakt og påfølgende døde deler og overvarva turboer liggende i lag på hylla på en dyne av svidde tusenlapper....

vet du noe hva prisen på disse er da? driver du firma?

Njål Nilssen
11/11/11, 12:13
vet du noe hva prisen på disse er da? driver du firma?

Sannsynligvis DYRT (forr dyrt for oss oss som ikke har sponsor iaffal), Han er CEO, slave, arbeider, eier osv for Skunk Works Racing i Lillestrøm derav brukernavnet "SWR"

;)

metrakit
11/11/11, 13:28
garret to4b komp del ar60 .komp hjul 54x70mm .steg2 eksoshjul .ar63 eksos. 360lager hvordan er denne på rødblokk 300hk då?

Batland
11/11/11, 17:04
Er det noen her som har prøvd turboer fra www.turbobanditen.se ? ( http://www.turbobanditen.se/shop/ )
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe TB60-03. Målet er vel en stand mellom 300-400 HK.

Det jeg har gjort med motor er:
VX3 kam
H-profilråder
Ajden grenrør (bestilt nå)
Chip fra Thelostartof

Også blir det 3" LMM og større dyser

Hvordan vil denne turboen fungere mtp hardkjør på bane? jeg er glad i å dra motoren helt ut, men vil samtidig ha litt "trøkk" i bunnen uten at den blir helt håpløs :)
Eller er det en av de andre turboene han har som egner seg bedre?

Compressor housing
0,60 A/R
Inducer 60,5 mm
Exducer 84 mm
TRIM 51
Inlet 102 mm
Outlet 2.5”
360 bearing

Turbine housing
0,84 A/R
T3 divided flange
Exducer (outlet) 65 mm
Inducer 75 mm
Outlet 3" V-band

Oilcooled
For å være brutalt ærlig. ;)
Helt håpløst.
Eldgammelt dritt og i tillegg ALT for svær til det nevnte motoroppsettet.

Batland
11/11/11, 17:08
t3t04b noe og satste på? hvordan er spoolup på en sånn?
hk er litt uvist men 558 dysene henger vel ikke med mye over 300.
Nei.
Som nevnt her er det 100 vis av mulige T4/T3 kombinasjonsmuligheter og det er egentlig kun 2 - 3 stk. som korrekt kan beskrives som "gode". Resten er egentlig skrot som bare er brukende til å fylle lommene til selgeren.

T04B er så utdatert at det er pinlig så hvis man ikke VET hva man driver med og hvorfor så styr klart ALT som har med T04B å gjøre.

Batland
11/11/11, 17:13
garret to4b komp del ar60 .komp hjul 54x70mm .steg2 eksoshjul .ar63 eksos. 360lager hvordan er denne på rødblokk 300hk då?Den eneste brukende T4 turboen med inducer på rundt 54 mm er T04E - trim 50 som også kalles E50. Denne er kapabel til å gi, og har gitt, gode resultater på de aller fleste motorer og kan derfor anbefales for dem som ønsker en turbo med "450 hk" kapasitet.

tempo_panter
11/11/11, 17:30
åssen funker egentlig kkk 24 turboen til "300hk" chipper, A kam og org 530 topp? :)

SWR
11/11/11, 17:32
garret to4b komp del ar60 .komp hjul 54x70mm .steg2 eksoshjul .ar63 eksos. 360lager hvordan er denne på rødblokk 300hk då?

Det er isåfall - hvis det er "ekte" AiResearch T04B og ikke kinesisk navnebror med KKK-mål på kompressor - 55,4 x 69.8 kompressordiametere... og da er det en T04B V-trim, omtrent samme kompkartet som den meget bedre T04E-50 nevnt over, men med snitt på 5% dårligere effektivitet over hele kartet og den orker noe mindre trykk + at den surger mye lettere... må flytte luft til ca 190 hk minimum på 1 bar, mot T04E-50'ens 140hk/1Bar.. En av de bedre B'ene, men dog ingen match for en E-50.. :)

Knallert
11/11/11, 19:38
En finurlig ting skjedde meg med en turbonetics T3/04 turbo jeg kjøpte ny.
Den ble bestilt med steg 5 turbin (T3/5 boltet) og E-50 kompressor (3" innsugsåpning) , noe den jo hadde.

Men greia var at turbinhuset var merket med stage III og på kompressorhus sto det E-46.

Ble sef. skeptisk og målte opp komp. og turbinhjul og konstaterte at de hadde målene til E-50 og Steg 5.
Så alt stemte bortsett fra merkinga på husene.
Har jo ingen praktisk betydning da men sikkert bare en veldig amerikansk ting å gjøre :)

Så er greit å måle at alt stemmer før man klager hvertfall :)

metrakit
11/11/11, 22:30
så en turboneics to4e e50 er mer og satse på et 300hk oppsett altså?

SWR
11/11/11, 23:47
så en turboneics to4e e50 er mer og satse på et 300hk oppsett altså?

Det er på alle måter en mye bedre turbo enn en T04B..

Batland
12/11/11, 16:53
så en turboneics to4e e50 er mer og satse på et 300hk oppsett altså?
Jeg mener at en Turbonetics E50 er ett godt, trygt og korrekt valg til en 2,3 L motor, men uansett hvordan man ser på det så har denne turboen kapasitet til 450 hk. Den vil derfor være en god del tregere enn en en knøttliten originalturbo.

Disse 300 hk oppsettene gir jo ikke i nærheten av 300 ærlige hk og da vil man få unødvendig dårlig spool up når man velger seg en turbo som har nærmere 200 hk overkapasitet. Hvorvidt dette vil oppleves som er problem eller ikke er individuelt.

Det er flere rundtom her som har kjørt E50 og andre 450 hk turboer på Volvos 2,3L motorer og som alle har vært godt fornøyd med resultatene.

Hvis budsjettet er høyt nok og man krever/ønsker så god spool up som mulig fra en turbo med ca. 450 hp kapasitet, så er det turboer som Garrett GTX3071R og EFR7064 som er det rette valget.

Dersom man skal ha bilen godkjent ombygget av biltilsynet da er det i praksis kun Turbonetics sin GT-K serie som er aktuell.
Ett eksempel er GT-K350 som går med E50 kompressordelen, men den gir bedre spool up enn de andre turboene med E50 kompressor som f.eks TN400 og andre T3/T4 hybrider.
http://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_42&product_id=86

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/703.jpg

Zeeker
12/11/11, 19:08
For å være brutalt ærlig. ;)
Helt håpløst.
Eldgammelt dritt og i tillegg ALT for svær til det nevnte motoroppsettet.

Det finner jeg ut snart, for her sitter den :D

Kan også nevne at motoren er satt opp med datasprut, større dyser, trykkrør & IC

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/673.jpg

Batland
13/11/11, 16:32
Det finner jeg ut snart, for her sitter den :D

Når jeg poster slik så er det på ett objektivt og generelt grunnlag.
Jeg har sett motorer som leveres helt ufattelig elendige dreiemomentkurver, men som eierene selv sier at det er strålende fornøyd med.
(Jeg ville ikke hatt skrotet om jeg fikk det og måtte beholde det.)

Det er alltid mye viktigere at eieren selv opplever kjøre- og eierglede enn at motoren har ett godt og korrekt matchet oppsett. Forhåpentligvis får du ett resultat DU blir fornøyd med. :)

Zeeker
14/11/11, 02:27
Hehe..
Skjønner den. Det er jo derfor vi spør.
Men det er ikke hver gang vi hører etter :D hehe

Jeg har hørt både for og imot på denne turboen, og jeg fikk den billig, så det er derfor jeg vil prøve :)

mister-klæbu
14/11/11, 03:37
Interessant lesing!! lest alle 20 sidene nå! :-)

Frigstad Racing
14/11/11, 15:55
Kan legge til at jeg har kjørt med for stor turbo på mitt oppsett, greit nok at det funka å sånn.. Men hvis det er ett "300hk"-oppsett, kjøp en 300hk turbo, ikke 500hk.

Den turboen jeg hadde er en Comp billet turbo som er ganske "lett spoola" så det funka jo, men er på jakt etter en kjappere spool. Blir Turbonetics E50 på meg til neste år, eller Comp Turbo igjen om de har en som er passende.

Njål Nilssen
14/11/11, 16:23
Kan legge til at jeg har kjørt med for stor turbo på mitt oppsett, greit nok at det funka å sånn.. Men hvis det er ett "300hk"-oppsett, kjøp en 300hk turbo, ikke 500hk.

Den turboen jeg hadde er en Comp billet turbo som er ganske "lett spoola" så det funka jo, men er på jakt etter en kjappere spool. Blir Turbonetics E50 på meg til neste år, eller Comp Turbo igjen om de har en som er passende.

Vurdert lysholm presse? kan levere 1 bar fra tomgang til 7000rpm den ;)

metrakit
14/11/11, 22:26
48ar eksos for lite Til 300hk pa garret t3 super 60,360 lager og flowprepping ? Turbokongen anbefalte denne men lurer pa og be han sette pa 63ar eller 58 om mulig

volvoRsport
15/11/11, 08:05
48ar eksos for lite Til 300hk pa garret t3 super 60,360 lager og flowprepping ? Turbokongen anbefalte denne men lurer pa og be han sette pa 63ar eller 58 om mulig

Hvis du leser de erfaringene folk på forumet her har med "turbokongen" og det han selger, så tenker jeg du dropper å handle med han.

Batland
15/11/11, 18:06
48ar eksos for lite Til 300hk pa garret t3 super 60,360 lager og flowprepping ? Turbokongen anbefalte denne men lurer pa og be han sette pa 63ar eller 58 om mulig
Anbefaler at du tar en revurdering på det der og driter i det.
Turbonetics sin T3 er NY, har ett 10 bladet turbinhjul og kan bestilles med 3" innsug på kompressoren. Dette er ett uendelig mye bedre valg enn andre alternativ. http://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&product_id=530
Hvis det kniper økonomisk så sjekk prisene på flett nye og selvsagt avballanserte turboer her før du kjøper ett oppskrytt og sjanglende, men sminket gammelt lik.
http://qwt.no/4854b_355hk/P_109247

metrakit
15/11/11, 23:23
se der ja ,men skulle gjerne hatt intern wg da . er det nokk med standar bearing eller må man ha det andre.?

Batland
16/11/11, 08:27
se der ja ,men skulle gjerne hatt intern wg da . er det nokk med standar bearing eller må man ha det andre.?
Da velger du en turbo som har det. ;) Pass på å velge WGhus / baklokk med 3" utgang til eksosanlegget.
Det er godt nok med standard bearing.

H.Ihle
18/11/11, 00:28
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/turbo-_-tillbehor/turbo/t3_t4-w-turbo-2.html
noen som har erfaring med denne på rødblokk?
veit det er kina turbo, men er lite gira på å bruke 10 lapper på turbo:p
skal gå sammen med 558 dyser, 3'' lmm, chippa hjerner og 3'' alu IC:)