PDA

Vis full versjon : bensin i olje b230f 89mod



Nikolai Åshamar
09/05/13, 11:49
Hei! Har store problem med at det kjem mykje bensin i olja, ca 6dl på 3 timar på tomgang
Trur ikkje det kan vere stempelringane pga at Peilepinnen står fint på plass når motoren går.
Er det andre som har hatt samme problem og kva må eg sjekke/gjere for å fikse det?
Takkar for svar :-)

Mag142
09/05/13, 13:32
Har hatt samme problem selv, da var det defekt bensintrykk regulator som kødda! Dette var en 230et motor.

Nikolai Åshamar
10/05/13, 12:18
Takkar for svar:-)
Eg fylte for mykje olje på motoren etter at eg hadde tatt av toppen og køyrde den på startmotoren alt for lenge(bensinen tende ikkje pga olje i blandinga).
det kan hende at topppakninga er gåen, men eg har tatt den beslutninga at eg sender toppen til sliping, porting og kanskje litt trimming med km technics
So undersøker eg om det er noken feil i innsprøytning eller blokk i mellomtida :-)
Må også finne ut om stempelringane er i orden...

Nikolai Åshamar
12/05/13, 16:49
Har hatt samme problem selv, da var det defekt bensintrykk regulator som kødda! Dette var en 230et motor.

er der ein måte å sjekke om den funkar? :)

Jannern
21/05/13, 10:08
Er ikke sikker men min og det klikka.. Kom så mye bensin at det rant ut igjen av filteret! På en b230ft. Mætta bensin i olja så måtte skiftes. Du må vel nesten bare prøve en annen du veit funker :) Var det jeg gjorde :)

Nikolai Åshamar
25/05/13, 09:00
Skal finne ut om det var den når eg får i 531 med vx kam :-)

Nikolai Åshamar
02/07/13, 11:12
Har bytta toppen i tilfelle det var sprekker og skifta dyser, fordi ein mekanikar sa at det kunne vere dei som rann heile tida
Bytta tomgangsregulator og den dysa som står rett under, men får fortsatt bensin i olja, motoren går greit heilt til det blir for mykje i blokka, (ca 20min) også blir den sur og vil ikkje starte meir
Har lh2.4
Er det noken som veit noke som kan hjelpe meg? :-)

Der har komt litt olje i vatnet når den stoppar

Jannern
02/07/13, 22:27
Da bør du sjekke bensinreturen.. Kan hende du har fått noe dritt i enden som går inn i tanken så det ikke renner skikkelig igjennom

skurk
03/07/13, 14:10
Flere som får fuel i oljen på B230f.
Ekstremt plagsomt.
Bytta topp,kam og bensinfilter.
Skal opp med tankarmaturet og bytte pumpe strax.
Mistenker at det er noe med dyser eller bensintrykk.
Er ikke returen på min hvertfall.
Kjører 75 mil på småkjøring med automatkasse før bensinlampa kommer på og da går det på ca.60liter så forbruket er "normalt"
Opfører seg rart da.
Går ujevnt under 1500RPM.(kan skyldes kam)
Når jeg starter opp, så går den "godt" til jeg får 3300RPM...etter det er den rar helt til jeg stoppern og starter igjen.
Får feilkode på bankesensor.

Nikolai Åshamar
03/07/13, 22:03
Når eg skiftar olje so går min sovidt i 15 min også blir den sur og uansett kva eg gjer får eg ikkje start før eg byttar olje igjen..
Og då kjem det ca 1, 5 l bensin nedi olja
Får også "knacksensorsignal saknas" 3-1-2 elns.
Det eg har tenkt å gjere no er å sette eit verksted på jobben, pga at eg er lei

skurk
04/07/13, 00:22
Bytta dyser,bensintrykksregulator og bankesensor nå nettop.
Ingen forandring.
Har samme symptomene på min,men problemene dine høres jo helt vanvittig ut.
Jeg har til og med vært av med toppen og sjekka stempler og ventiler.
Vi tilhører samme arten som landa på månen på 60-tallet,så det er jo utrolig merkelig at vi ikke skal få en gammel jævla b230f til å funke?

volvo245gl
04/07/13, 07:17
Er ikke så mangen veier bensinen kan snike seg inn vis dere har sjekket topp/sylindre.
Dette er bare en tanke, men sjekket om det renner bensin via flammefellen, og ned i den svarte boksen som står under. Den fører jo direkte til oljen.
Flammefellen har jo en liten slange til innsuget og en stor til luft inntaket. Hvis der danner seg et sug kan jo den muligens suge bensinen ned i oljen.
Som sagt bare en tanke......

Jan turbo
04/07/13, 07:50
Passer dere på å gjøre skikkelig reint på blokka før dere bytter bankesensor? Det er helt nødvendig + at den skal trekkes til med HELT riktig moment for å fungere bra.

skurk
04/07/13, 11:57
Passer dere på å gjøre skikkelig reint på blokka før dere bytter bankesensor? Det er helt nødvendig + at den skal trekkes til med HELT riktig moment for å fungere bra.

Hva er riktig moment?
Tvilsomt at det ble riktig moment.
Ble gjort litt i halvsvime i natt når jeg egentli skulle ha sovet.

skurk
04/07/13, 11:58
Er ikke så mangen veier bensinen kan snike seg inn vis dere har sjekket topp/sylindre.
Dette er bare en tanke, men sjekket om det renner bensin via flammefellen, og ned i den svarte boksen som står under. Den fører jo direkte til oljen.
Flammefellen har jo en liten slange til innsuget og en stor til luft inntaket. Hvis der danner seg et sug kan jo den muligens suge bensinen ned i oljen.
Som sagt bare en tanke......
Flammefeil?
Den boksen som kvitter seg med bensingass som ligger ved luftfilterboxen på 7-9 serie?

Jannern
04/07/13, 12:27
Hva med stempelringer og dårlig gnist/tenning..? Bare en tanke siden jeg ikke er noen proff bilmekaniker, men hvis stempelringene er veldig dårlig og det er veldig dårlig tenning/gnist på plugger, vil ikke dette gjøre at bensinen kan havne i oljen, for da brenner den jo ikke opp all bensinen? Sikkert ett dumt spørsmål men som sagt, har bare overhalt motorer.. Ikke lett etter slike feilkoder hehe.

Men Nikolay, prøvde du en annen bensintrykksregulator? Var ikke tomgangsregulatoren vi mente :) Bare så du hadde prøvd den men ikke trykkregulatoren :)

skurk
04/07/13, 16:56
Hvordan ville tenninga bli med et tenningsforsterkerkit da tro?
Kanskje det er coil som har sett bedre dager :-)

volvo245gl
04/07/13, 17:11
Flammefeil?
Den boksen som kvitter seg med bensingass som ligger ved luftfilterboxen på 7-9 serie?

Svarte boksen som står innsugsmanifoilen. Under innsug 3 og 4 sett forfra.
Flammefellen står i en liten slangebit mellom innsug 3 og 4. Ferfra går en liten tynn slange rett i innsuget mellom innsug 2 og 3.
Og en tykk slange til rett foran innsugsspjeldet/gassspjeldet..
Mulig det er et sug der som suger bensin fra manifoilen og rett i oljen.

volvo245gl
04/07/13, 17:24
Hva er riktig moment?
Tvilsomt at det ble riktig moment.
Ble gjort litt i halvsvime i natt når jeg egentli skulle ha sovet.

20nm i følge Haynes

Zeeker
04/07/13, 18:22
Vet dere at det er bensin i olja og ikke vann?
Eneste standen bensina kan komme ned til blokka er via stempelringene.
Har noen av dere målt komp på sylindrene?

skurk
04/07/13, 21:28
Vet dere at det er bensin i olja og ikke vann?
Eneste standen bensina kan komme ned til blokka er via stempelringene.
Har noen av dere målt komp på sylindrene?

Jupp det er bensin.
Lukter bensin og brenner godt...tente på oljetoppa i ste for å sjekke.
Har ikke målt komp.enda.
Kan defekt toppakning være årsak?
Har på følelsa av at biltemapakninga som lå å slang løst baki en delebil til en kompis ikke var helt optimalt.
Var det jeg hadde der og da.

Zeeker
04/07/13, 22:00
Jupp det er bensin.
Lukter bensin og brenner godt...tente på oljetoppa i ste for å sjekke.
Har ikke målt komp.enda.
Kan defekt toppakning være årsak?
Har på følelsa av at biltemapakninga som lå å slang løst baki en delebil til en kompis ikke var helt optimalt.
Var det jeg hadde der og da.

Biltemapakningen funker så lenge den er montert normalt :)

Ryker det veldig svart av bilen?
Hvis det kommer mye bensin ned i blokka må det også komme masse bensin ned i sylindrene som ikke brenner opp skikkelig og da vil det bli med mye ut av eksosen også.

ClassicTurbo
04/07/13, 22:26
Klart defekt toppakning kan gi bensin i oljen, om det ikke er tett mellom sylinder og oljekanal.

skurk
04/07/13, 23:25
Biltemapakningen funker så lenge den er montert normalt :)

Ryker det veldig svart av bilen?
Hvis det kommer mye bensin ned i blokka må det også komme masse bensin ned i sylindrene som ikke brenner opp skikkelig og da vil det bli med mye ut av eksosen også.

Ryker ingen verdens ting.
Mistenker at problemet mitt kan være tenningsrelatert.
Ganske normalt montert pakning...gikk bare litt fort.
Havarerte toppen i 7-tia,ved midnatt var den opp og gikk igjen.
I mellomtia hadde jeg plokka topp fra en annen bil og spora opp ei pakning noen mil unna.
Forøvrig første gang jeg har bytta toppakning og jeg synes det gikk fort.

Nikolai Åshamar
18/07/13, 09:21
På bilen min er der olje i innsuget no når den ikkje vil starte, kan det vere flammefella(svart boks under 3-4 innsugskanal) mi som er kaputt då? :-)
Jannern, eg har skifta begge deler ;-)

Nikolai Åshamar
03/09/13, 20:58
no har iallefall eg reve ut innsprutet og skal oppå med weber av eit slag so tar eg igjen problemet om eg blir lei gassar og skal på med turbo.
takk for alle svar sv. :)

Runar
04/09/13, 14:50
På bilen min er der olje i innsuget no når den ikkje vil starte, kan det vere flammefella(svart boks under 3-4 innsugskanal) mi som er kaputt då? :-)
Jannern, eg har skifta begge deler ;-)

Jeg fikk også olje i innsuget på min forrige motor, røyk rimelig blått for å si det slik.
Gadd ikke å finne ut av det siden motoren skulle byttes av andre grunner.

Etern1ty
04/09/13, 20:38
Vet dere at det er bensin i olja og ikke vann?
Eneste standen bensina kan komme ned til blokka er via stempelringene.
Har noen av dere målt komp på sylindrene?

endelig noen som hadde noe fornuftig å si.


I teorien skal f.eks. ikke dyser som lekker ha noe å si med bensin i olja, SÅFREMT motor er i grei stand. Den skal gå litt dårligere med lekk dyser fordi den får for mye bensin, som igjen skal reguleres av lambda.
Alt som har med blandinga å gjøre som liksom skal gi bensin i olja betyr at det er en feil med motoren fordi det forsvinner nedforbi stempelene.
MEN det skal nevnes at jeg har vært borti at bensinlekkasjer kan foresake bensin i olja vet at den forsynes på slutten før du dauer den også trekker det ned forbi stemplene

Flammefella ser jeg går som en gjenganger i disse trådene, så sjekk den først!

for å sjekke bensintrykksregulatoren, så må du først se etter fysiske lekkasjer. ser det ok og tørt ut, så fjerner du vacuumslangen og lar den gå på tomgang. det skal IKKE komme en dråpe ut fra vacuumporten. kan være du må stå opp til 10 min på tomgang og se. for dere som har mistake om for mye bensin via dyser etc, skru ut pluggene og sjekk om de er våte.

Og gjør som "Zeeker" sier, sjekk komp!

Nikolai Åshamar
05/09/13, 18:43
det er bensin.
kompresjonen på min var ca 10bar, lambda sonden lyste LEENGE(4mnd) før motoren begynte å fyllest med bensin og stoppe(pga olje som kom opp veivhusvent når det blei for mykje væske nedi der), bensintrykkregulatoren lak ikkje og pluggane var veldig våte.
kor får ein tak i ny flammefelle? eller veivhusventilasjon?
men eg trur det må vere noke med innspruten som ikkje er heilt 100%

volvo245gl
05/09/13, 19:53
Skuvat har:http://www.skruvat.no/Flammefelle-P11891.aspx
http://www.skruvat.no/Nippel-veivhusventilasjon-P11387.aspx
http://www.skruvat.no/Slange-veivhuslufting-P11224.aspx

http://www.skruvat.no/Veivhusventilasjon-P13115.aspx

http://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-oil-trap-240-740-760-780-940-3501160

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=3501160&_sacat=0&_from=R40