PDA

Vis full versjon : Spørsmål om bensin catch tank!



daols1
06/05/13, 21:04
Heisann

Skal til å lage en bensin catch tank til bilen min.. Vil helst ha den under bilen grunnet eu godkjenninger og liknende
Da blir det jo litt plass problemer..

Er det noen her som har erfaringer med tynne catch tanker. Vet at de man får kjøpt gjerne er høye og tynne men hva med Tynne og lange? Vil det fungere?
Legger ved en liten skisse så skan dere si hva dere mener

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/7.png (http://s73.photobucket.com/user/daols1/media/CATCH.png.html)

Mvh David

Riff
06/05/13, 21:17
Slik jeg tenker det, så bør den retur til tanken flyttes lenger fram mot retur fra motor og an -6 fra tanken bør peke fremover på bilen, slik at du får skudd bensinen bakover mot uttaket til pumpen..
Hvordan det vil fungere ellers, kan jeg ikke si så mye om.. :)

daols1
06/05/13, 22:00
Takk for svar.. Ser hva du mener her, Kanskje tegninga er litt missvisende. Tanken min at begge plasser det skal gå ut bensin må stå forover sånn at bensinen går i den retningen

Så har man bensin inn bakfra.. altså bensin fra hoved tanken og retur fra motor Da går jo bensinen i 1 retning. og det vil jo bli mot 044pumpa..

Det er vel ikke noe særlig fordel om bensinen roterer rundt inni der eller?

Riff
07/05/13, 04:41
Problemet da er at du må ha bensin inn fortere enn du klarer å tømme den, siden g-kreftene vil gjøre sitt om det ikke er fyllt helt opp.
Om denne hadde vært stående, så hadde tilførsel fra tanken og retur fra fuelrail vært på toppen, retur til tank hadde vært ganske høyt oppe på siden av tanken og 044 pumpa hadde vært bak i bunn av.
Alt for å få g-kreftene til å hjelpe til.

Fyll en brusflaske halvfull, og lek fly med den så ser du hva jeg mener. All væsken går bakover i flasken.

daols1
07/05/13, 06:04
Kansje det vil finne bedre om jeg tar ut bensinen til 044 pumpa i bakkant av tanken da vil jo bensinen bli presset mot pumpa under aksellerasjon?

Riff
07/05/13, 08:25
Det er bedre det ja. :D

paal-andre
07/05/13, 09:16
du kan jo prøve å lage en swirl-pot under der også da for å prøve å løse litt av problemene som kan oppstå ved fuelcut :)

daols1
07/05/13, 11:16
Kan noen, gjerne gi meg litt info om hva effekten av en swirl pot er?

paal-andre
07/05/13, 12:53
nå er ikke jeg noe teknisk geni. men du bruker den jo nesten som en ekstra tank som alltid er full og fri for luft. swirlen inne der sørger for å skille ut luften i bensinen til åndingen i toppen og lar bensinen strømme uten luftlommer. så du kan kjøre i skarpe svinger og akselerere uten at pumpa plutselig trekker luft fra tanken din.
du må ha minst 2 pumper da. en for å pumpe inn i swirlpotten og en etter potten for å suge fra den.

mulig dette er alt for enkelt forklart, men sånn jeg forstår funksjonen :P

Joakim-G_R
07/05/13, 14:47
Lag en inni orginaltanken.

daols1
07/05/13, 16:41
Lag en inni orginaltanken.

Ja det kunne jeg gjerne gjort visst det ikke hadde vært livsfare invollvert! Er lite fristende å drive å kappe å sveise i en bensitank egentlig.. Man har jo allerede satt en spiker i kista når man fyrer igang vinkelsliperen :)

OG orginal tank til volvo 142 er ikke lett å oppdrive nye.. så må man tenke i andre baner ;)

Men, for å få til en såkalt "swirl" så er man vel avhenging av at tanken er rund og sylinder formet?

Joakim-G_R
07/05/13, 17:39
Har dere ikke vann i Arendal? :-)

daols1
07/05/13, 18:09
Joda langs palmekysten her nede så er det ikke vann det står på :) Kansje heller motet som svikter? Har hørt om bensintanker som er sveist når de er fulle av vann som har eksplodert og må ærlig inrømme at jeg har ikke lyst til å ende mine dager med en sveisepistol i handa og en bensitank krølla rundt hodet :)

Joakim-G_R
07/05/13, 19:13
er ikke tanken lik 240?

Tror nok det er mer rykter enn fakta ang det der. :-)

Tanken må være rund hvis du skal lage swirlpot jo, så ikke det spm før nå.

daols1
07/05/13, 20:42
er ikke tanken lik 240?

Tror nok det er mer rykter enn fakta ang det der. :-)

Tanken må være rund hvis du skal lage swirlpot jo, så ikke det spm før nå.

Nei desverre, det er det som er så dumt at tanken fra 240 og 140 er helt ulike..!

Og angående det med sveising av tank så har jeg hørt mye rart av historier hehe tanker som er blitt runde som baller osv
Men har hørt noen stikker eksosen fra bilen inn i tanken mens de sveiser.. da skal det visst ikke smelle

Joakim-G_R
07/05/13, 21:14
jaha...?

Tenkte mer om du demonterte tanken, tømte den for bensin og fylte med vann før du skjærte hull i den jeg da. Bør være trygt det. :-)

daols1
07/05/13, 21:48
ja det bør jo være innafor men den må jo sveises igjen au? da kan den jo ikke være full av vann?

Joakim-G_R
08/05/13, 09:08
Nei, men da er jo gassen vasket ut. :)