PDA

Vis full versjon : Tomgangs regulator gåen



Roy-Inge
06/05/13, 18:54
Hei. Har ett problem med tomgangen på min 850 92 modell, det lyser ei lampe på dashbordet som forteller at det er feil på emission systemet, leste av feilkoder, og kom frem til at det er tomgang regulatoren som er gåen, en brukt er på vei fra statene. Det jeg lurer på, vil denne lampen slutte å lyse når jeg setter på den "nye" ? Eller må jeg slette den feilkoden?

mrstfu
07/05/13, 10:55
se i tips&triks-seksjonen her på forumet, finnes en guide til hvordan du sletter feilkoder med diagnoseboksen i motorrommet.

Roy-Inge
07/05/13, 11:04
Aha, takk, skal sjekke det ut ;)

Svirre
07/05/13, 20:48
Evt. nappe av minuspolen på batteriet og vent 2-3 min. Deretter napper du opp hjernen i 10 sek og sett den ned igjen og koble til batteri igjen.

Roy-Inge
07/05/13, 22:37
Okei, det er vel lettere enn å stå å knote med dioden, takker for svar :)

Roy-Inge
14/05/13, 19:23
Da var tomgang regulatoren kommet og byttet, men den går like ujevnt enda på tomgang, og lampen for feil på avgass systemet lyser enda. Denne, som er tegna grønt rundt lyser under kjøring: http://bildr.no/thumb/1615855.jpeg (http://bildr.no/view/1615855) Kan det være lamdasonden, eller luftmengdemåleren som tuller?

mrstfu
14/05/13, 20:16
Da var tomgang regulatoren kommet og byttet, men den går like ujevnt enda på tomgang, og lampen for feil på avgass systemet lyser enda. Denne, som er tegna grønt rundt lyser under kjøring: http://bildr.no/thumb/1615855.jpeg (http://bildr.no/view/1615855) Kan det være lamdasonden, eller luftmengdemåleren som tuller?

Hva slags motor har du?

10ventilerene, både 2.0 og 2.5 har ikke luftmengdemåler, men heller en innsugslufttemperaturmåler. Uansett, du må få slettet feilkoder før du prøver mer delebytte. Gjør det med diodeboksen denne gangen, der får du og en bekreftelse på at feilkodene er slettet. Deretter leser du ut feilkodene på nytt, og tar med deg de hit, så ser vi hva vi får til.

Roy-Inge
14/05/13, 21:14
Har 2.5 liter. Hadde av minus polen hele tiden, fra jeg tok av kontakten til den regulatoren som sto på til jeg skulle til å starte den. Fant ett innlegg her om hvordan man slette feilkoder med den dioden, men på min bil så er det ikke noe kontakt nedi hullet 5B. Så hvordan sletter jeg feilkoden da?

mrstfu
14/05/13, 23:16
Bombesikker på at det ikke er noen kontakt der? Sprut litt WD40 eller lignende nedi, kan hende det er møkkete. Om det ikke er det, hadde jeg tatt løs diagnoseenheten, åpnet den, og skjekket at den ikke har ramlet bort fra hullet i plastikken eller ne sånt. Det skal være en kontakt der, ingen andre diagnosemetoder på det motorsystemet jeg vet om.

Roy-Inge
15/05/13, 06:00
Ja er ganske sikker, lyste nedi der og var ikke noe kontakt å se. Kan jo prøve med wd40. Men leste meg frem til at hullet b5 er for srs, stemmer dette? For tror ikke jeg har airbag, kan det ha noe med saken å gjøre? Uansett, skal i ettermiddag få lest ut alle feilkodene, og sjekke ut om den har ramla ut, hvordan får jeg løs den diagnose enheten? edit: Ser du spør hvilken motor jeg har, mener det er 20 ventiler, det er en glt jeg har.

mrstfu
15/05/13, 06:49
Om du har en GLT (ca 125kW iflg vognkort), har du en 20ventilers 2.5liter rekkefemmer uten turbo, ja.

Og jeg tviler sterkt på at du ikke har airbag, tror ikke 850 kom uten airbag i rattet, aldri sett en hvertfall. SRSsystemet tar for seg beltestrammerene i Bstolpa og sideairbagene i stolene og, om du har dette.

Roy-Inge
15/05/13, 14:39
Ja stemmer det du skriver om motoren. Ja kan hende det er airbag i rattet, ikke vet jeg, i dørken så står det "sips" og dette er vel noe side inpact greier? Hvordan løsner jeg den diagnose enheten da?

Roy-Inge
15/05/13, 15:00
Har nå gjort ett forsøk på å lese av feilkodene, er ikke sikker på om jeg fikk dem rett :/ Men på a2: 1-2-1, 1-2-3. A7 1-1-2, 1-2-1. Har også sjekka på den diagnose enheten, det er ikke noe ledning som går opp til b5.

mrstfu
15/05/13, 15:48
Er det denne du brukte?

http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder

Der står alle feilkodene du fikk.

Men hvorfor skal du på B5? B5 er SRSsystemet, og har ingenting med Lambdalampen å gjøre (den du har ringet rundt).

Roy-Inge
15/05/13, 16:24
Åja den er for lamdaen ja? I instruksjons boka står det "feil på emmission systemet" Har i går og idag gått å tenkt på om det kan være den som er ødelagt, hvordan er det den skal se ut på farge, vet hvor den er plassert. Grunnen til at jeg skulle på b5 er at jeg skulle slette feilkodene. Men skal til Sverige i sommer, så skal få de til å se på de feilkodene. Får takke så mye for hjelpen så langt ;)

mrstfu
15/05/13, 17:13
Åja den er for lamdaen ja? I instruksjons boka står det "feil på emmission systemet" Har i går og idag gått å tenkt på om det kan være den som er ødelagt, hvordan er det den skal se ut på farge, vet hvor den er plassert. Grunnen til at jeg skulle på b5 er at jeg skulle slette feilkodene. Men skal til Sverige i sommer, så skal få de til å se på de feilkodene. Får takke så mye for hjelpen så langt ;)

Nja, den er ikke bare for lambdasonden. Lambda er navnet på tegnet i varsellampa, og lampa signaliserer en eller annen form for motorfeil, kan være mye annet enn lambdasonden. Ta feilkodene du leste ut istad, se hva de betyr i lista, så får du nok en pekepinn.

Roy-Inge
15/05/13, 17:22
Okei :) Ja skal få en til å hjelpe meg å lese de av på nytt, så får jeg se, om de stemmer de jeg fikk ut, så kan det være luftmengdemåleren som fjusker, eller ect signal. Kan jo legge til, når jeg starter bilen, så går motoren såvidt, mellom 500-700 rpm.

Roy-Inge
16/05/13, 09:13
Da har jeg fått en annen til å hjelpe meg å lese av feilkodene, og det var slettes ikke tomgang regulatoren som tuller. Kom frem til at den sensoren som kalles for ect er gåen, og at luftmendgemåleren er gåen. Har sjekket på Skruvat, og de har 2 forskjellige sånne sensorer, http://www.skruvat.no/Sensor-kj%C3%B8lemiddeltemperatur-P111327.aspx og denne http://www.skruvat.no/kjlev%C3%A6sketemperatur-sensor-P12720.aspx Hvilken av disse skal jeg kjøpe?

hammerpaal
16/05/13, 13:07
Om du har en GLT (ca 125kW iflg vognkort), har du en 20ventilers 2.5liter rekkefemmer uten turbo, ja.

Og jeg tviler sterkt på at du ikke har airbag, tror ikke 850 kom uten airbag i rattet, aldri sett en hvertfall. SRSsystemet tar for seg beltestrammerene i Bstolpa og sideairbagene i stolene og, om du har dette.

Jeg har ikke airbag i rattet, dashbord eller sidene i min 850. Mulig enkelte årsmodeller ikke har det.

mrstfu
16/05/13, 14:51
Jeg har ikke airbag i rattet, dashbord eller sidene i min 850. Mulig enkelte årsmodeller ikke har det.

Nytt for min del. Da må trådtstarter eventuelt bruke en annen plugg for å slette feilkoder.

Roy-Inge
16/05/13, 17:04
Det er en 92 modell glt jeg har. Men denne sensoren jeg nevnte i tidligere innlegg, hvilken skal jeg velge? Hammerpaal, hvilken årsmodell er det du har?

mrstfu
16/05/13, 17:43
Det er en 92 modell glt jeg har. Men denne sensoren jeg nevnte i tidligere innlegg, hvilken skal jeg velge? Hammerpaal, hvilken årsmodell er det du har?

Hvis ingen kan fortelle deg, ta den ut og sammenlign.

Roy-Inge
16/05/13, 17:47
Ja får gjøre det :) Men har du peiling på hvordan jeg sletter feilkodene når jeg ikke har airbag?

hammerpaal
16/05/13, 19:43
Det er en 92 modell glt jeg har. Men denne sensoren jeg nevnte i tidligere innlegg, hvilken skal jeg velge? Hammerpaal, hvilken årsmodell er det du har?

92-modell GLT. :cool:
Du bør gå for den sensoren med messingfarget pinne på, den har jeg nettopp skiftet selv. Burde egentlig gå for termostatbytte også når du først skifter den, siden det er en kronglete plass å komme til bare for sensoren.
Diagnoseapparatet er delt opp i A og B. De feilkodene du skal slette er i A. I B ligger stort sett cruise control, elektronisk klimaanlegg, SRS, og div. andre.
Noe av problemet ditt ligger nok i den måleren som er festet til luftfilterboksen, kan være skitten eller defekt. Sjekk også etter vacuumslanger hvis den er ujevn på tomgang.
Etter at du har skiftet ECT (kjølevannsensor), så vil nok kode 1-2-3 på A2 og 1-2-1 på A7 bli borte.
Er tankmåleren din defekt siden du har feilkode på den?

Roy-Inge
16/05/13, 20:09
Okei, takk for svar :) Den satt rimelig godt fast, bøyde faktisk litt av verktøyet jeg brukte, med andre ord, jeg fikk den ikke opp :/ Ja er kronglete å komme til, men termostaten funker slik den skal :) Vacumslangene rundt gassvaieren de er i orden. Man kan vel ikke se om den lmm er ødelagt? Kan man rengjøre den uten å ødelegge den? Tankmåleren funker slik den skal, ser jeg har skrevet lengre opp om den, men trenger vel ikke å gjøre noe med de feilkodene så lenge bensinmåleren funker? Kan jo legge til at idag når jeg var ute å kjørte å trykte inn clutchen stoppa motoren, kjølevann nåla hadde da ikke beveget seg, har også sett en film på youtube, en som har samme problemet som meg, han har tatt bort luftmengdemåleren, men da har han en fryktelig lyd ifra motoren. Her er den: http://www.youtube.com/watch?v=w0p6pRx3oiM

hammerpaal
16/05/13, 22:58
Okei, takk for svar :) Den satt rimelig godt fast, bøyde faktisk litt av verktøyet jeg brukte, med andre ord, jeg fikk den ikke opp :/ Ja er kronglete å komme til, men termostaten funker slik den skal :) Vacumslangene rundt gassvaieren de er i orden. Man kan vel ikke se om den lmm er ødelagt? Kan man rengjøre den uten å ødelegge den? Tankmåleren funker slik den skal, ser jeg har skrevet lengre opp om den, men trenger vel ikke å gjøre noe med de feilkodene så lenge bensinmåleren funker? Kan jo legge til at idag når jeg var ute å kjørte å trykte inn clutchen stoppa motoren, kjølevann nåla hadde da ikke beveget seg, har også sett en film på youtube, en som har samme problemet som meg, han har tatt bort luftmengdemåleren, men da har han en fryktelig lyd ifra motoren. Her er den: http://www.youtube.com/watch?v=w0p6pRx3oiM

Vet ikke om det er mulig å se om den er ødelagt, men kan jo prøve med noe elektronikkrens å spraye på i verste fall.
Angående den kjølevannsensoren så er det mulig å separere de to kablene fra selve kontaktstykke ved å vippe "hetta" bakover. Den "hetta" er nummerert med 1 og 2, tror jeg det var. Kanskje lettere da å få skrudd den ut. :)
Har du prøvd det samme selv med å starte bilen uten måleren?

Roy-Inge
17/05/13, 20:49
Ok. Lar den være til jeg drar på ferie. Har fått lånt meg verktøy nå :) så nå skal jeg få den av, koste hva det koste vil, hehe. Har ikke prøvd det samme som i videoen, men kan prøve, så kommer jeg tilbake med svar på hvordan den oppfører seg ;)

Roy-Inge
18/05/13, 15:41
Da har jeg prøvd å starte bilen uten den luftmengdemåleren og den gikk normalt på tomgang 900-1000 rpm. Men om jeg kjører uten denne, da vil vel blandingen bli for fet? Funker wd40, har nemlig ikke elektronikk rens :(

Tar motoren skade om jeg tar ut kontakten, å kjører med den ute til jeg får kjøpt ny? Har sett på skruvat.no og de har inne orginal, med samme delenummer som den jeg har nå.

Roy-Inge
19/05/13, 16:18
Da er ny luftmengdemåler bestilt, velger å la bilen stå til jeg får delene.

hammerpaal
19/05/13, 17:11
Da har jeg prøvd å starte bilen uten den luftmengdemåleren og den gikk normalt på tomgang 900-1000 rpm. Men om jeg kjører uten denne, da vil vel blandingen bli for fet? Funker wd40, har nemlig ikke elektronikk rens :(

Tar motoren skade om jeg tar ut kontakten, å kjører med den ute til jeg får kjøpt ny? Har sett på skruvat.no og de har inne orginal, med samme delenummer som den jeg har nå.

Da tyder det nok på at det er måleren som er synderen hvis den går bra nå etter at du koblet den ut.
Når man kjører med den frakoblet går vel bilen i nødmodus har jeg hørt, så det vil vel vise seg i at ikke bilen for optimal blanding.
Om man kan bruke WD40 er jeg usikker på. Om man i det hele tatt kan bruke elektronikkrens som jeg skrev om tidligere er jeg også litt usikker på, men er vel kanskje av det bedre hvis man ikke får tak i riktig produkt til å rengjøre måleren med.
Det beste er som du allerede har gjort - å kjøpe deg en ny, da skal den holde i mange år. :)

Roy-Inge
19/05/13, 17:59
Ja, fant en brukt på en høgger her i Norge til 625, men er jo usikkert på hvor lenge den vil holde. Da den kjølevann sensoren også er gåen, tørr jeg ikke å kjøre med bilen nå, da vi her jeg bor har hatt oppi 27 grader :O

hammerpaal
19/05/13, 21:21
Ja, fant en brukt på en høgger her i Norge til 625, men er jo usikkert på hvor lenge den vil holde. Da den kjølevann sensoren også er gåen, tørr jeg ikke å kjøre med bilen nå, da vi her jeg bor har hatt oppi 27 grader :O

Deilig med sommer, men spørs hvor lenge det varer. :cool:

Roy-Inge
20/05/13, 16:25
Da har jeg tappa av kjølevæsken, men denne tappepluggen knakk av når jeg skulle skru den ut, så nå er halve plugge igjen i hullet :( Noen som har tips til hvordan jeg får ut denne, og får skaffet en ny? Edit: fikk lånt meg sånn lings gjengesett. Edit 2: Denne termostat sensoren som er gåen, nesten hele den er grå i stede for den fargen den skal ha. Kjølevæska som jeg tappa av var grønn, og mener jeg har lest at man ikke skal ha grønn på Volvo, stemmer det? Kan det på grunn av den, være at sensoren er gåen?

hammerpaal
21/05/13, 17:24
Da har jeg tappa av kjølevæsken, men denne tappepluggen knakk av når jeg skulle skru den ut, så nå er halve plugge igjen i hullet :( Noen som har tips til hvordan jeg får ut denne, og får skaffet en ny? Edit: fikk lånt meg sånn lings gjengesett. Edit 2: Denne termostat sensoren som er gåen, nesten hele den er grå i stede for den fargen den skal ha. Kjølevæska som jeg tappa av var grønn, og mener jeg har lest at man ikke skal ha grønn på Volvo, stemmer det? Kan det på grunn av den, være at sensoren er gåen?

Ai, den var trasig. Disse tappepluggene er kjent for å bli ødelagt når man tapper bilen for kjølevann. Hva slags radiator er det du har?
Er det denne tappepluggen (http://www.fcpeuro.com/products/volvo-radiator-drain-petcock-3547226) du har?

Kan være at sensoren er grå på grunn av irr eller at den har sittet i bilen helt siden starten og har ikke tålt tidens tann.

Roy-Inge
21/05/13, 19:26
Javel, ja er jo bare plast, har kontakta Volvo og de skulle ha 40 kroner for en ny plugg, så kjøper en sånn. Ja kan hende den ikke er bytta før, litt vanskelig å få den ut, men klipte av ledningene og brukte fastnøkkelen på den for å få den ut, så nå er det bare ventetiden på at alle delene skal komme som gjenstår :( Men når jeg skal fylle på kjølevæske, skal man klemme på den slangen som går fra termostaten og til radiatoren, for å slippe å få luft i systemet? Edit: ja er en sånn.

mrstfu
21/05/13, 22:37
Javel, ja er jo bare plast, har kontakta Volvo og de skulle ha 40 kroner for en ny plugg, så kjøper en sånn. Ja kan hende den ikke er bytta før, litt vanskelig å få den ut, men klipte av ledningene og brukte fastnøkkelen på den for å få den ut, så nå er det bare ventetiden på at alle delene skal komme som gjenstår :( Men når jeg skal fylle på kjølevæske, skal man klemme på den slangen som går fra termostaten og til radiatoren, for å slippe å få luft i systemet? Edit: ja er en sånn.

I utgangspunktet er systemet selvluftende, om du setter bilen med motor i gsng, helt plant, av med lokket på reservoiret og lar den gå til du har full varne i kupeeb, burde det lufte seg selv. Skader ikke å klemme litt, antageligvis.

Roy-Inge
22/05/13, 07:46
Ok. Grunnen til at jeg spør er at det var luft i systemet etter jeg var å fikk bytta vannpumpe og registerreim, så vil slippe å få det igjen.

hammerpaal
22/05/13, 08:36
Jeg gjorde noe i likhet av det Mrstfu skrev og jeg tror jeg ble kvitt luften i systemet. Trodde først jeg hadde fylt for mye siden nivået i ekspansjonstanken var en god del høyere enn max, men det utjevnet seg etter hvert og ligger nå midt i mellom max og min.
Kan tenkes det hjelper noe å fylle på litt og litt om gangen til du har fått fylt opp så mye du tappet ut. :)

mrstfu
22/05/13, 11:39
Jeg gjorde noe i likhet av det Mrstfu skrev og jeg tror jeg ble kvitt luften i systemet. Trodde først jeg hadde fylt for mye siden nivået i ekspansjonstanken var en god del høyere enn max, men det utjevnet seg etter hvert og ligger nå midt i mellom max og min.
Kan tenkes det hjelper noe å fylle på litt og litt om gangen til du har fått fylt opp så mye du tappet ut. :)

Du skal ha på ca 7.5liter, og det lønner seg å helle SAAAAAAAKTE, for å unngå å dra med luft ned i systemet.

Roy-Inge
22/05/13, 23:17
Ok, må bare takke for all hjelp jeg har fått hittil!! :) Har haynes boka til 850, og der står det at som dere skriver hell sakte, og klemme på en av de store slangene, står 7.2 liter i haynes boka, men har kjøpt 8 liter da. Skal helle sakte, har spurt en om han kunne hjelpe meg med å fylle på, har også tenkt litt på at jeg burde finne ut om radiator vifta funker, leste her på forumet at den ikke starter før kjølevannet er 116 grader, stemmer dette? Kan jo hende den aldri har blitt så varm, men tenker også at siden jeg har hatt defekt kjølevann sensor, så kan det jo hende den burde ha starta i løpet av den tiden jeg har hatt den.

mrstfu
23/05/13, 07:33
Akkurat det med kjølevifta vet jeg ikke, men termostaten åpner originalt på 92 grader, og er helt åpen på 105grader, og gir du full sirkulasjon ut til radiator. Tviler derfor på at vifta ikke starter før på 116grader, men noe mer enn det kan jeg ikke si.

Dog, om vifta starter på en temperatur over 100grader, må du ha kjølevannsreservoirlokket skrudd på for å oppnå nok temperatur. Termostaten er som sagt helt åpenpå 105grader, en temperatur vannet ikke oppnår uten at systemet er helt tett. Kokende vann kan som kjent ikke oppnå mer enn 100 grader celsius, med mindre det er under trykk.

Roy-Inge
23/05/13, 07:48
Ja stemmer det med termostaten, sjekka den og det står 90 grader på den. Kan jo legge til at det er en lekkasje en plass, har peila olja og den er fin, har også luktet på eksosen og den har ikke søtlig lukt, kan det rett og slett være at lokket til ekspansjonstanken ikke er tett? Edit: eller at siden denne kjølevæske sensoren har vært defekt, at den har fordampet? Edit 2: Leser litt på ett engelsk volvo forum, slik jeg forstår det, så må ac systemet være i orden for at radiator vifta skal starte? På min bil så står ac kompressoren åpen, altså det er ingen rør tilkoblet på den. Kopierer litt derifra " Due to the four layer sandwich design of the condenser/intercooler/radiator/fan assembly, the ECM is supposed to turn on the fan when the A/C compressor is running. So you might want to verify that condition by turning on the A/C or Defroster."

Robert H.
25/05/13, 08:30
slik jeg forstår det, så må ac systemet være i orden for at radiator vifta skal starte? På min bil så står ac kompressoren åpen, altså det er ingen rør tilkoblet på den. Kopierer litt derifra " Due to the four layer sandwich design of the condenser/intercooler/radiator/fan assembly, the ECM is supposed to turn on the fan when the A/C compressor is running. So you might want to verify that condition by turning on the A/C or Defroster."

Det er riktig at viften skal gå når ac er på men det har ikke noe med motorkjølingen å gjøre.
Det er for å skifte luft på kondenseren til ac slik at den ikke skal fryse igjen (samme patenten som en varmepumpe)
For å finne ut om motorviften går som den skal må du nok la bilen stå og gå på tomgang en stund.

Roy-Inge
25/05/13, 16:04
Ja må vel det, men venter fortsatt på delene, er litt småforbanna på posten nå, har ligget på samme plass i 4 dager nå :@

Roy-Inge
27/05/13, 16:52
Da har delene kommet. Men luftmassemåleren er inni ett rør og er skrudd fast med torx som er 5 kantet og med sånn låsemekanisme på. Ellers har man fått på denne kjølevæske sensoren, kan bekrefte at denne luftpluggen til radiatoren skruvat selger, som er universal, ikke passer på radiatoren.

Svirre
27/05/13, 17:12
Da har delene kommet. Men luftmassemåleren er inni ett rør og er skrudd fast med torx som er 5 kantet og med sånn låsemekanisme på. Ellers har man fått på denne kjølevæske sensoren, kan bekrefte at denne luftpluggen til radiatoren skruvat selger, som er universal, ikke passer på radiatoren.

Riktig det med LMM. Selve måleren er uttagbar, mens den stort sett leveres i et "hus".

Roy-Inge
27/05/13, 17:58
Ja for noe forbanna tull, blei skikkelig forbanna atter en gang.. hehe. Men en kompis skal hjelpe meg å se om han har sånne, om ikke får jeg kjøpe en sånn torx bits, eller i verste fall bore ut de skruene. Edit: prøvde å bore de ut, men borren ble ødelagt, må jo være no herda greier de skruene, så vi tok frem luftverktøy og slipte bort hodet på skruene, voila så fikk man den av :D

Roy-Inge
28/05/13, 11:58
Da har man fått satt på alle delene, men fant ut idag at denne luftmasse måleren jeg har fått er kun for 96 modeller og nyere! Men på Skruvat står det at den skal passe fra 92 og frem til 96 modell , var innom ett verksted her og de sier jeg burde ikke kjøpe fra skruvat og uorginale deler, så har bestilt en ny fra Meca. Men nå har tomgang regulatoren min begynt å lage lyd, som ikke høres helt bra ut, høres nesten ut som det er noe inni den som skjæres eller noe sånt, kan jeg prøve å bruke wd40 å smøre med?

mrstfu
29/05/13, 08:18
Da har man fått satt på alle delene, men fant ut idag at denne luftmasse måleren jeg har fått er kun for 96 modeller og nyere! Men på Skruvat står det at den skal passe fra 92 og frem til 96 modell , var innom ett verksted her og de sier jeg burde ikke kjøpe fra skruvat og uorginale deler, så har bestilt en ny fra Meca. Men nå har tomgang regulatoren min begynt å lage lyd, som ikke høres helt bra ut, høres nesten ut som det er noe inni den som skjæres eller noe sånt, kan jeg prøve å bruke wd40 å smøre med?

Demonter, fyll med WD40, blås rein med trykkluft, ny generøs porsjon WD40, skru sammen.

Roy-Inge
29/05/13, 13:39
Demontere? Hvordan gjør man det? Er det ikke nok å fylle den med wd 40 og la det renne ut, så fylle den med wd 40? Hvilken vei skal denne regulatoren stå? Det er jo ei pil på den, skal den vende mot motoren?

mrstfu
29/05/13, 14:00
Demontere? Hvordan gjør man det? Er det ikke nok å fylle den med wd 40 og la det renne ut, så fylle den med wd 40?

Altså, demonter fra motor, så du står med den i hånda. Eneste andre måten å smøre den på er å dusje røret etter luftfilter med WD40, og hva fersk og våt WD40 gjør i forbrenningskammeret tør jeg ikke svare på.

hammerpaal
29/05/13, 14:56
Da har man fått satt på alle delene, men fant ut idag at denne luftmasse måleren jeg har fått er kun for 96 modeller og nyere! Men på Skruvat står det at den skal passe fra 92 og frem til 96 modell , var innom ett verksted her og de sier jeg burde ikke kjøpe fra skruvat og uorginale deler, så har bestilt en ny fra Meca. Men nå har tomgang regulatoren min begynt å lage lyd, som ikke høres helt bra ut, høres nesten ut som det er noe inni den som skjæres eller noe sånt, kan jeg prøve å bruke wd40 å smøre med?

Kan ikke se noe galt i om du kjøper deler fra Skruvat.se. De opplyser på siden sin at de markedsfører og selger ettermarkedsprodukter, OEM-produkter og originalprodukter.
Det verkstedet du hørte med er nok bare interessert i å tjene penger på deg og din bil. :cool:

Men fra off-topic til on-topic;

WD40 funker fint til å blåse ren og smøre tomgangsregulatoren. CRC har også fine produkter, spesielt carburettor cleaner (forgasserrens).

Roy-Inge
29/05/13, 18:23
Altså, demonter fra motor, så du står med den i hånda. Eneste andre måten å smøre den på er å dusje røret etter luftfilter med WD40, og hva fersk og våt WD40 gjør i forbrenningskammeret tør jeg ikke svare på. Aha, ja har demontert den fra bilen nå, må få ordna nye slanger til den, de jeg har er sprukket, den suger vel inn falskluft der, står å jager på tomgang nå.



Kan ikke se noe galt i om du kjøper deler fra Skruvat.se. De opplyser på siden sin at de markedsfører og selger ettermarkedsprodukter, OEM-produkter og originalprodukter.
Det verkstedet du hørte med er nok bare interessert i å tjene penger på deg og din bil.

Jeg kjøpte jo denne kjølevæske sensoren der også, tror den funker, har ikke fått sletta feilkodene. Leste på forumet her forleden at det er flere som har vært plaget med deres lmm, nå bestilte jeg en fra bosch, så nå må det da bli rett.

Men fra off-topic til on-topic;

WD40 funker fint til å blåse ren og smøre tomgangsregulatoren. CRC har også fine produkter, spesielt carburettor cleaner (forgasserrens). Ja rensa den med wd40 og lot det renne ut, har sprayet inn litt, så får håpe den funker. Edit: det er jo ei pil på denne tomgang regulatoren, skal den vende mot motoren eller?

850GLTsilver
30/05/13, 21:28
Pilen angir luftretningen ja.

Roy-Inge
31/05/13, 18:16
Ok. Den står med pilen mot motoren. Har nå fått en orginal Bosch luftmassemåler, og bilen går som ei klokka :D Endelig er man ferdig med å plages, for denne gang. Takk for all hjelp og tips man har fått :)

hammerpaal
01/06/13, 11:10
Ok. Den står med pilen mot motoren. Har nå fått en orginal Bosch luftmassemåler, og bilen går som ei klokka :D Endelig er man ferdig med å plages, for denne gang. Takk for all hjelp og tips man har fått :)

Bra det løste seg! :)