PDA

Vis full versjon : Lufte ut av bremser på Volvo 855?



Turbovogn850
06/05/13, 16:06
Lurer da på det topicen sier, første gang jeg lufter bremser og lurte på noen tips og råd her på forumet.
Bremseslangen min tok kvelden og denne er nå byttet.
Hvordan er fremgangsmåten for p lufte ut?
Vet at det er luft i systemet.

Sollien
06/05/13, 16:56
Du trenger 1 10mm fastnøkkel, 1 vakumslange eller noe lignende ca 1/2 meter og ei panteflaske type 1kr... fyll på bremseveske på beholderen og fyll på en god skvett på panteflaska, stikk slangen nedi så enden ligger nedi bremsevæska og plugg den andre enden på nippelen på caliperen løsne 10mm og sett deg inn å pump, pumper helt til du ser det er kunn væske som havner i panteflaska;)

Sent from my HTC Desire

Turbovogn850
06/05/13, 17:07
Takk for svar :)
Men har et par spørsmål, trenger motor å være på og er det et fett hvilket dekk man lufter om gangen?
Har at bakdekka var lengst beholderen eller noe sånt

Sollien
06/05/13, 17:22
Spiller ingen rolle hvilken rekkefølge nei;) å motoren lar du være av;-) vi er da ikke noen miljøsvin heller :D

Sent from my HTC Desire

Turbovogn850
06/05/13, 17:36
Hehe, den er god :) takk igjen!
Kjører jo en gammal 850 fra 90-tallet så er vel miljøbevisst som det går an :p

Svirre
07/05/13, 20:51
Rekkefølgen er nok litt viktig. Har ikke selv finni ut hvorfor, men alle verksteder gjør det på den måten at de starter lengst vekk og jobber seg fremover.

Ang. lufting av bremser så er en liten slangestump genialt å koble på en ketchupfalske. Klem den sammen så får du vakuum slik at den hjelper på å suge ut bremsevæsken mens du trykker inn bremsepedalen. Da kan man lufte enkelt aleine.

Turbovogn850
07/05/13, 20:57
Snakket med en kar som kjører 850 selv, og han sa også at rekkefølgen hadde noe å si.
Dermed at høyre bakdekk var lengst unna beholderen, så venstre bakhjul, høyre fremhjul og venstre fremhjul.
Men han så også på bilen min og det var bare calipperen som var full av luft og trengte derfor ikke å lufte hele systemet :)
Men takk for svar folkens!