PDA

Vis full versjon : [Løst]Mulig "gressklippersyndrom" på min 850



hammerpaal
05/05/13, 20:10
Motorkode: B5254FS
Kilometerstand: 304100

Ble nødt til å flytte bilen et par meter forrige helg. Fikk ikke tid til å la bilen gå litt på tomgang for jeg var ekstremt stresset med noe som ikke kunne vente. Ble en slags "start-flytt-stopp".
Fikk ikke startet bilen dagen etterpå når jeg skulle flytte den vekk fra gressplenen den står på.
Lest ut disse feilkodene:

A3 - 3.2.1
A7 - 1.2.2 og 1.1.3
A6 - 1.2.3

Bensinpumpe fungerer og det kommer bensin ut av ventilen på railen. Relé er byttet for 1000 km siden.
Tenningsdeler (plugg, rotor, fordelerlokk og ledninger) er byttet for to år tilbake og har fungert utmerket.

Fundert litt på kamakselsensor, men har ikke feilkode på den og kan ikke se noe brudd i ledninger heller. Bestilt ny Bosch-sensor.

Skiftet senest i dag, termostat, kjølevannsensor og diverse gummislanger/ekspansjonstank.
Nullstillet alle feilkodene, men får fremdeles ikke start.

Har lest litt om at kaldstart uten særlig vandring på tomgang eller kjøring kan gjøre at bensinen vasker vekk oljefilmen på sylinderveggene.
Hvordan får jeg tilbake eventuell kompresjon?

Bilen er ellers veldig lettstartet.

Nero
05/05/13, 20:17
Leste en gang på et svensk forum at man kunne ta en skje med olje i hver sylinder via plugghullet.

Reppemarkus
06/05/13, 07:27
Les litt her, kansje de kan være noe lignende :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?54007-L%C3%98ST-Volvo-850-10v-95-Har-gnist-og-bensin-men-starter-ikke-Lawnmover-Syndrome

cortinaterje
06/05/13, 07:54
Motorkode: B5254FS
Kilometerstand: 304100

Ble nødt til å flytte bilen et par meter forrige helg. Fikk ikke tid til å la bilen gå litt på tomgang for jeg var ekstremt stresset med noe som ikke kunne vente. Ble en slags "start-flytt-stopp".
Fikk ikke startet bilen dagen etterpå når jeg skulle flytte den vekk fra gressplenen den står på.
Lest ut disse feilkodene:

A3 - 3.2.1
A7 - 1.2.2 og 1.1.3
A6 - 1.2.3

Bensinpumpe fungerer og det kommer bensin ut av ventilen på railen. Relé er byttet for 1000 km siden.
Tenningsdeler (plugg, rotor, fordelerlokk og ledninger) er byttet for to år tilbake og har fungert utmerket.

Fundert litt på kamakselsensor, men har ikke feilkode på den og kan ikke se noe brudd i ledninger heller. Bestilt ny Bosch-sensor.

Skiftet senest i dag, termostat, kjølevannsensor og diverse gummislanger/ekspansjonstank.
Nullstillet alle feilkodene, men får fremdeles ikke start.

Har lest litt om at kaldstart uten særlig vandring på tomgang eller kjøring kan gjøre at bensinen vasker vekk oljefilmen på sylinderveggene.
Hvordan får jeg tilbake eventuell kompresjon?

Bilen er ellers veldig lettstartet.

Har opplevd det samme to ganger med madammens gml V40 1,8. Etter rask start/stopp for å flytte bilen på tunet så ville ikke bilen starte igjen. Begge gangene har løsningen vært å bytte sikring til forvarming av Lamda.

Verdt å sjekke ;)

Naske
06/05/13, 12:27
For å få tilbake eventuelt tapt kompresjon tar du et sugerør, suger opp motorolje, setter fingeren på enden og slipper ned omtrent en spiseskje i hver sylinder. En annen måte er å bruke friksjon og bruke startmotoren til det blir varmt og tett i sylindrene. Volvo-verkstedet anbefalte meg å bogsere bilen og forsøke å starte den, men smarte svensker sier at dette kan føre til at mye utforbrent bensin havner i katalysatoren og brenner opp innmaten.

hammerpaal
06/05/13, 14:24
For å få tilbake eventuelt tapt kompresjon tar du et sugerør, suger opp motorolje, setter fingeren på enden og slipper ned omtrent en spiseskje i hver sylinder. En annen måte er å bruke friksjon og bruke startmotoren til det blir varmt og tett i sylindrene. Volvo-verkstedet anbefalte meg å bogsere bilen og forsøke å starte den, men smarte svensker sier at dette kan føre til at mye utforbrent bensin havner i katalysatoren og brenner opp innmaten.


Suge opp olje med munnen gjør jeg ikke. :cool:
Problemet var som sagt kompresjon.
Gjorde følgende for å få start;

Tok ut sikring til bensinpumpe, kinnet et halvt minutt.
Tok en middels stor teskje med olje i hvert plugghull, kinnet deretter 2 x halvt minutt (med pause mellom hver).
Tørket av pluggene og monterte de + pluggkabler, kinnet et halvt minutt nå (uten sikring til bensinpumpe).
Til slutt satte jeg i sikringen til bensinpumpe og startet opp. Trengte litt ekstra fot på pedal og hjelp for å få den til å gå skikkelig.

Nå sviver den atter en gang med ny termostat og greier.....enn så lenge. :cool: