PDA

Vis full versjon : Kraftig napping ved tung belastning eller bånn gass i FK motor



Christer9førr
05/05/13, 19:36
Hei,

Har noen spørsmål ang nappinga i bilen min. Har en fk med ecomax og ca 0.8 bar.
Hvis jeg er ute å kjører og og gir bånn gass begynner bilen å nappe kraftig (kjennes veldig godt og er akkurat som den stanger), og gir seg med en gang jeg slipper gassen, eller bare fortsetter å nappe om jeg fortsetter å holde gassen. Bilen drar heller ikke noe særlig over 3-4k rpm.
Noen som har no råd å gi?

Kan også nevne at bilen starter og går, men er veldig øfintlig på gassen ved kald motor, bilen virker til å gå å smånappe litt forsiktig ved vanlig kjøring.

Har byttet mye slitedeler, men begynner å bli en liten stund siden.
Kan også legge til at tempsensor ble byttet for ca 2mnd siden pga voldsomt bensinforbruk, bilen ble mye bedre men er ikke helt friskmeldt, og nappinga fortsetter.

Takker for svar :)

Svirre
05/05/13, 20:43
Høres ut som om den ikke får nok bensin rett og slett. Sjekk om pumpa fungerer som den skal og om den leverer det den skal. Siden du har chippa bilen så skal den også ha mer bensin ved høyere ladetrykk.

Christer9førr
05/05/13, 21:04
Finnes det noen god måte å sjekke bensinpumpa? Eller så tenkte jeg å dra å kjøpe et nytt bensinfilter for så å se om det blir noe bedre.

Svirre
05/05/13, 21:06
Begynn med det. Må ha manometer for å vite hva slags trykk bensintrykket er på, men hvis filteret ikke er bytta i det siste så kan hjelpe en del :)

Joakim-G_R
05/05/13, 21:20
Trykket på tomgang og full gass under belastning er jo ikke likt. :p

Var den slik før chipping?

Christer9førr
06/05/13, 07:32
Hmm, altså bilen var orginal da jeg fikk den, og den nappinga har egentlig vært det siden bilen ble rar på flere måter, men de kom ikke umiddelbart etter chipping. Har også testet andre chipper uten hell.

Joakim-G_R
06/05/13, 08:05
Falskluft?

Christer9førr
06/05/13, 14:04
Har sjekket for det også, bytta innsugspakning og ble bedre da. Vet dere hvor mye vakum den skal ligge på ved tomgang? Jeg har varierende mellom 0.5-0.6. Kan det ligge noe i det? Har også irritert meg veldig over during i turbotrykksmåleren, er det en sammenheng?

TomX95
04/06/13, 06:46
Hadde nesten samme problemet, skjønte ikke en dritt. Bytta massa pakkninger! Så til slutt at o-ringen på Dumpen hadde blitt spist opp. Bytta den, gikk strøkent :) Men var da en U-org "stempel" dump. Så er da sikkert ikke ett aktuelt problem. Men oppførte seg ikke sånn på høye trutall.

Christer9førr
04/06/13, 19:01
Etter å ha klødd meg fælt i hodet så begynte jeg i det små, endte opp med nytt bensinfilter og justerte tennplugga til 0.07, mener jeg å huske..

Etter det går den som ei kule :) litt ot men du/ dere vet ikke hva en fk skal ligge på i vakum ved tomgang? Min ligger på ca -0.6 og hopper opp på -0.5 i regelmessige perioder. (Verdiene fra turbotrykksmåleren min) falskluft?

Svirre
04/06/13, 20:38
Åssen type måler har du? digital eller analog måler? Kan være falskluft et sted da...

Christer9førr
05/06/13, 07:34
Har en analog BSR måler. Og den driver å durer og bråker til tider, kan det være et symptom på falskluft?

catoers
05/06/13, 07:36
Etter å ha klødd meg fælt i hodet så begynte jeg i det små, endte opp med nytt bensinfilter og justerte tennplugga til 0.07, mener jeg å huske..

Etter det går den som ei kule :) litt ot men du/ dere vet ikke hva en fk skal ligge på i vakum ved tomgang? Min ligger på ca -0.6 og hopper opp på -0.5 i regelmessige perioder. (Verdiene fra turbotrykksmåleren min) falskluft?

min ligger med -0,7 dønn på tomgang. sjekk om slangen sitter skikkelig på måleren. eventuelt om det er blitt gnagd hull på den noe sted.

Christer9førr
05/06/13, 15:23
Det skal jeg gjøre! Takk for refferanseverdien :)