PDA

Vis full versjon : Starttrøbel V70 D5



Lord_Hatlem
05/05/13, 15:41
okai, skal prøve å vere litt kort i forklaringa,
bilen bruker 5-15 sek på å¨starte 1 gang for dagen, el vist det er lengre mellom oppstart vil tippe ca 10 timer, etter at den er starta 1 gang, starten den stort sett feilfritt ellers,kan vere eit host eller to av og til.
kan da nemne deler som er bytta i håp om at det skulle bli bedre...
Fødepumpe i tank
Disel pumpe ved motor
alle dysene
alle glødeplugger
starter
hatt kontroll på registeret, funne ok
hatt kontroll av kompresjon, funne ok
hatt kontroll av glødesystem, funne ok
programvare i hjernen har vert ute, funne ok (ikkje chip Trimma)

har ein teori, man har vell fått den delvis "avblåst"
har lenge tenkt at diselen renner tilbake i tanken, og derfor bruker bilen lengre tid på oppstart når den har stått ei stund, tenkte det kunne vere tilbakslagsventilen, men den har eg fått vete står i diselpumpa... den er bytta så da kan det ikkje vere den?... har og sett etter lekasjer men det kan eg ikkje finne noken plass.

trenger desperat hejlpm og tips, kvar minste ting kan diskuterast her, har jo for pokker snart skifta alt av motordeler...

Sølvpilen
05/05/13, 22:10
Det er en sånn trykk ventil på enden av common rail systemet ditt, fuel pressure regulator.
Har du fått sjekket at den er i orden?

Jimmen
06/05/13, 21:40
Litt usikker nå på D5, men går det en slange fra dyse til dyse til dyse også videre om du skjønner?
Om disse er sprekker i, så blir bilen sånn.

Da kan det i tillegg bli værre om man parkerer i bakke.

Torsen67
06/05/13, 22:28
Går det ikke diesel i disse? Vil det ikke lekke da?

gswede
07/05/13, 12:43
Innluft tempsensor på MAP kan lage krøll, så også kjølevanntempsensor. Begge kan resultere i vanskelig start.
De trenger ikke nødvendigvis være helt kaputt og vil heller ikke gi kode såfremt sensoren ikke er "brutt".

Torsen67
07/05/13, 14:18
Er det noen som vet hvor "armen" til virvelspjeldet sitter? Mener å ha lest på svensk forum at denne kan hoppe av og skape trøbbel.

C.Erstad
07/05/13, 14:20
Er det noen som vet hvor "armen" til virvelspjeldet sitter? Mener å ha lest på svensk forum at denne kan hoppe av og skape trøbbel.

Den kom på nye motoren i 06... Sitter på venstre side på toppen fremme... Ved siden av servopumpa.

Lord_Hatlem
09/05/13, 09:26
okai, har prøvd med å bytte diseltrykksensorenn no får sjå om det hjelper

Lord_Hatlem
09/05/13, 10:35
Innluft tempsensor på MAP kan lage krøll, så også kjølevanntempsensor. Begge kan resultere i vanskelig start.
De trenger ikke nødvendigvis være helt kaputt og vil heller ikke gi kode . såfremt sensoren ikke er "brutt".

Okai vantemp sensor er vell den eg ser ned på ein slange rett under påfylling for olje, har bytta termistat ein gang men denne sensoren har vekl ingenting med termostaten å gjere kansje?... Map sensor kor står den? Det er ikkje luftmasse måleren fra luftfilteret du meiner?

Torsen67
09/05/13, 12:28
Hvilke årsmodell har du?

Lord_Hatlem
09/05/13, 12:33
2002 begynner å tvile på at eg har... ser det står på delebilen min (2005) men er i vert fall ikkje på same plassen i min 2002 mod i så fall...

Torsen67
12/05/13, 19:09
Da har du nok ikke dette på din nei....

Lord_Hatlem
13/05/13, 18:54
nei har konkludert med det ja, trur det ender med komplett motorbytte, klarer ikkje å finne ut kva som feiler den :(

Stig-Arne
13/05/13, 19:01
Sjekket slanger frem til motor? Kan jo være en skade på slangen som gjør at dieseln siger tilbake

Torsen67
13/05/13, 23:26
Uff, motorbytte blir dyrt. Er jo ikke sikkert problemet her kostrer så mye penger, men det var det å finne feilen da...

gswede
14/05/13, 00:06
Har du sjekket batterikablene, + og - de kan ryke de og.. Tidvis dårlig jording kan f.eks lage et hekkan

Ola Hagen
14/05/13, 04:55
bare en liten spørsmål, hva var grunnen til at du bytte starteren? var det slitte tenner på den? Sjekket du tannkransen samtidig?

Lord_Hatlem
14/05/13, 15:38
Sjekket slanger frem til motor? Kan jo være en skade på slangen som gjør at dieseln siger tilbake

skal ta å løfte opp bilen og sjå på den, men tviler på eg finner noke, pleire som regel vise godt vist bilen lekker disel

Lord_Hatlem
14/05/13, 15:40
Uff, motorbytte blir dyrt. Er jo ikke sikkert problemet her kostrer så mye penger, men det var det å finne feilen da...
er ikkje so gale, motor har eg, har komplett delebil ståande, den gjekk heilt strøkent før eg begynte å ta deler av den, skal sjekke disel slangane men ellers er eg tom for ideer, dessverre.

Lord_Hatlem
14/05/13, 15:42
Har du sjekket batterikablene, + og - de kan ryke de og.. Tidvis dårlig jording kan f.eks lage et hekkan

skal sjekke det, har vanskelig for tru at det er det som er problemet, da ville det vell ikkje vere problemer kun den eine gangen den er kald? men kvar gang eg starter den?

Lord_Hatlem
14/05/13, 15:44
bare en liten spørsmål, hva var grunnen til at du bytte starteren? var det slitte tenner på den? Sjekket du tannkransen samtidig?

vell verkstedet som skifta den meinte det virka som startaren drog "dårleg" altså at den drog motoren veldig seint rundt, i same runde vart batteriet kontrollert og funne ok, kan ikkje hugse at tannkransen var sjekka,
merkelige med det var at bilen var mye bedre i ca 3 uker etter starterbytte og so "falt" den tilbake til same greia:(

Ola Hagen
14/05/13, 16:20
For start kransen er jo en slitedel på desse bila her da motoren stopper nesten alltid på samme plass, altså at starteren starter på samme plass på tann kransen nesten hver gang. Har akkurat byttet denne på min egen, kan ta bilde så ser du fort hva problemet mitt var.

Bilen starter mye lettere og raskere enn den har gjort i de siste året etter bytte av tann krans i allefall.

Hvis du vil sjekke tann kransen selv, så kan du sette på skralle på senter mutteren på veiva og rotere og samtidig inspisere tann kransen fra baksiden av motoren. Du ser fort åpningen til kransen.

gunnargt
14/05/13, 16:31
Har du sjekket kamgiveren og svinghjulsgiveren?

Torsen67
14/05/13, 17:55
For start kransen er jo en slitedel på desse bila her da motoren stopper nesten alltid på samme plass, altså at starteren starter på samme plass på tann kransen nesten hver gang. Har akkurat byttet denne på min egen, kan ta bilde så ser du fort hva problemet mitt var.

Bilen starter mye lettere og raskere enn den har gjort i de siste året etter bytte av tann krans i allefall.

Hvis du vil sjekke tann kransen selv, så kan du sette på skralle på senter mutteren på veiva og rotere og samtidig inspisere tann kransen fra baksiden av motoren. Du ser fort åpningen til kransen.

Må du under motoren for å se dette?

Lord_Hatlem
14/05/13, 20:12
ok, bilde hadde vert flott, du sier for å inspiserer kransen fra baksiden av motor? manifold sida? er det noke fomr for inspeksjonsluke el noke?


For start kransen er jo en slitedel på desse bila her da motoren stopper nesten alltid på samme plass, altså at starteren starter på samme plass på tann kransen nesten hver gang. Har akkurat byttet denne på min egen, kan ta bilde så ser du fort hva problemet mitt var.

Bilen starter mye lettere og raskere enn den har gjort i de siste året etter bytte av tann krans i allefall.

Hvis du vil sjekke tann kransen selv, så kan du sette på skralle på senter mutteren på veiva og rotere og samtidig inspisere tann kransen fra baksiden av motoren. Du ser fort åpningen til kransen.

Lord_Hatlem
14/05/13, 20:13
Har du sjekket kamgiveren og svinghjulsgiveren?

registeret var kontrollert men om kamgiver og svinghjulsgiver er testa, tviler eg vell litt på, tipper det er av med dekselet for registeret og der sitter noken følere inne som eg da kan ta fra den andre bilen min og prøve...?

Ola Hagen
14/05/13, 21:08
er helt åpent, er en fordel å se underfra, men hvis du gidd så kan du demontere drivakslingen så da kjem du lettere til, men du klarer å se kransen for det. Er liksom akkurat i skjøten mellom girkasse og motor på baksiden.

Her ser du problem området på tannkransen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1167.jpg (http://forumbilder.se/CE9GU/dsc-0168)

Du ser at tennene er mye bedre på venstre side, også er den glatt på toppen også tynne stygge tenner bortover etter det. Nesten hver eneste jævla dag så måtte jeg dra motoren litt rundt for hånd for å få starteren på en annen plass på kransen i de to siste ukene før jeg tok opp kassa. Byttet både starter og krans, også sitt det en liten lokk rett ovenfor simringer på veiva og de pleier å falle og lage faanskap for motoren, min hadde begynt å svette og den var løs så heldigvis så hadde den ikke falt helt ut så jeg monterte ny lokk som er i hel metall uten den gummi belegget som den gamle lokket var med.

Torsen67
14/05/13, 23:45
Hmm, jeg er redd dette er i ferd med å skje med min også. Men jeg trodde dette problemet bare var på 03 og 04 modeller.
Men kan jeg ha slitt starter også? Syns den låter veldig grovt i forhold til broderen sin som har gått 30 000 lengre enn min.

Ola Hagen
15/05/13, 04:53
det kan jo være det, men har hørt om biler som har byttet denne kransen før 200 000km også.. Min har gått 317 000 med den samme girkassa osv.

Jeg ville foreslått at du kan skru løs starteren med de to skruene også løsne en kabel sko pluss en ringsko også tar du ut starteren og inspisere starter pluss at du får en kompis til å dra motoren rundt mens du titter på startkransen.

Bilen min starter mye raskere og lettere enn den har gjort i det siste året etter bytte av denne.
Er jo dumt å kjøpe nye starter hvis tannkransen ødelegger den også. Ser at det er en del v70n'r som ligger ute på finn med informasjon om at de har påkostet nye tannkrans og starter, så dette er vel vanlig feil virker det som..

Torsen67
15/05/13, 09:19
Hvor mange timer må man regne dette tar å bytte, og må man ha løftebukk? Hele motoren må vel ut? For meg er det ihvertfall uaktuelt å gjøre dette på verksted.

Lord_Hatlem
15/05/13, 14:42
ok, skal sjå på det, får sjå om eg løfter opp bilen i morra kveld og tar ein titt

er helt åpent, er en fordel å se underfra, men hvis du gidd så kan du demontere drivakslingen så da kjem du lettere til, men du klarer å se kransen for det. Er liksom akkurat i skjøten mellom girkasse og motor på baksiden.

Her ser du problem området på tannkransen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1167.jpg (http://forumbilder.se/CE9GU/dsc-0168)

Du ser at tennene er mye bedre på venstre side, også er den glatt på toppen også tynne stygge tenner bortover etter det. Nesten hver eneste jævla dag så måtte jeg dra motoren litt rundt for hånd for å få starteren på en annen plass på kransen i de to siste ukene før jeg tok opp kassa. Byttet både starter og krans, også sitt det en liten lokk rett ovenfor simringer på veiva og de pleier å falle og lage faanskap for motoren, min hadde begynt å svette og den var løs så heldigvis så hadde den ikke falt helt ut så jeg monterte ny lokk som er i hel metall uten den gummi belegget som den gamle lokket var med.

Ola Hagen
15/05/13, 18:05
Hvor mange timer må man regne dette tar å bytte, og må man ha løftebukk? Hele motoren må vel ut? For meg er det ihvertfall uaktuelt å gjøre dette på verksted.

volvo verksted anslo vel 8-9timer antakelig. Jeg brukte fler dager ettermiddager i tillegg med jobben jeg ellers jobbet med, jeg som ikke har drivi med slikt før pluss at jeg måtte skaffe flere deler underveis som viste seg å være dårlig.

Men, jeg gjorde i allefall dette:

-tappe kjølesystem
- Koble fra batteri pol
- Løsne luft filterboks
- Løsne plast plater på under sia
- Løsne ledning/slange klemmer rundt på motor ramma
- Ta ut drivaksel på høyre side
- Fjerne driv aksel og fjærben og bærebru på venstre side
- Fjerne innsugsslanger på fremsiden, oversiden, baksiden og undersiden
- Løsne kjøleslanger og svinge de unna slik at girkassa går fri
- Fjerne starter
- Montere motorramme bukk
- Løsne halve inneskjermen på venstre side fremst
- Løsne eksosoppheng, den fremre pluss den plata som opphenget sitter i slik at eksosen kan senkes ned
- Løsne tannstanga og styreledda slik at den henger igjen oppe uten at vi trenger å tappe systemet eller drive med rattstammen
- Løsne vakum motorfestene både foran og bak ( eller kanskje det var bare bak det trengtes?)
- Løsne de 6 torx skruene som fester converter plata til tannkransen via baksiden av motoren i åpningen inn mot girkassa, blir en dritt jobb å få på converter plata på akslingen igjen hvis du ikke løsner den fra tannkransen før girkassa blir tatt av.
-Løsne gir wire overføringa
- Løsne de to olje girkasse til koblinga røra i kjøler, er slike plast haker så de skal presse sammen også dytte litt inn også ut att
-også løsne de to grove boltene til motor ramma på høyre side litt ned, men ikke helt! Motorramma må henge igjen på denne siden.
- På høyre side så løsnes begge boltene til motor ramma helt hvis motoren henger igjen i motor ramme bukken.
- Løsne de tre- fire kontaktene som er under eller ved der luft filteret opprinnelig er, det er styringa til kassa som de kontaktene tilhører.
- Løsne alle de øvre skruene til girkasse i overkanten slik at det er igjen bare to som holder igjen kassa i tillegg med de styrepinnene.
- Hvis alt går fri for girkassa, så kan du senke motor ramme bukken litt etter litt og samtidig evnt løsne ledninger og vakum slanger som kan henge igjen. Alt må henge fritt og løst uten å være stram så gjør dette rolig og se godt over. Er en fordel å være to på denne jobben.

Så når du har fått senket motor ramma nok til at girkassa kan tas ut gjennom venstre forhjul bue, så tar du girkasse jekk med lang arm som kan "bøye" seg over motor ramma og under girkassa.
Så løsner du de to siste skruene og lirker girkassa forsiktig fra motoren uten å dra av converteren fra girkassa.

Under samme jobb så anbefales det å bytte simring rundt veiva pluss den metall lokket som sitt rett over veiva.

Dette ble utført på en to søyla løftebukk og det passer best til denne jobben da girkassa skal tas ut fra siden på venstre side.

Jeg tar ingen ansvar, du ser lett hva som burde løsnes eller flyttes osv, hvis du har noen spørsmål så kan du bare spørre, hvis jeg ikke kan svar på de spørsmålene så jobber jeg med to som opprinnelig jobbet på østli i elverum, det er de jeg har fått hjelp av.

Håper dette ga noe hjelp :)

Torsen67
15/05/13, 18:44
Det hjalp meg såpass at jeg håper jeg slipper å gjøre denne jobben:D Men takk for utfyllende forklaring!

Vatnehol
15/05/13, 20:03
en slik er gull verdt når man må ut med girkasse.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-500-kg-15845/
http://biltema.no/ProductImages/15/large/15-845_l.jpg

Ola Hagen
15/05/13, 20:30
en slik er gull verdt når man må ut med girkasse.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-500-kg-15845/
http://forum.vccn.no/

pokker, hvor har du vært når jeg har trengt det der? Har lett alle plasser etter slik, holdt på å kjøpe en fra gasolin, men den har bare en. Tusen takk for linket, visste ikke at biltema hadde slik med to oppheng :D

Ola Hagen
15/05/13, 20:33
Det hjalp meg såpass at jeg håper jeg slipper å gjøre denne jobben:D Men takk for utfyllende forklaring!

jobben i seg selv er ikke særlig vanskelig, eller mye kompliserte oppgaver. Er bare at du må lage en god system slik at du får plassert alt tilbake der de var. Og kontaktene er ikke like så er vel umulig å koble feil vil jeg tru i denne jobben. Kontaktene i motor rommet er jo vanntette og fine å koble av og på med.

Du kan jo bruke en ferie uke på å kose deg med å skru av girkassa vettu ;)

men du kan jo selv sjekke om start kransen må byttes selv hvis du vil? Løsne starteren med to 15 eller 16mm skruer også tar du skrutrekker og vipper ut den starter enheten, også får du broren din eller han du snakka om, som har en v70n også, til å finne en passende pipe til senter mutteren til veiva på høyre side så drar han motoren rundt mens du titter gjennom åpningen der starter skal være. Da ser du enten jevnslitt krans eller utslitt lik den jeg har plukket av.

Vatnehol
15/05/13, 21:38
pokker, hvor har du vært når jeg har trengt det der? Har lett alle plasser etter slik, holdt på å kjøpe en fra gasolin, men den har bare en. Tusen takk for linket, visste ikke at biltema hadde slik med to oppheng :D

hehe, sikkert vært på jobb på havet. første gangen min brukte jeg en slik snabel motor løfte bukk, andre gangen var det tilfeldig jeg såg den i katalogen, da holdt jeg på å kjøpe fra wùrth til nesten fire tusen.
da hadde de igjen 1 stk på lager i min nær område biltema. var visst nok 3 måners ventetid på de.

Torsen67
15/05/13, 22:07
en slik er gull verdt når man må ut med girkasse.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-500-kg-15845/
http://forum.vccn.no/

Ble bare litt nysgjerrig på denne jeg. Setter man denne på innerskjermene for å holde motoren oppe mens man senker ting og tang på undersiden som feks hjelperamma?

Ola Hagen
16/05/13, 04:58
hehe, sikkert vært på jobb på havet. første gangen min brukte jeg en slik snabel motor løfte bukk, andre gangen var det tilfeldig jeg såg den i katalogen, da holdt jeg på å kjøpe fra wùrth til nesten fire tusen.
da hadde de igjen 1 stk på lager i min nær område biltema. var visst nok 3 måners ventetid på de.

Jeg brukte slik bukk fra wurth som jeg lånte gjennom jobben. Den var ikke noe særlig bra da de føttene som skal på inneskjerm kanta lagde merker/ små bulker :( er bare slike små runde knotter, for noe dritt mener nå jeg. Biltema sin ser da mye snillere ut i fot designet.

Ola Hagen
16/05/13, 05:01
Ble bare litt nysgjerrig på denne jeg. Setter man denne på innerskjermene for å holde motoren oppe mens man senker ting og tang på undersiden som feks hjelperamma?

stemmer, hjelpe ramma henger jo i motoren, så hvis du ser på øvre motor festet ditt så er det en krok eller øre der, der festet du denne. Men fordelen her er at det er to opphenger så da kan du senke girkassa opp og ned uavhengig av at motoren henger på samme ramme oppheng.

Ola Hagen
16/05/13, 05:03
gasolin har jo en bukk som er ganske lik så jeg nå, billigere også enn biltema og veier litt mindre, men klarer 500kg allikevel : http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=36_10105&products_id=375

Lord_Hatlem
17/05/13, 19:19
tannkrananse er kontrolert, såg fin ut ingen synlige slitasjer, mulig den var bytta i lag med girkasseskiftet

er helt åpent, er en fordel å se underfra, men hvis du gidd så kan du demontere drivakslingen så da kjem du lettere til, men du klarer å se kransen for det. Er liksom akkurat i skjøten mellom girkasse og motor på baksiden.

Her ser du problem området på tannkransen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/1167.jpg (http://forumbilder.se/CE9GU/dsc-0168)

Du ser at tennene er mye bedre på venstre side, også er den glatt på toppen også tynne stygge tenner bortover etter det. Nesten hver eneste jævla dag så måtte jeg dra motoren litt rundt for hånd for å få starteren på en annen plass på kransen i de to siste ukene før jeg tok opp kassa. Byttet både starter og krans, også sitt det en liten lokk rett ovenfor simringer på veiva og de pleier å falle og lage faanskap for motoren, min hadde begynt å svette og den var løs så heldigvis så hadde den ikke falt helt ut så jeg monterte ny lokk som er i hel metall uten den gummi belegget som den gamle lokket var med.

Lord_Hatlem
17/05/13, 19:24
okai, prøver ein liten uppdate, for meg heller det meir og meir over på diesel systemet, prøvde igjen i dag å lufte men gjorde det nede med railen i dag (bare for å unngå søl mot manifold) når eg er ferdig med det starter bilen som ein drøm, den her den siste tida virka litt smått tungstarta når den er litt lunk i og, for meg virker det som det er luft i systemet, men hvor? har også sett over alle slanger i dag utan å finne lekasjer... er det hjelp i å gå over med startgass på dieslebiler? vurdere å prøve det....

Vatnehol
04/06/13, 10:37
startgass skal man unngå å bruke på diesel motorer, blir som å kjøre på bensin, får "tenningsbank".
diesel system kan vere vanskelige å lufte ut skikkelig, har desverre ikke erfaring med volvo sitt, men om jeg hadde vert deg, så vill jeg tappet ned diesel rørene frem i motor rommet. litt usikker, men jeg regner med det er elektrisk primer pumpe/løftepumpe/fødepumpe i tanken og ikke i diesel pumpen på motoren, det hører du om du skrur på tenningen, den skal gå til den har bygd opp trykk og så stopper den.
jeg ville tappet ned i motor rommet, og latt alle flenser og lufte skruer stå litt åpen, så hadde jeg begynt å stramme fra hvor diesel slangen kommer inn i motorommet fra tanken, dvs fra filteret, og så fulgt røret og strammet flensene på det, så skrudd igjen lufteskruen på pumpen, så rørene ut til railen.
det vil såklart bli en del diesel søl av dette, men det er en fremgangs måte som fungerer veldig bra.
du får kjøpe deg noe motorvask eller prick bort til å vaske over diesel sølet når du er ferdig.

men løsne alt, ikke helt av, men godt løst, så fester du punkt etter punkt, mens fødepumpen går, da skal all luften gå ut i teorien.

Lord_Hatlem
08/06/13, 10:01
okai, ja er pumpe i tankt, har bytta den da den ikkje gjekk.
har bestilt meg einveisventil so eg har planen om å sette inn før filter i håp om at dette bedre situasjonen, vist ikkje får eg prøve å lufte slik du beskriver, har kjørt bilen tørr ein gang men da eg hadde fylt opp tanken var det bare å dra den i gang igjen, skal ikkje disse systema vere sjølvluftande?

Vatnehol
08/06/13, 23:59
når du kjører bilen tørr så er der forsatt drivstoff i fuel systemet. Det skal vere sjølluftandes ja, men spørst om kor tomt det har blitt og, man kan ofte ende opp med å slite me luft på vansklige plasser ,den går jo alltid opp.
Der skal vere en tilbakeslags ventil i pumpa i tanken, den kan lekke, samt pumpa kan lekke internt så gjør du mister trykk og. var det brukt pumpe du byttet med ?

Lord_Hatlem
09/06/13, 19:43
når du kjører bilen tørr så er der forsatt drivstoff i fuel systemet. Det skal vere sjølluftandes ja, men spørst om kor tomt det har blitt og, man kan ofte ende opp med å slite me luft på vansklige plasser ,den går jo alltid opp.
Der skal vere en tilbakeslags ventil i pumpa i tanken, den kan lekke, samt pumpa kan lekke internt så gjør du mister trykk og. var det brukt pumpe du byttet med ?
ja var brukt ja, den som var der gjekk ikkje i det hele tatt