PDA

Vis full versjon : lekker olje??



Effage
03/05/13, 17:28
Heisann, virker som det lekker (veldig lite) olje ut på siden oppe ved der distributor'n sitter, og ca midt på på baksiden inn mot frontruta.. hva kan dette komme av??

gswede
04/05/13, 00:28
Mange ting.

Det første du bør sjekke er under ventildekselet, mye olje der?

Effage
04/05/13, 09:09
Ser sånn ut ja.. ikke mye, men litt

Mauser
04/05/13, 09:13
Typiske lekkasjesteder:

påfyllingslokk - bytt pakning, billig og enkelt. Nødløsning: Snu pakningen og bend litt på ørene på lokket, sånn at det sitter strammere nedpå.
simmerringer på knastaksler - enkelt å bytte under fordeler og blindlokk på den siden av motoren, mye arbeid bak regreima på den andre siden (men der lekker det ikke så ofte)
oljerør til turbo begge ender - billig og enkelt, ofte grunnen til oljesøl mellom motor og torpedovegg.
simmerring mellom motor og girkasse - mye arbeid. Den lekker typisk når veivhusventilasjonen er tett.

gswede
04/05/13, 12:10
plusser på litt jeg..
-Slanger til oljekjøler kan lekke, typisk da i overgang gummi/metall
-Peilepinnen kan om o-ringene er dårlige
-Små ventiltettningslekkasjer kan komme til syne på eksosmanifold, OBS kan forvekles med dårlig toppakning

Som nevnt over, oljefyllokkets tetning er dårlig, da legger det seg olje på topp av ventilhus, til slutt drypper den ned på eksos etc, lukt og annet svineri som resultat.

Har du mange lekkasjer er ofte veivhusventialsjonen klar for fornying..

Effage
04/05/13, 12:49
Regner med at det er oljefyllokket. Skal få sett på det ordentlig! Takker for hjelp

gswede
04/05/13, 13:01
Ny pakning er det eneste som duger, koster deg en tur til volvo og 13 kroner for pakningen

Revolved
04/05/13, 17:20
Stjeler tråden litt :P
Skal skifte ventildekselpakningen på min v70, og jeg vet at toppen er delt i 2, så har derfor kjøpt kamlåsingsverktøy, og laget meg verktøy for å presse sammen toppdelene.
Noe annet man trenger, eller burde tenke på? Mye ekstra arbeid å bytte toppakningen samtidig?

Effage
04/05/13, 18:20
Ja, vet. Men er stengt på lørdager her:(