PDA

Vis full versjon : Større dyser eller BTR?



kristofferlund
03/05/13, 07:14
Hei. Har satt inn en b230et med porta topp og t3/t4 turbo den er chips med viking.
Men jeg får den ikke til og gå helt reint. og det er potte smell innimellom.
Hva anbefaler dere?

Sondre93
03/05/13, 16:12
Nye plugger og kabler :)

Jonas Soldal
03/05/13, 16:44
Kjøp deg en bredbåndslambda så du vet hvar som skjer og ikke antar noe. Det kan bli dyrt.

kristofferlund
03/05/13, 17:55
Okei. Plugge er helt nye. Men har satt på MSD coil! Men originale plugg ledninger! Sette på bedre ledninger da kanskje?

R.G
03/05/13, 21:40
hvor høyt turbotrykk kjører du?

og hvor stor er denna turboen?

kristofferlund
03/05/13, 22:42
0.8bar og t3/t4 Kina snur ;)

Jonas Soldal
03/05/13, 22:44
Hvor store dyser og lmm bruker du da?

Sondre93
03/05/13, 23:13
0.8bar og t3/t4 Kina snur ;)

Hørtes volsomt ut visst du kjører med org dyser og vanlig chip. Gå til innkjøp av det såkalla "300 oppsette" ved kjøring på så høgt ladetrykk! :)

metrakit
03/05/13, 23:14
på org dyser!!? isåfall må du nokk ha mer fuel,men uansett lurt og sjekke tenningsdeler og afr

sjekk fordeler og skift til nye pluggledninger! tenningsdeler er ofte av mine erfaringer synderen ,(men du hører som oftest lett om det er tenningsproblem eller fuel problem ..)
videre kjøpe/låne en brebandslambda og sjekke afr = ''air to fuel ratio'' ( som sakt over kan bli dyrt og eksprimenter med fuel i blinde) ..har du mer info om oppsett er de jo og letter og hjelpe:)

R.G
04/05/13, 00:26
0,8bar takler b230et. b230et bruker motronic, og skal man oppnå mye mere så må man bytte hele motorsyringa for å bruke detta jalla 300hk oppsettet som sikkert gir kun 220.


men 0,8 bar på orginale 740 turbo dysene på motronic sprut skal gå veldig bra. gjort detta sjøl på utallige 740 turboer. kjørt på mere trykk å ved bruk av ft/fk blokk.

men man må være sikkerr på att luft mengdemåler er i orden. småfjusker målern, så går ikke motor rett

Sondre93
04/05/13, 09:31
Hvilken bil er det egentlig snakk om? Og på hvilket grunnlag kan du si at "300 oppsette" kun gir 220hk? Sjølvsagt er det ikkje like bra som datasprut eller lignende, men så koster det nesten ingenting og kan virke veldig bra til mild trimming ved bruk av kvalitets deler og ein god chip! Org dysene på 940 gir seg teoretisk på ca 230hk. 968 dysene eller andre vanlige "300" dyser gir seg nett over 300hk visst eg husker rett. Dette finnes det formel på for dei som vil rekne det ut.

Fordelen med dette oppsette og er at det er nærmest "plug and play", og kan lett gjøres orginalt igjen :)

Ved bruk av TLAO chip er det mange som har fått veldig bra A/F ratio sjølv på høye ladetrykk med for eksempel t3 turbo fra 740 :)

kristofferlund
04/05/13, 11:29
Det er en b230et med motronic styring. Og på den originale turboen kjørte jeg 0.8 bar uten problem, men går det over 1. Så begynner det og kutte.
Og jeg kjører med originale grønne dyser.
Men er jo nesten ikke forskjell på den motoren jeg har nå og den gammle, er bare litt større turbo, porta 531 topp og at den er nyoverhalt.

R.G
04/05/13, 11:41
Hvilken bil er det egentlig snakk om? Og på hvilket grunnlag kan du si at "300 oppsette" kun gir 220hk? Sjølvsagt er det ikkje like bra som datasprut eller lignende, men så koster det nesten ingenting og kan virke veldig bra til mild trimming ved bruk av kvalitets deler og ein god chip! Org dysene på 940 gir seg teoretisk på ca 230hk. 968 dysene eller andre vanlige "300" dyser gir seg nett over 300hk visst eg husker rett. Dette finnes det formel på for dei som vil rekne det ut.

Fordelen med dette oppsette og er at det er nærmest "plug and play", og kan lett gjøres orginalt igjen :)

Ved bruk av TLAO chip er det mange som har fått veldig bra A/F ratio sjølv på høye ladetrykk med for eksempel t3 turbo fra 740 :)

er 740 turbo. åpner øya litt så ser du det:) dem har motronic, og han skriver tydelig b230et, da motronic og kun 7 serie som har.

disse har ikke lh 2.4 som kan bruke jalla 300 oppsette på.

klart jalla 300 oppsettet funker

kristofferlund
04/05/13, 11:54
Men hva trur du det kan være RG? LMM en som er sliten? Eller for dårlig tennkabler? Eller prøve med BTR? :)

Jonas Soldal
04/05/13, 11:58
Når du får pottesmell vil det si at du har mye bensin igjen som går ut i eksosen i stedenfor og bli antennt. Ergo du får for mye bensin. Prøv å plugge av lmm å se om gangen blir annerledes....

kristofferlund
04/05/13, 12:01
Men plugger man av Lmm en på en motronic så starter den ikke, og stopper!

Batland
04/05/13, 12:22
Hei. Har satt inn en b230et med porta topp og t3/t4 turbo den er chips med viking.
Men jeg får den ikke til og gå helt reint. og det er potte smell innimellom.
Hva anbefaler dere?
Når går den ikke "helt reint" og når er dette "innimellom"?
Full gass? Fullt ladetrykk? Varm motor? Kald motor? Høye turtall? Når du slipper gassen fra høye turtall?

Batland
04/05/13, 12:25
Kjøp deg en bredbåndslambda så du vet hvar som skjer og ikke antar noe. Det kan bli dyrt.
Bredbandslambda er glittrende utstyr til mapping, men langt fra nødvendig for å feilsøke. Ett rimelig smalbandslambdameter kan enkelt kobles rett innpå den originale lambdasonden og vil avsløre om blandingsforholdet er så feil at det forårsaker driftsproblemer.

Batland
04/05/13, 12:31
Okei. Plugge er helt nye. Men har satt på MSD coil! Men originale plugg ledninger! Sette på bedre ledninger da kanskje?
Pluggledninger er slitedeler som egentlig er helt utslitt etter ca, 160 000 kjørte KM.
Tradisjonelle tennplugger med original stor pluggåpning og en god oppgradert coil øker belastningen på dem, og dette er i grunnen det siste de trenger.

Nye tennpluggledninger i god kvalitet er rette løsningen og moderne tennplugger fra. f.eks S60R eller V70R kan med fordel vurderes.

kristofferlund
04/05/13, 12:32
Men motronic har vel ikke tilkobling til bredbåndslambda? Skal vel heller ikke ha det? ;)

kristofferlund
04/05/13, 12:43
Så siden jeg har MSD coil, som er sterkere burde jeg vurdere bedre type kabler, ;) for jeg syns jeg hadde litt dårlig gnist, når jeg sjekka sist. Så den kan være derfor? Den går utgjevnt på tomgang og når jeg ruser den! Hele tiden!

metrakit
04/05/13, 13:13
har du sjekket fordeler? er ikke mer en 3 skruer bare ta av huset og se på stiftene ... ofte slitt og ''eiret'' om den ikke har ver skiftet på en stund , kan f,ex gi dårlig gange,pottesmell og gir dårlig fordeling av gnist ( kan bare gå på 3 sylindrer f.ex ved fult turbotrykk)

Batland
04/05/13, 13:14
Så siden jeg har MSD coil, som er sterkere burde jeg vurdere bedre type kabler, ;) for jeg syns jeg hadde litt dårlig gnist, når jeg sjekka sist. Så den kan være derfor? Den går utgjevnt på tomgang og når jeg ruser den! Hele tiden!
Volvos originale kabler er gode når de er nye, men jeg kan si at Magnecor er min personlige favoritt.

Såpass ja. Har du trykktestet systemet? Hvis ikke bør du gjøre det.

Du trenger:
1. To mann.
2. Å tette innsuget på turboen med en plugg og sikre denne så den ikke blåser av.
3. Løsne signalslangen til BTR på innsugmanifolden, sett på en slange som rekker inn i førerstolen og sett på en blåsespiss med trykkluft.
4. Kompisen tilsetter trykkluft til ladetrykksmåleren viser 1,5 BAR mens du søler med Zalovann og leter etter lekkasjer.

Dette er av veldig mye større betydning enn 99% av publiken er klar over. Gjorde selv denne testen atter en gang forrige uke og ganske riktig, jeg fant nye lekkasjer denne gangen også. Husk: "Antagelser er moren til alle fuck up´s!" så ikke ANTA at det er tett.

kristofferlund
04/05/13, 13:25
Hm... Kjempe mye bra forslag! Skal prøve litt når jeg kommer hjem. Vil uansett sette på nye plugg ledninger. Og skal sjekke fordeleren :)

ClassicTurbo
04/05/13, 13:53
Hei. Har satt inn en b230et med porta topp og t3/t4 turbo den er chips med viking.
Men jeg får den ikke til og gå helt reint. og det er potte smell innimellom.
Hva anbefaler dere?

Hvordan kom du frem til at du trenger enten større dyser ellert BTR om bilen alt går ureint og det smeller i eksos? Virker mer som den drukner i bensin.

metrakit
04/05/13, 14:06
uforbrent bensin i eksos som skaper pottesmell trenger ikkje å vere at bilen får for mye fuel .. det er flere faktorer som kan spille inn..f. ex tenning

kristofferlund
04/05/13, 14:23
Nei, nå kan ikke jeg sånn sykt mye om dette, og jeg har bare lest litt om det. Så jeg trudde kanskje den fikk for lite bensin! Men man lærer etter hvert :)

ClassicTurbo
04/05/13, 15:38
uforbrent bensin i eksos som skaper pottesmell trenger ikkje å vere at bilen får for mye fuel .. det er flere faktorer som kan spille inn..f. ex tenning

Nei, men betyr ikke at den får for lite. Var det jeg ville frem til.

kristofferlund
04/05/13, 15:39
Okei :)

kristofferlund
04/05/13, 15:42
Men hvilken tennings kabler anbefaler dere på msd blaster coil?

ClassicTurbo
04/05/13, 15:54
Orginale volvo er av god kvalitet, Batland gir jo også ett godt råd på første side om å bruke kabler fra S60R / V70R. Men ikke bruk noen som alt har 2-300 000km på nakken da mister det litt av poenget.

Batland
04/05/13, 16:03
Orginale volvo er av god kvalitet, Batland gir jo også ett godt råd på første side om å bruke kabler fra S60R / V70R. Men ikke bruk noen som alt har 2-300 000km på nakken da mister det litt av poenget.
Ikke kablene med tennpluggene.

Disse kablene bør vurderes:
http://www.ebay.com/itm/MAGNECOR-KV85-IGNITION-HT-LEADS-VOLVO-740-760-Turbo-2-3-/130847915618?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e7724be62

kristofferlund
04/05/13, 16:05
Hvor får jeg kjøpt nye v70r plugger? Og det holder og kjøpe originale plugg ledninger på bcb? :)

ClassicTurbo
04/05/13, 16:07
Leste litt fort der ja.

Batland
04/05/13, 16:08
Hvor får jeg kjøpt nye v70r plugger? Og det holder og kjøpe originale plugg ledninger på bcb? :)
De fleste bilsjapper har vel dette, inkl. Volvo. Nye originale Volvoledninger, rotor og lokk holder ja.

kristofferlund
04/05/13, 16:09
Skal vurdere de kablene, men da må jeg bare bytte hetta på den som skal fra fordeler til coil. Da inngangen på org. Coil ikke er lik msd coilen ;)
Vet du pris på plugger batland?

Team Tynner
04/05/13, 16:30
Brukte disse på min lett modifiserte 230et:http://www.summitracing.com/parts/ngk-4055

kristofferlund
04/05/13, 16:31
Okei :) hadde du litt samme problem og?

Team Tynner
04/05/13, 16:37
Min fikk allt for mye bensin,så var tungstarta å gikk dårlig før den fikk ladetrykk.røyk svart gjorde den å.Gikk bedre med de pluggene og msd coil ja.Jeg hadde 400ml dyser og en hjemmelaga 3" lmm fra bmw 535i med volvo innmat,pluss en styreenhet som var litt modifisert

Batland
04/05/13, 16:48
Brukte disse på min lett modifiserte 230et:http://www.summitracing.com/parts/ngk-4055
Det var uvanlig godt og helt korrekt valg. :) Bedre enn det der blir det ikke i praksis.

Team Tynner
04/05/13, 17:19
Det var uvanlig godt og helt korrekt valg. :) Bedre enn det der blir det ikke i praksis.

merka stor forskjell fra orginal pluggene/coil iallfall:)håper de virker i at motoren også,har bestilt til den også:)

Jan turbo
04/05/13, 17:21
Orginale dyser fra FT/FK har jeg bremset ut 282 hk og 434nm på ei rulle som er kjent for å ikke være spesielt snill. Riktignok med datasprut og større turbo osv,MEN
på en helt orginal FT motor.

kristofferlund
04/05/13, 17:45
Da tenker jeg og prøve disse kablene :http://www.ebay.com/itm/MAGNECOR-KV85-IGNITION-HT-LEADS-VOLVO-740-760-Turbo-2-3-/130847915618?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e7724be62

Og disse pluggene:http://www.summitracing.com/parts/ngk-4055
Og se om det hjelper:). Hva tror folk da?

Team Tynner
05/05/13, 14:21
Du får iallfall ett oppgradert tenningsanlegg:D Får håpe det løser problemet ditt også

kristofferlund
18/05/13, 11:36
Disse er bestillt :) http://shop.klracing.se/sv/artiklar/reservdelar/740_745-760_765/tandsystem-9/tandkabelsats-volvo-740_940-high-performance-85mm.html

Får se P, det hjelper, om det ikke skulle hjelpe på mitt problem, så har jeg oppgradert ledninger ihvartfall :)

ClassicTurbo
18/05/13, 20:38
Orginale dyser fra FT/FK har jeg bremset ut 282 hk og 434nm på ei rulle som er kjent for å ikke være spesielt snill. Riktignok med datasprut og større turbo osv,MEN
på en helt orginal FT motor.

Imponerende, hvilket bensintrykk måtte til for å klare dette?

kristofferlund
19/05/13, 12:44
Jeg lurer på en ting, for en stund siden tok jeg av avlastnings dumpen som er orginal på b230et.
Men kan LMM en min ha blitt dårlig av det? Og hvor mye slitasje er det for turbo og kjøre uten den? :)

Jan turbo
19/05/13, 14:26
Imponerende, hvilket bensintrykk måtte til for å klare dette?
Kjørte på 3,2 bar bensintrykk,og måtte stoppe på 1,4 i ladetrykk fordi orginale bensinpumper og dyser da ikke klarer mer. Kjører med Autronic SM 4 og under bremsing så satt det en Turbonetics E46 turbo på.Og den var helt perfekt til dette oppsettet.

kristofferlund
19/05/13, 18:08
Hei igjen. Da har jeg sittet og sjekket litt med ET problemet mitt, ser det er flere som har hat litt problemer med det ;)
Men nå skal jeg prøve bytte kabler bare jeg får de.
Men skulle ikke det funke og det vil vise seg at alt i fordeleren er helt. Så har jeg lest litt. Der ser jeg at rotoren i fordeleren skal stå i en vis grad når motoren står i ØDP? Når står den i ØDP?

Kan det være en mulig feil? At det er feil grad på tenninga?
Eller kan det være vis tempgiveren ikke funker? Kan det påvirke problemet mitt?
Pluggene jeg har er helt nye.

Vil gjerne har forslag før jeg skal begynne og feilsøke og sjekke mere om 2 uker. Kan prøve legge ut en film. :)

Men trenger hjelp av dere som kan dette! For er så utrolig gira på og kjøre nå som sommeren er kommet! Det jeg må gjøre før jeg får kjørt med den er og lage ferdig olje slangen til turbon. Da blir det lettere og sjekke når den går dårlig og Evt andre ting.

Mvh Kristoffer