PDA

Vis full versjon : Turteller henger seg opp på 400 omdreininger



hammerpaal
21/05/10, 20:53
Volvo 850 - (92)

Har nylig fikset bensinmåleren min, og var svært glad da jeg fikk den til å fungere.
Derimot har turtelleren begynt å "gå sine egne veier".

Saken gjelder nåla som stopper på ca. 400 omdreininger, enkelte ganger når man slår av tenninga.
De fleste gangene går nåla helt ned til 0, og da fungerer den optimalt.

Hvis den skulle havne på 400 omdreininger, og jeg har slått av tenninga, så vil den forbli der, (hvis jeg ikke dunker litt i dashbordet, da kommer den ned). Når jeg slår på tenninga igjen, så ramler den ned til 0, der den egentlig skal være.


Kontaktene bak plata virker intakte, og jeg var svært så forsiktig da jeg utførte inngrepet for å få fikset bensinmåleren.
Prøvde å smøre litt vaselin inne i det lille hullet i nåla for å se om det hjalp, men null effekt.


Forøvrig kan jeg nevne at alt det andre i instrumenthuset funker 100 %, det vil si lys, bensin- og temperaturmåler, speedometer. Turteller fungerer bra når bilen går på tomgang og når den akselererer, kun når man slår av tenninga den henger seg opp.


Hva kan være feil?

Erik 850
21/05/10, 21:25
Kan prøve dette hvis du har OBD-I
Så se om du får noen feilkoder.
http://img22.imageshack.us/img22/9205/selftestinstrument.png

hammerpaal
22/05/10, 12:13
Utførte følgende test som du henviste til og det fantes ikke tegn til noe galt.

Bensin- og temperaturmålen stod slik som beskrevet.
Speedometernåla stod helt vertikal på 120 km/t, og turtelleren stod nesten vertikalt, omtrent en nåltykkelse til høyre for vertikalt. ---> (Ikke helt lett å få nåla til å hvile på 0 omdreininger når man skal skru sammen instrumenthuset, derfor den ble litt forskjøvet på testen.)

Alt virker tilsynelatende til å fungere som det skal.

Kanskje et dumt spørsmål fra min side, men jeg spør likevel da jeg er nybegynner til å skru på bil.

Kan det være en noe slarkete tenningslås som gjør at turtelleren ikke alltid registrerer at bilen slår av tenningen, og derfor blir det litt virrvarr?

Hvor ligger egentlig RPM-sensoren i bilen, mulig at det er en litt slarkete kontakt der?

Kom gjerne med innspill til hva jeg kan sjekke ut videre!