PDA

Vis full versjon : Beltevarsler 08+ = easyfix-triks



Morgis
01/05/13, 11:52
Blir halvgal av den superintense beltevarsleren på nyvogna..
Ser på Vida at det er 3 forskjellige applikasjoner til bilen.
31327109 Belt reminder base.
31296155 Belt reminder complete.
31296154 Belt reminder improved.

hva er forskjellen her?
finnes det ikke noe USA beltevarsler applikasjon slik man fikk til -07 ?

MadAss
07/05/13, 18:27
Bilforum Sør mente det ikke var mulig på min bil.
Politibiler og utrykningskjøretøy har ikke beltevarsler, muligens ei heller det amerikanske markedet..

V70II har virkelig verdens mest intense beltevarsler. Øker volumet når man passerer 30kmt, og ved 50kmt skrur den ned lyden på stereoanlegget for å bli hørt


Verkstedene har ikke lov av Volvo til å koble ut beltevarsler.

Der skal finnes noen innstillinger (ikke programvare), som gjør at beltevarslingen ikke øker i intesitet, men bare plinger en gang i sekundet uansett hvor fort du kjører (samme som ved oppstart). Tror dette ligger i DIM.

JandB
07/05/13, 21:20
Verkstedene har ikke lov av Volvo til å koble ut beltevarsler.

Der skal finnes noen innstillinger (ikke programvare), som gjør at beltevarslingen ikke øker i intesitet, men bare plinger en gang i sekundet uansett hvor fort du kjører (samme som ved oppstart). Tror dette ligger i DIM.


Veldig rart att jeg ikke har beltevarslinga i min bil da. Den er også utkoblet i drosjene jeg har kjørt.

MadAss
07/05/13, 21:26
Sier ikke at det ikke går an, bare at det står i et skriv fra Volvo om at er forbudt å koble det ut ;)

Sent from my GT-I9100

Christian
07/05/13, 21:28
Er jo ikke mange år siden taxisjåfører var fritatt fra å bruke belte, var nok mulig å koble det bort på de bilene også.

På mondeon til fattern er det en prosedyre man kan gjøre for å eliminere beltevarslern. Var noe sånt som at man holdt nede beltespenne-knappen en viss tid mens man blinka og tuta elns (eksempelvis! :p)
Det er en 2010 modell, og det er jo den samme bilen nesten som V70II.

aarnes
02/06/13, 21:03
Jeg surra rundt i VIDA igår ifm med nullstilling av servicelampe, og på Avansert -> DIM under Bilkummunikasjon kan jeg deaktivere beltevarsler. Godt mulig du har samme mulighet.

Morgis
02/06/13, 23:07
takk for tips.. har ikke tilgang til VIDA PC enda, da jobbpcen med winpro har sperrede adminrettigheter, og den andre har for lite RAM..
låner dice-n til misterJ, små må få surra meg til å få gang på dette :)

Stig-Arne
03/06/13, 06:43
Eneste muligheten du har er å kutte at den overstyrer radioen. Ellers vil du få de normale plingene

Refinement!
03/06/13, 13:11
Hvor kommer plingelyden fra? De vanlige høyttalerne eller finnes det en egen man kan koble bort?

Morgis
03/06/13, 13:19
høyttaler bak speedometeret, samme som på V50'a, men der er lyden mye lavere. men på V50 kobler den seg inn på stereoanlegget når hastigheten overstiger 50kmt, det gjør heldigvis ikke v70a mi.

kanskje bare skru ut speedometeret og fuge inn ei silikonfuge i høyttaleren

Morgis
21/06/13, 17:22
var hos Frydenbø i dag, og der får man ikke lengre lov å bestille beltevarsel SW USA, etter skriv fra volvo.
Service 2.0 oppdatering av SW vil derimot installere en noe mildere variant av varslingssystemet.

Børge Vikebø
21/06/13, 20:17
Ah, Frydenbø der også altså.

Morgis
24/06/13, 19:12
når det avanserte tekniske setter begrensninger, må man ty til god gammal mekanikk..
Skrudde ut speedometeret (4 skruer), og skrudde av dekselet på baksiden av speedometerenheten.
Klippet til en firkantet bit med dempevatt (ca 30x30mm) og presset denne under høyttaleren (det er hull under høyttaleren slik at lyden blir kastet mot fører).
Skrudde på bakdeksel igjen og limte på noe teip over høyttaler hullet på baksiden slik at ikke lyden blir kastet inn i dashbordet.
En 10minutters jobb.

Resultat: Optimalt lydnivå som er behagelig for ørene.
Lydnivå redusert med "75%" :cool:

3223
3224

antageligvis kan man bare klippe av høyttalerledningen, men var litt skeptisk mht feilkoder, og dersom bilen skulle en gang varsle om oljetrykk eller temperatur, så er det greit med noe lyd

Morgis
22/06/14, 23:54
Noen som har funnet noen bakveier man kan ta for å få lov til å legge inn software for USA markedet for beltevarsling ?

Morgis
01/08/14, 14:31
dillet litt med Vida i dag. Fant en grei meny som fikset problemet ytterligere :)
4350

autod
07/08/14, 12:19
Skrudde også ned lyden til det laveste og dempet høytaleren, men det endte opp til slutt at jeg klipte av strengen i høytaleren, eneste minuset er at jeg ikke får opp varslings lydene til cruise kontrollen (adaptiv cruisekontroll med det der kræsj varslingen)

SagaPer
07/08/14, 12:39
Skrudde også ned lyden til det laveste og dempet høytaleren, men det endte opp til slutt at jeg klipte av strengen i høytaleren, eneste minuset er at jeg ikke får opp varslings lydene til cruise kontrollen (adaptiv cruisekontroll med det der kræsj varslingen)

Jeg synes det er ganske kritikkverdig å diskutere hvordan man kan få slått av livbergende sikkerhetsfunksjoner i en Volvo. Disse bilene er jo designet for å ta vare på fører og passasjerer i enhver situasjon. Å slå av sikkerhetsfunksjoner kan umulig være nødvendig eller ønskelig. Man skal jo ha på seg belte når man kjører bil og lyd- og lyssignal på kollisjonsvarsler er virkelig en nyttig og viktig funksjon. Er man uoppmerksom et lite øyeblikk i en kø så kan man risikere å klinke inn i bilen foran. Volvo-bilen din ser dette før det skjer (til og med ved hjelp av autobrems).

Morgis
07/08/14, 15:07
klart man vil diskutere dette. ikke alle ønsker en overivrig øverdimensjonert høyttaler til enhver ting man gjør. akkurat som ikke alle ønsker en skiboks på taket.
Dette er ting som bileier selv bør få bestemme.
'jeg kjører alltid med bilbelte på offentlig vei, men når jeg kjører i 10kmt inn og ut av bilen på gangstien eller innendørs i store lagerhaller, så er denne høyttaleren en pest og en plage for alle og enhver.
Et blinkende beltelys og en mild beltelyd som slår seg selv av etter 2-3minutt hadde blitt akseptert.

enda værre var det når jeg hadde handleposer eller ryggsekk med laptop i setet foran eller bak. selv da skulle den også gale som en hane.
Fikk deaktivert setebeltevarsleren for baksetene i vida, så nå kan man ha ting i setene uten å bli plaget :)