PDA

Vis full versjon : Understell som tåler juling.



skurk
30/04/13, 16:50
Hei.
Lurer på om noen her har tips til hva jeg kan gjøre for å få et holdbart, og kjørbart understell.
Tenker på stag, fjører, dempere og hjulstilling.
Er en 95 mod 945.
Kjører med monroe reflex og 40mm.bak og noe svensk 60(?)mm.og bilstein sport forran.
Har også justert hjulvinkler og div.i null.
Ble rimelig konge i grunn.
Nå nermer tiden for eu-kontroll seg og etter mange knallharde mil på dårlig vei i hysterisk hastighet, har vogna blitt litt løen.
Kjører nesten ukentlig trondheim oslo.

Tenker på forsterkede fjærer bak og justerbare koni og doble stabstag bak.
Blir grovere stabstag forran.
De foringene som garantert er ferdige med livet sitt blir bytta ut med powerflex.

Komfort er ikke et tema,bare det holder seg på veien.
Har kjøpt ny bil nå, så vogna blir hovedsaklig brukt av min bror og han er mildt sagt effektiv til å ratte gammel volvo på dårlig vei.

Takker for fornuftige svar.

ClassicTurbo
01/05/13, 07:50
Polyforinger og gode dempere og fjærer er vel det som gjelder for holdbarhet. Vet ikke hvordan monroe demperne er men vil tro du merker forskjell av å bytte til bilstein bak og.

Kjører du mye med last i bilen siden du tenker på forsterkede fjærer?

Før du tenker på å kjøpe stab stag forran og lage dobble bak, hva med å bare bestille ett sett direkte fra IPD http://www.ipdusa.com/products/4858/100994-anti-sway-bar-kit-700-900-wagon-models Blir ikke mye dyrere enn å kjøpe bare fremme her til lands.

sverre2210
01/05/13, 08:13
Før du tenker på å kjøpe stab stag forran og lage dobble bak, hva med å bare bestille ett sett direkte fra IPD http://www.ipdusa.com/products/4858/100994-anti-sway-bar-kit-700-900-wagon-models Blir ikke mye dyrere enn å kjøpe bare fremme her til lands.[/QUOTE]

Det kitet du linker til, er det lovlig å bruke på norske veier, eller sier vegvesenet noe på det?

ClassicTurbo
01/05/13, 10:01
Vet ikke om det er noen regler for dette? aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette. Om de henger seg opp i dette så får du iallefall problemer med løsninger som hjemmelagde dobble stag.

sverre2210
01/05/13, 10:03
Ok, har du bestilt et sett derfra? grei service osv, og ble det noe toll på pakken ? :)
Og passer det til alle 945 modellene ?

Pedersen racing selger dette settet til 4300kr, så er jo litt å hente på pris om det ikke blir no toll på pakken :)

ClassicTurbo
01/05/13, 10:13
Har ikke bestillt derfra selv enda, man mange som har gjort det uten problemer. Skal selv bestille samme + justerbart panhard stag til min bil så snart skattepengene kommer.

Så vidt jeg vet er det vell ikke toll på bildeler men du må betale mva, blir uannsett en del billigere enn å bestille samme fra pedersens eller bcb etc.

skurk
01/05/13, 14:02
Hender seg det går med litt last ja.
Sveiseapparat og div.greier.
Kjører på 205/50/15" på pentafelger på sommern og det hender seg det subber litt i krappe svinger med passasjerer og last. Derfor jeg tenker på forsterkede fjærer.
Kjører helst bil når jeg skal noe sted pga.flyskrekk! :-)
Ikke bra å drive med sånn "flyskrekkpiller" flere ganger i måneden :-)

skurk
01/05/13, 14:16
HJELP!!!

Har gått til sengs med fienden,og kjøpt 17" hjul til slit og sleng-bilen, og det sporer noe helt fantastisk!
Helt original 945 fra 93.
Er så ille at jeg ikke er helt sikker på at jeg tørr slippe en relativt fersk kvinnelig sjåfør ut på veien med vogna:-(
Var litt av meninga med selve bilen det da...så har det jo ikke noe å si om den ser litt kuul ut heller da:-)
What to do?

catoers
01/05/13, 14:25
kjører med 17" hjul sjøl, og det er i hovedsak dekkene som gjør at den sporer ! Jeg kjører med jalla Champiro dekk og det er fryktelig å kjøre ! må holde fast i rattet ! så tips : hva tilstand er det på dekkene ? hvor gamle er de ? hva merke er det ?
kjøper man billige dekk, får man det man betaler for !

skurk
01/05/13, 14:47
Sånn "ut sesongen dekk"
Ting som tyder på at det blir nye dekk og forstillingsjustering i løpet av meget kort tid!
Helt vanvittig med sporing.
Felgene er rette og fine og passer perfekt uten spacere eller noen ting.

catoers
01/05/13, 14:52
kjøp dekk med kvalitet ! min far har en s60 som tidligere eier har kjøpt champiro bak og Kumho eller noe sånt foran. og han sier det er det jævligste han har kjørt med ! sporer og bråker !
samme erfaringer har eg(der tidligere eier som kjøpte sommerdekk) er at visst man ikke skal herje og styre, så lønner det seg å kjøpe gode dekk =)

Jan turbo
01/05/13, 15:00
Min erfaring på dette er at dekk med så runde skuldre som mulig sporer mindre enn dekk med skarpere kant.

skurk
01/05/13, 16:47
Da får det bli nye dekk.
Anbefalinger på noe som ikke sporer?

Noen som har erfaringer med federeal rsr 595 i 15" dim?
Turbovogna hender seg den blir brukt til litt rundetider serru.
Sielengs er jo førerfeil :-) (som å banne i kjærka på et volvoforum mohahahaha)

turb00le
02/05/13, 09:59
Finjuster spissinga så skal du se at det hjelper litt på.
1-2mm toe out utgjør mye på retningsstabilitet.

skurk
02/05/13, 12:51
Får prøve på det i og med den skal gå med "store" hjul.
Har også gode erfaringer med å sette forstillinga i null,med litt camber :-)
Ble litt nervøs på styringa,men svingegenskapene var upåklagelige :-)
Men ikke lurt for å unngå sporing vil jeg tru.

Joakim-G_R
02/05/13, 13:10
Forstillinga skal ikke i "null".

skurk
02/05/13, 13:53
I følge boka nei.
Forska litt på det og etter MIN mening ble bilen mer styrevillig og passa MITT bruk bedre.
Har hjulstillingsapparat tilgjengelig,så har prøvd litt av hvert.

Noen motargumenter?
Dette er jo tross alt et diskusjonsforum :-)

Er selvfølgelig ikke noe fasitsvar.
Kommer mye an på hva man har tenkt å bruke bilen til.
Feks. På en firhjulsdrevet bil som kjøres fort på snø,is etc.ville jeg prøvd meg med litt camber forran, kanskje så mye som 2mm.toe out.
Bak ville jeg prøvd med null i camber og kanskje så lite som 0,5 i toe out og et mykere demperopsett.
Meen dette er jo bare meg og mine vrangforestillinger,so feel free to crush my teories :-)

Joakim-G_R
03/05/13, 09:42
Mer styrevillig ja, men du sliter fortsatt med sporing? :)
Med toe-out og ørlite camber opplever iallefall jeg bilen mer retningsstabil, som jeg mener er viktigere enn at bilen er "styrevillig".


4WD/AWD og RWD er vidt forskjellige mtp hjuloppsett.
Jeg ville kanskje prøvd toe-out foran og toe-in bak, på en AWD, når vi først er innpå. Men aldri null i camber. :)

skurk
03/05/13, 11:33
Blir nok 2mm toe out og nye dekk.
Jeg kjører jo ikke med den uansett så.
Og b230f og automat er ikke direkte sprekt,så kan like greit være kjedelig å kjøre også :-)
Turbovogna får gå som den er.
Den ligger noe helt sykt på veien :-)

Mye fornuftige svar her :-)

kermitt
03/05/13, 12:15
Om du virkelig vil ha en gobil å kjøre så anbefaler jeg deg justerbare casterstag. Men lag noen skikkelige, de du før fikk kjøpt på mekonomen har jeg knekt 3 av på fartshump :p

skurk
03/05/13, 14:10
Casterstag er det man kan justere camber bak med hvis jeg ikke tar fullstendig feil?
Jeg er yrkessjåfør/bulldozermafia, og ikke mekaniker :-)

Har egentlig tenkt på ny bil også.
Kikka på 2011 audi a4 og 2012 mærce c-klasse...(jeg hater forresten vag,men ble litt bergtatt av audin desverre)
Etter mye om og men og prøvekjøring, på tur hjem gikk det opp et lys...det finnes biler som er gode å kjøre, og det finnes biler som er gammel volvo-gode å kjøre :-)
Også har vi amcars som ikke er gode å kjøre, men direkte avhegighetsskapende.
Biler som bruker 2 liter på mila, men du sitter å gliser så det har ingen ting å si :-)

Så derfor damer og herrer velger jeg å legge penger i ei stygg gammel stasjonsvogn.
It is all about kjøreglede :-)

....også meg da som greier å skrive jævli mye om ingen verdens ting.
Ikke rart jeg hadde extremt gode karakterer på skolen :-)

kermitt
03/05/13, 21:27
Casterstag er for å justere caster fram på gamle volvoer typ 700/900 som ikke har noe justering på det originalt. Blir mye bedre på selvopprettning og stabilitet med litt justering der.

skurk
03/05/13, 23:34
Jajaja...selvfølgelig :-)
Gikk opp et lys her nå :-)