PDA

Vis full versjon : Utro 850-eiers første flørt med V70N



sideburns
28/04/13, 20:54
Lista over no-fix på min 850 2.0 10v begynner å bli faretruende lang (bl.a er evaporator til a/c defekt, clutchen er slitt, bruker olje osv) så i helga har jeg vært litt utro mot gamla og prøvekjørt en V70N for første gang. Det var en V70 01' med 2.4 motor, uten turbo, lite utstyr og fint interiør (delskinn).

Da jeg fyrte opp motoren i V70'en ble jeg faktisk litt skuffet, synes det er grommere summing i den lille 2-literen jeg har i 850'en. Er litt nysgjerrig på hvordan 2.0T motoren er ifht 2.0 10v uten turbo / 2.4 uten turbo. Noen som har synspunkt på det ?

Synes også 850en har mykere girskift enn V70'en jeg prøvde og hadde egentlig tenkt å forhøre meg med forummedlemmer om det f.eks slitte motorfester o.l kunne være opphav til lite smoothe girskift, men har falt ned på en teori om at dette antakelig skyldes at bremsene på V70en hang litt på ene siden bak.

Jeg heller litt mot å kjøpe en 2.0T, og har sett for meg at det bør være med manuelt gir for å redusere litt på drivstoffkostnadene - kjører 20-30000 km pr år og da betyr kronene litt. Er det stor forskjell på forbruket på manuell vs automat på disse ? Kjører rundt 8 mil hver da til/fra jobb.

Respons mottas med takk, også synspunkt/råd om hva jeg bør se etter på disse bilene ( årsmodell rundt 2000-2002).

Svirre
28/04/13, 21:33
Om du er på jakt etter en bil som er litt drivstoffgjerrig bør du absolutt prøve en D5 fra 2002 og oppover. Det at motorene ikke låter mer ved tomgang så har det noe med bedre isolering å gjøre (ved pådrag og slikt).
2.4 uten turbo bruker litt mindre enn en 2.0l med turbo (alt etter bruk). Det er større motorvolum, og får du 170hk versjonen så er den minst like sprek. Automaten bruker litt (kan øke med ca 10-15% fra manuell).

Ta f.eks. denne:
https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41034917

- Diesel
- Manuell
- Ikke så høy km.stand
- Nylig EU-godkjent
- Bra dekk
Etc.

Litt merkelig interiørkombo, men slikt er utbyttbart :p V70N generelt er holdbare skall, og du skal leite godt for å finne rust. Dieselene går vel på 0,55l på langkjøring med manuell, så burde vel være greit mtp forbruket der :)

skogy
28/04/13, 21:33
Jeg har 2004mod 2.0turbo med automat. Kjørte Ålesund-Dombås-Levanger denne uka(ca 50mil), havnet på ca 0.7 på mila. Kjørte fint å normalt ca 30 av de 50 mila resten litt mere skarpt. Jeg er kjempe fornøyd med bilen, men synes den drar litt dårlig. Er jo vant med 230 diesel hester fra den forrige bilen jeg hadde så ligger vel noe der. Jeg kjøper vel chip med tiden(evnt bytter til en sprekere motor).

Torsen67
28/04/13, 21:54
Med den type kjøring så ville jeg gått for diesel manuell. Enten du velger 131 eller 163 hk så kan du chippe den til 197hk og 470 Nm. Da holder du vel 5 giret hele veien til jobben:) Med såpass mye kjøring så er det greit å spare der du kan på utgiftene. Og som det nevnes, rust er det ikke mye av på disse. Hadde min på bukk forrige uke, og jeg ble virkelig overrasket av å ikke finne noe rust eller brunt under bilen. Den har nå gått 230 000.

TommyG
28/04/13, 22:09
Jeg har 2,4 bensin uten turbo, og en kompis har 2,0t. Begge er automat og min er chipet til 188hk. Men jeg vil si at hans 2,0t har bedre fraspark enn min.

Svirre
28/04/13, 22:13
Jeg har 2,4 bensin uten turbo, og en kompis har 2,0t. Begge er automat og min er chipet til 188hk. Men jeg vil si at hans 2,0t har bedre fraspark enn min.

Det kan oppleves slik. Er turbo med i bildet på bilen til din kompis, men den er anhengig av turtall i motsetning til din. Der har du momentet som du har i tillegg.

sideburns
28/04/13, 22:27
Om du er på jakt etter en bil som er litt drivstoffgjerrig bør du absolutt prøve en D5 fra 2002 og oppover. Det at motorene ikke låter mer ved tomgang så har det noe med bedre isolering å gjøre (ved pådrag og slikt).
2.4 uten turbo bruker litt mindre enn en 2.0l med turbo (alt etter bruk). Det er større motorvolum, og får du 170hk versjonen så er den minst like sprek. Automaten bruker litt (kan øke med ca 10-15% fra manuell).

Ta f.eks. denne:
https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41034917

- Diesel
- Manuell
- Ikke så høy km.stand
- Nylig EU-godkjent
- Bra dekk
Etc.

Litt merkelig interiørkombo, men slikt er utbyttbart :p V70N generelt er holdbare skall, og du skal leite godt for å finne rust. Dieselene går vel på 0,55l på langkjøring med manuell, så burde vel være greit mtp forbruket der :)

Fin, men langt over budsjett, dessverre, så det blir nok bensin.

FroBe
29/04/13, 06:30
Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang, den kan du bruke som en liten sjekkliste/pruteliste når du skal kikke på potensielle kjøp:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle modellene 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm ved å åpne dører (med åpent vindu).
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
På turbomodellene kan TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

sideburns
29/04/13, 08:53
Her er en liste med ting som kan gå galt på P2 bensinbiler av tidlig årgang, den kan du bruke som en liten sjekkliste/pruteliste når du skal kikke på potensielle kjøp:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle modellene 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm ved å åpne dører (med åpent vindu).
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
På turbomodellene kan TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

Supert. Det du skriver om dårlige gasspjeld, gjelder det alle bensinmotorene ? Dyrt å fikse ? Jeg syntes nok den hadde litt ujevn gange, den jeg kikket på, men trodde kanskje det hadde med a/c å gjøre - lyttet til motoren med og uten a/c på og synes det var litt for mye lyd fra ac-pumpa eller hva det heter. Er dette en dyr sak å fikse ? Så et sted at noen hadde byttet clutch på a/c pumpe men vet ikke hvor mye pæng det kan innebære, evt om det er kurant å gjøre noe med sjøl ?).

FroBe
29/04/13, 09:39
Det dårlige gasspjeldet fra Magneti Marelli ble brukt på alle bensinmotorer fra den gamle V70 99-modell til og med V70N 2001-modell.
2002-modellene ble redesignet for å kunne bruke Bosch gasspjeld.
Bildet under viser plasseringen av ETM, den gule merkelappen tyder på at det har vært byttet siden den originale merkelappen er hvit.

http://home.comcast.net/~donwillson/Where's%20the%20ETM.jpg

Din gamle bil har mekanisk gasspjeld, men V70N har elektronisk der man sender spenning til en elektrisk motor for å åpne det i korrekt vinkel. Hvis sensoren rapporterer feil vinkel så vil den elektriske motoren åpne det i feil vinkel, og motoren får for mye eller lite luft i forhold til bensin. Dette misforholdet vil motorstyringen forsøke å korrigere ved å endre gassspjeldets åpning eller bensinmengde, og man får ujevn gassing eller ujevn tomgang.

Den sikreste måten å diagnostisere dårlig ETM høres ut til å være å teste cruisekontrollen, denne nekter å virke hvis ETM er dårlig.
Andre årsaker til ujevn tomgang kan være luftlekkasjer, skitten ETM, eller dårlig MAF.

Kostnad for modifikasjon eller bytte av ETM fra kr 1000 til 7000 alt etter hva som gjøres og hvem som gjør det.
Du finner mer informasjon og linker i denne tråden om ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM).

sideburns
04/06/13, 20:23
Takk for mange gode tips. Det ble en 2001 V70N 2.4 bensin. Hel og grei bil men med litt lite utstyr og litt jobb (hjullager, a/c ulyd). Kjennes mer moderne, sprekere (alt er relativt, men sammenlignet med 126 hk 850 blir vel det meste for raketter å regne) og stivere men ikke så komfortabel som 850.
Et av irritasjonsmomentene ved V70'en er at det er litt vanskelig å finne riktig dose gass og clutch når man skal ta igang. Enten blir det for mye gass og sluring eller nesten kveling. Kanskje noe med clutchen, men clutchen ellers kjennes ikke så slitt ut mht hvor den tar når jeg slipper den ut. Er dette vanlig ?

Svirre
04/06/13, 20:52
Et av irritasjonsmomentene ved V70'en er at det er litt vanskelig å finne riktig dose gass og clutch når man skal ta igang. Enten blir det for mye gass og sluring eller nesten kveling. Kanskje noe med clutchen, men clutchen ellers kjennes ikke så slitt ut mht hvor den tar når jeg slipper den ut. Er dette vanlig ?

Det har kort og greit med at du er vant med 850'n du har kjørt. Blir en vanesak ved å venne seg til en ny bil ;)

sideburns
18/09/13, 12:20
Det har kort og greit med at du er vant med 850'n du har kjørt. Blir en vanesak ved å venne seg til en ny bil ;)

Virker som om noe av problemet er at turtallet ikke synker raskt nok på V70en, kan virke som noe treghet i gasspjeld e.l.

Svirre
18/09/13, 13:02
Er noe tregheter i gassspjeld o.l. Selv har jeg ikke elektronisk gasspjeld på V70'n, men den bruker litt tid for å roe ned turtallet. Veit flere nye biler bruker litt tid på dette området, så er ikke unormalt :)