PDA

Vis full versjon : Slakke i drivaksler



konso
28/04/13, 01:09
Er det et kjent fenomen at det blir slakke i indre drivknuter på drivakslene? Har M66..
Jeg har fått slakke på begge sider, kun indre.
De lager lyd når jeg girer, er ikke noe problem å kjøre med, men er veldig irriterende.
Har sjekket for slakke ut fra girboks, er ingenting der.

64PV
30/04/13, 16:35
Lurer egentlig på det samme... syns det er mye slakke i de indre knutene på min også (2,4T med automat.).
Klikker når en bytter mellom D og R. Samt et lite rykk og et klikk når en har bremset på girene og gir på gass igjen.
Men det virker som om splinsene er slarkete også.. både i diffen og ved hjulene...

Ola Hagen
30/04/13, 19:14
Lurer egentlig på det samme... syns det er mye slakke i de indre knutene på min også (2,4T med automat.).
Klikker når en bytter mellom D og R. Samt et lite rykk og et klikk når en har bremset på girene og gir på gass igjen.
Men det virker som om splinsene er slarkete også.. både i diffen og ved hjulene...

sikker på at det ikke er øvre eller nedre motorfeste som er slitt på din? Er jo ganske mye krefter når motoren/automaten vrir en vei også andre veien etterpå..

MadAss
30/04/13, 19:41
Lurer egentlig på det samme... syns det er mye slakke i de indre knutene på min også (2,4T med automat.).
Klikker når en bytter mellom D og R. Samt et lite rykk og et klikk når en har bremset på girene og gir på gass igjen.
Men det virker som om splinsene er slarkete også.. både i diffen og ved hjulene...

Slakken i splines i navet kan du få bort ved å kjøpe nye bolter for XC90. Er ganske vanlig at det klikker i drivakslingene ved veksling mellom forover og bakover. Nye bolter vil kunne fikse dette.

64PV
01/05/13, 22:06
sikker på at det ikke er øvre eller nedre motorfeste som er slitt på din? Er jo ganske mye krefter når motoren/automaten vrir en vei også andre veien etterpå..

Det øvre motorfestet er nytt. Det nedre såkalte "moment-staget" er ble byttet for to år / 15000 km siden.


Slakken i splines i navet kan du få bort ved å kjøpe nye bolter for XC90. Er ganske vanlig at det klikker i drivakslingene ved veksling mellom forover og bakover. Nye bolter vil kunne fikse dette.

Har montert de boltene du nevner. Det utgjorde ingen forskjell.

Torsen67
01/05/13, 22:12
Har du prøvd å sette spleinsene godt inn med kobber fett? Da blir det thigtere der og det kan være nok til at det ikke hopper over. Hvis ikke så må man vel gå for nye akslinger?

MadAss
01/05/13, 22:32
Det øvre motorfestet er nytt. Det nedre såkalte "moment-staget" er ble byttet for to år / 15000 km siden.



Har montert de boltene du nevner. Det utgjorde ingen forskjell.

Er boltene skrudd til med moment/vinkeltrekking? Dette er strekkbolter som må ha et visst tiltrekkingsmoment. Ellers så er fett, som er nevnt her også noe som hjelper

Sent from my GT-I9100

XXX70
02/05/13, 21:05
Slakken i splines i navet kan du få bort ved å kjøpe nye bolter for XC90. Er ganske vanlig at det klikker i drivakslingene ved veksling mellom forover og bakover. Nye bolter vil kunne fikse dette.

Hvilke bolter snakker vi om her? på drivakslene? delenr? enkelt å bytte? Har også denne klikkinga når bilen står i ro og det veksles mellom R og D. Irriterende:(

Torsen67
02/05/13, 22:09
Det er den bolten du ser som sitter i senter når du tar av forhjulet.

aarnes
04/05/13, 19:07
Akkurat det samme jeg opplever på min bil detta. Det er C70 2007 D5 med automat.
Eneste fagfolk har kommet frem til er svært sliten foring på bærebru. har ikke bytta ennå men skal absolutt poste her om det blir bedre eller ikke.
Vet at disse forbanna foringene kan skape hodepine til den store gullmedalje innemellom.

konso
28/05/13, 19:10
Noen som vet noe eller har forslag på den indre slakken på drivakslene til meg? Slakken er i den kompositt/plast/et eller annet delen, og regner med at nye aksler ikke er billige.

Håkon77
28/05/13, 20:36
Har akkurat bytta begge drivakselene på min.
Ca5500 for venstre og 6700 for høyre.
Jeg bytta for å prøve å bli kvitt ristinga i bilen. Hadde slakke på indre på venstre og slakke og dårlig lager på den høyre, men ikke noe klakkelyd som dere beskriver. Har en klakkelyd på høyre side ved fartshumper, med det er pga dårlig fjærbeinslager.

XXX70
02/06/13, 18:15
Hvilke bolter snakker vi om her? på drivakslene? delenr? enkelt å bytte? Har også denne klikkinga når bilen står i ro og det veksles mellom R og D. Irriterende:(


Det er den bolten du ser som sitter i senter når du tar av forhjulet.

Kan noen være litt mere spesifikk på spm mitt øverst?