PDA

Vis full versjon : For høy Co på EU-kontroll



Monsen
25/04/13, 09:41
93 mod 945/FT motor /høytrykkturbo ( uten kat ) med 340.000 km, byttet lambazonde for noen måneder siden, begynte å lyse igjen etter kort tid. Noe olje i Intercooler, tar for gitt at dette kommer fra turbo. Oljerester fra eksosanlegg på tilhenger. Verksted ber meg rengjøre lambazonde.

Motor er original, kun noe oppjustert trykk ( var på 1 kg ), 3" down pipe og 3" JT anlegg. Kan jeg benytte meg av Biltema sine turboer, i så tilfelle hvilken? Andre alternativer, noen som har brukt?

Volvo mener jeg bør sjekke veivhusventilasjon.

catoers
25/04/13, 09:53
visst du leiter etter billig turbo så kan jeg si at jeg kjøpte denne : http://ksr.as/product_info.php?cPath=487_21&products_id=188
må modde oljeretur og snu litt på turboen, men turboen er ellers grei. største minuset er at det brukes v-band flens mellom eksos og turbo.

Larsge
25/04/13, 14:47
Klarer ikke CO-kravet uten CAT vel?

R.G
25/04/13, 14:56
Klarer ikke CO-kravet uten CAT vel?

940 klarer co krav med glans uten kat, men den skal sitte der forde pga regla

Jannern
29/04/13, 17:06
men 240 m ft motor uten kat går ikke igjennom den da hvis den vises?

C.Erstad
29/04/13, 17:49
Kjør på med litt E-85 så går den igjenom :)

Martin.S
29/04/13, 17:57
Er vel et gammel røver triks at man kan helle på en flakse kondensfjerner på halv tank bensin også. Vet ikke om det virker, men koster ikke mye å teste det.

Monsen
29/04/13, 19:59
Fikk samme tips fra min bror i Sverige, hans tips var K-sprit 10% av bensinvolum, men ditt tips er sikkert like greit, men hvordan tåler en slik motor, d.v.s. pakninger alkohol?

Kjør på med litt E-85 så går den igjenom :)

Jannern
29/04/13, 20:19
Hadde vært kjekt å visst ja.. Men oktan booster a? Har noen slike mini NOS flasker på arbe amma :D

Naske
29/04/13, 20:19
Fikk samme tips fra min bror i Sverige, hans tips var K-sprit 10% av bensinvolum, men ditt tips er sikkert like greit, men hvordan tåler en slik motor, d.v.s. pakninger alkohol?

Anbefaler heller E-85, koster ingenting. Jeg hadde omtrent 40-50% E-85 på tanken og CO sank fra over 9% til nesten ikke målbart. Bilen var ikke særlig sprek, og fyren på EU´en spurte om motoren var kald siden den gikk så dårlig, lol. Dette var en gammel b21 med gasser.

Alt som har sprit er bra, lager større gassvolum når det forbrennes og inneholder masse vanndamp i avgassene. Rødsprit, K-sprit, kondensfjerner, alt dette er spritprodukter. Husk at vanlig blyfri 95 er 5% sprit, i mange land kjører man med 10% spritinnblanding på pumpene. E-15 finnes også ved pumpene der ute i verden, og går bra å fylle på vanlige bensinbiler. http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures


Hadde vært kjekt å visst ja.. Men oktan booster a? Har noen slike mini NOS flasker på arbe amma :D
Oktanbooster funker ikke, så sant den ikke består av etanol, som også er oktanforhøyende.

Monsen
29/04/13, 20:22
Når ble det påbudt med kat, var det først på 90-tallet? Eller er jeg helt på jordet? Når er din 240 produsert?

Fulgte delvis råd fra autorisert verksted, men unnlat å rengjøre lamazonde. Tok i steden og demonterte veivhusventilasjon da jeg misstenkte at noe kunne være tett. Selve beholderen la jeg i bensin, blåste igjennom og brukte " flaskebørste ", men uten at det kom ut svært mye. Blåste så opp den tynne slangen som går opp til innsuget. Etter å ha montert alt dette tilbake så det ut til at motoren responderte positivt, vel egentelig lambazonde som glimret med sitt fravær under en lengre kjøretur, men dagen etter kom den tilbake. Tja, hva har skjedd i mellomtiden, lambazonden nedgriset igjen?

Verkstedets råd var å montere katalysator, han hadde ikke problem med å anbefale Biltema, siden jeg har 3 " må jeg i så tilfelle velge " Sportskatalysator med dele nr. 79-805, som i følge Biltema ( om man kan stole på de, litt varierende erfaring tidligere ) har et innvendig mål på 76,2 mm. Da burde den passe fint for å tres utenpå eksisterende rør. Må vel lage en splitt i begge ender og et par klemmer. Har lite lyst å sveise dette fast, blir bare rust fremover. SÅ ET LITE SPØRSMÅL TIL NOEN SOM VET, I HVILKEN ENDE AV KATTEN SKAL JEG MONTERE LAMBAZONDEN, HVA ER RIKTIG FOR ELEKTRONIKKEN? Regner med at om jeg monterer den før kat, så vil lambazonden leve sitt eget liv, av på, men monterer jeg den etter vil den muligens få tilført andre resultater som kan medføre at den er lambalampe er slukket? Hva er riktig?

Jeg har kjørt denne bilen uten kat så lenge jeg har hatt den, og verkstedets kommentar " at nå er motoren såpass slitt at den ikke klarer gå igjennom med akseptable Co verdi uten kat ". Det kan kanskje være svar til deg som har 240 med turbo. Jeg spør meg likevel om jeg skal skifte turbo, har tilbud om en fra et annet verksted i nærheten til en grei sum. Resultatet bør være mindre olje som motoren må forbrenne. Det er vel ikke det en ottomotor i første omgang er ment å forbrenne.

Christian
29/04/13, 20:41
CO krav på 1.5% og kat kom samtidig, på biler registrert etter 01.01.89. Bilen din skal, selv i "slitt tilstand" kunne klare avgasskravet selv uten kat. Har du lest ut feilkoder (blinkeboks på venstre fjørtårn/ved torpedovegg)?
Å montere kat er nok nesten like greit, det er et krav uavhengig om den hjelper på co'en. Jeg tror ikke oljen har noe med co'en på din bil å gjøre. Hva måler du slik den er nå?

Monsen
29/04/13, 22:01
Flott og kyndig info du gir, meget bra.

Jannern
30/04/13, 06:34
Jeg har kjørt denne bilen uten kat så lenge jeg har hatt den, og verkstedets kommentar " at nå er motoren såpass slitt at den ikke klarer gå igjennom med akseptable Co verdi uten kat ". Det kan kanskje være svar til deg som har 240 med turbo. Jeg spør meg likevel om jeg skal skifte turbo, har tilbud om en fra et annet verksted i nærheten til en grei sum. Resultatet bør være mindre olje som motoren må forbrenne. Det er vel ikke det en ottomotor i første omgang er ment å forbrenne.[/QUOTE]

Motoren min er nyoverhalt men hjelper ikke det når det er greit med slark i turboen. Så kan nok hende den gir fra seg både ett og annet under en EU kontroll haha :) Men med ny turbo kan det vel hende den greier kravene ja. Er motoren slitt osv og ikke har kat så kan det jo hende at den bruker både olje og det meste så kan jo være det han mener med at en slitt motor ikke klarer kravene..?

Monsen
30/04/13, 12:00
CO krav på 1.5% og kat kom samtidig, på biler registrert etter 01.01.89. Bilen din skal, selv i "slitt tilstand" kunne klare avgasskravet selv uten kat. Har du lest ut feilkoder (blinkeboks på venstre fjørtårn/ved torpedovegg)?
Å montere kat er nok nesten like greit, det er et krav uavhengig om den hjelper på co'en. Jeg tror ikke oljen har noe med co'en på din bil å gjøre. Hva måler du slik den er nå?

Husker ikke selv hva de leste av på måleustyret, prøvde å ringe tilbake å høre om han kunne memorere verdiene, men fikk ikke svar. Dersom det er 1,5 % Co som tillates tror jeg å huske selv at vi var langt over, kan det være tilfelle at vi var helt oppe i 8 %?