PDA

Vis full versjon : XC-90 girkasse girer ikke/ABS problemer.



janto
23/04/13, 22:09
Hei.

Jeg har fått et noe merkelig problem på min XC 90 D5, 185hk. I dag morges da jeg skulle av gårde var bilen tom for strøm. Ikke helt flat, men nok til at den ikke ville starte. Jeg brukte startkabler fra konas bil og da startet den med en gang.

Da jeg så begynnte å kjøre, ville den ikke gire... den giret opp til 2 gir og ble stående der på høyt turtall uten å veksle om. Da jeg hadde kjørt ca en km, kom varsellampene: "ABS/antisladd serv. Erfordras" og "Bromsassistans serv. Erfordras" opp i displayet sammen med ABS lampen. Bilen giret da normalt igjen!!!

Når jeg så stoppet motoren og startet den igjen like etter var varsellampene forsvunnet bortsett fra ABS lyset, og bilen nektet å gire igjen... Samme scenario, etter ca 1 km med låst girkasse, kom mld opp igjen og bilen giret normalt.

Igår bytttet jeg fjærbeinslager og jeg lurer på om jeg kan ha kommet til å ødelegge en av abs sensorene, uten at jeg kan si at jeg la merke til noe som skulle tilsi det under reprasjonen. Men kan det uansett ha noe med girproblemet å gjøre?

Noen som har noen erfaringer/teorier? Mottas i så fall med stor takk...



Bilen har gått 336000km.

Mvh Janto:confused:

Ola Hagen
24/04/13, 14:22
Har du ladet batteri helt opp for å se om det blir no forskjell? Med lite strøm lager bilen en del rare feil.

janto
24/04/13, 19:39
Prøvde å lade batteri opp igjen ja, men feilen vedvarte... Prøvde så å slette feilen i feilkodene i Vida, uten at det utgjorde noen forskjell. Kjørte så bilen på verksted, der mekanikeren resolutt konstanterte at girkassen var gåen og at det ikke kunne være en sammenheng med feilmld i displayet.

Han slettet imidlertid feilkodene på min forespørsel, tok av og sjekket en ABS føler som viste seg å være ok.

Deretter gikk bilen som vanlig uten antydning til feil (bank i bordet)...! Mest sannsynlig har det elektriske anlegget fått seg en knekk da jeg prøvde å starte den med liten spenning. Så happy ending tross alt (igjen bank i bordet...)

Synes imidlertid at løsningen fra mekanikerens side med ny girkasse var en smule prematur...

Ola Hagen
24/04/13, 19:45
ja, dette var flaks ja. Ja, enkelte er litt kjapt ute med å bestemme seg for en ny girkasse her i landet når det gjelder automat kasser.,.,.

Torsen67
24/04/13, 19:50
Har inntrykk av at Volvo elsker å bytte girkasser. Sikkert en jobb med god fortjeneste.

janto
24/04/13, 20:18
Forsiktig anslått til 80000,-... Girkasse fra Sverige koster ca 37000,- hos frittstående verksted. Vil tro Volvo verkstedene har noe bedre avtaler enn dem. Så man kan nok trygt fastslå at man ikke jobber gratis....

Ola Hagen
24/04/13, 21:03
Forsiktig anslått til 80000,-... Girkasse fra Sverige koster ca 37000,- hos frittstående verksted. Vil tro Volvo verkstedene har noe bedre avtaler enn dem. Så man kan nok trygt fastslå at man ikke jobber gratis....

off, var ikke billig nei.. Jeg kjøpte en v70n som volvo hadde anbefalt å bytte girkasse på, derfor fekk jeg den billig mot at jeg reparerte den sjøl av forhandler. Men søkte på amerikanske volvo forum og de anbefalte B4 cover update og diverse ting. Jeg byttet den b4 cover update og girkassa ble mye mye bedre, ikke 100%. Men i allefall 70% bedre enn den var.

janto
24/04/13, 21:43
Det som forundrer meg litt, er mangelen på nysgjerrighet hos den enkelte mekaniker når de står ovenfor en ukjent problemstilling.

Skulle tro at når en velger å jobbe med bil, er det fordi man er interessert i bil og bilens oppbyggning. Det må jo nødvendgvis være mye rutinepreget arbeid med div service osv. Da burde det jo være en kjærkommen avveksling når det kommer inn et tilfelle litt utenomdet A4 segmentet man vanligvis jobber med?

Synes det er litt merkelig at man kan gå inn på et forum som dette å finne svar på så mange problemstillinger, der kompetansen er opparbeidet igjennom genuin interesse og nygjerrighet, samtidig som mekanikere trekker på skuldrene og kaster ut en halvgjennomtenkt diagnose som potensiellt kan ruinere en frustrert kunde.

Selvsagt generalisering på høyt nivå dette, men mener at det er et valid poeng.

Vatnehol
25/04/13, 15:42
Det som forundrer meg litt, er mangelen på nysgjerrighet hos den enkelte mekaniker når de står ovenfor en ukjent problemstilling.

Skulle tro at når en velger å jobbe med bil, er det fordi man er interessert i bil og bilens oppbyggning. Det må jo nødvendgvis være mye rutinepreget arbeid med div service osv. Da burde det jo være en kjærkommen avveksling når det kommer inn et tilfelle litt utenomdet A4 segmentet man vanligvis jobber med?

Synes det er litt merkelig at man kan gå inn på et forum som dette å finne svar på så mange problemstillinger, der kompetansen er opparbeidet igjennom genuin interesse og nygjerrighet, samtidig som mekanikere trekker på skuldrene og kaster ut en halvgjennomtenkt diagnose som potensiellt kan ruinere en frustrert kunde.

Selvsagt generalisering på høyt nivå dette, men mener at det er et valid poeng.
10 points, ler når jeg leser dette :p

Ola Hagen
25/04/13, 17:25
Det som forundrer meg litt, er mangelen på nysgjerrighet hos den enkelte mekaniker når de står ovenfor en ukjent problemstilling.

Skulle tro at når en velger å jobbe med bil, er det fordi man er interessert i bil og bilens oppbyggning. Det må jo nødvendgvis være mye rutinepreget arbeid med div service osv. Da burde det jo være en kjærkommen avveksling når det kommer inn et tilfelle litt utenomdet A4 segmentet man vanligvis jobber med?

Synes det er litt merkelig at man kan gå inn på et forum som dette å finne svar på så mange problemstillinger, der kompetansen er opparbeidet igjennom genuin interesse og nygjerrighet, samtidig som mekanikere trekker på skuldrene og kaster ut en halvgjennomtenkt diagnose som potensiellt kan ruinere en frustrert kunde.

Selvsagt generalisering på høyt nivå dette, men mener at det er et valid poeng.

Det er vel tidspresset som er største problemet på bilverksteder også som kanskje gjør at de er kjappe med akkurat det området. Men hvis det var mer fokus på girkasse og kompetanse på det feltet så ville nok flere girkasser blitt reddet tenker jeg..

Einar Glomseth
25/04/13, 19:22
Virker speedometre ditt rett?
Har abs feil på min V70, manuell sådan. Men hver gang jeg har stoppa og startet bilen så går det 1 km til 1,5 km vist jeg ligg i 80 - 90 så vise det 40 km/t på nåla. Også kommer det opp med at det e abs feil osv, samme greia som deg. Men det er Abs-ringen som e gåen på min.

janto
26/04/13, 04:52
Min har fungert som vanlig etter nullstilling på verksted, så det var nok en "hjernerystelse" i forbindelse med nedkjørt batteri... Bank i bordet! ;-)

Stig-Arne
26/04/13, 06:55
Eller en hjernerystelse grunnet startkabler kanskje? Hvilke kabler brukte du?
Den største faren for styreenheter er rippelspenning, som oppstår idet du kobler til startkablene. Her er det viktig å bruke rette startkabler!

degocostly
26/04/13, 16:05
Virker speedometre ditt rett?
Har abs feil på min V70, manuell sådan. Men hver gang jeg har stoppa og startet bilen så går det 1 km til 1,5 km vist jeg ligg i 80 - 90 så vise det 40 km/t på nåla. Også kommer det opp med at det e abs feil osv, samme greia som deg. Men det er Abs-ringen som e gåen på min.

Jeg har samme feil på min V70, men det kommer å går. Enkelte dager forsvinner alle lamper og alt virker...
Sikker på at det er ringen? Lest av feilkoder? Kan jo også bare være en sensor? Lyser motorlampa di også?

janto
26/04/13, 20:07
Du har nok rett i det. Jeg brukte vanlige kabler ettersom det var det jeg hadde for hånden, så det er en plausibel forklaring du kommer med der...

Einar Glomseth
28/04/13, 01:13
Leste ut feilkoder å da sto det at det var høy temp, bytta sensoren og problemet er fremdeles der. Regne med at det er ringen, men har rett og slett ikke orket å bytte den enda :p
Men ringen koste knappe 200 kr så, men ser ut som det er mye jobb i og med at spindelen må ut.

degocostly
28/04/13, 10:44
Du kan slå av stc/dstc når du starter, da virker speedometeret mitt med en gang

Ola Hagen
28/04/13, 13:20
Leste ut feilkoder å da sto det at det var høy temp, bytta sensoren og problemet er fremdeles der. Regne med at det er ringen, men har rett og slett ikke orket å bytte den enda :p
Men ringen koste knappe 200 kr så, men ser ut som det er mye jobb i og med at spindelen må ut.

Ser du ingen visuelle feil på abs ringen? Fant nettopp feilen på v70n min søsters v70n på hvorfor abs feil og antiskrens kjem og går. Abs ringen var sprukket på en plass. Så hvis du ikke kan le på ringen eller finner skader så skal det jo ikke være noe grunn til å bytte den.

EDIT mente min søsters v70n

Einar Glomseth
29/04/13, 00:04
Det va faktisk ikke så dumt, det skal æ prøve i mårra :)

Einar Glomseth
29/04/13, 00:05
Bruke jobbbil så den står desverre veldig mye parkert så har rett og slett ikke orka å tadd den på bokken, men skal se om æ ikke får gjort det i mårra så skal æ se :)

degocostly
29/04/13, 05:48
La oss få vite hva du finner ut da :)

Einar Glomseth
30/04/13, 21:24
Va desverre ingen forskjell om æ slo av dstc'en eller ikke...
Skal se om æ tar ho på bukken i mårra så får æ se litt på det :)

turboleif
06/05/13, 18:01
Husk det at og skru bil for mange kun er en JOBB, ikke en livsstil.
Jobber selv på et bilverksted, for en av landets største forhandlere, klart jobben er spennende, men det er ikke livet mitt!

gswede
06/05/13, 21:08
og den jobben koster kunden 1500,- i timen! (bilia)
Da skal man kunne forlange mer enn at dere kun plugger i et diagnoseapparat og sparker litt i dekka!
Det er menigmann sin jobb det..

turboleif
06/05/13, 21:27
og den jobben koster kunden 1500,- i timen! (bilia)
Da skal man kunne forlange mer enn at dere kun plugger i et diagnoseapparat og sparker litt i dekka!
Det er menigmann sin jobb det..

så du tror det bare er og plugge i en diagnose kontakt i bilen så vips er alle feilene borte?
Du er jo ikke alene om og tro det, men slik er det faktisk IKKE.

Og vet du hva et slik diagnose system koster?
det er en grund til at mange tar 1500,- timen for feilsøking.

Alle vill tjene penger i Norge, men alt skal være gratis, virker som dette er slagordet til mange.

Ola Hagen
06/05/13, 21:35
så du tror det bare er og plugge i en diagnose kontakt i bilen så vips er alle feilene borte?
Du er jo ikke alene om og tro det, men slik er det faktisk IKKE.

Og vet du hva et slik diagnose system koster?
det er en grund til at mange tar 1500,- timen for feilsøking.

Alle vill tjene penger i Norge, men alt skal være gratis, virker som dette er slagordet til mange.

er vel leasinga som koster penger for verkstedet og det er jo timeprisa som er dyre her. Og vida får du kjøpt for 4599kr med ferdig installert pc med den diagnose programmet og henvisning til rep info, men da er det uten oppdateringer.

Så å slette en eneste feilkode pga dieselvarmer har prøvd å tenne for mange ganger på for lite drivstoff i tanken som er eieren sin feil, så er det noe ganske drøyt å å ta godt betalt som 400 og noe kun for å slette en kode syns nå jeg..
Vurderer å kjøpe slik pc som ligger ute på finn.no med diagnose da det er seks volvoer i familien min nå som er nyere enn 2002, så hvis jeg betaler 467kr pr sletting eller resetting etter rep som jeg har utført selv så har jeg jo tjent inn penga på halvt år i allefall.

Ola Hagen
06/05/13, 21:44
Husk det at og skru bil for mange kun er en JOBB, ikke en livsstil.
Jobber selv på et bilverksted, for en av landets største forhandlere, klart jobben er spennende, men det er ikke livet mitt!

selvfølgelig varierer det fra verksted til verksted. Er jo merkbart på hvor stor grad kreativiteten til å finne feil eller utføre reparasjoner er fra mekaniker til mekaniker også. Så selv om du følger rep håndbøker til punkt og prikke så må man jo tenke sjøl og være kreativ og kanskje sparer du tid, og kanskje sparer du kunder for store reparasjoner? Kanskje feilen ikke er så stor som den egentlig oppfattes, kanskje en enkel men like bra reparasjon er mer økonomisk, men like holdbart?

Jobber selv på forsvars verksted på tunge avdelinger, og der må man være kreativ når en del av dele tilgangen er begrenset grunnet utgåtte varer.
Og jeg har selv kjøpt en v70n med anbefaling om å bytte girkasse som mange andre også har fått på sine biler, men jeg søkte på amerikanske volvoforumer og de foreslo B4 cover update og bytte av kun solenoider, eller hele ventilblokka. Jeg prøvde det enkleste og billigste først, som b4 cover update, og nå har jeg kjørt med bilen i to år og den girer mykt og fint.

MadAss
06/05/13, 22:07
Mange volvo verksteder brukte å bytte bla kontrollsystem på disse kassene tidligere. Men når kunden må ut med 30000 i reparasjon, og kassa blir bra i bare 50% av tilfellene - hva sier man til kunden da når problemet er der fortsatt? "Beklager, men du må punge ut 70000 til dersom girkassa di skal bli bra"?

Erfaringsmessig er girkassebytte som regel det beste, for da kan verkstedet garantere at bilen blir bra - i tillegg til at de da har delegaranti.

Er nok mange som kan reddes av B4 lokk og kontrollsystem, men det blir for mye reklamasjoner for verkstedet om de skal prøve dette hver gang.

Skal ikke være jævlig her, men det er verkstedet som må ta støyten dersom ting ikke fungerer etter reparasjon. Og når girkassene faktisk er så dårlige som de er, så er beste anbefalinga å bytte hele skiten.

Sent from my GT-I9100

gswede
07/05/13, 14:23
så du tror det bare er og plugge i en diagnose kontakt i bilen så vips er alle feilene borte?
Du er jo ikke alene om og tro det, men slik er det faktisk IKKE.

Og vet du hva et slik diagnose system koster?
det er en grund til at mange tar 1500,- timen for feilsøking.

Alle vill tjene penger i Norge, men alt skal være gratis, virker som dette er slagordet til mange.

Nei, jeg sier det stikk motsatte. Dagens mekanikere sliter fælt om de ikke kan henge problemet på en spesifikk feilkode.
Derav surt å betale 1500,- timen for gjengs inkompetanse.

Og til dere som forsvarer verkstedprisene med dyrt utstyr etc så kan det nevnes at svært få håndtverkere tar i nærheten så mye pr time.
Kan for øvrig nevne at om du ber karrossverkstedet på volvo skifte bremseklosser e.l så får du det til lavere pris på arbeidet enn hva de tar inne på selve verkstedet.