PDA

Vis full versjon : Hvilken toppakning bør jeg bruke på B230et og div spørsmål



LKJ
22/04/13, 20:07
Har kjøpt et lite prosjekt i form av en 745 tic 87mod med b230et motor.
Toppakningen er blåst,og lurer derfor på hvilken pakning jeg bør bruke? Bør jeg bytte boltene også?

Det har vært byttet turbo på denne,til en som kun er oljeavkjølt.
Noen som kan tippe hva slags turbo dette er?

2853


Forrige eier har kjørt på 0,8 ladetrykk,hadde kanskje tenkt å fortsette med det hvis motoren tåler det?
Er 2,5" eksos hele veien og åpent luftfilter,vet ikke om det er noen annen chip i den enda.

Sondre93
22/04/13, 20:53
Kjørt orginal toppakning du. Den tåler masse :)

Det er ikkje orginal turbo da? Meiner Garrett turboen kun var oljekjølt?

På desse motorene er rådene det svakeste punktet. Skal du like vell av med toppen kan du like greit ta ut motoren og bytte til råder fra FK/FT så får du samtidig byttet ut pakninger og lager som kanskje nærmer seg 25-30år og 3-400 000km++ ;)

andersg
22/04/13, 20:59
0.8 er originalt på ET, så det er den laga for :) Kan trygt kjøre med det. Original pakning og nye bolter holder i lange baner, for flere hundre hk. Se til at anleggsflater er helt rene og fri for gammel pakning.
Vet ikke noe om turboen gitt... Skriv det du ser på den, f.eks Garret og noen tall.

LKJ
22/04/13, 21:14
Tenkte å kun bytte toppakningen og resten som hører med rundt der i første omgang,skal også sjekke at toppen er plan når den først er av.
Da blir det orginale bolter og pakningsett.

Det står ikke noe mer som jeg har sett på turboen enn de tallene på bildet,mulig det stpr noe under.
Forrige eier sa det var byttet fra vannkjølt til oljekjølt turbo,men har sikkert vært bytta flere ganger her.

Så 0,8 er orginalt trykk,trodde det var 0,6 jeg,men det er kanskje bare b21et. Går det ann å kjøre noe høyere trykk uten at rådene spruter?

ArneR
22/04/13, 22:10
Originalt ladetrykk på B230ET er 0,55bar .
Men 0,8bar er ikke noe problem, så lenge man unngår tenningsbank så tåler de svake lavfriksjonsmotorene fint litt trykk. :)

Jannern
23/04/13, 09:39
Kjøp forsterket toppakning eller guldpakningen på bcb davel :) får du senket kompen i motoren noen hakk. bolter MÅ skiftes ved pakningsbytte. kan likesågodt kjøpe grenrørspakninger og :)
har en ft jeg da men der bygde jeg opp med guldpakning så jeg kan kjøre opp trykket litt til

C.Erstad
23/04/13, 09:51
bolter MÅ skiftes ved pakningsbytte.

Øhm nei.

Boltene kan faktisk brukes opp igjen 5 ganger ifølge VIDA.
Og de er oppbrukt når de er utenfor toleransene som er oppført.

Det er vanligt å sitte et merke på bolten med en dor slik at du vet hvor mange ganger de har vert skrudd på.

Jannern
23/04/13, 10:00
Har jeg aldri hørt :P er jo strekkbolter.. har hørt de skal byttes etter hver gang man bytter toppakning jeg

ArneR
23/04/13, 13:56
Bare tull, de kan brukes på nytt noen ganger, men skal kasseres om de viser tegn til å ha blitt strukket, eller de er lengre enn tillatt.

Og forresten, du får ikke lavere kompresjonsforhold av å montere "gull" toppakning, du må ha en betydelig tykkere pakning om du skal senke kompen nevneverdig.

Sondre93
23/04/13, 15:19
Koster bare 200kr for bolter. Hvorfor ta sjangsen?

LKJ
23/04/13, 15:33
Bytter nok boltene ja,ingen vet hvor mange ganger de er brukt.
Blir motoren mer holdbar med tykkere toppakning når man ikke skal lade mye?
Skal selfølgelig bytte alle pakninger rundt på toppen når den først er av.
Er det andre ting enn riktig justert tenning og bruke 98 oktan jeg bør gjøre for å motvirke tenningsbank?

Tinnsoldaten
23/04/13, 17:08
Hvis du ikke skal lade så mye, har det ingenting for seg å senke kompen etter min mening. Har aldri brukt noe annet enn original toppakning, og det har holdt i årevis på 0,9-1 bar på både ET og FT.
Tenning er ikke justerbart på B230ET, det ordner hjernen helt automagisk. 98 oktan og moderat ladetrykk, så går det så fint så.

LKJ
24/04/13, 00:32
Takk for svar så langt :)
Hvis man skal lade oppimot 1 bar,må man gjøre noe med bensinmengden da?

Tinnsoldaten
24/04/13, 22:36
Du bør chippe. Motronichjernen har også en liten vribryter som er skjult av en propp, der du kan øke bensinmengden og retardere tenningen noe. Har et skjema med hva som skjer i de forskjellige posisjonene en plass...
Men husk at 1 bar er på smertegrensen for hva rådene i en B230ET tåler.

LKJ
25/04/13, 21:21
Ok,takk for svar.
Skal i første omgang få bilen oppe å gå som normalt,så får råder og ladetrykk komme senere :cool:

Jannern
26/04/13, 07:31
Bare tull, de kan brukes på nytt noen ganger, men skal kasseres om de viser tegn til å ha blitt strukket, eller de er lengre enn tillatt.

Og forresten, du får ikke lavere kompresjonsforhold av å montere "gull" toppakning, du må ha en betydelig tykkere pakning om du skal senke kompen nevneverdig.


Guld pakningen skal da være noe tykkere, etter det jeg har lest ihvertfall, så noe må det da hjelpe? Skifter nå de strekkboltene hver gang uansett jeg da siden de ikke koster meg mange kronene :P Gidder ikke å stå å måle de boltene haha :) Da bare bytter jeg så er jeg ihvertfall på den sikre siden :)

LKJ
03/06/13, 19:11
Nå har jeg fått tak i en av de forrige eierene som fortalte meg at det var en Garret t3 tb0363 turbo.

Noen som vet noe om denne?

Jannern
04/06/13, 18:21
synes den så liten ut til å være en t3 men ..? :P

ArneR
04/06/13, 19:29
TB0363 er turboen som er levert på B230ET, med vannkjøling mener jeg. Standard T3, med 50(?) trim kompressor og A/R .48 turbinhus. Fungerer greit den. :)

PVT
05/06/13, 10:00
ET ble ikke levert med vannavkjøling! det som er så fint med ET motorene.
Er nokk den orginale turboen som står der med uorginalt oljetilførsel
da disse rørene ofte sprekker hvis dem står i spenn.
sleng på orginal toppakkning du skal holde lenge med mindre toppen er skakk.
dette kan enkelt måles hvis du titter i haynesboka.

samaron
05/06/13, 20:35
Mener å ha lest i haynes boka at B230ET (og B23ET) ble levert med vannavkjøling fra 1986 tror jeg det var. Første årene var det bare oljeavkjølt.

R.G
05/06/13, 20:39
ET ble levert med vannavkjøling fra 1986 som samaron nevner.

i 1985 og til di eldre utgavene ute, ble det solgt en sånn tillegssats for å få bedre kjøling o.l. vet ikke hva det innebærer, ikke lest meg fram til det.

men 1986 er i hvert fall da dem kom med vannavkjøling

kimove
06/06/13, 08:04
Du bør chippe. Motronichjernen har også en liten vribryter som er skjult av en propp, der du kan øke bensinmengden og retardere tenningen noe. Har et skjema med hva som skjer i de forskjellige posisjonene en plass...
Men husk at 1 bar er på smertegrensen for hva rådene i en B230ET tåler.

Det skjemaet du prater om her, kan du se om du klarer å finne det? :p

Det er noen som har tuklet med dette potmeteret på min styreenhet og jeg har en mistanke om at den får litt my suppe da jeg har pottesmell etter jeg har dratt på :p