PDA

Vis full versjon : Bytte av bakdør etter skade + forsikringsselskapenes praksis ved kontantoppgjør



SverreP
22/04/13, 15:21
På lørdag sto jeg på en parkeringsplass, sto med høyre bakdør åpen og tok ut barn av bilsetet. Ved siden av meg sto en V50 med en stressa dame bak rattet. Hun sto motsatt vei av meg, og rygget ut av plassen. Speilet hennes hang seg fast i den åpne døra mi, og den ble presset inn i dørplata hennes. Min dør ble åpnet forover, så den sto med mer enn 90 graders åpning... Døra er i alle fall helt ødelagt, men jeg kan ikke se noen skade på hengsler eller B-stolpe. Er det noen som har erfaring med hvor mye hengsler og B-stolpe tåler av denne typen skade?
Har meldt skaden til forsikringsselskapet og har fått time til takst neste tirsdag. Skylda er jo helt klart motpartens, og jeg vurderer hva som lønner seg. Blir døra byttet og lakkert vil jeg få stor farge-/nyanse-/glansforskjell mellom døra og resten av bilen. Noen som vet hvor stor del av taksten man får utbetalt om man velger kontantoppgjør? (Jeg har Gjensidige og motparten har DnB skadeforsikring.) Hvis B-stolpen er uskadd vurderer jeg nemlig å få tak i brukt dør i samme farge som bilen, og bytte den selv.

Mauser
23/04/13, 12:00
Jeg ble påkjørt tre ganger i forfjor av et knippe tullinger som aldri burde hatt førerkort, og fikk kontantoppgjør alle gangene. To av dem 100 %, siste rundt 60 % fordi taksten oversteg bilens verdi (jeg fikk omtrent bilens verdi - gammel XM). Økonomisk greit nok isolert sett, men dårlig timelønn for alt bryderiet med å fikse skadene selv. Siste gangen ga jeg opp og kjøpte Volvo, signalrød med håp om å bli sett i trafikken.

Så du kan regne med å få 100 % av takst opp til bilens verdi.

locked
01/05/13, 22:02
Meinar du får dekka deler 100% etter takst, men arbeidskostnad vert redusert til 50-75% ved kontantoppgjer. Kan sikkert variere grovt mellom selskapa.

Får du mindre enn 100% av takst, så sett deg på bakbeina så får du meir.

Eirik R
04/05/13, 22:36
Når motpartens selskap skal gjøre opp går det stort sett greit å få kontant oppgjør og da 100%. Mens hvis du er skyld i skaden, da er det ofte mye vanskeligere.