PDA

Vis full versjon : Hvor stive er de forskjellige bilstein modellene?



ClassicTurbo
21/04/13, 21:04
Noen som har tall på hvor stive de forskjellige bilstein demperene til 940 er?


Tenker da på sprint, clubsport og racing. Clubsport var planen men siden det ikke finnes bakdempere utenom til 240 som må byttes foring på så vurderer jeg en av de andre modellene, men hadde vært interessant å sett hvor mye mer/mindre stive de er i forhold til clubsport.

elephant
21/04/13, 21:31
Stiv, stivere, stivest.

ClassicTurbo
24/04/13, 18:54
Ja det var nyttig ;)


Vil gjerne ha tall, prøvd å søke på bilstein sine sider men finner ingenting. Mener pedersens racing hadde tall på noen av demperene på siden sin før men finner ingenting der heller.

Big-jack
24/04/13, 19:10
Dette lurte jeg på også :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

turb00le
25/04/13, 11:44
Jeg har også lest det ett sted men finner det ikke igjen nå...

For morroskyld så kan jeg nevne at tallet er den kraften som kreves for å flytte stanga en gitt lengde ved en gitt hastighet.

EDIT: Står noe her: http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/

Big-jack
25/04/13, 18:22
Hadde hvert greit med noen tall ja, tenkte mest på sprint jeg da. Utgår og kjøre med nyerebelte ass.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jonas Soldal
25/04/13, 18:29
Har clubsport på 940en min. Å det er absolutt i hardeste laget om du bruker bilen masse.
Men om du bare bruker bilen til og fra butikken og på koseturer (som jeg gjør) så går det helt greit. Blir litt bumpsteer med 60-40 senk fra kl-racing...

turb00le
25/04/13, 18:43
Syns sprint funka fjell jeg. Kjørte det sammen med boscha lesjøfors på bruksbil.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Big-jack
27/04/13, 07:10
Er forskjellen stor mellom gule koni og sprint... Noen som har noen formening?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Haug
27/04/13, 11:16
Er forskjellen stor mellom gule koni og sprint... Noen som har noen formening?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ja, er som natt og dag. Koni er søppel og Bilstein er best, til den prisen selvfølgelig.

Jeg har kjørt bil med både gule koni og bilstein sprint. Koni gir dårlig veigrep og hopper når det begynner å gå fort, fordi dempern ikke fungerer mot underlaget slik den skal. Bilstein er noe helt annet, mye bedre veigrep. En demper som faktisk fungerer og ikke bare går "inn" uten å gå "ut" igjen når du kjører fort.

Ganske dårlig forklart, men du skjønner vel greia :p

ClassicTurbo
27/04/13, 19:53
Jeg har også lest det ett sted men finner det ikke igjen nå...

For morroskyld så kan jeg nevne at tallet er den kraften som kreves for å flytte stanga en gitt lengde ved en gitt hastighet.

EDIT: Står noe her: http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_coilover/

Takker, var denne jeg mente jeg hadde sett. Får høre med pedersens om de har info på resten også. Men om de her tallene stemmer ser jeg ikke helt hvorfor de sier at man kan bruke 240 clubsport dempere bak på 940 når 940 racing har akkurat samme tall? Ser også at clubsport til 240 har mykere dempere forran enn bak? virker da litt rart?

turb00le
27/04/13, 22:31
240 demperne er kortere. Derfor...
Grunnen til at bakdemperne er stivere enn framdemperne er at de står foran akselen på bruene. Tenk kraft x arm så skjønner du koblinga.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

ClassicTurbo
02/05/13, 10:56
Skjønner koblingen men burde jo vært samme for racing også.

Fikk svar på stivhet clubsport forran til 940, er 300/120 for de som er interessert.

Joakim-G_R
02/05/13, 11:08
Hva skal dere med tall? Sier tallene dere noe om hvor stivt det er under kjøring? De er progressive, dvs de blir stivere under belastning.

Jeg har Sport på 245'en, det er behagelig ved vanlig kjøring, stivere enn orginalt men ikke sånn at guttungen får leveren ommøblert med hjernen. Når jeg så er alene i bilen og "gir gass", blir de stivere jo mer aggressivt jeg kjører, og jo fortere en tar svingene. Da er det "racevogn" (så race en gammel 245 kan være, uten Sellholm..)

Jeg hadde Clubsport på 244'n, og denne var veldig stiv. Men dempere alene hjelper ikke "nok", en må fullføre med fjører og krengningshemmere, samt få hjulvinkler og bærearmsvinkler korrekt.

Husk også at Lesjöfors og Clubsport er en "dårlig kombinasjon", iallefall om man skal senke litt mer enn "35"mm.
Ukappa, orginale Lesjöfors og Bilstein Sport (som jeg har på 245) fungerer helt ypperlig og spiller ganske bra sammen.

Under hard kjøring på Rudskogen begynte nesten fronten å "sprette" litt ut i sving, og mye av dette skyldes nok dårlig matchet fjær og demper.

Bilstein Racing, vel. Det er racing. Ikke noe jeg hadde satt på en bruksbil, med mindre jeg var 19 igjen, og ikke visste så mye om det. :)

Joakim-G_R
02/05/13, 11:59
Ja, er som natt og dag. Koni er søppel og Bilstein er best, til den prisen selvfølgelig.

Jeg har kjørt bil med både gule koni og bilstein sprint. Koni gir dårlig veigrep og hopper når det begynner å gå fort, fordi dempern ikke fungerer mot underlaget slik den skal. Bilstein er noe helt annet, mye bedre veigrep. En demper som faktisk fungerer og ikke bare går "inn" uten å gå "ut" igjen når du kjører fort.

Ganske dårlig forklart, men du skjønner vel greia :p

Problemet med justering kun på rebound. :)

ClassicTurbo
02/05/13, 13:31
Hva skal dere med tall? Sier tallene dere noe om hvor stivt det er under kjøring? De er progressive, dvs de blir stivere under belastning.

Jeg har Sport på 245'en, det er behagelig ved vanlig kjøring, stivere enn orginalt men ikke sånn at guttungen får leveren ommøblert med hjernen. Når jeg så er alene i bilen og "gir gass", blir de stivere jo mer aggressivt jeg kjører, og jo fortere en tar svingene. Da er det "racevogn" (så race en gammel 245 kan være, uten Sellholm..)

Jeg hadde Clubsport på 244'n, og denne var veldig stiv. Men dempere alene hjelper ikke "nok", en må fullføre med fjører og krengningshemmere, samt få hjulvinkler og bærearmsvinkler korrekt.

Husk også at Lesjöfors og Clubsport er en "dårlig kombinasjon", iallefall om man skal senke litt mer enn "35"mm.
Ukappa, orginale Lesjöfors og Bilstein Sport (som jeg har på 245) fungerer helt ypperlig og spiller ganske bra sammen.

Under hard kjøring på Rudskogen begynte nesten fronten å "sprette" litt ut i sving, og mye av dette skyldes nok dårlig matchet fjær og demper.

Bilstein Racing, vel. Det er racing. Ikke noe jeg hadde satt på en bruksbil, med mindre jeg var 19 igjen, og ikke visste så mye om det. :)



Clubsport å lesjøfors må da være en fin kombinasjon, 40mm senk og 35mm kortere fjærer? Kapping av fjærer å kjøreegenskaper passer ikke i samme setning og blir selvfølgelig ubrukelig når man totalt mangler foroppspenning av fjæren. Det mest optimale er jo å bruke fjærer med "springrate" som matcher demper, men er lite å velge i til gamle volvoer, spesiellt om det skal være godkjent.

Sport og clubsport er vel like stive bare forskjellig lengde?

Joakim-G_R
02/05/13, 13:37
Høydemessig var det fint, var forspenn selv med noen ringer i manko. Men det er ikke helt matchende mtp hardheter.

Sport er slappere enn clubsport, Sport tilsvarer ca orginale Volvo R-sport-dempere.
Men ja, Sport er normal lengde.