PDA

Vis full versjon : Lekkasje fra servopumpe



piddil
21/04/13, 16:03
Hei
Er det et vanlig problem med lekkasje fra servopumpen på V70? Den siste tiden har jeg måtte etterfylle, og i dag tok jeg meg en grundig titt(så godt som det går an siden det er så trangt), og kom fram til at det må komme fra servopumpen. Det starter på toppen og har griser til alt nedover. Er det en pakning, eller er hele pumpen gåen?

Hassel
21/04/13, 16:38
Du kan jo håpe på at det er en av oringene som sitter til trykkrøret da :)

piddil
21/04/13, 18:44
Ja, for håpe det. Tingen er at jeg ikke er helt bombe sikker på hvor det lekker fra. Pumpen i seg selv er vel ikke ødelagt, det må jo være en pakning eller o-ring av noe slag. Lekkasjen kommer fra baksiden under, lå et tykt lag med fersk olje/ væske på.

Torsen67
21/04/13, 19:52
Har du prøvd å etterstramme slangeklemmen der slangen ifra oljetanken går inn på selve pumpa? Denne pleier å være litt slakk. Hos meg var det gris overalt som du sier. Denne olja er veldig tyntflytende og vil snike seg rundt pga av lufta som presser den rundt om kring. Stram til denne slangeklemmen og jeg tror du blir overrasket;)

Ola Hagen
21/04/13, 20:13
returslangen mellom beholder og pumpe er ofte lekkasje på grunnet de klemmene der. Måtte kappe litt av endene også sette på igjen på nytt for at det skulle bli bra.

piddil
21/04/13, 20:19
Har nå strammet klemmen, men jeg kan forsatt vri på selve slangen. Normalt? Håper det kan gjøre susen for det er ikke så lett å finne ut hvor det lekker.

Torsen67
21/04/13, 21:13
Hvis du lett fikk strammet den noen omdreininger så hjelper det nok. Hvis ikke så kan du prøve å kappe av 1 cm eller to.

Edit: selv kjøpte jeg ny slange uten at jeg trengte den.

piddil
21/04/13, 22:14
Så jeg bare "fornyer" den. Skal sjekke i morgen om det har funket, hvis ikke prøver jeg å forkorte.

Vatnehol
22/04/13, 11:12
om du har en prefacelift så kan selve reservoiret lekke i skjøyten og. da disse hadde elendig kvalitet på plastikken i første omgang.

piddil
22/04/13, 18:44
Han svetter litt i skjøten på tanken ja, men rundt der er det ikke så mye. Hvordan er det med lufting, må jeg lufte systemet hvis jeg kobler fra slangen for å forkorte den? Og om jeg eventuelt bytter tanken?

Ola Hagen
22/04/13, 20:10
Han svetter litt i skjøten på tanken ja, men rundt der er det ikke så mye. Hvordan er det med lufting, må jeg lufte systemet hvis jeg kobler fra slangen for å forkorte den? Og om jeg eventuelt bytter tanken?

den slangen som blir snakket på her er retur, så du må jo prøve om åssen styringa virker etterpå, men hvis du hadde løsnet trykk røra, eller tannstang, så er det vel å løfte opp hjula slik at de henger fritt, også svinge ut begge veier ei stund.

piddil
24/04/13, 07:48
Tror det nå har ordnet seg, har ikke sett eller kjent noe fersk olje. Skulle strengt tatt vasket motoren ordentlig for å være helt sikker. Er det tips til hva jeg bør passe på når jeg vasker motoren?

xcrookie
06/09/13, 22:34
Han svetter litt i skjøten på tanken ja, men rundt der er det ikke så mye. Hvordan er det med lufting, må jeg lufte systemet hvis jeg kobler fra slangen for å forkorte den? Og om jeg eventuelt bytter tanken?

Nyttig tråd. Jeg har akkurat hatt lekkasje fra servopumpa og det er vanskelig å se fra hvor, men hos meg var det røret for innløpsrøret til pumpa som var løsnet. Så det var bare å stramme til og etterfylle olje. Pumpa bråker endel etterpå p.g.a. luft i systemet, men det er bare å la motoren gå på tomgang en stund mens du svinger sakte fra side tll side. Lyden blir borte når luften er sirkulert ut. Da håper jeg bare pumper ikke har tatt skade av den lille turen med for lite olje.