PDA

Vis full versjon : hjelp trengs sårt haster litt!



I.H
20/04/13, 15:01
har en volvo 144 som ikke vil starte. motoren er i orden misterker noe elektrisk men har ikke peiling på det. er det noen i ringerike området som hadde hatt tid til å hjelpe meg? holder til i hønefoss.
for ingenting funker på bilen alt er dødt, og batteriet er i orden. hva kan detta væra?

ellingsøyern
20/04/13, 15:21
om alt er dødt kan det jo være noe galt med jordinga som går til karroseriet eller noe?

I.H
20/04/13, 15:34
aner ikke. funka helt til jeg skulle setta på plass lysbryteren i bilen. da ble den som en stopp bryter. så nå gir jeg egentlig bare opp. drivi på et parr dager nå uten å finna det ut

medbakhjulstrekk
21/04/13, 10:04
Tar du et ohm-meter og måler motstanden fra batteripolen til karrosseriet så bør ikke den være særlig mange ohm. Pass på at måleren står på ohm og ikke kohm (=1000 ohm) når du måler.

Uansett bør du få kontrollert alle jordingspunkter fra store ledninger, det gjelder fra batteri til karrosseri, fra motor til karrosseri. Dernest sjekk når tenning skrus på at spenningen er 12,5-13V på coilen (uten motor igang). Ikke la tenninga bare stå på slik at du skader stifter, men slå den av når testen er ferdig.

Antagelig så har du noe overledningsfeil i og med at lysbryteren blir en stoppbryter. Du kunne forsøke å starte bilen når lysbryter er kobla vekk (ta vekk + ledning) dersom dette ordner starten så vet du hvor feilen ligger.

medbakhjulstrekk
21/04/13, 10:05
edit: dobbelpost