PDA

Vis full versjon : bytta turbo å så kommer problemene.. "blårøyk"



Moslet
19/04/13, 23:44
Trenger lit hjelp da jeg står fast etter turbobytte.

Problemet er:
Mye blå røyk ut av eksos ved høyt turbotrykk, å tomgangskjøring.

Hadde orginal 13C turbo på motorn som gikk som en kule å lada 1,0-1,2 bar uten problemer.
så byttet jeg til en Garrett av ukjent merke så starta problemene.

Har henta olje tilførsel ifra orginale uttaket. å laget egen retur med en slik banke plugg i bunn.
har ikke vann avkjøling på denne turboen å den har blitt kjørt uten det i flere år.
etter 5 minutter kjøring begynte det å ryke skikkelig blått av eksosen å turboen lagde noen skumle hylelyder ved 0,6bar trykk.
kjørte med dette i 2-3 timer for trodde bare det var eventuelt olje i trykkrøra eller lignende.
det resulterte i at lageret i turboen røyk å er maximalt med slakk alle veier.
oljelampa blinka også på tomgang ved varm motor.

Så kjøpte jeg meg en ny turbo i håp om et bedere resultat.
dette er en 740 garret turbo med innsugsdel ifra volvo lastebil turbo.
den har vannavkjøling å det er koblet på.

tokk 5 minutter så røyk det like jævlig igjen å nå er jeg redd for at den også skal ryke.

noen som kan hjelpe meg med å finne ut av problemet?
får den "feil" oljetrykk ifra der hvor oljen orginalt kommer?
virker som turboen blir for varm da det også ryker hvitt ved høyere turbotrykk.
Har hørt noen om å hente olje ifra front av motorn ved vannpumpa, kan det fikse problemet?

tenkte ført at toppakninga kunne vært gåen, men det ryker vell ikke ved et turbobytte, har ikke kjørt hardt eller gris å det har ikke kommer blå røyk før.

Takker for svar :)

Moslet
20/04/13, 00:04
Har lest lit rundt.. er det jeg som har driti meg ut å trenger en slik oljerestriktor? altså dem får formye olje så? virker rart da det handler om en 740 ET turbo :P

turbohaugen
20/04/13, 08:43
kontroller oljetrykket på motoren din ;)

Moslet
20/04/13, 10:12
Kan da ikke være noe feil med det når 13c turboen funka fint. Problemene begynte jo med en gang den fikk en annen turbo:S

C.Erstad
20/04/13, 10:18
Kan da ikke være noe feil med det når 13c turboen funka fint. Problemene begynte jo med en gang den fikk en annen turbo:S
Tett i noen rør / returen?

Moslet
20/04/13, 10:20
Nei ikke tett nei, kan stå å plase ifra oljerøret på toppen å lufta går igjennom;)

Moslet
24/04/13, 03:05
Ingen som vet? Har bytta toppakning nå, men den var helt fin;) bra kompresjon på alle sylindrene så ikke dårlige stempelringer heller.

Batland
24/04/13, 05:31
Det kan virke som de "nye" turboene dine er langt fra nye og er i stedet overhalingsobjekter.
Hvis en T3 turbo er i vanlig god stand så slipper du slike problemer som du beskriver.
Har selv både sett og hatt samme problemene som du nevner og disse forsvinner etter at turboen er overhalt eller byttet ut med en som er i god stand.

Tor24
24/04/13, 07:19
Enig. Prøv en ny turbo og sjekk for sikkerhets skyld oljetrykket :)

Moslet
24/04/13, 08:38
Den første turboen jeg prøvda var montert i bil å gått fint i flere år å den testa jeg også før jeg satt den på;) den andre er ifølge turboservice på høvik i topp stand

Tor24
24/04/13, 09:23
Sjekk oljetrykket du :)

Moslet
24/04/13, 09:28
Skal få gjort det;) bare må ordne frakt av bilen til et verksted:P men hvorfor skal det være feil oljetrykk på motorn?:P komp testen er fin å er formye trykk inn på turboen ikke resten av motorn;) veivhus filteret er også rensa;)

skulb
24/04/13, 14:37
Har du vasket/ rengjordt intercooler/rørgater etter havariet? latt bilen gått såpass lenge at olje i eksos,kat osv har fått tid til å forsvinne? olje i eksos forsvinner ikke etter 5 min på tomgang. trenger ikke være noe galt med turboen du har montert om det finnes rester av gammel olje.

Moslet
24/04/13, 14:47
Ja dem er rengjorte men ble fulle av olje igjen både på eksos å innsugssia av den nye turboen;) ser tyderlig at det tyter olje ut av lagrene i turboen;)

Steelseries850
24/04/13, 14:48
Dene garreten turboen han hadde i starten har jeg brukt ! den var overhalt før jeg brukte den ! Jeg brukte hyrdoscand slange med oljerestriktor i enden også tok jeg oljautaket undervannpumpa ! Kan være gjenomslag i motoren/oljekanalen ! pga på 13c er det jo ikke en oljerestriktor

Carlsberg
24/04/13, 15:20
Trang oljeretur? Evt mangel på restriktor.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2

andersg
24/04/13, 20:22
Er restriktor i org. banjobolt hvis han bruker den.

Carlsberg
24/04/13, 21:51
Ok
Er jo veldig nøye med fri retur oxo.
Forr tynn el lang slange, trang passning i koblinger osv. Er kjent probleme

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2

Steelseries850
24/04/13, 23:21
Det er vel kanskje restriktor på 13c trenger du jo egt ikke noe restriktor vist jeg fårstår det sånn :P

Moslet
24/04/13, 23:37
Er ikke banjokobling på turboen. Men er vell banjokobling orginalt inn på blokka? Kan prøve å hente olja ifra under vannpumpa å tette den orginale;)

Revell
25/04/13, 00:35
Blårøyken kommer av att turboen din er så rå att den får bakhjula til og spinne;)

Fra spøk til alvor. Det hørtes ut som om de turboene du bruker får for lite olje og att mye av oljen blir forbrent.

skulb
25/04/13, 08:06
Skal ikke ha noe å si om du tar ut olje på orginal plass eller forran på motor. samme trykk/mengde der. så tror nokk at det Batland skriver lengre opp her stemmer bra.

Carlsberg
25/04/13, 08:30
Er vell størst sjans for at den får nok olje, men sliter me dårlig retur.
Oljen tvinges jo da utgjennom tettninger å ut i eksos(mye røyk)

Steelseries850
25/04/13, 18:07
Skal ikke ha noe å si om du tar ut olje på orginal plass eller forran på motor. samme trykk/mengde der. så tror nokk at det Batland skriver lengre opp her stemmer bra.

Det har noe å si ! men det ganske så minimalt at det vil ikke merkes!

R.G
28/04/13, 21:42
Det har noe å si ! men det ganske så minimalt at det vil ikke merkes!

absolutt ingenting og si. er akkurat den samme kanalen,

Moslet
28/04/13, 23:17
Ser ganske tydlig at den får formye olje ihvertfall :P

her ser dere også hvordan olja er henta.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/2268.jpg (http://s293.photobucket.com/user/andreasmoslet/media/bilde_zpsd270e70c.jpg.html)

ellingsøyern
28/04/13, 23:38
turboen skal jo egentlig tåle en del oljetrykk, bilder av hvordan returen er da? denne skal jo ha så rett fall så mulig

Batland
29/04/13, 07:50
Ser ganske tydlig at den får formye olje ihvertfall :P

her ser dere også hvordan olja er henta.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/2268.jpg (http://s293.photobucket.com/user/andreasmoslet/media/bilde_zpsd270e70c.jpg.html)
Det der var "grosse" greier.
Finn frem borresettet og se hvor stor borr du klarer å føre inn i nippelen mellom slangen og turboen.
Ca. 2,5 mm er lagom.

GMV
29/04/13, 08:16
Sjekk så ikke oljeteykksslangen er tett. Er den det så er det havari umiddelbart. Og at returen ikke er for restriktiv.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

kvkleppe
29/04/13, 09:22
Den får nok aaalt for mye olje, mål olje inn nippelen på turboen og skriv hvor mange mm åpning den har.

GMV
29/04/13, 09:27
Ser jo ikke ny ut turboen heller så er ikke helt utenkelig at tetningene på turbinakslingen er slitte/kokset og med for mye olje i tillegg så blir det en dårlig kombinasjon.

Moslet
30/04/13, 01:32
7mm er størelsen på AN koblinga som går inn på turboen.
Returrøret holder jeg på å lage nytt nå for det jeg har brukt har gått i en liten bøy rundt oljefilteret.
kan være det som har vært feilen da den ikke går "rett" ned i blokka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/2357.jpg (http://s293.photobucket.com/user/andreasmoslet/media/bilde_zps679470ed.jpg.html)

R.G
30/04/13, 09:24
Over til en anna ting:

Hva er gjort med veivhusventilasjon? Er den tett så kan den spise turbo, el trøkker olja ut i,den pga lettest vei, og da trykk i blokk vil ikke returolja renne skikkeli ned, og går ut igjenom turbo