PDA

Vis full versjon : Måle klaring mellom ventil og stempel?



Rocket
19/04/13, 22:07
Jeg har fått tak i noen "vasse kammer" til min motor. Kamprodusenten anbefaler dypere ventillommer til disse kammene. Selger påsto at han hadde kjørt med org stempel uten å frese ut lommene og sa at det gikk fint. For å være på den sikre siden så ville jeg gjerne målt hvor mye klaring det er med original stempel. Jeg kjenner til metoden med å legge klumper med modellkitt i ventil lommene og så tørne motoren rundt og måle hvor mye kjittet blir klemt sammen. Det jeg lurer på er om jeg kan stole på dette med hydrauliske løftere? Disse vil jo ikke være fulle av olje så lenge motoren ikke går og jeg vil jo tro at de komprimeres mer når motoren går så sakte rundt. Jeg vill helst slippe å frese ut av ventillommene siden kompresjonen er litt i laveste laget allerede.

MGP
21/04/13, 19:09
bruk de hydraulsike som er harde, klarer du å presse sammen elementet inni løftern med fingrene bør løfterne byttes.

putt leire i ventil lommene, sett sammen med register og alt, drei motoren noen runder (om d går) og skru av toppen og mål tykkelsen på leira der ventilen har laget avtrykk som du sier, eventuelt monter veldig svake ventil fjærer på en cylinder, og press ned ventilen for hånd å se hvor langt unna stempele ventilen er, OBS OBS innsugs ventilen sjekkes 15grader ETTER tdc og eksos 15grader FØR tdc, altså ventilene er nermere stempelet før og etter TDC en akkurat ved TDC, håper du skjønte noe :P


http://www.cpgnation.com/filehost/files/11/fig_4.jpg

/MGP

Rocket
22/04/13, 19:55
Jepp, var en fin forklaring det :) Var en god idee å sette i en slapp fjær for å unngå belastning på løftern.