PDA

Vis full versjon : Hvor får man kjøpt separate tennkabler til 850



sideburns
19/04/13, 09:02
Har en 850 2.0 10v som fusker og jager på tomgang, og ved pådrag (trekker dårlig, så plutselig går den som normalt en stund), tenkte å begynne med å bytte bensinfilter og kabelen mellom coil og fordeler, siden denne hadde et sår. Noen som vet hvor man kan få kjøpt denne ene kabelen separat ?

Har ellers kjøpt en OBDII bluetooth sak som jeg tenkte jeg kunne bedrive litt feilsøking med (fusking +abs-lampe), men det ser ikke ut til at denne funker på 2.0 10v motoren. Pris for feilkodeavlesning på verksted varierer mellom 600 og 1395. Noen som vet om rimeligere alternativer, Vest-Agder ?

Naske
19/04/13, 10:09
Har en 850 2.0 10v som fusker og jager på tomgang, og ved pådrag (trekker dårlig, så plutselig går den som normalt en stund), tenkte å begynne med å bytte bensinfilter og kabelen mellom coil og fordeler, siden denne hadde et sår. Noen som vet hvor man kan få kjøpt denne ene kabelen separat ?

Har ellers kjøpt en OBDII bluetooth sak som jeg tenkte jeg kunne bedrive litt feilsøking med (fusking +abs-lampe), men det ser ikke ut til at denne funker på 2.0 10v motoren. Pris for feilkodeavlesning på verksted varierer mellom 600 og 1395. Noen som vet om rimeligere alternativer, Vest-Agder ?

Har du en hogger i nærheten kan du jo hente en tennkabel her. Angående feilkodeleser lager du en flashkodeleser med litt kabel, et par binderser og en lite diodepære. Søker du litt på interenettet finner du oppskrifter på dette.

ola normann
19/04/13, 12:01
Feilkodeleser:

http://forum.vccn.no/showthread.php?17651-HOWTO-Lese-ut-feilkoder-p%C3%A5-850-med-fenix-motorstyring&p=249359#post249359

gswede
21/04/13, 15:28
Tror ikke jeg ville begynt med å bytte hverken filter eller kabler før jeg hadde på det rene om det var problemet.
Hva med en visuell inspeksjon av tenningsdeler og vakumslanger.
Det jeg ville sjekket:
Lokk
Rotor
Plugger
Gnist, på alle plugger
O2 puls
Vakumlekkasjer
Jording
Bensintrykk + dens regulator og tilkoblinger
Veihus ventilasjon

omtrent i den rekkefølgen..



Alt uten å bytte noe som helst..

sideburns
22/04/13, 22:04
Tror ikke jeg ville begynt med å bytte hverken filter eller kabler før jeg hadde på det rene om det var problemet.
Hva med en visuell inspeksjon av tenningsdeler og vakumslanger.
Det jeg ville sjekket:
Lokk
Rotor
Plugger
Gnist, på alle plugger
O2 puls
Vakumlekkasjer
Jording
Bensintrykk + dens regulator og tilkoblinger
Veihus ventilasjon

omtrent i den rekkefølgen..

Alt uten å bytte noe som helst..

Takk for grei "arbeidsliste" ! Denne lista blir kanskje kortere om jeg legger til at motoren går fint når den er kald men roter det til etter rundt 5 minutter ? Er det et kaldstartopplegg som føkker det til? Den går også nokså greit å ligge i 4-5 gir i 80-90 km/t. Det er spesielt kleint fra stillestående ( det fusker så mye at det blir i overkant spennende når man skal ut på tett trafikkert vei ) ut fra kryss osv, samt ved litt belastning rundt 1500 rpm og oppover. Mener jeg har hørt at sånne symptomer kan ha med en defekt føler å gjøre. Plugger (NGK BCPR6ES) er et halvt år gamle og ser bra ut. Siden bilen er gått 280' og forrige service (forrige eier) var på rundt 205000 tenkte jeg det var ok å bytte fordelerlokk og rotor og drivstoffilter nå. Veivhusventilasjon ble fikset ifjor sommer. Som tidligere nevnt ser tennkabel fra coil til fordeler litt skadet ut. Bestilte ny fra Skruvat, har ikke fått denne ennå.

gswede
23/04/13, 10:51
Siden det bare skjer ved varm motor (closed loop) mistenker jeg O2 sensoren din.. hjernen benytter ikke signalet fra O2 sensoren før motoren har driftstemperatur.

Kan også være vakumlekkasje eller evnt en eksoslekkasje før sensor.
På høy tid å bytte lokk og rotor, dette byttes ikke normalt på service og om ikke på 205k, når? Bytt de du.

FCPgroton selger et superbillig servicekit med originaldeler, lokk rotor, pluggkabler + den til coilen, bensinfilter, luftfilter, reimer etc til rett over tusenlappen. Alt originalt. Hos volvo her på berget må du ut med nesten 1700 bare for kablene. Disse MÅ være Bugicord(originale).

Gustav850
23/04/13, 21:30
Som gswede sier: Mest sannsylig O2 sensoren som er kaputt. Tilsvarende symptomer som jeg hadde på min 2.5 10V.

Vil absolutt anbefale deg å lage en feilkodeleser etter oppskriften tidligere i tråden her. Sparer deg for mye leiting og koster ikke rare kronene.

IKKE KJØP EN UNIVERSAL O2/LAMBDASONDE PÅ BILTEMA FOR DEN VIRKER IKKE PÅ BILEN DIN.

Revolved
26/04/13, 16:29
Fikk feilsendt en sett med Bugicord/volvo pluggledninger fra FCP igår. Hvis de ikke etterlyser det, så er det til salgs!

sideburns
29/04/13, 09:04
Fikk feilsendt en sett med Bugicord/volvo pluggledninger fra FCP igår. Hvis de ikke etterlyser det, så er det til salgs!

Har sendt pm

bortstun
29/04/13, 10:53
Var borti at det har vert brudd i rotor. Fungerer fint når den er kald, men absolutt ikke når den begynner å bli varm. Er vel det billigste å bytte, Før du begynner med dyrere deler. :-)

sideburns
29/04/13, 19:10
Har byttet rotor og fordelerlokk og bensinfilter. Vært hos Volvo og lest av feilkoder, de fant kun feil på Abs føler bak, ikke noe på motor.

sideburns
09/05/13, 16:33
Har nå byttet til Volvo tennplugger og nye tennkabler fra FCP. Ser ut til at det løste problemet. Takk for hjelp !