PDA

Vis full versjon : Hvor store dekk kan man ha på v50 med 19"?



maartint
16/04/13, 18:16
Hei!

Har bestilt inn ocean storm felgene i 19" til 2007 v50'n min.

Hvor stor profil i dekkene kan jeg ha uten at det tar borti noen steder?

Tenkte på 225-45 eller 225-40 (størst mulig for kjørecomforten)

Svirre
16/04/13, 19:20
Inntil 5% økning av rulleomkrets. Og V50 har vel 195/65 R15 som standard. Skal du holde deg innafor det lovlige så må du går for 225/40 siden dette gir en økning på 4,3%. 225/45 øker med 7,8% og blir lite populært hos BT.

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

gull pilen
16/04/13, 21:01
Hei!

Har bestilt inn ocean storm felgene i 19" til 2007 v50'n min.

Hvor stor profil i dekkene kan jeg ha uten at det tar borti noen steder?

Tenkte på 225-45 eller 225-40 (størst mulig for kjørecomforten)

Har 235/35-19 på ene min og det er fysisk ikke plass til noe større med full sving framme...

maartint
18/04/13, 15:30
Har 235/35-19 på ene min og det er fysisk ikke plass til noe større med full sving framme...

Ble 235/35-19 på meg :)

Noen som har hatt erfaringer med Leao dekk?
Kjøpte Leao Nova-Force hos super dekk, tydeligvis et helt nytt dekk for dem, og meg for den saks skyld.
Dekket hadde hvertfall veldig godt transportering av vann for å forebygge vannplaning, det vare det de viste sålangt. Ingen der som hadde rukket å teste dekket ennå.

aarnes
18/04/13, 16:27
Leao Nova-Force høres ut som et billig kindadekk. Sorry - men jeg har ikke noe til overs for dissa billigdekka. Har kjørt på det tidligere, stort sett myyye støy og ekstremt dårlig sidegrep på vått føre.

Hvis de ikke har testet dekket, hvordan kan de da si at det er veldig god transport av vann for å forebygge vannplaning? Nei, den beste testen gjør du selv på vår varm asfalt.

Svirre
18/04/13, 21:39
Er stygt å si det, men du har nok kjøpt katta i sekken. Ligger egentlig i navnet sitt...
http://www.tyretest.com/summercar_tyres/leao/nova_force/index.html

aarnes
18/04/13, 21:51
Dekk er trossalt det som holder deg på veien. det er vel ikke noe som er viktigere enn gode dekk, så bruk heller noen ekstra lapper på det. Den dagen du står planta i ræva på bilen foran pga. ekstrem bremselengde eller du står i skogen fordi dekka ikke klarte svingen, da angrer du på at du ikke kjøpte noe bedre :-)

maartint
19/04/13, 16:48
Leao Nova-Force høres ut som et billig kindadekk. Sorry - men jeg har ikke noe til overs for dissa billigdekka. Har kjørt på det tidligere, stort sett myyye støy og ekstremt dårlig sidegrep på vått føre.

Hvis de ikke har testet dekket, hvordan kan de da si at det er veldig god transport av vann for å forebygge vannplaning? Nei, den beste testen gjør du selv på vår varm asfalt.


hadde blitt rangert som B på en skala fra A til E eller noe på vannplaning. Ble usikker nå på om jeg skulle levere de tilbake om det går, å evt. kjøpe noen andre dekk.
Noen som vet om et dekk til en OK pris? Helst et nettsted eller et sted å kjøpe de på også :)

aarnes
19/04/13, 17:18
Hvor mye penger skal du bruke på dekk?

typos brought to you by my Xperia

Svirre
20/04/13, 08:43
hadde blitt rangert som B på en skala fra A til E eller noe på vannplaning. Ble usikker nå på om jeg skulle levere de tilbake om det går, å evt. kjøpe noen andre dekk.
Noen som vet om et dekk til en OK pris? Helst et nettsted eller et sted å kjøpe de på også :)

Norman (underleverandør av Nokia) og Vredestein er 2 stk merker som ikke koster all verden. Men for å være ærlig så burde ikke budsjettet for dekk være så begrenset. Som aarnes never; det er det som holder deg på veien.
Evt. holde øya oppe en liten stund og se litt på finn.no. Hender det dukker opp noe der til en vettu pris.

Svirre
20/04/13, 08:49
Ellers kan jeg tipse om dekkonline.com! Ingen frakt betaler du for å få dekkene levert hjemme hos deg :)

De har bl.a. nankang:
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=44840900.129.18921&typ=R-209361&ranzahl=4&Breite=235&Quer=35&Felge=19&Speed=V&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Om det ikke er det beste dekket, så er det betraktelig bedre enn det de du har kjøpt i første omgang.

Og Nokia koster ikke så mye heller mtp åssen dekkprofil du skal ha.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=44840900.129.18921&typ=R-232904&ranzahl=4&Breite=235&Quer=35&Felge=19&Speed=V&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

aarnes
20/04/13, 08:53
Jeg kan anbefalle Vredestein Ultrac Cento - litt ymse tester av det, men jeg mener at erfaring fra folk har mer å si enn dekktesten til dissa organisasjonene;

Jeg har kjørt med tre sett Cento i 235x40x18 - stillegående, slitesterkt og utrolig godt grep på vått føre (og tørt såklart)
Prøvde ut Michelin Pilotsport 3 på 17" i fjor sommer, det var hakket bedre - men om det skyldes en størrelse mindre vet jeg ikke.

Svirre
20/04/13, 08:57
Vil nok tru det har noe med str. å gjøre.Er bedre grep med 205/55 R16 enn 245/30 R20. Men er det tørt så sitter begge to godt på veien, helt til...

gull pilen
20/04/13, 11:37
Har vredestein ultrac vorti på min v50 i 19".. Det funker sinnsykt bra under alle forhold, har tidligere kjørt michelin pilotsport 3 på samme bilen og vredestein er ikke mye dårligere enn michelin, er faktisk muligens hakket bedre på våt asfalt...

maartint
20/04/13, 13:26
Takk for gode tips!

Hvis jeg bare får byttet de inn i et annet merke DE har, har jeg sett litt på Toyo sin Proxes T1 Sport.
Ifølge brukertester av helt vanlige folk og videoer på youtube f.eks. virker de som greie dekk å forholde seg til.

Noen som har erfaringer med de?

gull pilen
20/04/13, 14:06
Takk for gode tips!

Hvis jeg bare får byttet de inn i et annet merke DE har, har jeg sett litt på Toyo sin Proxes T1 Sport.
Ifølge brukertester av helt vanlige folk og videoer på youtube f.eks. virker de som greie dekk å forholde seg til.

Noen som har erfaringer med de?

Den erfaringen jeg har med toyo er at de er gode når de er ny men blir dårlige når de nærmer seg minste lovlige mål og du får mindre kilometer av de enn mangen andre alternativer. Det samme gjelder også continental...

maartint
20/04/13, 14:30
Den erfaringen jeg har med toyo er at de er gode når de er ny men blir dårlige når de nærmer seg minste lovlige mål og du får mindre kilometer av de enn mangen andre alternativer. Det samme gjelder også continental...

Okei, men fortsatt bedre enn Leao Tyre vil jeg tro.. :)
Tror nesten det må bli toyo hvis jeg ikke får pengene tilbake, dekkene burde jo byttes når de er slitte uansett :)