PDA

Vis full versjon : Trenger sterkere clutch, hva passer på B230A?



christoffera
15/04/13, 22:15
Clutchen min slurer når jeg skal sladde, altså clutche den ut. Slurer ikke ved pådrag.

Jeg monterte clutchen for ikke lenge siden. Den hadde stått i min gammle 240. Og blitt brukt i ett halvt til ett år.
Org sachs clutch fra Pedersen. Så ikke slitt ut da jeg monterte den. Var masse igjen.
Så jeg misstenker at det er trykkplata som er jækla slapp. Veldig lett på pedalen.

Da bilen er en bruks/herje bil vil jeg ha en clutch som biter. "lettere" trimmet, men grenrør og kam.
Trodde org clutch skulle tåle det... regner med det er ca 120 hk i motoren, så er ikke mye...

Det jeg lurer på er hva som passer. Som sagt A motor.
Passer 740 trubo clutch? evnt b21et turboclutch?
Og passer feks en 740 turbo trykkplate sammen med org lamell?

m45 girkasse

Martin.S
15/04/13, 22:19
Skal holde i massevis med en orgenal clutch til den bilen. Tror heller det er bruksmåten din for forkorter levetiden mer enn du regner med. Er ikke laget for å sparke en bil ut i sladd.

christoffera
15/04/13, 22:24
Så du mener det skal gå bra med ny org clutch da?
Clutchen jeg hadde før jeg bytta i den gammle volvoen bet altid, og det var også org clutch, så jeg syns det er veldig rart at den ikke biter.
har vært dårlig siden jeg monterte den, og har ikke blitt straffa med i den gammle.

Kan det hende svinghjulet skulle vært rengjort og pusset før jeg monterte?
Har ikke peiling på det der :P

Martin.S
15/04/13, 22:33
Ja vil tro det. Blir ikke utsatt for noe enormt moment.

Hadde en 740 med litt fart i og sperre som førstebil når jeg var 18 og den fikk smake litt i samme stil. Og slet aldri med sluring. Sjekk om det er noe å slakke på clutch-waieren før du begynner å demontere. Selv om jeg holder en kanpp på at den er utslitt.

Om du finner ut at du bytter den ut, kan det være smart å ta av svinghjulet og dreie av det litt. Så det blir nytt og friskt igjen. Mulig det har blitt litt hardt i overflaten.

christoffera
15/04/13, 22:46
Hmm...

Men hvis jeg strammer clutchwaieren da blir det jo bare værre? er det slakke du mener?
Strammer jeg waieren drar jeg jo utløserarmen mot trykkplata som gjør at den frir og da slurer den enda mer?

Martin.S
15/04/13, 23:01
Slakke waieren litt ja. Stemmer det;) Skal rette det opp. Kan jo være du har justert feil når den ble montert. Siden den har vært sånn helt fra starten.

christoffera
15/04/13, 23:11
Mulig... jeg får hive den opp i lufta og ta en titt. Takk for svar :)

christoffera
16/04/13, 16:50
Men uansett... om jeg må kjøpe nytt clutchsett, som jeg sikkert må, kan jeg kjøpe clutchsett til b21et?
Passer det? Er den sterkere enn org clutch? Er bare 100 i prisforskjell på pedersen...

Sondre93
16/04/13, 17:54
Hvilken årsmodell er bilen? Send mail til pedersen så kan di hjelpe deg. Pass på at clutchen passer til riktig svinghjul(forskjellig mm på diameter) og riktig splinns på girkassa(fin=22 og grov=10).

christoffera
16/04/13, 20:27
Om du finner ut at du bytter den ut, kan det være smart å ta av svinghjulet og dreie av det litt. Så det blir nytt og friskt igjen. Mulig det har blitt litt hardt i overflaten.

Har tenkt på det, men hvordan gjør jeg det? har ikke dreiebenk i garasjen :P
Mulig å pusse det på no måte?

Martin.S
17/04/13, 13:40
Har tenkt på det, men hvordan gjør jeg det? har ikke dreiebenk i garasjen :P
Mulig å pusse det på no måte?

Lever det til et maskinerings verksted. Er en kjapp jobb og koster ikke stort. Ikke begynn å puss på det med noe. Du vil ikke ha ujavn overflate eller kast i svinghjulet ditt. Synd du bor et stykke unna, ellers kunne du kommet innom så skulle jeg dreid det for deg. Kan jo eventuelt sende det til meg om du ikke får til noe annet.

christoffera
17/04/13, 20:34
Det hadde jo vært voldsomt hyggelig gjort av deg...
Jeg skal se hvordan ting ser ut når jeg tar av girkassa, så kommer jeg tilbake :)

Runar
19/04/13, 23:25
Har også clutch fra Pedsersen, synes clutch pedalen ble vel lett med den, altså "slapp" trykkplate.
Biltema clutchen på min andre 240 kjennes mer ut som orginal clutch.

christoffera
20/04/13, 13:15
Kanskje jeg må kjøpe biltemaclutch da? trodde aldri jeg skulle gjøre det :P