PDA

Vis full versjon : ang kam aksler til volvo b20



mooneyes
15/04/13, 21:49
hei


jeg lurer litt på disse kammene til b20/b18

demonterte motoren min i kveld å dro ut kammen å der sto det (M12) (S)
vil det si at jeg har S-kam ? er det til lett trimmet motor eller er det orginalt ?

om noen kunne fortelt meg ell gitt mer litt informasjon på disse kammene,det fins jo så mange typer å velge mellom,mange anbefaler meg K-kam eller en D-kam.
når det står grader å litt slik så ere en bok på gresk for meg hakke snøring på sånt hehe :P

takker å bokker på forhånd :)

mooneyes
15/04/13, 21:58
glemte å legge til at jeg har planer å trimme den med 2X SU gassere høvling av topp å 2,5" grenrør :)

Haug
15/04/13, 22:44
Det hørtes rart ut, detta er de nummra som vanligvis står på kammene:

S733= A
S758= C
S760= D
S764= F
S772= K
S759= R
S761= S

Det er viktig at alt står i forhold til hverandre når man driver med trimming. S kam er den vasseste kammen volvo leverete til B20 og blir for "bra" til det oppsettet du skal ha.

Jeg kan forklare litt kort om Durasjon, nockvinkel og løft på kammer, hvis jeg får tid imårra :)

mooneyes
16/04/13, 14:48
aha da skal jeg sjekke det litt nøyere neste gang :)

vis det er en S-kam rart det gikk bra på org B20,ell gåre vist vanlig bra kanskje?

ja tusen takk haug :cool:

Haug
16/04/13, 16:28
Tviler sterkt på at det er en S-kam. Det går skikkelig dass på orginal b20, og hvis det går idetheletatt så må du over 3000 i turtall.

mooneyes
16/04/13, 17:00
da ere nokk ikke det tenker jeg,men må nesten studere kammen litt,tar bilder av den så legger jeg det ut så får evt du ell andre si hva det er :)

mooneyes
21/04/13, 20:54
da har jeg fått rota meg til værste å fått tatt bilder av kammen (HAUG)

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/524778_10200190829707459_883996767_n.jpg

står (M12) (3) trudde det sto (S) for første øyekast :P
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/12341_10200190829787461_1068901221_n.jpg

Haug
21/04/13, 23:14
Det der er en A-kam :)

142. 72
22/04/13, 10:49
Merking på orginal kammer står i fram kant av kammen:)

mooneyes
22/04/13, 16:42
aha takker for svar :)

Voolvoo
22/04/13, 20:06
Hva anbefaler dere til oppsettet hans? plant 2mm av toppen. :)

Batland
22/04/13, 20:28
Vil foreslå at KG17 vurderes til 2 x SU forgassere.
Til lavere budsjett er det K, D eller P-kammen.

Hvis man søker maksimalt med effekt kan evt. KG6 vurderes selv om denne egentlig krever bearbeidet topp og 2 x dobble 45 mm forgassere.

Hvis man ønsker maksimalt med turtall på minimalt budsjett er det F-kammen som gjelder.

mooneyes
22/04/13, 20:42
Vil foreslå at KG17 vurderes til 2 x SU forgassere.
Til lavere budsjett er det K, D eller P-kammen.

Hvis man søker maksimalt med effekt kan evt. KG6 vurderes selv om denne egentlig krever bearbeidet topp og 2 x dobble 45 mm forgassere.

Hvis man ønsker maksimalt med turtall på minimalt budsjett er det F-kammen som gjelder.


okay men hva vil di kammene som du foreslo nå,blire sterkt bunn drag mellom drag ell topp drag? :P

Voolvoo
22/04/13, 20:57
nevn hva du er ute etter :) og hør på batland ;)

mooneyes
22/04/13, 21:09
skal forklare litt bedre hehe :P

tenkte mest på mellomdrag vil ikke at den skal dra for dårlig,og at den får et lite kikk nåru tråkker på pedalen å gir litt fart på motorveien.
mange og du (batland) foreslår K-kam og D-kam å litt andre typer men hvem av dem burde jeg velge for å få slik som jeg sa?

er ikke rått oppsett dette her men sikkert ikke så mye å forvente egentlig trur jeg :)

mooneyes
22/04/13, 21:14
skal forklare litt bedre hehe :P

tenkte mest på mellomdrag vil ikke at den skal dra for dårlig,og at den får et lite kikk nåru tråkker pedalen i bånn å gir litt fart motorveien.
mange foreslår K-kam og D-kam men hvem av dem burde jeg velge?

er ikke rått oppsett dette og sikkert ikke så mye å forvente egentlig trur jeg :)

glemte å legge til.
er dette en side å handle kam på,er ikke sånn juggel kan man si?
http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.7484.41195/kamaxelsats-typ-d-b18b20

Batland
22/04/13, 21:22
nevn hva du er ute etter :) og hør på batland ;)
Takk for tilliten. :)

Batland
22/04/13, 21:27
skal forklare litt bedre hehe :P

tenkte mest på mellomdrag vil ikke at den skal dra for dårlig,og at den får et lite kikk nåru tråkker på pedalen å gir litt fart på motorveien.
mange og du (batland) foreslår K-kam og D-kam men hvem av dem burde jeg velge?

er ikke rått oppsett dette her men sikkert ikke så mye å forvente egentlig trur jeg :)

Presis og derfor nevnte jeg ikke R og S kammer.

Om du velger D eller K- kam spiller i grunnen INGEN rolle. I praksis er de like. Begge er originalkammer til B20E og ergo, ingen trimkammer og derfor ganske milde.

Alle "alfabetkammene" til B20 er gamle som Metusalem. Man bør derfor ikke velge noen av dem hvis ikke budsjettets størrelse gjør det tvingende nødvendig.

En KG10 er sterkere enn D og K fra tomgang og hele veien pga nyere teknologi, men en KG17 er enda ett hakk hvassere og derfor helt korrekt i dette tilfellet.

KG6 er i følge mange erfarne karer den beste kammen som noensinne er laget til B20, men til en mild topp og 2 x SU er den litt i hvasseste laget og dette VIL redusere draget på lave turtall.

mooneyes
22/04/13, 21:42
takk for svar

ble litt klokere men nokk mye mer å lære hehe :P
ok en KG17 er det som er korrekt til dette oppsette sånn mild trimming..
vil helst sleppe å gi gull å grønne skoger for en kam selvfølgelig,men KG i seg sjøl er et dyrt merke etter jeg har hørt om det stemmer?
så D og K-kammen går ann men vil ikke gi fult så bra resultat som KG17 etter det jeg forstår

Haug
22/04/13, 22:06
takk for svar

ble litt klokere men nokk mye mer å lære hehe :P
ok en KG17 er det som er korrekt til dette oppsette sånn mild trimming..
vil helst sleppe å gi gull å grønne skoger for en kam selvfølgelig,men KG i seg sjøl er et dyrt merke etter jeg har hørt om det stemmer?
så D og K-kammen går ann men vil ikke gi fult så bra resultat som KG17 etter det jeg forstår

Ja det er riktig. KG17 er nok den beste kammen til oppsettet ditt, men den koster også deretter. Den er nok absolutt verdt det, så det beste er jo å spare til du har råd til den. :)

Uansett hvilken kam du kjøper, så er det viktig å passe på at den er skikkelig herda. Hvis ikke blir den ødelagt med en gang.

Batland
23/04/13, 06:43
takk for svar

ble litt klokere men nokk mye mer å lære hehe :P
ok en KG17 er det som er korrekt til dette oppsette sånn mild trimming..
vil helst sleppe å gi gull å grønne skoger for en kam selvfølgelig,men KG i seg sjøl er et dyrt merke etter jeg har hørt om det stemmer?
så D og K-kammen går ann men vil ikke gi fult så bra resultat som KG17 etter det jeg forstår
Det koster å trimme og når alt er sagt og gjort så handler det hele om "Resultat pr. utlagt kr."
Når man trimmer sugemotor er toppen og kammen de to viktigste delene for resultatet. Dette er derfor IKKE plassen å spare penger hvis man ønsker ett godt resultat.

Noe av det enkleste er å kjøpe mange, billige og dårlige deler og selv om man lurer ut en hest eller to mer enn originalt så er resultatet pr. utlagt kr. ganske dårlig.
Da er det bedre å bare la være.

Hvis man derimot ikke har sjangs å finansiere den rette kammen, men er ivrig og utålmodig da er det en ærlig sak og man må nøyes med det resultatet som økonomien tillater.
Det smarte valget er imidlertid å være tålmodig, vente, spare penger og kjøpe RIKTIG kamkit.

KG17 er en trimkam designet for effektøkning og forbedring av motorens ytelser.
D og K-kammene er milde originalkammer som i trimmingssammenheng bare er egnet til bruk med Turbo.

mooneyes
23/04/13, 17:07
okay da fåre bli en slik KG17 kam på meg da,så ting blir orgentlig å velstand :)
får koste på seg den lille god biten der :cool:
mene har dere no nettsider som jeg kan få bestilt en slik KG17 kam på?

Haug
23/04/13, 17:36
okay da fåre bli en slik KG17 kam på meg da,så ting blir orgentlig å velstand :)
får koste på seg den lille god biten der :cool:
mene har dere no nettsider som jeg kan få bestilt en slik KG17 kam på?

KG17 har dem på KG og Pedersen Racing. Evt. brukt da, men ny er jo best :)

http://www.kgtrimning.com/
http://www.pedersens-racing.no/bil/

mooneyes
23/04/13, 18:45
tusen takk :)

christer
24/04/13, 19:41
Hvis du velger å gå for kg17 så hadde jeg porta litt på toppen også, eller kjøpt en porta topp f.eks denne http://www.blocket.se/stockholm/Diverse_bildelar_volvo_och_Cheva_46503713.htm?ca=4&w=3 send han en Mail og spør om han kan sende den til Strømstad, så kan du hente den der. Han skal ha 800 spenn for den. Det ene baller på seg det andre. porter du litt, er jeg helt klart enig i att en kg 17 er fresht. Men så vidt jeg skjønte handlet vel dette litt om penger også. Og jeg mener også att kjøper man en kam så burde man kjøpe en som passer bra til oppsettet, en kg17 vil vel ha 2x enkle su eller (2x40 2x45 Weber/dellorto mest optimalt) samt en portet topp som også er litt lavere. Siden du ikke har alt dette så vil du heller ikke få brukt kg17 optimalt. Jeg og haug diskuterte jo dette litt på den forrige tråden din også.:) jeg mener du burde porte før du setter inn kg17!

Skjønner jo att man ikke alltid blir så klok når det er så mange meninger:P men folk må få lov å komme med meninger uansett. Hehe

Edit: det blei ett rotete innlegg

mooneyes
26/04/13, 18:30
kjøp av ny (annen) topp blire ikke :P
porting kommer nokk til å bli gjort kanskje ikke av meg men har en beskent som har drevet mye med rallycross å bilcross i sin ungdom å har trimmet mye av disse b20'ene å b230 etc
så blire gjort orgntlig av en som kan det :P