PDA

Vis full versjon : B230F tenner plutselig ikke lenger..



E.Winjum
15/04/13, 17:09
Hei,

Hadde det her problemet tidligere at bilen nekta å starte. Skifta da Plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk. Da fyra den med engang. Bilen har funka helt perfekt helt til nå.. Jeg skulle flytte bilen på lørdag bort til garasjen. Da var den sinnsykt tungstarta, men den fyra etterhvert. Tenkte ikke så mye over det, syns bare det var litt rart. Etter å ha lessa opp i bilen fyra den litt tregere enn normalt, men kjappere enn før jeg flytta den. Igår brukte jeg ikke bilen i det hele tatt, men idag tidlig når jeg skulle på jobb nekta dritten å starte... Jeg sjekka fordelern og den var tørr, kontrollerte alle kabler og alt satt som det skulle... Hadde ikke tid til å gjøre så mye så lånte en annen bil og dro. Når jeg kom hjem nå så gikk jeg over fordelern igjen, slipte litt på kobberet, sjekka plugger igjen (Den er litt fuktige av bensin, men jeg syns ikke de virka blaute så det burde ikke være problemet) jeg prøvde med masse startgass uten hjølp... Kjenner jeg er dritt lei bilen nå!

Bilen det gjelder er en 1992 245.

Mawi
15/04/13, 17:14
sluttsteg eller svingshjuls posisjons sensor... er mine forslag hverfall. Ettersom det er bensin der. sjekk at reima ikke har hoppet av også :P vet jo aldri med disse gamle traktorene

E.Winjum
15/04/13, 20:25
Fikk litt mer arbeidslyst etter å ha eti og slappa ta, så bytta plugger istad og da fyra'n jaggu :p Men den gikk skikkelig ureint og hosta og harka.. så da dro jeg av øvre reim deksel, tima opp motoren og så at den står ca 3 tenner feil :mad: Reima er litt slakk, så bestiller ny reim og strammer imorra :)

E.Winjum
17/04/13, 21:21
Tja, bytta reim idag.. bilen fyrer fortsatt ikke. Rensa plugga igjen, da tente den og gikk på 1 sylinder :s Sjekka i fordelern (Den er bare 3-4 måneder gammel) igjen og det er noen stygge svarte merker i den på alle fire punktene der rotoren tar borti.. Ene punktet er litt bedre enn de 3 andre. Kan det være det som er problemet? Skal innom mekonomen og kjøpe ny imorra tenker jeg.. koster ikke mye.

E.Winjum
20/04/13, 13:28
Nå skjønner jeg lite... jeg har gnist og jeg har bensin, men bilen nekter å fyre... er ikke antydning til tenning engang :s Startgass funker heller ikke. jeg har jo kinna den en del så tenkte at det er for lite strøm til at den skal klare å tenne. om ikke det hjelper, har noen noe tips til hva feilen kan være? svinghjuls sensor er nå byttet.

volvo245gl
20/04/13, 18:09
Har vært borti noe lignende. Kobl fra gassspjellkontakten (svart liten boks ved gass-spjellet med ledninger til)
Prøv om den starter med den koblet fra. (nøddrift) Hvis den er røket får ikke hjernen signal fra gass-spjellet og nekter å starte.
Det er et sted å begynne.

Har du sjekket om det er noen feilkoder?

E.Winjum
20/04/13, 18:12
Hei,

Bilen har stått på lading mens jeg var på Powerdrift, og når jeg kom hjem og kinna den hente det til tider at den tente, men ikke nok til å starte... Kan sjekke ikveld igjen om den starter med giveren kobla av. Feilkoder sjekka jeg også istad og det er null feilkoder...

E.Winjum
20/04/13, 20:03
Da har jeg prøvd å koble ut gass spjeld sensor uten hell, også tok jeg komp test. kompresjon i motor er som følger, syl1:10 syl2:10 syl3:9.7 syl4:10.5

Mr. Nilsen
20/04/13, 23:02
Prøv å bytt tempgiver'n under innsugsrør nr.3 på toppen. 240'n min var nesten umulig og få liv i når den var ødelagt. :)

volvo245gl
21/04/13, 08:00
Kan jo prøve å koble vekk lambda sonden. Se om den starter uten. Den kan lage mye krøll hvis den er gåen.

E.Winjum
21/04/13, 14:56
Var å henta tempgivern fra 940'n idag, den veit jeg er i orden. Men 245'n fyrer enda ikke.. hender til tider at den tenner litt men ikke nok til å fyre opp :( prøvde å koble fra lambda, hjalp ikke. Kobla fra lmm og det hjalp heller ikke.... Skjønner ingenting nå :s

Elverumawd
21/04/13, 15:18
Sluttsteg/tenningsmodul? Sliter med det samme, skal bytte den før jeg prøver hjernen :

sendt fra galaxy'n ;-)

E.Winjum
21/04/13, 17:25
Tenningsmodul var det første jeg prøvde å bytte :) Jeg måtte bare for moroskyld prøve de gamle pluggene mine igjen, jeg hadde fått låne noen av ste-bror min som skulle være ganske nye, og da fyra den på første slaget :p Så nå er bilen friskmeldt ;) Må bare ordne ny skrue til servopumpe strammern :)