PDA

Vis full versjon : tips til forsterking av D24TIC?



kompi
15/04/13, 16:44
hei.
etter hva jeg har forstått så er kam å topp det første som tar kvelden på en D24TIC motor.
går det ann på noen måte å forsterke motoren? så den nesten blir "skuddsikker"?

MvH kompi

Marius Skau
15/04/13, 16:58
hei.
etter hva jeg har forstått så er kam å topp det første som tar kvelden på en D24TIC motor.
går det ann på noen måte å forsterke motoren? så den nesten blir "skuddsikker"?

MvH kompi

Beste er og bytte til mercedes diesel :)

kermitt
15/04/13, 17:14
Det enkleste er å bare kjøre varm motoren. Da tåler den utrulig mye bank!

kompi
15/04/13, 18:03
Har tenkt litt på merce diesel, men har D24TIC

Svirre
15/04/13, 21:02
Riktig at toppen tar kvelden først. Det beste hadde vært å få dag i en D24 blokk fra LT35. Sugedieselblokka tilhørende LT35 fra tidlig 80 tallet er så og si skuddsikker i forhold. Om du da tar å fikser ny stålpakning (3hulls - 1,6mm) så har du perfekt komp på blokka også. Men om du går for en slik blokk så må bunnpakke og pickup byttes samt. at hull til peilepinnen må borres opp i blokka.

Som bl.a. Kermitt sier; de blir ikke kjørt varm. Mange begynner å herje når motor har nådd normal temp på tempmåleren som sitter i dashbordet. Motoren er langt i fra gjennomvarm da. Bør kjøres hvertfall 10 min med normal kjøring før disse har fått skikkelig temp i seg. (støpjernsblokk). Selv hadde jeg LT35 blokk på slutten og det var moro med 1,5 runde på skrua og 1,2bar :)

Mercediesel er noe herk å få nedi. Hørt noen har prøvd på det og det blei lite bra :p

R.G
16/04/13, 12:17
Må ikke glemme dyser og pumpe. Ujevn slitte dyser, da dyser som drypper inn diesel gjør att noen syl, og det gjør att bli høyere komp på di syl, og siden kamaksel har kun 3 opplagringer, el om var 4 så kneker den.

Skal du ha holdbar bånd og topp må den være merket R12. R11 Er dårli. 90% av d24 på marked i volvo og vw i dag er R12.

Noen blokker har underspyling av stempler noen ikke.

Pumpe og dyser i bra stand er viktig.

Motora tåler sadistisk juling når den er god og varm. Kan si det slik att på god og varm så tåler den litt over 2kg, å kald/halvlunken er 1kg smertegrense nesten.

Den må heller ikke få for mye diesel. Da blir den varm i forbrenning, og topper og forkamere sprekker