Vis full versjon : Enorm rakling fra kald motor V50.
Legger ut en forespørsel for en kollega som ikke er så datakyndig. Han har en 2008 modell Volvo v50 med D4204T-motoren som du også finner i Ford og Peugeot/Citröen. Dette er 2.0D på 136hk. Problemet er at om temperaturen kommer under 0 grader Celsius så kommer det en voldsom rakling fra motoren, som holder på i kanskje 1 min til motoren blir litt varmere, så slutter det og motoren går helt fint. Bilen har vært inne hos Volvo flere ganger uten at de finner ut hva som er galt. Han får bare beskjed om at de ikke finner feilen, og siden dette er garantiarbeid så har han heller ikke rett på å få vite hva gjør eller har gjort ved bilen.. Synes dette er merkelig :S
Noen som har synspunkter/vært borti noe lignende?
rakling på diesel motor når det er kaldt ute det første minutte, kan i di fleste tilfeller være ørlitegrann for mye fortenning. derav for mye fortenning vil den å starte lettere uten motorvarmer i sprengkulda.
for mye fortenning høres ved a det er en god del mere dieselbanking, (kan å i ekstreme tilfeller være metalliske lyder), er ikke skadelig.
men vanskelig å dømme, uten at man har hørt lyden.
bare ett forslag, skal ikke garantere noe
rakling på diesel motor når det er kaldt ute det første minutte, kan i di fleste tilfeller være ørlitegrann for mye fortenning. derav for mye fortenning vil den å starte lettere uten motorvarmer i sprengkulda.
for mye fortenning høres ved a det er en god del mere dieselbanking, (kan å i ekstreme tilfeller være metalliske lyder), er ikke skadelig.
men vanskelig å dømme, uten at man har hørt lyden.
bare ett forslag, skal ikke garantere noe
Det høres ikke urimelig ut at dette kan være grunnen, for det er skikkelig dieselbanking! :P Minner om en gammel dieselmotor fra mercedes.. :p Men om dette faktisk er grunnen bør vel også et vanlig verksted finne denne feilen ganske raskt?
Det høres ikke urimelig ut at dette kan være grunnen, for det er skikkelig dieselbanking! :P Minner om en gammel dieselmotor fra mercedes.. :p Men om dette faktisk er grunnen bør vel også et vanlig verksted finne denne feilen ganske raskt?
er ikke sikkert det er en feil i dems ører. når har dem sjekka bil? på halvlunken/dagskald? (motoren holder fortsatt litt varm temp i seg feks etter å kjørt til jobb en morgen og skal hjem om eftan så kan det være såpass lunk i motor att det utjgør att knakkinga er borte)
ville levert bil dagen før slik att dem har en god og kald motor å høre på.
men kan hende dem ikke ser på det som noe feil.
vet ikke åssen dieselfilter opplegg er på dissa, men hadde ikke gjort nboe å bytta eller drenert det for vann. vann i diesel gir å litt mere banking på kald motor.
sjekk at dieseldysene er holder tett.
er ikke sikkert det er en feil i dems ører. når har dem sjekka bil? på halvlunken/dagskald? (motoren holder fortsatt litt varm temp i seg feks etter å kjørt til jobb en morgen og skal hjem om eftan så kan det være såpass lunk i motor att det utjgør att knakkinga er borte)
ville levert bil dagen før slik att dem har en god og kald motor å høre på.
men kan hende dem ikke ser på det som noe feil.
vet ikke åssen dieselfilter opplegg er på dissa, men hadde ikke gjort nboe å bytta eller drenert det for vann. vann i diesel gir å litt mere banking på kald motor.
Bilen har vært inne flere ganger MED kald motor, og jeg vet han har fått sjekket elektronikken ved hele dieselsystemet og vet at alt der er iorden. Bilen har akuratt vært på service og skiftet alle filtre og olje så det skal være iorden. Kan kanskje tyde på noe vann som fryser siden det kun kommer når temperaturen kommer under 0 celsius? Kanskje toppakning..?
sjekk at dieseldysene er holder tett.
Hvordankan man sjekke dette på en enkel måte..? :)
Hvordankan man sjekke dette på en enkel måte..? :)
må skru ut dysene og levere dem til bosch meca o.l slik att dem kan teste dysene.
akkurat gjort detta sjøl på min chevy. der lakk 4 av dem, to av dem hadde ikke riktig chatting som det kalles og to siste var litt lavt åpningstrykk.
hvor langt har bilen gått?
har den passert 100/150000 så kan man ha en tanke ang dyser
Hvordankan man sjekke dette på en enkel måte..? :)
Lettere for oss å gi en tilbakemelding om du har mulighet å legge ut en video med lyd så man får høre.
Kan godt hende det er normalt med den lyden.
Ellers kan man også bruke en annem motorolje, som er tynnere, bruker å hjelpe på knatring ved kaldstart, 0-30 olje er å anbefale
hell litt totakt olje på tanken. gode gamle dieseler blir stillere av det pga dieseln her i norge tørker ut alt i system, så litt totakt olje smøre opp litt.
halvliter på 60-80l tank ca.
Takk så mye for svar! :)
2-takts olje skader jo ikke å prøve, men tviler egenltig på at dette hjelper. Angående motorolje så vil han undersøke det å muligens prøve 0-30w om dette kan hjelpe. Bilen har nå gått ca 160.000km, dysene er nye og testet av en bosch-mann, så alt der skal være iorden. Temp-føleren er også skiftet da dette var det første de trodde var grunnen til raklinga. Kan føye til at det ryker en del når den startes ved kald motor (uforbrent diesel-lukt) Skal prøve å få tatt en video med lyd så dere får se! :)
der har du svaret. ryker en del på kaldstart, pluss raklinga. er altfor mye fortenning det første minutte. jo mindre fortenning, mindre rakling, og mindre eksosrøyk.
alt for sein fortenning, vil og gi mye eksosrøyk på kaldstart, men da tungstartet og ingen rakling. så er fortenninga som skulle vært justert litt, tror jeg med 90% sikkerthet.
kan jo være noe anna å, men logikken er der
så da er det nok dieselpumpe, som kan være litt slitt, eller att den må times.
tror jeg
Hadde det vært en gammel diesel med rekkepumpe så kanskje. Men ikke på en common rail motor, da styres ALL innsprøytning elektronisk og ved vær enkelt dyse. Finnes heller ingen timing her.
Noe uforbrent diesellukt er normalt når en motor startes kald, men den skal forsvinne veldig raskt.
Så mitt tips er bytt til 0-30 olje. Bør hjelpe på.
prata med en kamerat nå som driver med dissa.
hvem monterte nye dyser?
verksted eller privat person?
dyser skal programmeres inn.
og en anna ting. serienr på dyser skal stemme overens. dyse 1, xxxxxx31, dyse to xxxxxxxxxx32, dyse 3 xxxxxxxxx33 osv.
serienr skal være i stigende rekkefølge. har man en dyse som ikke er i nærheten av serienr på di andre, da er det tull i hele system, og detta gir ikke feilkode.
egr? turbo?
dyser, egr og turbo er syndrom på v50. og disse tre komponeneter har forårsaket mye rart.
men dyser skal ihvertfall programeres opp mot resten. hvis ikke blir det tull ball
Kan gjerne ha dyser som har litt nummer utenom fra hverandre, bare det er programmert inn i ecm'n. Veit ikke det riktig serienummer på dysene så er lett at det blir feiltenning og gange.
Dysene kan også være ødelagt selv om dem er helt nye, kan ha uflaks. Eller så kan noen ha tatt på dysetappen.. Common rail dyser tåler ikke det...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.