PDA

Vis full versjon : Reparere en dårlig reparert karosseriskade og flekklakkere 850



kirkis
14/04/13, 14:50
Beklager dårlig topic, men har ett hjørne på bak på 850 som jeg mistenker at det har vært en liten kolisjonsskade. Forige eier har prøvd å fikse på det (antar at han lakkerte dagen før jeg henta den), men etter jeg hadde hatt bilen i 1måned kom det fram litt rust som bare har kommet mer og mer.
Jeg har hatt bilen i over 4år nå, så er vel på tide at jeg får rævva i gir å gjør noe med det.
http://i733.photobucket.com/albums/ww337/churchviolence/DSC_0148.jpg (http://s733.photobucket.com/user/churchviolence/media/DSC_0148.jpg.html)
http://i733.photobucket.com/albums/ww337/churchviolence/DSC_0149.jpg (http://s733.photobucket.com/user/churchviolence/media/DSC_0149.jpg.html)

Man kan se veldig ujevn sparkling der, så regner med at jeg må ha bort alt inn til metallet å begynne på nytt.
Noen som kan gi en grei fremgangsmåte med produktanbefalinger?
Jeg er ganske grønn når det gjelder lakk og karosseri.


Har også endel småflekker(som bare blir større og større) på bilen ellers. Benytter jeg samme fremgangsmåte/produkter på disse som på hjørnet mitt?
http://i733.photobucket.com/albums/ww337/churchviolence/DSC_0150.jpg (http://s733.photobucket.com/user/churchviolence/media/DSC_0150.jpg.html)
http://i733.photobucket.com/albums/ww337/churchviolence/DSC_0146.jpg (http://s733.photobucket.com/user/churchviolence/media/DSC_0146.jpg.html)
http://i733.photobucket.com/albums/ww337/churchviolence/DSC_0147.jpg (http://s733.photobucket.com/user/churchviolence/media/DSC_0147.jpg.html)

Sagen
17/04/13, 07:41
Om du er helt grønn, må du nesten bare prøve deg frem. Øvelse gjør mester :)
Men, en god start er å fjerne mest mulig av gammel sparkel og lakk. Ikke puss et større område enn nødvendig. Masker gjerne med maskeringstape. Om du spør deg frem, så vil de fleste bilrekvisita forhandlere kunne hjelpe deg med hva du trenger av sparkel, grunning, pussepapir og lakk. Bruk gjerne grovt papir i starten, og avslutt med en fint vannslipepapir til finnishen før lakkering. Ved sparkling av større eller "dype" områder, kan det være smart å bygge seg opp gradvis. Når du lakkerer, bruk flere tynne lag. Unngå trekk/vind, og gjerne over 15 grader i lufta. Det kan også være smart å maskere et større område enn du kanskje tror, da det lett kan bli en del lakkstøv. For å unngå "maskeringskanter " etter teipen, kan du bruke en bred maskeringstape. Litt vanskelig å skrive i bilder, men når du legger en stripe med tape, la det være en del av den i lengderetningen som ikke berører karosseriet. Når du da lakker, vil lakken bare "støve" innunder, og du får en mye enklere overgang å jobbe med, slik at lakkjobben synes minst mulig. Fremgangsmåten jeg stort sett har brukt, er å rubbe ned overflaten igjen, slik at overgangen ikke synes. Dette kan være en tålmodighetsprøve også, men som sagt; øvelse gjør mester. Gjorde dette da jeg lakkerte en hjulbue i fjor, og du må vite om det for å se overgangen. Må ta en hjulbue til i år, og kommer kanskje til å lage en "how-to". Vil tro det er mange på forumet som har gode erfaringer og tips å komme med. Håper i alle fall du ble litt klokere av dette :)

Daniel V
26/04/13, 21:20
Vinkersliper med stålbørste er fint for å frese bort rusten og lakk. Kanalskjørtet gnager på alle disse bilene, så det er bare å ta av, for så å legge gjennomsiktig teip mellom det og karrosseriet når du er ferdig med utbedringene. Jeg hadde også rust under det bakerst mot hjulbuene. :)

Syregrunning og epoxygrunning er det mange som bruker etter de har fjernet rusten. Noen bruker også forskjellige kjemiske rustløsere først :) Legg på tynt med sparkel flere ganger og puss i mellom påleggingene til du får det så plant som du vil. Jeg bruker alltid fyller også, som jeg våtsliper etter den er tørket for å få minst mulig sliperiper og annet som ser stygt ut. Så er det bare å legge grunning og lakk etter det. Masker godt, så slipper du å få bilen full av annet stasj.

Angående bakfangeren så er det bare å ta den av, maskere den sorte plasten, så ta en matteduk og matte den helt ned. legg sparkel der det er dype riper eller skader (hvis du har) så er det bare å kjøre på med grunning og lakk. :) Hvis du har garasje er det ganske greit å bygge seg en "lakkboks". Alt du trenger for å få resultatet mye bedre enn med sprayboks er å få lånt deg en kompressor (hvis du ikke har selv) samt kjøpe en sprøyte et eller annet sted. Heng opp en presenning rundt det du skal lakke, gjerne sånn at du har god plass så du slipper å komme borti det du lakker. Løft porten litt opp, sånn at du får plass til to små vifter under den (typ byggtørker uten å bruke varmeelementet). En setter du så den blåser luft ut, og en setter du så den blåser luft inn. Legg glava i resten av sprekken mellom viftene, sånn at det blir varmt inni avlukket du har laget. Legg vann på gulvet sånn at støvet fester seg der, og ikke blir virvlet opp av trykkluften fra sprøyta, samt når du beveger deg rundt. Lakken vil da heller ikke feste seg til gulvet. :) Du må også varme opp det lille avlukket du da har fått laget med en ovn eller annet, sånn at du har det varmt når du lakker. Isoler godt rundt presenningen sånn at du får det så varmt som mulig :)

kirkis
28/04/13, 18:35
Takker for svar:)

Hvor lønner det seg å kjøpe sparkel, grunning og lakk? Har de dette på vanlige bilrekvisittabutikker, eller må jeg til en forhandler av lakk?

Nero
01/05/13, 10:54
http://www.odegard-lakk.no/?lang=1

kirkis
04/05/13, 16:16
Takker for linken:)