PDA

Vis full versjon : Girkasse D24T??



BUERv8
14/04/13, 12:11
Nå har girkassa på 740 D24t'n tatt kvelden..
Gassa på i 2.gir, skulle gire til 3. Da fikk jeg den ikke ut av 2.gir, så den låste seg omtrent. Pressa alt jeg kunne, da fikk jeg den ut av gir å kunne fint gire 3-4-5.gir, men 1. og 2.gir gikk ikke..
Plutselig så gikk den i 1.gir igjen, men jeg må holde den i gir eller så hopper den ut, 2.gir går den lett i nå, men det skraper noe veldig..
3-4-5gir funker helt fint..
Regner med at kassa er skrot?
Det er en vanlig 5.trinns kasse.

Sondre93
14/04/13, 16:31
Da trenger du ny kasse ;) Du kan ta ei kasse fra bensinbil og bytte over clutchhuset. Rekner med det er M47 kasser der er snakk om?

BUERv8
14/04/13, 21:59
Er m47 ja.
Hva må gjøres for å få på en m90? En kompis har en m90 fra b230, men er ødelagt 3.gir på den.. Kan det fikses?

R.G
15/04/13, 10:12
m90 fra bensin passer ikke. må sveise clutchhus da skal du bruke m90 fra bensin.

fins m90 til diesel å, men vansklig å få taki.

på alle bensin m4x kasser kan du bare bytte over clutchhus osv.

BUERv8
15/04/13, 12:06
Er ikke vanlig m47 svakere?

Sondre93
15/04/13, 20:24
Er ikke vanlig m47 svakere?

M47 er muligens den svakeste kassa i serien. Får du tak i M46 fra turbobil er det et bedre valg. Men du mister litt av komforten i et normalt 5 gir :)

Svirre
15/04/13, 20:40
Mister komforten på overdrive/5.gir? Åssen klarer du det? :p Eneste forskjellen er at OD kobles inn med et trykk på en knapp, egentlig mer behaglig det. I tillegg så står spaken i 4. og fungerer fint som håndhviler i stedet for i 5.gir :p

M46 er noe mer robust i forhold til M47. M46 er bare en fornyet versjon av M45 med en OD kasse på.

Marius Skau
15/04/13, 20:45
Behandler du M47 normalt holder den lenge! Bare bullshit at det er en svak girkasse :p

Svirre
15/04/13, 20:48
Behandler du M47 normalt holder den lenge! Bare bullshit at det er en svak girkasse :p

De aller fleste med M47 har blitt rasakjørt med, men alt holder etter bruk :)

R.G
15/04/13, 20:56
ta seg god tid å gire med m47 så går det å.

vet ikke om er noe forskjell på holdbarheta på ny og gammel type m47. men vet det er skille midt på 80tallet. 85/86 tror jeg. mutra og splines på utgående.

men jeg kjører gammeltype m47 i min d24tic, og den kassa fungerer som gull, bortsett fra synkringer, men ikke no trøbbel ellers. vært slitende synkringer i noen år nå. kun clutch som er blitt rivd i filler.

Sondre93
16/04/13, 15:58
Mister komforten på overdrive/5.gir? Åssen klarer du det? :p Eneste forskjellen er at OD kobles inn med et trykk på en knapp, egentlig mer behaglig det. I tillegg så står spaken i 4. og fungerer fint som håndhviler i stedet for i 5.gir :p

M46 er noe mer robust i forhold til M47. M46 er bare en fornyet versjon av M45 med en OD kasse på.

Det er ofte problemer med gamle OD kasser, som dårlig ledningsnett, treig solenoid eller slitt OD for eksempel. Tar du vare på OD kassa di bruker du også clutch, og da er det mye meir behaglig med 5 trinns. Da veit du iallefall at den er i gir før du slepp clutchen ;)


Eg har teke kvelden på 2 M47 kasser på kort tid med 244en min. Når blir det M45, så får vi sjå kor lenge den varer :)

Men eg veit ikkje kor mykje turbodiesel sliter sammenlignet med bensin turbo :)

Svirre
16/04/13, 18:41
Det er ofte problemer med gamle OD kasser, som dårlig ledningsnett, treig solenoid eller slitt OD for eksempel. Tar du vare på OD kassa di bruker du også clutch, og da er det mye meir behaglig med 5 trinns. Da veit du iallefall at den er i gir før du slepp clutchen ;)


Eg har teke kvelden på 2 M47 kasser på kort tid med 244en min. Når blir det M45, så får vi sjå kor lenge den varer :)

Men eg veit ikkje kor mykje turbodiesel sliter sammenlignet med bensin turbo :)

Lurer bare på åssen du har har brukt, eller blitt fortalt hvordan man skal bruke OD på en bil, men clutcher du ikke ut sliter du greit på kassa og drivlinja generelt da det kan røske. Clutcher du så er det et fett om det er M46 eller M47. Eneste forskjellen er at du må gi kassa et halvt sekund før du "girer". Kjørt med M46 i nesten 2 år og kunne ikke finne det mer behagelig å cruise fra 35km/t og opp til 160km/t uten å bruke clutch (ja, jeg clutchet ikke enkelte ganger, men da slakket jeg av gassen slik at turtall fulgte girkassens utveksling). Så det var et dårlig argument :p
Kommer nok mer an på smak og behag der. Har dratt mye henger og vogn på ei slik kasse og det var ikke tegn til problemer selv om den snart runda 350 000km. Litt slitte synkringer, men det å dobbeltclutche fikk lastebilfølelsen fram :rolleyes:

Diesel kontra bensin kan være like farlig, det er momentet som tar knekken på kassene så en skikkelig oppjustert diesel kan være hardere på en kasse enn en bensinmotor. Men alt holder etter hvordan man bruker det.

BUERv8
17/04/13, 08:22
Sendte mail til bakaxeldelar.se å fikk dette som svar:

vi kan bygga en åt dig om du skickar in en alu kåpa. 6500sek för en zf med 1,1 men är nog inte så bra. bättre med en 6 växlad 0,81 på 6 an. 9500sek
Er det bra? Passer den rett på 740 med d24t da? :o

R.G
17/04/13, 15:12
da må du skaffe passende clutch, pluss få lagd en mellomaksel

BUERv8
22/04/13, 23:32
Skulle bytte girkasse til en vanlig m47 fra b230 istad..
Den er jo absolutt ikke lik.
Clutchhuset passer rett over, men utgående aksling er lengre og ikke lik. På min er det 4bolta mellomaksel uten hardykobling, og på vanlig m47 et det hardykobling og 3bolta mellomaksel..
Hva må gjøres for å sette på vanlig m47 da? Fremre mellomaksel fra 740 med b230?

ArneR
23/04/13, 01:15
Du kan bytte medbringer på utgående aksel fra den gamle kassa? Er en stor mutter inni der om du ser etter. :)

ClassicTurbo
23/04/13, 06:20
M47 er muligens den svakeste kassa i serien. Får du tak i M46 fra turbobil er det et bedre valg. Men du mister litt av komforten i et normalt 5 gir :)

M46 er da ikke noe spesiellt sterkere enn M47, girkassen i seg selv er jo selvsagt litt sterkere men overdriven tåler ikke mye mer.

M47 fra de siste årene skal være litt sterkere, men vet ikke fra hvilket år det gjelder. Kjørte flere år uten noe problemer med M47 kassen i min gamle 90mod 240 med 1,1bar ladetrykk. Kommer jo mest ann på kjørestil, ingen problem å ta livet av de med orginal sugemotor.

BUERv8
23/04/13, 06:44
Du kan bytte medbringer på utgående aksel fra den gamle kassa? Er en stor mutter inni der om du ser etter. :)
Sikker? :) er jo ikke no mutter synlig der, må jeg få av den tappen først? Er det et lokk eller no?

R.G
23/04/13, 08:53
Fjerne styretappen ja. Da er det ei diger mutter der du må bruke muttertrekker på for å løsne. Sitter inni 3 arma medbringern.
Styretapp sitter dytta på så den skrues fast med hardyn. Er hardy gummien der må den av også for å få av styretapp

R.G
23/04/13, 08:54
Styretappen er som ett digert lokk ja

Jannern
23/04/13, 10:07
Har hørt at de m47 kassene som blir herjet med fra start av holder lenge jeg :D men hvis de har blitt kjørt pent med for så å bli herjet med så ryker de fort? x) Stemmer ihvertfall med kassene jeg har haha :) ingen av dem som er ødelagte.. Den ene begynner å takke for seg men det er fordi forrige eier har kjørt med dårlig clutch så både kasse og clutch mp skiftes

Edit; Må man koble opp Overdrive på M46 på en spess måte?

Svirre
23/04/13, 16:26
Spørs hvordan man brukte dem. Ei kasse holder lenge så sant den får giret seg ferdig før du drar ut clutchen. I tillegg så blir det vel noe nappeing om man ønsker å få bilen til å slenge så da sliter det på kassa i tillegg. Du kan være heldig, men tviler på at det utsagnet der kan stemme. For meg høres det bare ut som kraftigere slitasje tidligere i sitt liv.

BUERv8
24/04/13, 10:56
Aha :D
Takk for svar :P
Blir det annen utveksling eller no med vanlig m47 kasse? Eller er det bare diffen som gjør det?
Ligger på 3000rpm i 100km/t med dieselkassa ihvertfall :)

R.G
24/04/13, 11:09
Bensin og dieselkassa har lik utveksling. Er samme kasse

Bakaksel som utgjør turtallet når du ligger feks i 100.

BUERv8
24/04/13, 11:19
Takk :P
Hva er utvekslinga org på 740 d24 a?
Sitter en lamellsperre på min nå, vet ikke om hele aksel er bytta, men er 3000rpm i 100km/t normalt?

Svirre
24/04/13, 16:50
Hørtes ut som 4.10 utvkeksling. Bør ikke ha noe lavere enn 3.91 på en sugediesel, for ellers må du krabbe i 2. og 3. giret med en gang du tenker på en motbakke :p Men om du får på turbo og intercooler kan du fint gå ned til 3.73 eller 3.54 (avhengig om du kjører mye langkjøring).

Kort fortalt: grunnen til den høye utvekslingen er pga lite effekt i motor, og for å få bedre utbytte av den effekten du har så har dem brukt høy utveksling.

BUERv8
29/04/13, 16:45
Passer den her på clutchhuset mitt? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-rod-motor-/volvo-b20_b21_b23_b230-till-getraglada-med-los-sprangkapa.html

Svirre
29/04/13, 21:35
Den passer til bensinclutchhus, men ikke diesel.

BUERv8
30/04/13, 00:06
Men festene er jo like, så passer vel?

Svirre
30/04/13, 22:20
Om du har dieselkasse så passer den ikke. Er til Bensinmotorer og boltsirkelen der er ikke den samme som på VAG motorene.

BUERv8
01/05/13, 12:35
Den adapteren skrur du jo fast på clutchuset? Der er det jo samma fester som bensin :P

Svirre
02/05/13, 07:18
Den adapteren skrur du jo fast på clutchuset? Der er det jo samma fester som bensin :P

Har du bensinmotor (B-motor) så går den, har du dieselmotor så går det ikke. Derav dieselkassa også. Der er en helt annen boltsirkel på disse to kassene i tillegg så sitter starteren på andre siden. Om du har en D24 motor og håper på å kunne bruke en Getrag kasse så må du modifisere din egen kåpe til kassa.

HansOla
02/05/13, 11:18
Jeg har ei m47 kasse fra 240 1986modell til salgs om du er interresert. har ruller 210k.

R.G
03/05/13, 21:37
m4x diesel og bensin kasser er like. kun forskjell på clutchhus, da boltsirkel mot motor.

boltsirkel kasse mot clutchhus er lik. derav diesel clutchhus og bensinclutchhus, hvis motor clutchhus osv osv.

så om den adaptern han henviser til skal i meellom kasse og clutcchus går det. pga kassa er samme som bensin. skal adapter mellom clutcchus og motorblokk går det ikke.

ikke lest på adaptern jeg til opplysning

Evolve_88
04/05/13, 15:12
den passer til ditt clutch hus ja ;) hadde slik en på Getrag kassa jeg hadde i 245'n min :)

Evolve_88
04/05/13, 15:15
Har du bensinmotor (B-motor) så går den, har du dieselmotor så går det ikke. Derav dieselkassa også. Der er en helt annen boltsirkel på disse to kassene i tillegg så sitter starteren på andre siden. Om du har en D24 motor og håper på å kunne bruke en Getrag kasse så må du modifisere din egen kåpe til kassa.

Svirre, den adaptern han har link til er beregna for Getrag med løst clutchhus. Som da passer på diesel clutchhuset hans ;)

Evolve_88
04/05/13, 15:17
Den adapteren skrur du jo fast på clutchuset? Der er det jo samma fester som bensin :P
Helt riktig det ;) Hadde slik til getrag kassa mi :)

Svirre
05/05/13, 08:23
Ja, veit at den passer til bensinclutchhus, men snakker dere om å ha den på en bensinmotor eller dieselmotor. Adapteren passer til B23/230 motorer, men ikke D24 motorer.

Evolve_88
05/05/13, 21:39
Den adaptern han har linka til skal skrus i mellom girkassa og clutchhus. ikke i motor og clutchhus. Og så vidt jeg vet passer jo alle girkasser, M45-6-7 på diesel clutchhus :p Så om du setter på adaptern der så skal det gå med ei getrag kasse på ei dieselmotor å.

Svirre
05/05/13, 22:01
Nå henger jeg litt mer med. Ikke alltid lett å forstå alt :) Men spørsmålet da er hvor tjukk denne adapteren er mtp hvor mye av den inngående akselen vil minske på kassa.

Evolve_88
06/05/13, 22:05
hehe, ordner seg. Passer det inn med volvo kassa, så passer det likt med adapter i mellom å. For er jo ikke forskjell på utgående aksling på noen av girkassene på M4xx kassene. så da blir det jo likt med getragen i diesel som bensin vil jeg tru :) Må ikke tenke vanskelig :p

Svirre
07/05/13, 15:03
Det kan hende. Nei, hodet skaper stort sett irritasjon for meg selv ;)