PDA

Vis full versjon : Fra nivomat, til vanlig?



Jimmen
14/04/13, 10:01
Hei!

Siden gamle eier opplyste at jeg ikke hadde nivomat, så kjøpte jeg vanlig dempere..
I går så jeg jo at bilen hadde nivomat! Skulle nok sjekket før jeg bestilte nye, menmen :)

Så, jeg har ett sett med nye bakdempere til bilen som IKKE er nivomat, om jeg da kjøper meg for eksempel ett sett med senkefjører så er alt ok?
Det går det? uten og bytte framdempere.

FroBe
14/04/13, 12:00
Setter du senkefjærer bak bør du også gjøre det fremme ;), demperne fremme er helt normale og like for alle varianter.

Som du allerede har resonert deg frem til så må du bytte både dempere og fjærer bak samtidig.
Bytter du dempere fordi de er utslitt?
Hvis Nivomatene ikke er utslitt er det sikkert mulig å selge demperne og fjærene her på forumet.

Jimmen
14/04/13, 13:05
Setter du senkefjærer bak bør du også gjøre det fremme ;), demperne fremme er helt normale og like for alle varianter.

Som du allerede har resonert deg frem til så må du bytte både dempere og fjærer bak samtidig.
Bytter du dempere fordi de er utslitt?
Hvis Nivomatene ikke er utslitt er det sikkert mulig å selge demperne og fjærene her på forumet.

De er helt utslitte..

Men altså, Senkefjærer forran og bak + nye gass (vanlig type) dempere bak og orginal dempere forran..
Dette skal gå bra det?

Ola Hagen
14/04/13, 13:32
det skal gå bra med originale dempere på senkesett som senker 35mm, men mer enn det så burde det kanskje byttes støtdempere foran i allefall da noen her opplevde bilen som at den bunna fort. Og bak går det sikkert bra, er kun hvis du har nivåmat fjærer du trenger å montere nivåmat "bygler" som bygger ned nedre festet på støtdemperen.

Senker du mer enn 35-40mm egentlig?

Jimmen
15/04/13, 18:34
det skal gå bra med originale dempere på senkesett som senker 35mm, men mer enn det så burde det kanskje byttes støtdempere foran i allefall da noen her opplevde bilen som at den bunna fort. Og bak går det sikkert bra, er kun hvis du har nivåmat fjærer du trenger å montere nivåmat "bygler" som bygger ned nedre festet på støtdemperen.

Senker du mer enn 35-40mm egentlig?

Nei, hadde håpet på å finne 25-30mm fjører.
Men vil egentlig ikke senke, så spørs om jeg rett og slett ikke bare invisterer i brukte nivomat dempere i stedet..

Vet rett og slett ikke hva jeg vil!

Bare for å være helt bombesikker her nå, Dette er nivomat dempere?

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/30.jpeg

Eller er det "Vanlige" dempere skjult inni gummi den gummibelgen og plastikken?

Svirre
15/04/13, 19:08
Dette er nivomat dempere. De er tjukkere enn vanlige dempere og har slik belg nederst. Er de dårlig så kan du klemme sammen med egen kroppsvekt. Er de friske skal man ikke kunne klare å røre på de noe mer enn 1-2mm.

Morgis
16/04/13, 00:18
må aldri finne på å bytte ut nivåmat med standard dempere.. med nivåmat har man jo satt standarden til hvordan en familiebil skal kunne fylles opp med unger, bagasje og en stabel med cola fra svinesund, uten at bakhjulene hviler på hjulbuene.
Du kan derimot kjøpe en brakett til demperen ved bruk av ettermonterte senkefjører

Jimmen
16/04/13, 08:04
må aldri finne på å bytte ut nivåmat med standard dempere.. med nivåmat har man jo satt standarden til hvordan en familiebil skal kunne fylles opp med unger, bagasje og en stabel med cola fra svinesund, uten at bakhjulene hviler på hjulbuene.
Du kan derimot kjøpe en brakett til demperen ved bruk av ettermonterte senkefjører

Regner egentlig med at det blir å bytte ut med Nivomat dempere, da ett sett brukte i første omgang.
Men, en kompis som har V70 selv mener at bilen blir "litt" lavere om man bruker orginale Nivomat dempere og 2.0 eller 2.4 Bensin fjærer..

Noen som har noe formening rundt det?

Morgis
16/04/13, 08:22
man får nivåmat for sportsunderstell som er 20mm kortere.

Jimmen
16/04/13, 08:32
Som jeg vil tro er litt for dyrt for min del desverre , de 2 neste lønninger må gå med til Baby Utstyr! :cool:

Jimmen
16/04/13, 11:44
Ett lite hastespm.

Kan jeg ta bakdempere fra en Volvo V70 T5 og smette over i min V70 2.5TDI? Begge er 2001 mod, og begge har nivomat.

Fikk knalltilbud på 400kr PER demper! :D

Morgis
16/04/13, 12:49
Mest sannsynlig passer dette rett på

cortinaterje
16/04/13, 12:50
Ett lite hastespm.

Kan jeg ta bakdempere fra en Volvo V70 T5 og smette over i min V70 2.5TDI? Begge er 2001 mod, og begge har nivomat.

Fikk knalltilbud på 400kr PER demper! :D

Om du gjør det så få for all del med fjæra også. Fjær og demper henger sammen når det gjelder nivomat.

Ut over det så finnes detto typer. STd og "sporty". den siste er senket ca 15mm. Det kan være du feiler på dette, men for kun 800 NOKKER er det bare ;) gøy å gamble

Jimmen
16/04/13, 12:53
Tenkte jeg og, Grunn til at jeg skal bytte er for at bilen er lav bak og bunner dempere hele tiden.. lekker gjør de og!
Prøver og kjøpe de, og kjøpe fjærer på biltema kanskje? 300kr per stk så jeg.

Fulgte ikke med fjærer på de andre demperne..

cortinaterje
16/04/13, 13:15
Tenkte jeg og, Grunn til at jeg skal bytte er for at bilen er lav bak og bunner dempere hele tiden.. lekker gjør de og!
Prøver og kjøpe de, og kjøpe fjærer på biltema kanskje? 300kr per stk så jeg.

Fulgte ikke med fjærer på de andre demperne..

Om ikke du har fått med fjærene er nivomat demperne lite verdt, dessverre. Og du kan ikke bruke biltema fjærer, eller noen andre typer fjærer for den saks skyld.

TommyG
16/04/13, 13:26
han kan vel bruke fjærene han allerede har på sine gammle nivomat?

cortinaterje
16/04/13, 13:56
han kan vel bruke fjærene han allerede har på sine gammle nivomat?

Ikke nødvendigvis var min erfaring da jeg kjøpte nye nivomater bak på min.

HansM
16/04/13, 16:48
Tenkte jeg og, Grunn til at jeg skal bytte er for at bilen er lav bak og bunner dempere hele tiden.. lekker gjør de og!
Prøver og kjøpe de, og kjøpe fjærer på biltema kanskje? 300kr per stk så jeg.

Fulgte ikke med fjærer på de andre demperne..

sjekk delenummeret på dem du har og dem du skal kjøpe. er det samme så kan du bruke de gamle fjærene dine. For stive fjærer kan vel ødelegge nivåmat'n også.

Svirre
16/04/13, 18:53
Hvordan man klarer å ødelegge nivomatdemperne ved for stive fjærer trur jeg lite på. Fjørene som hører sammen med nivomat dempere er så svake at de kun skal holde oppe bilens egen vekt. Nivomat demperne er der for å kompensere for det som evt. måtte komme i tillegg. Setter man inn vanlige fjærer blir bilen både høy og stiv, men fullt brukbar. Derfor opplever mange en nedtur når de setter på vanlige dempere uten å skifte fjærer beregnet til vanlige dempere.
Om man skal ha senkesats bak til nivomat så må det enten monteres braketter til demperne eller dempere tilpassa nivomat (sistnevte er forbeholdt lottovinnere). T5 og R understellet er noe lavere om det som er vanlig.

Om du har fått tilbud om 400kr pr stk så hadde jeg kjøpt momentant! Sjeldne varer og koster nesten 5k nye PR.STK!

Jimmen
16/04/13, 22:16
Hvordan man klarer å ødelegge nivomatdemperne ved for stive fjærer trur jeg lite på. Fjørene som hører sammen med nivomat dempere er så svake at de kun skal holde oppe bilens egen vekt. Nivomat demperne er der for å kompensere for det som evt. måtte komme i tillegg. Setter man inn vanlige fjærer blir bilen både høy og stiv, men fullt brukbar. Derfor opplever mange en nedtur når de setter på vanlige dempere uten å skifte fjærer beregnet til vanlige dempere.
Om man skal ha senkesats bak til nivomat så må det enten monteres braketter til demperne eller dempere tilpassa nivomat (sistnevte er forbeholdt lottovinnere). T5 og R understellet er noe lavere om det som er vanlig.

Om du har fått tilbud om 400kr pr stk så hadde jeg kjøpt momentant! Sjeldne varer og koster nesten 5k nye PR.STK!

Jeg prøver rett og slett bare med gamle fjærene mine, enten så går det ikke eller så går det.
Blir uansett ikke værre, endte med at prisen ble 766,- ferdig frakta fra statene for 2 stk :) Blir vell sikkert en skvett i tollgebyr å såklart.

Kommer med Update isåfall, så skal jeg ta ordre nr fra gamle dempere når jeg bytter! :)

Btw, jeg mistenker også at mine fjærer er litt slappe da bilen er litt lav bak, hva er det som hindrer meg og bruke biltema fjærer?
De passer, men bilen blir vell bare "litt" høyere en orginalt?

cortinaterje
17/04/13, 07:02
hva er det som hindrer meg og bruke biltema fjærer?


Ingenting hindrer deg å bruke de gamle fjærene eller biltema fjærer, men du vil mest sannsynlig ikke få full glede av nivomatene dine. Og det er lett å ende opp med å måtte kjøpe enda ett sett med fjærer med de ekstra utgiftene det medfører.
Jeg ville tatt delenr. på de nivomatene du får fra USA med meg til Volvo og fått dem til å skaffe fjærer som er tilpasset disse. Originale fjærer er ikke så mye dyrere at ikke dette er vel anvendte penger.
Nivomat dempere har ett innebygd nivåpunkt de alltid vil tilstrebe å oppnå. Hvis den fjæra du bruker ikke er tilpasset dette nivåpunktet vil demperen alltid ha denne differansen som motbør. Hvor mye dette nedsetter levetiden på nivomat demperen vet ikke jeg, men mine nye nivomater skal ikke være testkaniner for dette. ;)Da legger jeg heller til de 1000 – 1500 kronene som de tilpassede originale fjærene koster ekstra, og får noe jeg vet er hundre.

Jimmen
27/04/13, 21:04
Da var nye montert, ikke rett serienr og brukte gamle fjører.

Funket FJELL! :D

Så etter en diskusjon i en annen tråd, der 4 stykker sa imot meg om at bilen IKKE blir høyere når jeg bytta dempere, jeg hadde rett, fikk 4.6cm høyere bakkeklaring bak!
Selvfølgelig målt etter en times kjøring! :)

Kan nevnes at 1 nivomat demper nesten ikke gikk opp i det hele tatt, og den andre var så om så, hakket seg veldig opp å ned.
De nye hadde jeg ikke sjangs til å rikke!

Godt kjøp vil jeg si, mtp at de nye nivomatene kosta meg 414kr per stk.. :)

peri_lund
21/05/13, 00:13
Kjøpte du nye dempere for 800 kr? Da vil vi gjerne ha en link til disse:-)

Svirre
21/05/13, 20:42
Link ja! Spørsmålet er bare; hvordan er kvaliteten? :p

Ang. testing av slike dempere: len deg over demperne og sjekk om de siger sammen. Er de friske kan det hende at du klarer å få den ned 1-2mm, men det er maks. Hvis du merkbart kjenner at de kan sige sammen ved bruk av kroppsvekta (jeg veier 80kg), så er de dårlige. Kjøpte brukte og de fikk jeg ikke rikka på så funker knall!

Jimmen
22/05/13, 06:18
Kjøpte du nye dempere for 800 kr? Da vil vi gjerne ha en link til disse:-)

Dette var vell ikke noe som dukker opp hver dag desverre..

Var en russer på Ebay som demonterte en hel 2003 modell V70, og jeg ville høre prisen og slo selvfølgelig til! :D
Fikk de hjem, trodde jeg de skulle være sånn halvgode eller kanskje deffekt og, men fikk de levvert helt nyvasket og helt klin umulig og presse sammen! :p

Svirre
22/05/13, 12:22
Nice! Ja, en må bare holde øya oppe. Fikk jo mine for 1000kr så kommer helt an på hvem som selger. Uansett; eBay er fint :p

Runis
23/05/13, 16:09
Har en komplett sats med nivåmat til salgs.