PDA

Vis full versjon : Rusthull i bunnpannen. Hvordan bytte?



volvo245gl
13/04/13, 18:35
Skiftet olje på bilene i dag, og oppdaget at det komm rendene ned olje på siden av bunnpannen.
Skrapet vekk litt lakk som hadde boblet seg og et lite hull dukket opp!
Har en dele motor jeg kan hente bunnpannen fra.
Men det jeg trenger tips/råd om er hvordan får man byttet denne uten å ta ut motoren av bilen?
Haynes er dårlig forklart/illustrert der.
Kom med tips og råd!!

Tinnsoldaten
13/04/13, 20:13
Løsne motorfestene og løft opp motoren så mye som mulig. Da klarer du å lirke bunnpanna ut, med litt tålmodighet og/eller bannskap. Kan være litt styr å få den fri fra oljepumpa.

kermitt
13/04/13, 20:29
Jeg tror egentlig jeg hadde prøvd å bare slipt det så reint som mulig å punkta igjen det :p

R.G
13/04/13, 21:26
som kermit sier, puss og dra på ei sveis klyse og tut å kjør

ovlov86
13/04/13, 21:43
Eller sånn her:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

volvo245gl
15/04/13, 12:32
Jeg tror egentlig jeg hadde prøvd å bare slipt det så reint som mulig å punkta igjen det :p

som kermit sier, puss og dra på ei sveis klyse og tut å kjør

Er ikkke det litt risky og sveise der da? Hvis det tar fyr så... wosj ingen brukbar motor.


Eller sånn her:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Holder vel ett par uker vil jeg tro. verdt et forsøk i vente på bedre vær, siden jeg ikke har garasje.


Løsne motorfestene og løft opp motoren så mye som mulig. Da klarer du å lirke bunnpanna ut, med litt tålmodighet og/eller bannskap. Kan være litt styr å få den fri fra oljepumpa.

Er vel den løsningen jeg vil gå for.

ovlov86
15/04/13, 13:08
Tetta ei girkasse på en motorsykkel med sånn kjemisk metall. Det er tett enda etter 5 år...

Sendt fra min Note II

kermitt
15/04/13, 16:08
Det tar ikke fyr inni der, det er ikke tilgang på nok luft til at det kan brenne. Og du skal bare punkte igjen. Så noen enorm varme er det heller ikke snakk om.

volvo245gl
16/04/13, 13:28
Da er hullet punktet igjen. ble en stor punkt. Var et stort stykke tynt metall der. La et lag med kemiskt metall utenpå for sikkerhets skyld.
Håper det holder til solen skinner og tiden strekker til, så man kan bytte ut hele bunnpannen.

kermitt
16/04/13, 15:19
Trenger ikke å bytte panna nå om det ikke blir lekkasje der igjen. Bare legg på godt med maling der du så skal det holde bare godt det.

volvo245gl
17/04/13, 15:58
Trenger ikke å bytte panna nå om det ikke blir lekkasje der igjen. Bare legg på godt med maling der du så skal det holde bare godt det.

Så det er flere rustlekker der. Slipte de rene og la på maling men det virker tynt noen steder, så tror det er best å skifte den før man drar på ferie.
Vil ikke stå langs veien i sommer med oljestripe etter meg......