PDA

Vis full versjon : Svart røyk fra eksos pluss diesel lukt ved stopp??



Lieber22
12/04/13, 20:55
Hei..

Har just kjøpt meg en 97 v70 2,5 TDI og når jeg trør gassen i bunn ryker den svart fra eksosen. Det hender også at når jeg dauer motoren etter kjøring kan jeg kjende en liten svak lukt av diesel men kan ikke klare å se noen lekkasjer når jeg kikker oppi motorrommet eller underbilen.

Håper noen kan gi meg svar på dette :)

PÅ forhånd takk :)

coche
13/04/13, 12:08
Denne motoren ryker svart. Bare å bli vant til det. Hadde selv en slik motor og var nesten flaut med forbikjøringer.

Lieber22
13/04/13, 16:17
Okey :) takk for svar på det :) Men det er ingen som kan tenke seg hva diesel lukta kommer av??

brynna
13/04/13, 16:18
Denne motoren ryker svart.

Ikke alle ryker. Sjekk om det kan være montert en powerboks eller at plombe på dieselpumpa er borte (evt påjustert)

Tett luftfilter gir også svart røyk ved pådrag

Sagen
15/04/13, 06:24
En annen ting som gjør at disse kan sote en del, er EGR ventilen. Min er "lett justert", og den røyk som f... Tilsvarende en A6 jeg hadde med samme maskinist som også var chippet. Blokker EGR ventilen, så vil du få merkbart mindre soting/svartrøyk. Diesellukta kan komme i fra returslangene på dysene - for eksempel.. Ikke alltid det kan være synlig lekasje. Det kan være nok at det bare damper ut litt. Skal ikke mye til før du kjenner lukta.. Om det er lenge siden returslangene er skiftet, eller du ikke veit om/når det er gjort, er det i alle fall en quick fix for å eliminere en årsak til lukta.

Lieber22
15/04/13, 19:02
Okey men da skal jeg skjekke litt rundt oppi der å se om e finner noe :) Takker for alle svar :)

martis850
16/04/13, 12:17
Svart røyk er tøft! betyr at den får nok diesel. Om den virker lat er det noe med luften inn til motoren. tett luftfilter f.eks.

Svirre
18/04/13, 23:07
Betyr ikke nødvendigvis at den får nok diesel. Svart røyk betyr uforbrent diesel og for FOR MYE diesel. Om man skal ha mer effekt så skal turbo justeres opp i takt med mengden diesel (noe man ikke får gjort på denne motoren). I dette tilfellet så trur jeg at motoren stort sett er kokset igjen og sliter med å forbrenne skikkelig.

Anbefaler trådstarter å få tak i TUNAP dyserens til diesel. Denne er meget effektiv, og kan ikke sammenliknes med noe annet av hva jeg har opplevd. Betal 250kr for den, absolutt verdt det! Får den bl.a. på Bilia :)

EDIT: Ang. EGR så er det bare å blende den igjen med et lokk. Har indirekte noen funksjon og er ikke skadelig å blene den. Eneste oppgaven den har er å sende eksos tilbake i systemet for å forbrenne det "bedre". EGR fungerer bare på de første 10000km den ruller og etter det så blir den bare et problem.