PDA

Vis full versjon : *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.



spitfire74
10/04/13, 17:35
Hei

Kjørte hjem fra en tur tidligere i dag, og stoppa bilen som normalt. Jeg kommer så tilbake ca 10 minutter senere, da jeg skulle skulle flytte bilen for å hive på sommerhjula. Da starter jaggumeg ikke vogna :confused: Bensinpumpa som normalt "surrer" et par sekunder når man skrur på tenninga, er helt stille, ingen action i det hele tatt å spore der...

Har prøvd å "tjuvkoble" mellom sikring 4 og 6 (fant dette tipset et annet sted på nettet), og da starter pumpa opp og "surrer", så det høres greit ut der, sånn rent bortsett fra at bilen ikke starter selv om jeg tjuvkobler her.

Mulig at dette bensinpumpeproblemet er tatt opp tidligere, og i så fall ber jeg ydmykt om unnskyldning, men jeg er ikke kar om å finne noe i søket som er relevant. Så om dette er tatt opp tidligere, setter jeg pris på en link til relevant innlegg! Eventuelt tips direkte her på hva og hvor man kan feilsøke...

volvo245gl
10/04/13, 19:45
Sjekk bensinpumpe releet som står ved hjernen. Passasjersiden, under dashbordet. Et hvitt rele dobbelt.
Har en tendens til å ryke i loddingene.

spitfire74
10/04/13, 20:00
Sjekk bensinpumpe releet som står ved hjernen. Passasjersiden, under dashbordet. Et hvitt rele dobbelt.
Har en tendens til å ryke i loddingene.

Takk for tipset. Har allerede gått over dette med loddebolten uten no resultat. Det slår ikke inn heller når jeg setter på tenninga...

Dan Bay-Johansen
10/04/13, 20:18
Har du prøvd å klikke det inn manuelt ?

Ved å tvangskjøre det vil du jo se om det er styrestrøm du mangler. Det skal vel ha strøm når du slår på tenninga.

spitfire74
10/04/13, 21:04
Prøvde å dytte på selve releet manuelt slik at det skulle "slått inn", eller releene, siden det egentlig er 2 inni der, men uten no resultat. Må se mer på det i morra, mørkt og fælt ute nå, ser ikke en dritt (eller no annet heller for den saks skyld) ...

Dan Bay-Johansen
11/04/13, 12:53
Iom at du har loddet det så har du jo åpnet det, om du kobler det til uten kappa så kan du med en skrutrekker e.l. dytte på selve bryteren inni der.

Det kan jo være at alt du mangler er styrestrøm, da vil releet koble inn å fungere om du legger det inn som nevnt ovenfor. Om ikke mangler det strøm inn på releet.

spitfire74
11/04/13, 13:08
Problemet er lokalisert og løst - Det var ikke releet, men strømmen til releet (pin 30), som var fraværende. På min bil kommer denne strømmen rett fra batteriet, via en sikringsholder (flatstift), i motorrommet. Det var sikringen som var ødelagt (pga alder, irra i stykker!). Vet ikke om dette er normalt, eller om det er en "mod" som er gjort på min bil, da dette opplegget så nokså hjemmesnekra ut.

Elverumawd
11/04/13, 13:23
Slik er det på min også :-) 90 mod.

sendt fra galaxy'n ;-)

spitfire74
11/04/13, 14:04
Som nevnt, så ser det forholdsvis hjemmesnekra ut, med litt elektrikerteip og annet "tjafs". Definitivt noe som kommer på lista over ting som skal fikses på når det blir litt mindre kaldt i lufta, da jeg desverre ikke har noen oppvarma garasje å leke mekaniker i :) Og ja, en annen ting på lista, er en grundig motorvask...


http://www.clemensen.no/wp-content/uploads/2013/04/DSCF0328450.jpg

BlåFare
12/04/13, 00:30
Er kun opptil 90 som har dette. Vært utfor samme greia selv og klødde meg godt i huet da. Godt du fant ut problemet :)

volvo245gl
12/04/13, 12:11
Er kun opptil 90 som har dette. Vært utfor samme greia selv og klødde meg godt i huet da. Godt du fant ut problemet :)

92' en min har den sikringen. Så den fins nok på flere....

BlåFare
12/04/13, 12:19
Min 92' har ikke den sikringen :p