PDA

Vis full versjon : Hvordan koble bort EGR på B230FK uten å få feilkode på tempgiver?



Øyvind G
10/04/13, 17:28
Er det noen som har funnet en løsning på dette?

Utifra det jeg har forstått så er det åpen krets i tempgiveren når motoren er kald og en viss motstand når motoren er varm. Finnes det en måte å lure dette systemet på?
Hvis ikke, går det eventuelt ann å programere dette parameteret bort?

Martin.S
10/04/13, 17:42
Når motoren er varm unngår vi feilkode ved at kontakten til temeraturgiveren er lupet. Men når jeg var oppom verkstedet i stad og starta den, så kom feilkoden opp på kald motor med lupen i kontaktstykke. Den forsvinner om man kobler den ut. Men vil da komme tilbake så fort motoren blir varm igjen. Nesten så den kunne vært en bryter på den:P

R.G
10/04/13, 17:48
la alt elektrisk til egr være koblet på. men blokker eksos og inn til innsug. sånn jeg har gjort det på ft/fk. ingen feil koder. ingen feilkoder på samme måte på 960n eller 760n eller. 960n er alt borte så kontakter henger løs og ingen feilkode

Martin.S
10/04/13, 17:51
Ensete som da er mulig å koble til er tempsensoren. Har du den bare liggende løst nede i motorrommet?

Ventilen på dempertårnet gir ingen form for signal sånn jeg har skjønnt det. Den er vel bare en magnet ventil som åpner og slipper igjennom vakum når selve EGR ventilen skal åpne. SÅ den er vel ingen grunn til å spare på?

R.G
10/04/13, 18:33
hvis du uansett får feilkode på egr, så koble på tempfølern, og fest den inntil blokka nede ved åndinga el noe, slik att den registrere enn viss temp.

detta kan å bli borte hvis man chipper bilen tror jeg.

Martin.S
10/04/13, 18:39
Kan få tak i en annen tenningshjerne også fra bil uten EGR. Foreksempel ...148 hjerne?

R.G
10/04/13, 18:40
tja mulig, mener er benisnhjernen som er aktiv med detta der jeg..

Martin.S
10/04/13, 18:48
Nei det går faktisk på tenningshjernen sånn jeg har forstått det.

Har en ombygd feilgode leser for å kunne lese av koder fra OBD2 kontakt og den viser ingen feil å stikk to, men fra stikk 3.

Hassel
11/04/13, 19:01
På min så har jeg hjerne ifra bil med EGR. Men har nada ledningsnett for dette. Ingen feilkoder som er imot det her. Nappe ut ledninger ifra hjernen som har med EGR å gjøre da?

Martin.S
11/04/13, 19:43
På min så har jeg hjerne ifra bil med EGR. Men har nada ledningsnett for dette. Ingen feilkoder som er imot det her. Nappe ut ledninger ifra hjernen som har med EGR å gjøre da?

Det går ikke det, det blir jo det samme som om det ikke er noe signal i ledningen inn til hjernen. Og vil ikke dra ut noe ledning av kontaktstykket til hjernen.

Men i dag bytta jeg til en 0 227 400 148 hjerne. Som vist nok skal være hjerne fra bil uten EGR. Men det begynte å snø i dag, så da gadd jeg ikke å dra bilen ut på sommerdekk for å teste.

Hassel
11/04/13, 19:53
Haha :p Snø her også, sommerdekk :/

Shaiko
11/04/13, 22:01
Jeg har blenda hele driten og hivd hele solenoiden som sitter på fjærbeinet. Så ledningen ligger og slenger. Får 0 feilkode på egr

Martin.S
11/04/13, 22:08
Etter litt lesing på turbobricks ser det ut om det er forskjell på biler med manuell og automat. På hvordan den oppfører seg om alt bare fjernes.

Men fant dette:

This is what it meant by phase I and II:
The Phase 1 940 is the 1991 to late 1994.
The phase II 940 is the 1995 to 1998 (never sold in the US).

3517369 = 0 227 400 148 Normal turbo EZK (both manual and automatic).

9135590 = 0 227 400 219 Manual turbo EGR EZK.

9135590 = 0 227 400 207 Auto turbo non-EGR EZK.

Og det er denne jeg har montert i bilen nå: 3517369 = 0 227 400 148 SÅ så vidt jeg har skjønt det da, skal problemet være løst.

Shaiko
11/04/13, 22:19
0 227 400 219 er nr på hjernen min iallefall. Og ved og fjerne allt så har jeg aldri fått noe feilkode på det. Men du hadde vel funnet en løsning så.