PDA

Vis full versjon : hvor lønner det seg å kjøpe Bilstein dempere?



Volvogeek
19/05/10, 16:56
Hei

sitter å lurer på å bestille meg bilstein dempere til min 940, ser litt på bilstein sprint. Ser det kommer på ca 5000kr for ett komplett sett på pedersenracing.
Er det slik att det lønner seg å kjøpe dette andre steder i verden for å spare noen kroner? eller kommer det ut på ca samme pris uansett med porto og avgifter? kom gjerne med forslag til sider. Bør sende til Norge da helst..:)

TeamBørnOut
19/05/10, 16:57
tja, kommer nok ikke så mye billigere unna andre steder... jeg har undersøkt litt selv. mulig noe å spare på å kjøpe i sverige. men husker ikke hvor man bestilte hen

henrik940
19/05/10, 17:16
På KG Trimning koster det 5980 SEK. 4834 NOK

henrik940
19/05/10, 17:18
På Pedersen blir det 5500.

Volvogeek
19/05/10, 18:31
ser på summitracing, men de har bare fram da, ialefall så jeg kan se. Der ligger det på $109.95

TeamBørnOut
19/05/10, 18:50
er vell ikke sprint de har?

tror denne bilstein serien er noe sellholm bygger om og selger videre..

Volvogeek
19/05/10, 18:55
er vell ikke sprint de har?

tror denne bilstein serien er noe sellholm bygger om og selger videre..

heter heavy duty, har den ialefall ikke på pedersen..så det kan stemme det..

TeamBørnOut
19/05/10, 19:01
tror bare det er "sport". er vell disse sellholm bygger om å gjør små endringer på. Tror jeg... hvis han ikke bestiller etter sine egne ønsker rett fra bilstein. Produsenten / importørene finner ihvertfall ikke noe "nr" på de som stemmr

Volvogeek
19/05/10, 19:19
de har koni da, men det har jeg fostått er dritt her inne..

TeamBørnOut
19/05/10, 21:31
Jeg er helt seriøs når jeg sier at biltemas dempere er bedre! Ikke stivere. men bedre! (det er fordi biltema faktisk har kjøpt dempere som har utviklet seg gjennom årene... men koni = same shit.
(bra koni dempere koster 8-10k + + + stk)

Volvogeek
19/05/10, 21:47
Jeg er helt seriøs når jeg sier at biltemas dempere er bedre! Ikke stivere. men bedre! (det er fordi biltema faktisk har kjøpt dempere som har utviklet seg gjennom årene... men koni = same shit.
(bra koni dempere koster 8-10k + + + stk)

hehe, ja da skal jeg ikke bruke penger på å kjøpe de først for så å må kjøpe bilstein senere:p

Volvogeek
19/05/10, 21:59
Noen erfaring med G&M dempere da TBO? eller noen andre som har?

TeamBørnOut
19/05/10, 22:01
Ikke testet.. men tviler på at de er noe bedre en bilsten sine. da ville det blitt kjent :)

Volvogeek
19/05/10, 22:04
Ikke testet.. men tviler på at de er noe bedre en bilsten sine. da ville det blitt kjent :)

nei det tvila jeg på, men såg de var en del rimeligere:) har orginale dempere nå. får jo ikke ordentlig spenn på de lange senkefjørene:p

turb00le
20/05/10, 04:27
Det jeg har lest om bilstein vs koni som er mest imponerende er kompetansen.
Ring bilstein, bangbangbang, vitenskapelig utredning og de verdiene du spør etter.
Ring koni og få inntrykk av en kar som står og drar på skuldrene "Me know nothing".

Marhau
29/05/10, 16:43
koni blir jo produsert av bilstein da så er sikkert så si de samme komponentene bare annen farge!!

jeg har koni selv og er veldig fornøy med de! ikke vært noe tull!! kanskje litt hard rebound på de, men det kommer sikkert av at de så si står på det stiveste.

Shaiko
29/05/10, 16:51
Det er uten tvil at koni ikke er samme kvaliteten som bilstein. Bunna koni demperene 1 gang foran 2 mnd etter jeg monterte de. (fikk de gratis, hadde aldri kjøpt koni:P)
Det var nok til at begge demperene foran pungterte.

TeamBørnOut
29/05/10, 16:56
koni blir jo produsert av bilstein da så er sikkert så si de samme komponentene bare annen farge!!

jeg har koni selv og er veldig fornøy med de! ikke vært noe tull!!


Annen farge? :P
Det er ikke 2 like deler på noen av de :D

Bilstein lager "bilstein" demperene vi snakker om her på lisens fra de samme som laget Rsport deperne(husker ikke navnet i farten). Men med litt nyere deler + olje.

Foresten så er koni sine justerbare også. så annen farge er helt feil :P
er du veldig fornøyd med koni kommer du til å bli begeistret når du en gang får prøvd bilstein sine dempere! de er 10x bedre på alle måter! Man får faktisk en BRA støtdemper. noe koni ikke kan før man betaler for det.

Marhau
29/05/10, 17:03
Annen farge? :P
Det er ikke 2 like deler på noen av de :D

Bilstein lager "bilstein" demperene vi snakker om her på lisens fra de samme som laget Rsport deperne(husker ikke navnet i farten). Men med litt nyere deler + olje.

Foresten så er koni sine justerbare også. så annen farge er helt feil :P
er du veldig fornøyd med koni kommer du til å bli begeistret når du en gang får prøvd bilstein sine dempere! de er 10x bedre på alle måter! Man får faktisk en BRA støtdemper. noe koni ikke kan før man betaler for det.


ja hvis du mener det så, er ganske sikker på at det er Bilstein som produsere de jeg men..... kompisen min har bilstein på sin 940 er egentlig ikke noe merkbar forskjell på den og bilen min...

neste gang jeg skal ha noen dempere så er Öhlins som går og gjelder for mindel, brukte de i 6 år når jeg kjørte cross må være verdens beste støtdemper etter min erfaring

TeamBørnOut
29/05/10, 17:13
er nok det. å det hadde alle her vært enig med deg i også. men når det koster 15.000kr stk så er det få som kjøper dette til bruks bilene sine :D

Det er enorm forskjell på koni og bilstein. Rart du ikke merker forskjell. Men det spørs jo hvor hardt man kjører også :) bilstein sine dempre fungerer. det gjør ikke koni sine. vaskebrett er nok til å få koni til å ligge i bunn :D tilogmed biltema sine støtdempre gjør jobben sin bedre :D Regnvær er også en fin måte å teste på. selv på det mykeste så fungerer ikke koni sine dempre særlig bra da. bilsten er så sinnsykt mye bedre!
kunne faktisk kjøre kjappere med orginal demprene mine en hva som gikk med koni demprene mine :P samme dekk og samme orginal fjører :) prøvdre 3 forskjellige justeringer. mykest. middel og stivest.. understyrte med koni sine. bak prøvde jeg ikke justere en gang. stod på det mykeste. hadde blitt mye værre å stilt de stivere bak :P da hadde ræva kommet fort.

Marhau
29/05/10, 17:30
hmmm ja vel ikke samme erfaring som det jeg har.. var en annen verden når jeg skiftet ut demper og fjører fra orginalt til koni!! virker som du har kjørt noen sprengte koni dempere!! eller en gele bil med koni dempere på!!

Shaiko
29/05/10, 17:45
jeg deler samme erfaringen som TBO det gjør flere bekjente som har prøvd koni også.

TeamBørnOut
29/05/10, 17:54
hmmm ja vel ikke samme erfaring som det jeg har.. var en annen verden når jeg skiftet ut demper og fjører fra orginalt til koni!! virker som du har kjørt noen sprengte koni dempere!! eller en gele bil med koni dempere på!!

Helt nye koni gitt :) eneste som var litt gele på den bilen var jeg etter å nesten ha flydd av veien i over 200kmt. for det hadde jeg ikke regnet med å gjøre med nye dempre... når jeg kjøpte 940n så bestilte jeg bilstein med en gang. fordi de fungerte bra på 740n min. men en kammerat bestilte sammtidig koni. han kjører bilstein nå :P
egentlig MAAAAAANGE kammerater av meg som har hatt de samme opplevelsene. aldri mer koni. Men det er jo ikke så rart heller. for det er skikkelig søppel. er ikke værdt å kjøre stivere bil (kontra orginalt) med koni dempere.
Faktisk var det pedersen racing som fikk meg til å prøve bilstein første gang. fortalte han hvor utrolig bra koni fungerer å ta ufrivillig selvmord med. å han hadde nesten samme erfaring innen racing med volvo :D
han hadde faktisk kjørt et helt løp uten å vite at dempern hans var ødelagt. :D
Det stod faktisk på den ene steinplata moses laget i ørknen! Dessverre kom den aldri med på trykk. Men den lød "Du skal aldri eie vag" "du skal aldri bruke koni langs veien" + +.

Marhau
29/05/10, 17:59
hehe jaja

A.Finstad
30/05/10, 00:06
for å si det sånn så er bilen min ganske fucka å kjøre med koni og ukappa lesjø å når jeg kjørte bilen til en kamerat med utslitt orginale dempere og fjører så vil jeg ikke kjøre min etter det siden den er så bedriten å kjøre i forhold :p å jeg kjører på 16" med alt for høy profil :p å han hadde 19" på 740 :p(begge er 740 btw)

ChrML
30/05/10, 10:59
Utrolig hvordan folk faktisk tror de har bedre veigrep med Koni enn med originaldemperne bare fordi de er stivere :p. "Alle" tror at stivere bil uansett om det er med Koni dempere eller stooore krengehemmere gir bedre veigrep :p.

Marhau
30/05/10, 11:11
Utrolig hvordan folk faktisk tror de har bedre veigrep med Koni enn med originaldemperne bare fordi de er stivere :p. "Alle" tror at stivere bil uansett om det er med Koni dempere eller stooore krengehemmere gir bedre veigrep :p.


så det du mener et at men ikke får bedre veigrep med IPD sine krengehemmere da?

hva ville du gjort for og få bedre veigrep da?

ChrML
30/05/10, 11:20
så det du mener et at men ikke får bedre veigrep med IPD sine krengehemmere da?

hva ville du gjort for og få bedre veigrep da?
Originalt oppsett er nesten det som går raskest i svingen, ja. Litt krenging er bra for å få riktig hjulvinkler:
http://img338.imageshack.us/img338/6418/96640514.jpg

Men bilen føles såklart mer sportslig og kjennes ut som den ligger bedre på veien med større krengehemmere. Er vel stort sett derfor man oppgraderer de. Men eneste måten å se om man faktisk har bedre veigrep er å finne en sving og ta tiden på hvor raskt man kommer igjennom svingen hvis man kjører så fort det går, og gjøre det en gang til etter endringen er gjordt.

Marhau
30/05/10, 11:36
er klart det er bedre med stiv bil, skal du f eks gjennom to svinger ganske fort da så er det jo noe dritt at bilen gynger fra side til side. blir jo masse vekt som gynger fram og tilbake! og det vil jo gå utover veigrepet!!

Shaiko
30/05/10, 11:42
jeg trur ikke chrml snakker om at du skal kjøre med pungterte dempere her. men du gadd vel ikke og prøve og skjønne det han mente heller regner jeg med.

Marhau
30/05/10, 11:49
jeg trur ikke chrml snakker om at du skal kjøre med pungterte dempere her. men du gadd vel ikke og prøve og skjønne det han mente heller regner jeg med.

jo jeg så poenget hannes, men syns det virket litt rart at det går fortest og gynge rundt en bane. orginalt syns jeg bilen er veldig myk, var værtfall min.
Og de som kjøper f eks krengehemmerne til IPD er storfornøyde etter de har satt de på så noe må de jo være godt for?

ChrML
30/05/10, 12:16
er klart det er bedre med stiv bil, skal du f eks gjennom to svinger ganske fort da så er det jo noe dritt at bilen gynger fra side til side. blir jo masse vekt som gynger fram og tilbake! og det vil jo gå utover veigrepet!!
Er helt klart et kompromiss. Bilen skal ikke være for myk eller som en gjyngehest, men ikke for stiv eller. Den skal heller ikke være "feil" stiv. Litt avhengig av bruksområde og. Driftebiler er jo veldig glad i tykke krengehemmere og dønn stiv fjøring bak for da kan de skli rundt med null veigrep på bane :D.

Det er også stor forskjell på hva som føles bra ut og hva som hjelper deg fortest igjennom svingen. Mange originalbiler er raskest igjennom svingen og kan ta igjen mange som har lagt litt penger i understell på svingete veier sålenge dempere/fjører og foringer i god stand, men det vil ikke føles sånn.

Avhenger litt av bilen og. En 940 med original bakaksel har ikke så mange fordeler med en myk bakende, hvertfall ikke hvis man kjører med høy profil på dekka som gir seg en del på gummien. Da ender du plutselig opp med positiv camber på begge hjula (litt overdrevent tegnet såklart):
http://img188.imageshack.us/img188/5140/16053094.jpg

Marhau
30/05/10, 15:56
blir veldig frista til og prøve bilstein faktisk år jeg hører så mye negatvit om koni. får vel brukt de samme fjørene som jeg har i dag? H&R fjører?

TeamBørnOut
01/06/10, 08:07
Du får brukt de samme fjørene ja.

en krenghemmer er bare for å kompansere mot "stivere fjører" . ofte audi gutta fjerner krenghemmerene sine (de som ikke har en krenghemmer som forstilling :D) på banen.
Når jeg sladda rundt med stiv aksel så tok jeg et sømløst rør å laget krenghemmer av bak. bilen ble jo veldig stiv å "fin". men fantes ikke veigrep :D men var det jeg var ute etter også... Jeg merket at bilen min lå bedre på veien med en ny orginal grov krenghemmer en hva den gjorde med den grove pedersen selger. Men når jeg fikk bytta ut fjørene mine mot noe mykere noe så ble det bedre med den grove igjen. Men man kan også feste krenghemmeren på andre steder for å få de til å fungere bedre også. fester man de i fjørbeinet og ikke i bærearmene som på 940 så hjelper det en del (ikke spør meg hvorfor :P)

gaupe
01/06/10, 10:36
Koni er Nederlandsk og Bilstein er Tysk. Det var DeCarbon som produsert Volvo sine R-sport og Turbo/GLT demparar. Alle andre demparar vart produsert av Boge, som i dag er oppkjøpt av Sachs.

TeamBørnOut
01/06/10, 11:22
bilsteins dempre til 940 er kopier (nesten) av DeCarbon r sport dempere. men med litt bedre deler / olje :)

GeTReibeAktienGesellschaf
01/06/10, 12:40
Christian Bourcier de Carbon founded the De Carbon company in the same year 1953 when he invented the monotube high pressure gas shock absorber. Soon after a license was sold to Bilstein in Germany. Now that the patent has expired also other companies such as Koni use the monotube technology for their top range.

Sitat volvo orginal cup.
Tumregeln säger: i rally används en tunn främre krängare som gör bilen mindre understyrd.
I racing används en grov främre krängare som ökar understyrningen. Vid rally på asfalt: välj
krängare efter körstil. Bakre krängare bör alltid demonteras, eftersom vi kör odiffat.

TeamBørnOut
01/06/10, 13:24
samme som mine erfaringer. herlig at koni har noen bra dempere i toppklassen :P

ChrML
01/06/10, 14:17
samme som mine erfaringer. herlig at koni har noen bra dempere i toppklassen :P
Igrunn rart de gidder å selge jalla dempere i den billigste klassen som ikke kan måle seg mot konkurrentene i samme klasse. På grunn av det så grøsser jeg bare jeg ser Koni logoen og kunne ikke tenke meg å kjøpe de dyre eller hvis jeg skulle hatt dyre :p.

boman
01/06/10, 18:04
På KG Trimning koster det 5980 SEK. 4834 NOK

Noen som har erfaring å handle derifra eller vet hva det koster å få sendt til Norge?
Må vel betale toll hvis det blir stoppa også?

A.Finstad
01/06/10, 23:01
noen her inne som veit vilke klasse de koni dempera ben kaplan(kaphlenke) bruker er i?

Janus
02/06/10, 14:06
Noen som har erfaring å handle derifra eller vet hva det koster å få sendt til Norge?
Må vel betale toll hvis det blir stoppa også?

Er vel moms på 25% som tillegges?

henrik940
02/06/10, 14:42
bilsteins dempre til 940 er kopier (nesten) av DeCarbon r sport dempere. men med litt bedre deler / olje :)

/Gass

boman
02/06/10, 14:53
Er vel moms på 25% som tillegges?

Ser ut som at svensk moms fjernes, men norsk moms legges på, så det blir omtrent det samme.
Siterer mail fra KG-trimming.se

Priser nedan i SEK med Svensk moms.
Skickar vi till Norge = utan moms men Norsk moms tillkommer vid leverans = ca samma.


Men så spurte jeg, bare for å være sikker at det er samme vare, bilstein sprint i norge og sverige. Pedersen sier sprint er 35 mm kortere enn vanlig bilstein, men KG-trimning sier de er 25mm kortere:


> Er Bilstein Sprint 35mm kortere enn de normale Bilstein demperne?

Det är 25mm kortare slag.


Frakt koster forøvrig 604,- pluss moms for dempere og fjører.

gl740turbo
02/06/10, 15:40
Husker når jeg skulle kjøre dragrace med 740ien på 204meteren hadde jeg ikke feste overhode. Men etter at jeg tok av krenghemmer bak fikk jeg feste, ble syk forskjell fra "stiv" til "myk" uten krenghemmer :D :D