PDA

Vis full versjon : Ombygning av 945, B230FD --> 5,7l V8. Godkjenning og regler??



basmoen
09/04/13, 19:52
Som tittelen sier, sitter jeg med planer om å bygge om arbeidsbrakka til V8.

Motor og gir som sitter der i dag begynner å bli meget slitent og trenger enten en renovering,
eller byttes ut. Og jeg har en Chevy SmallBlock 350 (5,7l) på ca 210hk liggende som skulle passe meget fint under det panseret.

Jeg ser det er mange som selger nye motorfester m.m. tilpasset til Chevy V8 i 7&9 serie og div annet relatert til en sånn ombygning.
Girkasse er ikke noe problem,en 5tr manuell hentes inn lokalt,evt om jeg bruker den TH350 jeg også har liggende.

Bilen jeg lurer på å legge dette oppi er en '93 (reg '92) 945.
Det er ikke ABS eller noe annet elektronisk tullball på den,men det er skivebremser rundt hele.

Jeg skjønner at fjører og dempere forran selvfølgelig må byttes til noe stivere,men er det noe mer jeg må ha i bakhodet mtp godkjenning?

Jeg har sett en 745 med en 302 ford V8 på norske skilter en gang,men rakk ikke å snakke med eieren om godkjenningen.

R.G
09/04/13, 20:21
får ikke godkjent. for mye hk og nm, og ang evt 305 så er godkjenninger trekt tilbake. så er igrunn stopp. men lov å prøve å søke. er vel 99% sjans på att svar er nei

Wrasko
09/04/13, 20:44
Hei Ole. Som R.G sier så er det for mye moment. 238hk og 310nm er maks som er godkjent i 7/9 serien. Og selv en lat 305 med 150hk har som oftest over 300nm... Så en 350 skal du nok lete lenger etter å få godkjent.. Desverre

hgnubel
09/04/13, 21:01
Ikke for å late som det er enkelt, eller om det har vært flaks eller tilfeldigheter inne i bildet her, men han her har godkjenning og skilter: http://www.pollymotorsport.no/index.php?mapping=2

R.G
09/04/13, 21:04
er mange godkjente med 350. gikk før pga feiltolkinger av nm og ft/lbs

basmoen
09/04/13, 21:35
Ikke for å late som det er enkelt, eller om det har vært flaks eller tilfeldigheter inne i bildet her, men han her har godkjenning og skilter: http://www.pollymotorsport.no/index.php?mapping=2

Altså,den Chevy'n jeg har i garasjen som jeg tenkte jeg skulle ta motor og gear fra,en '77 Caprice Classic, er det nada problem å få godkjent med 600hk+ ut på hjula selv her i norge. Men,nå er det en stiv rammebil fra '70 tallet.

Jeg sendte en epost til BT ang ombygning av arbeidsbrakka for over en mnd siden,men har ikke fått svar enda. Så,jeg får sende en til og ringe dem i tillegg et par dager etterpå for å minne dem på at jeg har sendt dem epost.

Når vi først er innpå ombygning,fikk jeg lett forhåndsgodkjenning på ombygning av 1989 4dørs Sierra (orginalt 2l) med samme motor som jeg har nevnt over her. Ble ikke noe av de planene siden bilen ble lettere deformert kort tid etter :P

Om noen vet om en 7/9 serie som er blitt godkjent med 305 eller 350 (har en 305 blokk liggende også) den siste tiden,
hadde det vert knall om dere kunne satt meg i kontakt med eieren av bilen.

R.G
10/04/13, 11:00
I sierra får man godkjent det meste