PDA

Vis full versjon : Suselyd ved pådrag



vegartro
09/04/13, 15:35
Hei!

Jeg har en svak suselyd som kommer når jeg gir gass med litt motstand (er vel når turbo spinner opp). Har hatt bilen på verksted for bytte av clutch, svinghjul og diverse motorfester. Mener lyden har oppstått etter det - kan selvfølgelig være tilfeldig. Ihvertfall høres det ut som luft under trykk. Om jeg slipper gassen brått mens den pågår slipper luften med et "poff".

Noen som har noen ideer på hva det kan være? Har VIDA og går ingen feilkoder der...

Har en videosnutt her (høres ikke veldig godt på denne - oppleves sterkere i bilen):


http://www.youtube.com/watch?v=mcuuU0hfReE

Gjelder forresten en V70N 2008, 2,4D. 166.000 på telleverket...

Ola Hagen
09/04/13, 18:05
når dette her oppstått etter verksted besøk, så har du fullt rett til å klage på den jobben. Så er vel lurt å klage så fort som mulig, før saken blir "glemt".

vegartro
10/04/13, 17:20
Mekanikeren som bytta clutch osv tok en prøvetur med bilen. Han mente lyden kom fra noe på turboen som etter noen år kan gi en metallisk lyd. Dette skal ikke være farlig å kjøre med. For å bli kvitt lyden må turboen byttes. Tilfeldig at dette oppsto nå. Dette var utfra vurdering ved prøvekjøring.

Jeg er litt skeptisk. For meg så høres det ut som luftlekkasje. Kjørte i en tunnel, og da er lyden ganske så høy utenfor bilen. Høres nå også ved kjøring på motorvei, så virker som at den tiltar. Tenker å bestille time for full feilsøking. Har bruktbilgaranti (dog ikke fra Volvoforhandler som utførte rep). Ikke spesielt gira på å måtte bytte turbo rett etter at garantien snart går ut.

RazorEdge
11/04/13, 01:32
Mener å ha lest et sted at du kan få litt ekstra turbo lyd i cupe'en hvis gummi muffa på rattstammen har glidd ut av torpedoveggen.

vegartro
11/04/13, 15:32
Det var det første han sjekka før prøveturen, så er nok ikke det...

Ser nå at det ryker lett fra området mellom motor og torpedovegg når bilen står på tomgang (ser det kun når panseret er åpent). Er dette unormalt? Mener ikke å ha registrert dette tidligere, men har heller ikke kikka særlig mye rundt i motorrommet.. :)

cortinaterje
11/04/13, 17:48
Jeg har måttet bytte begge gummislangene på turboen pga det har vært hull i dem.

Inn på turbo fra luftfilter. Denne hørte jeg og ved å klemme på slangen fant jeg hullet.

Ut av turbo, mot IC fant jeg pga at det kom en del oljefilm nedi der på plata under motoren. Ikke nok til å se flekk på garasjegulvet, men tydelig synlig når du tar ned plata under motoren. Her ble det på min også en oljedråpe hengende på reguleringsklokka til turboen.

Torsen67
11/04/13, 23:49
Den gummimoffa som går ifra luftfiltersiden og inn på turbo virker veldig tynn og skjør syns jeg. Skal den være sånn?

cortinaterje
12/04/13, 08:07
Den gummimoffa som går ifra luftfiltersiden og inn på turbo virker veldig tynn og skjør syns jeg. Skal den være sånn?

Mener å huske den var noe oppsvulmet og at den nye var mye fastere å ta i.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61735828/DSCF5386.JPG

vegartro
17/04/13, 22:04
Nå har jeg vært en tur under bilen for å sjekke om jeg finner noe åpenbart. Slangene ser etter det jeg kan se fine ut. Dog er det en del oljegraps på den slangen som går ned fra turboen og langs motoren under. Ser ut til å komme fra koblinga i "svingen" hvor røret går fra vertikal til horisontal retning. Skal det være slik? Etter det jeg kan se, så må de vel ha hatt av ihvertfall denne slangen når de bytter bakre feste?

Et bilde sier mer enn tusen ord, men hadde nok ikke mob med meg...

vegartro
06/05/13, 21:16
Nå har bilen vært på Volvo i to omganger. Først en runde for å trykkteste uten resultat. De hadde den en halv dag i dag og gikk over alt med "lupe". Strammet over alt som var av slanger, skumtesta systemet. De fant et par slanger som kanskje var litt løse. Nå er ihvertfall alt fint og ting fungerer... Nå er garantitiden ute, så satser på at det ikke dukker opp mer. Har fått rep for 50.000,- (etter litt krangling med Bilia) nå, så må si meg fornøyd ;)